HD boot niet na vervanging moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Hallo,

Ik heb 2 schijven:

1. Maxtor 27gb met WindowsME
2. WD 40gb met WindowsXP

Vanaf beide schijven kan ik dus de afzonderlijke windowsversies opstarten.

Ik heb onlangs mijn moederbord, cpu en geheugen vervangen:

MSI 865PE NEO-FISR2
Intel 3ghz 800fsb
512 md Kingston

Nu kan ik wel booten met mijn Maxtor schijf naar WindowsMe maar niet mijn WD schijf naar WindowsXP.

Ik heb al van alles geprobeerd waarbij ik zelfs alleen de WD schijf heb aangesloten.

Hij wordt gedecteerd en er wordt zelfs aangegeven dat hij S.M.A.R.T capable is maar wanneer hij moet gaan booten blijft links boven in de cursor knipperen en hangt hij.

Wat is het probleem?

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 05:29

slaay

Natuurbeleven.com

Er staat me iets bij dat je niet zomaar je mobo of cpu kunt vervangen bij je bestaande installatie.

Heb je al eens geprobeerd om met de XP cd rom te booten en dan repair te doen?

Mocht dit niet helpen dan vrees ik dat je een nieuwe installatie zult doen.

Maar waarom je niet zomaar je mobo/CPU kunt vervangen bij een bestaande installatie is me ff onduidelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door slaay op 10-01-2004 21:27 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

• Baltar
Merkwaardig is dan wel dat mijn WindowsME schijf wel gewoon reboot.

Indien je een link hebt naar een website waar je dat gelezen hebt dan houdt ik met natuurlijk aanbevolen.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Op beide schijven staat een OS met de drivers en instellingen die voor een ander moederbord zijn bestemd. Dus eigelijk zou het booten ervan moeten kunnen en er pas uitklappen zordra Windows is opgestart (of net bijna).

Dus wat niet duidlijk wordt in je verhaal is wordt de schijf wel herkend tijden het opstarten, of boot tie wel maar klapt tie eruit...??

Een repair lost ook niks op omdat een repair kijkt welke bestanden er staan, en zet die er weer opnieuw op.

Nieuwe installatie lijkt mij het beste incl. de nieuwe drivers voor je moederbord.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Baltar
Het bios detecteert de schijf wel maar het moment dat hij moet gaan booten blijft het "stil", terwijl links bovenin de cursor gaat knipperen.

Ik heb op deze manier al wel vaker mijn moederbord vervangen. Het booten ging daarna zonder problemen alhoewel dit de eerste keer is dat ik dat wil doen met een NTFS gepartitioneerde schijf waar Windows XP opstaat.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien kun je proberen om even een fdisk /mbr uit te voeren op de disk die niet werkt? Wil nog wel eens helpen...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Windows xp zal alleen booten wanneer de situatie ongewijzigd zou zijn.
• 1) Zelfde drive letter (als XP op c stond en ME op d bij het installeren, dan moet dat nu nog zo zijn). Hier kan je aan voldoen door je harde schijven in de zelfde master / slave combinatie te zetten, zoals het voor de vervanging van je moederbord was. Voorbeeld:
WD: Primary master
Maxtor: Secondary master
CDrom speler: Primary slave

• 2) Mocht het trouwens gaan werken en wil je een goed boot menu. Dan moet je eerst windows ME installeren en dan pas XP.

• 3) Wanneer aan 1) voldaan is en XP niet wil booten, kan ik je aanraden om nieuwe installatie van XP over de oude heen te doen. Op deze manier zal je XP gegarandeerd booten, maar hoef je niet al je programma's opnieuw te installeren.

Een nieuw moederbord waarvan de chipset anders is, heeft namelijk nieuwe drivers nodig bij het opstarten. Je kunt dus niet zo maar het moederbord veranderen en verwachten dat XP toch nog perfect gaat starten. slaay had dus wel degelijk gelijk!

Succes!

[ Voor 35% gewijzigd door dr snuggles op 11-01-2004 12:32 ]

Pagina: 1