A3D en Sensaura hoelang nog ?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik zit al tijden te twijfelen tussen deze twee kaarten :

Creative Audigy 2 ZS 7.1" en de Terratec Aereon Space 7.1".

Nu lees ik overal dat de Terratec kaarten een veel beter geluid geven en dat is wat ik wil goed geluid. (M-audio schijnt ook een goed alternatief te zijn) Het is de bedoeling dat Pc wordt aangesloten op een DTS/THX 7.1" versterker, ik ben dus niet vanplan met van die standaard Pc setjes te gaan werken.

Wat ik doe met mijn Pc waarbij de geluidskaart wordt gebruikt :

DVD-film
MP3
Games

Ik doe dus niet aan audio opname of zelf muziek maken.

Nu lees ik dat de Bas van een Creative Audigy 2 ZS niet in orde zou zijn, maar ligt dat niet meer aan de gebruikte eind-versterker ? De geluidskaart heeft zelf geen versterker dus moet je het uitgaande signaal versterken. Als je te weinig bas hebt lijkt mij dit eerder aan de gebruikte eind-versterker te liggen.

Maar mijn grote twijfel om niet een Terratec of M-audio kaart te kopen is het feit dat deze kaarten meer gebruik maken van A3D 2.0 en Sensaura.

A3D was van Aureal en Aureal is reeds overgenomen door Creative, op de frontpage werd afgelopen week de Platinum uitvoering van de Audigy 2 ZS besproken, in een van de reacties op een reactie van mij las ik dat de huidige en nieuwe spelen steeds minder gebruik maken van A3D.

De Terratec en M-audio kaarten maken alleen nog maar gebruik van EAX 2.0 terwijl Creative zelf al op EAX 4.0 zit.

Ook Sensaura is reeds ten prooi gevallen aan Creative, afgelopen December heeft Creative ook dit bedrijf overgenomen.

Dus ik ben bang dat A3D en Sensaura op een gegeven moment gewoon niet verder worden ontwikkeld. Mogelijk dat de techniek door Creative gebruikt gaat worden in bijvoorbeeld de nieuwere versies van EAX. Overigens schijnt EAX 4.0 al een verbetering te zijn in vergelijking met de vorige versies.

Men geeft aan dat Terratec al niet zo'n voortvarende ondersteuning heeft op het gebied van de drivers ik ben dan ook bang dat dit alleen maar slechter gaat worden.

Wat is jullie mening hier over ?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Wat moet je met die EAX 4.0 meuk in games?

Voor pure geluidsreproductie zonder poespas: Ga voor de terratec kaarten. M-Audio is echt meer voor de muziek producer..... (kan je ook wel aardig zien aan het prijskaartje wat er aan hangt).

Creative is goed voor mainstream pleur elke nutteloze feature er maar in kaarten..... Terratec is toch meer kwaliteit. Driver support? Ach, volgens mij zit dat wel snor hoor. Vroeger met die EWS ISA kaarten was het inderdaad bagger van heb ik jou daar, maar met de huidige modellen is qua support niks mis.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
komakeef schreef op 10 januari 2004 @ 20:53:
Wat moet je met die EAX 4.0 meuk in games?

Voor pure geluidsreproductie zonder poespas: Ga voor de terratec kaarten. M-Audio is echt meer voor de muziek producer..... (kan je ook wel aardig zien aan het prijskaartje wat er aan hangt).

Creative is goed voor mainstream pleur elke nutteloze feature er maar in kaarten..... Terratec is toch meer kwaliteit. Driver support? Ach, volgens mij zit dat wel snor hoor. Vroeger met die EWS ISA kaarten was het inderdaad bagger van heb ik jou daar, maar met de huidige modellen is qua support niks mis.
Jij zegt dus dat je weinig hebt aan EAX of A3D (de tegenhanger van o.a Terratec), hoe wil jij de geluids effecten in games dan maken ? Zodat je bijvoorbeeld een tegenstander practice hoort aankomen van rechts achter. Of werkt dat al met de 5.1"/7.1"opstelling, zonder de extra's zoals EAX en A3D ?

Het gaat mij dus alleen om het afspelen van Audio : DVD-Video, MP3 en Games.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 10-01-2004 21:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik heb een Terratec Aureon Sky 5.1 ('t kleine broertje van de 7.1 Space en de 7.1 Universe). De driver is niet heel uitgebreid maar werkt uitstekend. Niet echt een spelletjeskaart maar ook dat doet ie wel. Ik vind em erg fijn voor het afpelen van muziek. Maar volgens mij doet ie ook wel DTS en dingen die je nodig zou kunnen hebben bij het kijken van een dvd'tje. Leukste ervan is dat ie nieuw < 75 euro kost!

Verwijderd

_Dune_ schreef op 10 januari 2004 @ 20:39:

Nu lees ik dat de Bas van een Creative Audigy 2 ZS niet in orde zou zijn, maar ligt dat niet meer aan de gebruikte eind-versterker ? De geluidskaart heeft zelf geen versterker dus moet je het uitgaande signaal versterken. Als je te weinig bas hebt lijkt mij dit eerder aan de gebruikte eind-versterker te liggen.
Ik heb in een review gelezen dat juist de bass van de Audigy2ZS goed was, maar het hoog niet. Toch heb ik in de huiskamer een Hercules GTXP7.1 vervangen voor een 2ZS. Ik moet toegeven als ik als audiofiel luister dat de GTXP in de hoge tonen veel minder scherp is dan de 2ZS. De GTXP beschikt over dezelfde chipset als de Terratec-kaarten, dus puur voor muziek zou ik voor de Terratec-kaarten gaan. Het grote voordeel van de Creative kaarten is de compatibiliteit met games. De belangrijkste reden waarom ik GTXP heb verbannen naar de server is dat de GTXP niet automatisch schakelde van normale audio naar AC3 of DD bij DVD's.

Overigens is het zo dat EAX niet via een AC3-code naar de versterker gaat. Daarvoor moet ik nog steeds Dolby ProLogic(II) gebruiken. Dit lijkt vooralsnog alleen bij NForce2 chipsets te gebeuren, welke op veel nieuwe moederborden te vinden zijn. Of is er iemand die z'n spelletjes met DolbyDigital naar z'n receiver stuurt met een Audigy2ZS?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 00:22:
[...]
Overigens is het zo dat EAX niet via een AC3-code naar de versterker gaat. Daarvoor moet ik nog steeds Dolby ProLogic(II) gebruiken. Dit lijkt vooralsnog alleen bij NForce2 chipsets te gebeuren, welke op veel nieuwe moederborden te vinden zijn. Of is er iemand die z'n spelletjes met DolbyDigital naar z'n receiver stuurt met een Audigy2ZS?
Nee via digital out wordt alleen een stereo signaal gestuurd, zover ik weet (mogelijk ook Dolby Prologic(II) ). Daarom wil ik ook de afzonderlijke analoge kanalen naar een DTS 7.1"versterker sturen ik heb een Pioneer op het oog met 8x 100Watt RMS.

Maar als ik het goed begrijp bevalt de ZS 2 kwa geluid wel ? zowel hoge als lage tonen. Want idd de Creative kaarten ondersteunen wel verweg het meest, zeker op het game gebied.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier nu ook een Hercules GT 7.1 staan aangesloten op mijn receiver (Pioneer VSX-D512) om mp3's en films te draaien. Het is zwaar irritant om steeds opnieuw op te starten om naar ac3 over te schakelen :(

Nu is het zo dat ik maandag een Asus A7N8X Deluxe mobo krijg met Soundstorm / Nforce chipset. Deze blijkt snel zijn in games en ook nog eens een dolby digital encoder hebben!

Weten jullie of de geluidskwaliteit verder hetzelfde is als die van de hercules? want anders gaat die namenlijk de deur uit, want ik gebruik enkel de digitale coaxiale uitgang ervan.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Schakelen de Audigy ZS 2 en de Terratec (Space) ook automatisch naar AC3, DTS etc ? Onder steunen de beide kaarten overigens ook dolby prologic II, dat vindt ik namelijk niet terug in de spec's.

Verwijderd

Speedfight schreef op 11 januari 2004 @ 01:03:
Ik heb hier nu ook een Hercules GT 7.1 staan aangesloten op mijn receiver (Pioneer VSX-D512) om mp3's en films te draaien. Het is zwaar irritant om steeds opnieuw op te starten om naar ac3 over te schakelen :(

Nu is het zo dat ik maandag een Asus A7N8X Deluxe mobo krijg met Soundstorm / Nforce chipset. Deze blijkt snel zijn in games en ook nog eens een dolby digital encoder hebben!

Weten jullie of de geluidskwaliteit verder hetzelfde is als die van de hercules? want anders gaat die namenlijk de deur uit, want ik gebruik enkel de digitale coaxiale uitgang ervan.
De Hercules is beter dan de NForce, maar het verschil is klein. Overigens hoef je niet opnieuw op te starten om AC3-geluid te hebben. In de devicemanager kun je na het omschakelen je WDM-driver uit en weer aanzetten. Het blijft omslachtig, maar het werkt wel.
_Dune_ schreef op 11 januari 2004 @ 01:24:
Schakelen de Audigy ZS 2 en de Terratec (Space) ook automatisch naar AC3, DTS etc ? Onder steunen de beide kaarten overigens ook dolby prologic II, dat vindt ik namelijk niet terug in de spec's.
De 2ZS schakelt automatisch om. Overigens heeft ProLogicII niks met je kaart te maken. Dolby ProLogic(II) wordt gecodeerd in het stereogeluid. EAX is ook extra info die wordt meegecodeerd en mijn PL-decoder zet dat netjes om naar 6 kanalen.

De ZS bevalt goed. Met de meegeleverde software-equalizer heb ik de scherpe randjes wat weggewerkt. Echte Hifi gaat toch niet via de PC alhoewel ik binnenkort toch eens wil testen met een analoge 6.1 aansluiting op de receiver in verband met DVD-Audio, wat de Audigy 2ZS probleemloos ondersteunt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 01:36 ]

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

je sluit je versterker/receiver dus digitaal aan op je soundcard??
dan zou je met de goedkoopste soundcard met digital out erop al klaar zijn!
de geluidskwaliteit wordt namelijk door je versterker bepaald,
na het digitale signaal wordt het opgesplitst in 2, 4, 6, 7 of hoeveel je kanalen je maar wilt.......

[ Voor 206% gewijzigd door BadMotha op 11-01-2004 01:38 ]

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

_Dune_ schreef op 11 januari 2004 @ 01:24:
ja, afhankelijk van de apparatuur die je erop aansluit, na je digitale signaal dus

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

BadMotha schreef op 11 januari 2004 @ 01:39:
[...]

ja, afhankelijk van de apparatuur die je erop aansluit, na je digitale signaal dus
Het was wel makkelijk geweest als je de 'edit'-button had gebruikt in plaats van meerdere posts.
De geluidskaart bepaald mede de geluidskwaliteit, ook al wordt die digitaal op een versterker aangesloten. Ik begon met een Trust 514 geluidskaart met digitale uitgang, maar toen ik die Hercules kocht, ging er een wereld aan geluid open. Er is dus een behoorlijk verschil in kaarten. Uiteraard bepaalt de versterker ook veel, maar een goede versterker compenseert nooit een slechte geluidskaart!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Mmm, De Terratec (Space) ondersteund deze nu ook daadwerkelijk Dolby Digital, DTS en Prologic etc. Want in tegenstelling tot Creative die dit allemaal op hun site aan geeft, geeft Terratec dit niet bij hun specs op.

Ik las namelijk ergens dat de kaart bij DVD playback met de meegeleverde WinDVD alleen Dolby Digital ondersteund en geen DTS of wordt DTS gewoon niet door WinDVD ondersteund ?

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 11-01-2004 16:36 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
_Dune_ schreef op 11 januari 2004 @ 01:01:
[...]
Nee via digital out wordt alleen een stereo signaal gestuurd, zover ik weet (mogelijk ook Dolby Prologic(II) ). Daarom wil ik ook de afzonderlijke analoge kanalen naar een DTS 7.1"versterker sturen ik heb een Pioneer op het oog met 8x 100Watt RMS.

Maar als ik het goed begrijp bevalt de ZS 2 kwa geluid wel ? zowel hoge als lage tonen. Want idd de Creative kaarten ondersteunen wel verweg het meest, zeker op het game gebied.
Mijn info. betreffende de digital out lijkt niet helemaal te kloppen :

To guarantee not only the sound technology, but also that all hardware and software functions perform optimally, all prevalent standards are supported, such as Sensaura 3D with EAX, A3D, DirectSound, MacroFX and the "None-audio-mode, " which allows the transmission of AC3 and DTS streams through the (optical) digital interface.

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
_Dune_ schreef op 11 januari 2004 @ 15:02:
Mmm, De Terratec (Space) ondersteund deze nu ook daadwerkelijk Dolby Digital, DTS en Prologic etc. Want in tegenstelling tot Creative die dit allemaal op hun site aan geeft, geeft Terratec dit niet bij hun specs op.

Ik las namelijk ergens dat de kaart bij DVD playback met de meegeleverde WinDVD alleen Dolby Digital ondersteund en geen DTS of wordt DTS gewoon niet door WinDVD ondersteund ?
De Audigy 2 ZS is inderdaad de enige die DTS hardwarematig ondersteund. Maar boeie, softwarematig gaat ook prima: WinDVD/PowerDVD doet inderdaad het werk voor jou.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mijn Terratec Space schakelt automatisch om van PCM naar DTS of AC3 afhankelijk van de DVD die ik speel. Mijn receiver is een Philips FR-966. Ik gebruik als software WinDVD 5.1 Platinum. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1