Netwerk tussen twee win98 pc's

Pagina: 1
Acties:

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het proberen om een netwerk op te zetten tussen twee win 98 (SE) computers.

Heb al gezocht in verschillende GoT-topics, maar ik denk dat ik niets over het hoofd heb gezien.

Beide computers hebben een verse win98SE installatie, en de netwerkkaart driver is geinstalleerd.

Beide computers hebben een IP-adres toegewezen gekregen:
comp1:
IP: 10.0.0.1
Subnetmask: 255.255.255.0

comp2:
IP: 10.0.0.2
Subnetmask: 255.255.255.0

Voor de rest is alles blanko.

Client for microsoft networks is op beide computers geinstalleerd. (en geactiveerd als primaire windowsaanmelding)

Na een reboot kunnen beide pc's alleen naar zichzelf pingen. Van de een naar de ander pingen resulteert in 100% packetloss. (time-out)

Het kan eigenlijk niet liggen aan de UTP kabel, aangezien ik de kabel pas nog gebruikt heb voor een netwerk tussen een windows 2000 en windows XP pc. Daarnaast heb ik een andere kabel gebruikt, die pas nieuw is.

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?

Verwijderd

zeker weten dat je een cross kabeltje hebt?
of dat 1 van de 2 netwerkkaarten niet kapot zijn?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 19:24 ]

• Boomerang
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 19:24:
zeker weten dat je een cross kabeltje hebt?
yep

edit:
Beide computers zitten tevens in dezelfde werkgroep
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 19:24:
of dat 1 van de 2 netwerkkaarten niet kapot zijn?
Neem ik aan van niet, ledje brandt ook gewoon op beide kaartjes en het is ook verder niet af te leiden uit de 'foutmeldingen' die hij geeft bij het pingen.

[ Voor 63% gewijzigd door Boomerang op 10-01-2004 19:29 ]

• Len
  • Laatst online: 13-08 20:21

Len

Leeg

Ledjes kunnen ook op kapote kaartjes branden :o

Free Tibet

• Boomerang
  • Niet online
Len schreef op 10 januari 2004 @ 19:29:
Ledjes kunnen ook op kapote kaartjes branden :o
Ik zal es een ander kaartje proberen. Maar mijn probleem heeft dus niets met software te maken volgens jullie?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:58

DaRoot

Some say...

Firewall misschien?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Je bedoelt dat de pc's zonder hubje echt peer 2 peer aan elkaar zitten?
dan moet het een crosskabeltje zijn, dat heeft al iemand gevraagd maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven.
die ip adressen zijn dus fixed? dus zelf ingevult?
want je praat over verkregen ip adressen maar in het geval van 2 pc's is er geen dhcp server die ip adressen uitdeelt, dus zullen ze zelf zijn ingevult.
houd de 2 pluggen van de kabel eens naast elkaar en kijk of het wel een gekruiste kabel is, zo niet hang er dan een hubje tussen of maak er een gekruiste kabel van.

als de netwerkadapter in je apparaatbeheer voorkomt zonder uitroepteken of vraagteken zal hij in principe niet stuk zijn.
je heb trouwens de ip adressen uitgelezen wat wil zeggen dat de verbinding softwarematig bestaat.

Verwijderd

Ik ben nog een dingetje vergeten, is de bedoeling van die 2 pc's dat ze elkaars bestanden kunnen zien?
je hebt win 98 en er is een groot verschil qua bestands en printerdeling bij win98/me of win 2000/xp.
wanneer je bij 2000/xp geen bestands en printerdeling wil vink je dit uit bij de instelling van de betreffende verbinding, de software die voor bestands en printerdeling zorgt blijft gewoon aanwezig alleen de poort wordt geblokkeert.
de pc zal nog gewoon te zien zijn in de werkgroep maar is niet meer te benaderen.

windows 98 echter ken je bestands en printerdeling toe want dat is standaard nog niet gebeurt, dit doe je met toevoegen,> service>bestand en printerdeling.
er wordt dan om je win 98 cd gevraagd dus die moet je wel bij de hand hebben.

pas nu zal de pc in de netwerkomgeving te zien zijn, een ander groot verschil is dat de bestands en printerdeling voor alle verbindingen geldt wat niet altijd prettig is bij je internetverbinding. (al hebben de meeste providers de poort voor bestands en printerdeling geblokkeert.)

je kunt ook het protocol netbui toevoegen, dit geldt bij win 98 ook weer voor alle verbindingen en is niet aan te raden voor de internet verbinding.
het handigste is natuurlijk dat je beide pc's in dezelfde werkgroep zet.

zie je de pc's niet direct probeer dan met start zoeken te zoeken naar de andere pc.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Probeer eens voor de gein 255.0.0.0 als subnetmask ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

wanneer er op beide pc's maar hetzelfde subnetmasker is ingevuld zou het niks moeten uitmaken, de pc's staan dan in hetzelfde subnet, maar oke alles proberen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

True, maar algmeen bekend wat Win98 nou niet echt een held is in netwerken :P

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

nee dat is waar, maar dat heeft denk ik niks met het subnetmasker te maken.
het beste netwerksysteem is naar mijn mening nog altijd windows 2000

maar ja windows 98 moet toch het netwerk op kunnen, ik heb er namelijk jaren mee genetwerkt zonder troubles.
maar waar is boomerang nou? is het al gelukt?

koffie?

• Boomerang
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 18:59:
nee dat is waar, maar dat heeft denk ik niks met het subnetmasker te maken.
het beste netwerksysteem is naar mijn mening nog altijd windows 2000

maar ja windows 98 moet toch het netwerk op kunnen, ik heb er namelijk jaren mee genetwerkt zonder troubles.
maar waar is boomerang nou? is het al gelukt?

koffie?
De kabel is gewoon crossed UTP en heeft pas geleden nog gewoon gewerkt. De PCs zijn inderdaad peer 2 peer verbonden.

Ze zijn echter niet met internet verbonden, dus bestands en printerdeling kan gewoon open staan.

Pc tjes hebben beiden dus een fixed IP en beide het subnetmask 255.255.255.0

Ik zal het nog es proberen met 255.0.0.0

Helaas zal het wel nog ff duren, voordat ik iets kan proberen. Het gaat namelijk om twee computers op school. :)

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden, ik kan weer verder prutsen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Boomerang op 11-01-2004 20:16 ]

Pagina: 1