Toon posts:

Linux op USB stick

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk om een Linux versie te installeren op mijn 64 mb USB 1.1 stick? zoja, welke Linux past er dan op,

ik wil gewoon een beetje exprimenteren of je dan ook van je usb kan booten. ook handig lijkt het me om ergens anders dan thuis een beetje Linux te oefenen voor school. Knoppix zie ik niet zitten omdat mijn ervaring is dat er veel dingen mis gaan; hangs, hardware niet werkend krijgen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

Als j booten kan van je usb stick kan linux dr lijkt me gewoon op. Booten van usb, daar gaat t om.
En dan zo'n mini distro dr op zetten. Niet op A: maar op usb: bv.

[ Voor 27% gewijzigd door nzyme op 10-01-2004 18:36 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan booten vanaf USB. maar hoe moet ik hem dan installeren op me USB stick. gewoon net als op je HD? ohja, welke LInux past op mijn 64mb stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check bijvoorbeeld dit even:

http://rz-obrian.rz.uni-karlsruhe.de/knoppix-usb/

http://linuxdocs.tuxfamily.org/flonix/index.php

even searchen doet wonderen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Wanneer je Linux installeert zonder grafische omgeving en zonder onnodige drivers en modules is het goed mogelijk. Ligt er een beetje aan wat je vanaf je USB stick wilt gaan doen met Linux. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om zelf je dirtibutie samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil hoofdzakelijk alleen txt mode. daar moeten op school mee oefenen en lijkt me handig als ik niet de install op me school HD verneuk maar de install op me USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

installeren van linux is altijd al een groot woord.
het komt infeite neer dat jouw usb stick een aantal zaken moet bevatten.

een boot sector. (anders is het er moeilijk vanaf booten :) )
een kernel, en de basis tools rond die kernel.

een handige distro om meschien te pakken is slackware,
deze verdeelt zjin applicaties in strakke groepen en je hebt dan enkel de groep aaa nodig.

zorg uiteraard er ook voor dat usb support in de kernel zit mee gecompiled. (werkt anders zo kut vanaf een usb stick :P )

met 64MB zou je nog redelijk wat kunnen maken.
maar ik denk dat X net niet gaat lukken.

of je zou moeten kijken naar een distro als MuLinux of zo iets dergelijks.

even gewoon uit mijn hoofd.

je wilt een iso maken van een werkend systeem van minder dan 64MB.
die iso dan op je usb stick zetten.
dan chrooten naar de stick.
en lilo of grub draaien. (je zou nog moeten kijken of dat geen problemen opleverd. grub is waarschijnlijk de veilige keuze)

maar er is op het internet vast ook vast wel ergenst een stap voor stap documentje te vinden dat dit soort zut uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 17-09 16:46
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 18:33:
Knoppix zie ik niet zitten omdat mijn ervaring is dat er veel dingen mis gaan; hangs, hardware niet werkend krijgen etc.
Mag ik vragen waneer je die ervaring opgedaan heb, ik heb al aardig wat systemen nieuw leven ingeblazen met een knoppix cdtje, en het draaid zelfs op me werk op sommige pcs omdat het besturingsysteem ontbreekt.

Op het moment dat je linux op een 64 mb pendrive zet lijkt het me logischer dat er minder herkend word, immers is er minder ruimte voor drivers / ondersteuning / progjes etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn Small Linux is ongeveer 50Mb (de ISO) als ik het goed heb. Dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 14:36

DataGhost

iPL dev

Imo moet je Damn Small Linux hebbe... volgens mij zit daar zelfs X bij

//edit Damn hij was me voor

//edit2 toch maar wat info

http://www.damnsmalllinux.org

What is Damn Small Linux?
Damn Small Linux is a business card size (50MB) bootable Live CD Linux distribution. Despite its minuscule size it strives to have a functional and easy to use desktop.

Why?
Because having a working Linux desktop on a 50 mb bootable business card CD is just too cool not to do.

What does it have?
Damn Small Linux has a nearly complete desktop, including XMMS (MP3, and MPEG), FTP client, Dillo web browser, links-hacked web browser, spreadsheet, Sylpheed email, spellcheck (US English), a word-processor (Ted-GTK), four editors (SciTe, nVi, Zile [emacs clone], and Nano [Pico clone]), graphics editing and viewing (Xpaint, and xzgv), Xpdf, emelFM (file manager), Naim (AIM, ICQ, IRC), VNCviwer, Rdesktop, SSH/SCP server and client, DHCP client, PPP, PPPoE (ADSL), a web server, calculator, generic and GhostScript printer support, NFS, Fluxbox window manager, games, system monitoring apps, a host of command line tools, USB support, and pcmcia support. For more information check out the applications pages.

If you like DSL you can install it on your hard drive. Because all the applications are small and light it makes a very good choice for older hardware.

My goal in creating Damn Small Linux is to have enough tools and toys on a business card sized CD to get work done *and* have some fun.

How?
I started with model_k, which did an excellent distillation of Knoppix down to 33 megabytes. From there I went through and removed what I could, including Locals and documentation, I know, that's not a good thing, but I had to make room.

As many know Knoppix is based on Debian which really made my task a lot easier, but the applications on the CD are not pure Debian. I am using a few apps that are not available via apt-get.

The applications I am using are the best compromises I could find between function and size.

To make room I had to remove the entire dpkg database structure. But don't freak out, I saved it for folks who want to try to remaster from my iso.

X?
It is a combo of Debian packages and the Kdrive Xvesa and Xfbdev servers. It works beautifully on most computers but it runs slower than what most Linux users are use to. That's the cost of keeping it all small and lite.

ToDo?
Clean up and refine.

Where can I download it from?
:-) go here.

[ Voor 129% gewijzigd door DataGhost op 10-01-2004 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal t proberen. lijkt me wel vet; internetten vanaf je USB :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 23-09 22:12

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 19:02:
ik zal t proberen. lijkt me wel vet; internetten vanaf je USB :P
Met die QNX diskette van een aantal jaar terug kon je zelfs surfen met 1 3,5" diskette (wel zonder flash enzo, maar het werkte toch)
Dat is nog veel leeter :P

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 20:39
Bovenstaande distro is wel cool :)
Heb wel is een bootdisk op mijn pendrive gezet dat ging perfect, dit is wel wat handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GDV! Kom ik er net achter dat ik in BIOS niet kan instellen dat ik wil booten vanaf USB :@. heb ingesteld: Boot other device maar meer kan ik niet instellen. ik kan wel booten vana ZIP LS220 oid en LAN maar geen USB:(:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij morphix zijn ze er ook al mee bezig: http://am.xs4all.nl/phpwiki/index.php/UsbMorphix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 14:36

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 19:12:
GDV! Kom ik er net achter dat ik in BIOS niet kan instellen dat ik wil booten vanaf USB :@. heb ingesteld: Boot other device maar meer kan ik niet instellen. ik kan wel booten vana ZIP LS220 oid en LAN maar geen USB:(:(
kijk of er een nieuwe flash voor je bios is... meestal kan je dan wel booten vanaf usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Er zijn verschillende USB-pen-based linux distributies.
bijvoorbeeld:

Runt (voor 128mb, netwerk test tools)
SPB linux
lms
Kom ik er net achter dat ik in BIOS niet kan instellen dat ik wil booten vanaf USB :@
Veel van de usb-distro's kun je ook met behulp van een boot-diskette starten. Runt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

maar welke kun je nu mounten of erop gooien via Windows? Of moet ik toch altijd linux draaien om een kleine distro op een usb ding te zetten? zie ook Bootable Linuxdistro op compact flash krijgen vanuit winxp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Mocht het upgraden van je bios geen oplossing bieden dan moet je lilo op een diskette zet en je systeem verder op de usb-drive

in lilo.conf
boot=/dev/fd0
root=/dev/sda1

Verder moeten alle usb gerelateerde zaken in je kernel gecompileerd zijn, niet als modules. Andere mogelijkheid is volgens mij een initrd image maken, maar dat maakt het alleen maar ingewikkelder.

Leuk project, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
Duracell schreef op 10 januari 2004 @ 19:06:
[...]

Met die QNX diskette van een aantal jaar terug kon je zelfs surfen met 1 3,5" diskette (wel zonder flash enzo, maar het werkte toch)
Dat is nog veel leeter :P
Hm, hier heb je vast meer info over. :P Dit wil ik wel eens uitproberen (QNX, wel wat dingen over gehoord wat betreft RealTime). Is er nog een linkje beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Dr. Malsain schreef op 10 januari 2004 @ 22:47:
[...]

Hm, hier heb je vast meer info over. :P Dit wil ik wel eens uitproberen (QNX, wel wat dingen over gehoord wat betreft RealTime). Is er nog een linkje beschikbaar?
http://www.qnx.com/nc/download.qnx

Oops die link slaat niet op de siskette maar een install van 1 gig

Ik moet die diskette ook nog ergens hebben liggen. Was inderdaad wel geinig maar verder heb je er ook weinig aan.

[ Voor 8% gewijzigd door zeikstraal op 10-01-2004 23:17 ]

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
zeikstraal schreef op 10 januari 2004 @ 23:04:
[...]

Ik moet die diskette ook nog ergens hebben liggen. Was inderdaad wel geinig maar verder heb je er ook weinig aan.
Ik ben altijd wel in voor een beetje spielerei B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De QNX demo disk staat niet meer op de site van qnx zelf, maar oa hier kan je ze wel nog vinden:
ftp://ftp.dataforce.net/pub/soft/QNX_demo/qnxdemo.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
Duracell schreef op 11 januari 2004 @ 02:05:
De QNX demo disk staat niet meer op de site van qnx zelf, maar oa hier kan je ze wel nog vinden:
ftp://ftp.dataforce.net/pub/soft/QNX_demo/qnxdemo.zip
Erg leuk, helaas kom je zonder analoge modem niet zo ver :/

Ik kwam na een korte zoektocht op http://www.woalf.uklinux.net/ Werkt goed maar niet de optie om te kunnen surfen via LAN. Er zullen vast wel distro's zijn die beter zijn deze.

[ Voor 23% gewijzigd door Dr. Malsain op 11-01-2004 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Ik wil ook wel linux op mijn Nokia 5510 (is bootable, heb al geprobeerd), maar ik krijg er maar geen bootsector op. Als ik syslinux draai, dan koppelt ie mijn mobiel los en loopt ie vast. Dus plug ik hem er weer in, maar staat er geen boot sector op. Weet iemand iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een aanvulling:

SPB-Linux 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dr. Malsain schreef op 11 januari 2004 @ 11:16:
[...]

Erg leuk, helaas kom je zonder analoge modem niet zo ver :/
Er waren 2 versies, eentje voor met een modem en eentje voor via een LAN. Ik heb een paar van de immages gedownload op diverse mirrors, maar die hebben blijkbaar alleen maar de modemversie. :(
Nouja, veel mis je er niet aan. Het is leuk dat het technisch mogelijk is om een OS+grafische shell+webbrowser op een diskette te krijgen, maar veel nut heeft het toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
Duracell schreef op 11 januari 2004 @ 21:49:
[...]

Er waren 2 versies, eentje voor met een modem en eentje voor via een LAN. Ik heb een paar van de immages gedownload op diverse mirrors, maar die hebben blijkbaar alleen maar de modemversie. :(
Nouja, veel mis je er niet aan. Het is leuk dat het technisch mogelijk is om een OS+grafische shell+webbrowser op een diskette te krijgen, maar veel nut heeft het toch niet...
Zou van pas kunnen komen als noodoplossing. Stel voor dat je je enige werkende systeem verneukt hebt en snel even wilt zoeken op internet wat een mogelijke oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Idd, maar tegenwoordig heeft zo goed als iedereen wel een cd-writer en breedband, dus als je wilt kan je een qnx of knoppix cd'tje gebruiken ook. Die hebben hopen meer mogelijkheden dan dat diskettetje met een browser die ongeveer gelijkwaardig is aan NS/IE4(het kwam dan ook uit '99 ofzo). Vooral knoppix is dan handig, met zowel fat als ntfs support kan jedan tevens een poging wagen om je bestanden in veiligheid te brengen.

[ Voor 25% gewijzigd door The Bad Seed op 11-01-2004 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oguz286 schreef op 11 januari 2004 @ 20:24:
Ik wil ook wel linux op mijn Nokia 5510 (is bootable, heb al geprobeerd), maar ik krijg er maar geen bootsector op. Als ik syslinux draai, dan koppelt ie mijn mobiel los en loopt ie vast. Dus plug ik hem er weer in, maar staat er geen boot sector op. Weet iemand iets?
De USB driver van de 5510 is best wel instabiel, bij mij gebeurde dit al zodra ik een groot bestand er heen kopieerde.
Misschien dat een FAT16 met standaard boot sector geforceerd wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Duracell schreef op 11 januari 2004 @ 23:16:
Idd, maar tegenwoordig heeft zo goed als iedereen wel een cd-writer en breedband, dus als je wilt kan je een qnx of knoppix cd'tje gebruiken ook. Die hebben hopen meer mogelijkheden dan dat diskettetje met een browser die ongeveer gelijkwaardig is aan NS/IE4(het kwam dan ook uit '99 ofzo). Vooral knoppix is dan handig, met zowel fat als ntfs support kan jedan tevens een poging wagen om je bestanden in veiligheid te brengen.
het ging nu net om een usb geval.. die je toch net wat makkelijker dan een cd in je achterzak (bij wijze van spreken) doet.. knoppix of gnoppix cd's geloof ik wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Duracell schreef op 11 januari 2004 @ 21:49:
[...]

Ik kon het toch niet laten en heb google nog maar even aangeslingerd.
Na te zoeken op "qnx boot disk network support"

Vond ik deze site met een link naar de netwerk disk!
http://toastytech.com/guis/qnxdemo.html

QNX heeft 'm zelfs ook nog op de ftp en wel in tgz
ftp://ftp.qnx.com/usr/free/qnx4/os/demos/misc/qnxdemo.tgz

Beide bevatten trouwens een demo.dat die dd slikt

[ Voor 18% gewijzigd door zeikstraal op 12-01-2004 19:58 ]

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 23:22:
[...]

De USB driver van de 5510 is best wel instabiel, bij mij gebeurde dit al zodra ik een groot bestand er heen kopieerde.
Misschien dat een FAT16 met standaard boot sector geforceerd wordt..
Wanneer ik het onder windows formatteer, werkt het wel goed (als fat16) maar idd als ik iets groots kopieer loopt ie vast! :(
Tjah, is er niks op gevonden?
Pagina: 1