Toon posts:

[Red Hat 7.3]Raid 1 opnieuw opbouwen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo;

Op een Linux systeem heb ik de beschikking over twee SCSI schijven. Degene waarvoor het systeem geinstalleerd wordt wil graag een raid 1 opstelling. Er zit echter geen raid kaart in het systeem, alleen een SCSI kaart. Ik heb dus voor softwarematige RAID 1 gekozen. Ik ben er zelf niet zo kapot van maar goed, u vraagt wij draaien.

Bij wijze van test heb ik bij een van de harde schijven de stekker eruit gejast en het systeem opnieuw opgestart. Het systeem start netjes op echter uiteraard ub degraded mode. Als ik de tweede schijf weer aansluit en het systeem opstart krijg ik bij het opstarten de melding dat er geen "spare disk" is om de zaak opnieuw op te bouwen. Het systeem gaat wederom door in degraded mode. Nu wil ik de zaak handmatig opnieuw opbouwen en heb daarvoor dit document gelezen: http://willert.dk/geek/raid.html. Als ik de partities toe wil voegen in de raid opstelling met het commando "raidhotadd -a /dev/md0 /dev/hdc1"
krijg ik de melding: unable to add disk to raid, device is busy!!

Hoe kan dit en hoe krijg ik nu alles weer zoals het was?

Verwijderd

Ik weet het niet zeker, maar moet je het niet doen zonder die 1?

Dan is het de hele schijf en niet een partitie.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb ooit deze situatie gehad (kapotte schijf, /home was een raid1).

Let igg niet op de post boven je want dat is onzin.

Als ik hier probeer 'hot' een disk te verwijderen van m'n raid 1 krijg ik ook een disk busy....

* XTerm is working on it

Ik krijg het kreng zelfs niet ge hotremoved als ik /home umount :?

Sepans mummelt iets over vmid's... misschien issie zo lief om hier te posten :)

[ Voor 27% gewijzigd door XTerm op 11-01-2004 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zo grappig om een raidstop te doen. Want ja, ik wist het echt niet meer. Toen kreeg ik dus een kernel panic ;-)

Je zou denken dat ik de verkeerde partitie toe voeg. Dus een partitie die al in raid draait. In /etc/raidtab staat het volgende:

raiddev /dev/md0
raid-level 1
nr-raid-disks 2
chunk-size 64k
persistent-superblock 1
nr-spare-disks 0
device /dev/sda2
raid-disk 0
device /dev/sdb2
raid-disk 1
raiddev /dev/md2
raid-level 1
nr-raid-disks 2
chunk-size 64k
persistent-superblock 1
nr-spare-disks 0
device /dev/sda1
raid-disk 0
device /dev/sdb1
raid-disk 1
raiddev /dev/md1
raid-level 0
nr-raid-disks 2
chunk-size 64k
persistent-superblock 1
nr-spare-disks 0
device /dev/sda3
raid-disk 0
device /dev/sdb3
raid-disk 1

De partities die met sdb beginnen zijn van de disk waarvan de stekker eruit lag. De parties die met sda beginnen zijn van de andere disk, die dus nu geen raid 1 meer draait (degraded mode).

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Misschien was het een tikfout in je eerste post, maar moet het dan niet zijn: "raidhotadd -a /dev/md0 /dev/sdb1" ?

Verwijderd

Topicstarter
In mijn eerste post was het als voorbeeld bedoeld. Het moeten inderdaad de sdb partities zijn.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb even in de raidtools & kernelsource gekeken, en er is wel iets dat ik wil proberen... (moet wel ff backuppen ik test het vanavond)...

Het is in ieder geval een BUG.

Nou kan je proberen om het programma mdadm down te loaden, dat kan ook partities hot adden (maar niet removen, dus dat kan ik niet testen). Als het eeb raidtools bug is gaat dit werken, als het een kernelbug is (wat ik vermoed) gaat het niet werken.

Probeer je even en laat iets weten...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op forums.gentoo.org kwam ik het volgende tegen:
To rebuild a RAID 1:

1: Power down the system
2: Replace the failed disk
3: Power up the system once again

Use
Code:

raidhotadd /dev/mdX /dev/hdX

to re-insert the disk in the array

Watch the automatic reconstruction run
Hier wordt dus alleen de fysieke disk terug gezet in de array.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Gisterenavond werd de raid partitie ineens wel opgebouwd. Ik kan natuurlijk nooit bewijzen dat ik dezelfde commando's heb gebruikt als de twee dagen ervoor maar ik zou toch zweren van wel. Ben wel benieuwd naar die bug in de kernel....
Pagina: 1