Promise Fasttrack SX4

Pagina: 1
Acties:

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
De situatie
Gloednieuwe AMD 2200+ machine, oorspronkelijk bedoeld met een Asus A7v8x-x, een promise SX4 met 256 PC133 dimm en 3 SuperSwap 1100 brackets met daarin 3 Maxtor 80 Gbyte 7200 rpm 8 Mbyte cache S-Ata drives.

Het probleem
Bij het booten word de Promise kaart netjes gezien, initialiseerd z'n bios, gaat op zoek naar IDE devices en blijft daarna hangen, wat ik ook probeer(met drives, zonder drives, met geheugen, zonder geheugen, alle PCI sloten al gehad) 't ding wil absoluut niet verder.

Ik loop naar een andere PC (met een Asrock K7s8x (SiS chipset)), stop de kaart in de PC en de kaart werkt gewoon, snel even kaart geupdated naar nieuwste firmware en de DIMM test van Promise uitgevoerd, alles OK.
Ik een ander moederbord besteld want ik had zoiets van ok, de kaart is niet compatibel met dit moederbord.
Paar weken later (kerst, oud & nieuw enz) heb ik een Asus A7n8x-x liggen, systeem overgebouwd, aangezet en (*!@& weer 't zelfde probleem, niet werken.
Promise support gebeld, aantal bios opties doorlopen en nog niet werken.
Toen ben ik weer op de Promise site gaan kijken, staat er een compatibility list met moederborden, waaronder de Asus A7n8x (zonder -x dus) affijn, ik pak een Asus A7n8x Deluxe van de plank, alles weer overgebouwd, kaart erin en weer blijven hangen direct na "Detecting IDE devices".
Nu heb ik echter maar 1 SX4, dus echt concluderen dat de kaart stuk is kan ik niet, maar 4 moederborden verder ben ik het inmiddels een beetje zat.

Wie heeft nog meer zo'n ding en op welk mobo gebruik je hem?

MerkTypeChipsetWerkt?
Asusa7v8x-xVia KT400Nee
Asusa7n8x-xNvidia NForce 2Nee
Asusa7n8x DeluxeNvidia NForce 2Nee
Asrockk7s8xSisJa

Ik heb het dus min of meer werkend gehad op dat Asrock bord, maar dit moet een servertje worden en daar heb ik liever niet zo'n ultra budget bord in en al zeker geen Sis chipset plus dat het niet helemaal lekker liep, maar dat lag imho aan het bord, niet aan de RAID controller.

Verwijderd

Ter vergelijking:

Met een Promise Ultra 66, Ultra100-TX2, Ultra 133-TX2, Adaptec AHA-2940U2 U2W SCSI:
Asusa7n8x DeluxeNvidia NForce 2Ja

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb 'm op een A7M266-D gebruikt en nooit problemen gehad met booten. De performance was wel bagger onder Windows als-ie als bootarray wordt gebruikt. Promise schijnt hiervoor betere drivers in ontwikkeling te hebben.

Jouw probleem bevestigd maar weer eens dat er veel te veel problemen zijn met deze kaart. Hij presteert niet als bootarray en er zijn veel mensen met compatibiliteitsproblemen.

• _-= Erikje =-_
tsja, dat de perfomance (tijdelijk?) niet helemaal top is, daar kan ik mee leven, maar dan zou ie het toch eerst moeten doen en aangezien de A7N8X gewoon in hun combatibility list staat begin ik toch te vermoeden dat is stuk is.

Verwijderd

promise hebben wel vaker problemen helaas ook vaker met asus moederborden, de TX6000 krijgen we net werkend in een nas server met een asus mobo (type helaas vergeten) maar op een shuttle bord draait i perfeckt.
de TX2000 werkt meestal wel prima, maar weer niet op asus(pc-dl) server borden :(

je kan op zoek gaan naar een andere moederbord, een intel bord of zo, of gewoon naar een andere kaart wat ik meer aan zou raden.

• _-= Erikje =-_
een intel bord of zo, of gewoon naar een andere kaart wat ik meer aan zou raden.
'k denk niet dat Intel veel borden maakt voor Amd cpu's ;) andere kaart is ook niet echt een optie, gooi jij ff +-250 euro uit 't raam?
Van de week eens kijken wat Epox aan betaalbare leuke borden heeft, proberen we dat gewoon.

• _-= Erikje =-_
Even voor de search:
't draait nu gewoon allemaal op een Epox bordje met een VIA KT400 chipset. Idd is de performance als bootset niet echt lekker, maar daar gaan we maar voor op drivers wachten.

• bigbakkus
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2009

bigbakkus

Moehoehoe

het wordt nog beter....
heb sinds gisteren ook deze promise sx4-150 kaart gekocht, tesamen met 2 maxtor 160 gb sata schijven.. nog even gekeken naar de hardware compatibility schema's, en mijn mobo, een asus a7v266e(x) staat erbij.. kaart erin, zonder dimm, blijft hangen.. dimm erin, kaart blijft hangen (kom niet eens tot de ctrl-F optie :( .. gebeld met promise (na 2,5 uur in de wachtrij ->blijken ze met zijn allen afwezig te zijn vanwege een bezoek van de hoogste baas :? ) uiteindelijk krijg ik iemand aan de lijn, die zegt dat ik maar een ander mobo moet proberen.. en anders omruilen, want dat is dan de andere optie die overblijft. nu heb ik hem in echt alle mogelijke manieren op mijn mobo gestopt (denk dus aan verwijderen alle pci kaarten, in elk pcislot, met en zonder geheugen, met en zonder sata schijf, etc...)
ook nog alle combi's afgelopen op een asus a7v133 bord... ook helemaal niets.
nu heb ik hem in een dell dual 667 pentium getest, en in 1 keer goed ! :/
nu denk ik dat de ondersteuning voor deze kaart alleen maar goed is op intel processoren... ik ga nu even nog andere amd baseed mobo's proberen...
keep you updated... (8>

update 15.00 uur
na een bios update op me mobo (a7v266ex) werkt ie in 1 keer ! blijft toch een raar verhaal, aangezien promise een bios vraagt vanaf 1007 (heb nu 1011).. de quest goes on...

[ Voor 9% gewijzigd door bigbakkus op 21-01-2004 15:04 ]

vanbekkumclan is trots www.losalcoholicos.nl member

• _-= Erikje =-_
erhm, Via KT 400 != intel bordje :) ik heb alleen het geluk dat ik in een PC zaakje werk zodat ik eenvoudig diverse borden kan proberen, de Epox 8k9a7i werkt iig met dit ding.

Verwijderd

Heb een FastTrak S150 SX4 gekocht nadat mijn technieker zo een kaartje in zijn nieuwe server heeft gestopt. Die werkte prima op een ECS K7S5A-L (AMD board).

De mijne heb ik gestopt in een ASUS P4C800-Deluxe P4 board en het ding werkt prima. Geheugen dimm erbij + test + 4 WDC SATA 250 GB Schijven eraan en nu heb ik een toffe RAID draaien.

We hebben geen problemen gehad met dat kaartje. Wel denk ik dat ze het ding beter ondersteunen voor Intel dan voor AMD Chipsets.

Performance RAID-5 is niet slecht:

Gemiddelde READ = 50 MB / Sec
Gemiddelde WRITE = 80 MB / Sec

(Ter vergelijking: Heb ook een RAID-5 7+1 HD WDC 200GB draaien van 1.4 TB en dat ding kost bere veel meer en heeft een kleinere performance!)

Als je weet dat je met Gigabit LAN Max 50 MB / Sec haalt in praktijk (dubbel in theorie) is dat zelfs meer dan voldoende.

Ben blij met deze kaart en verwacht ook niet veel problemen op INTEL borden. Met AMD chipsets zullen er blijkbaar meer verrassingen zijn en dus raad ik voor alle veiligheid een goedkope intel oplossing aan voor serverkes en RAID-5.

Osho

Verwijderd

Vind ik knap.

Na 4 maanden van oorlog met dat ding, de groothandel en Promise heb ik hem nu draaiende met de drivers van de sx4000. Ook een Asus P4C800 deluxe hier met 3 Maxtor 250Gb schijven in een raid 5 array. kan nou niet zeggen dat de snelheden zo geweldig zijn. Heb nog geen performancecijfers maar echt denderend is het niet.
Ben iig allang blij dat ie draait want met de originele drivers werd ik lichtelijk gestoord zo traag als dat ie was. Nu maar wachten op de goede drivers (na 4 maanden!!!), mag hij nog een keer opnieuw geinstalleerd worden...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gebruik je 'm soms niet als boot array?

De problemen hebben niks met AMD of Intel processors te maken maar gewoon met de drivers. De meeste fabrikanten van RAID-adapters proberen zoveel mogelijk intelligentie in hardware af te handelen en hun drivermodel zo dun mogelijk te houden. Promise streeft kennelijk naar het tegenovergestelde door veel intelligentie door de processor te laten afhandelen (hardware assisted RAID oid noemen ze het). Komt er op neer dat de processor zwaarder belast wordt, Promise af kan met goedkopere hardware en de gebruiker de pineut is als de drivers slecht zijn.

Ik heb vorige week m'n pc geupgrade van dual Athlon XP 2400+ naar dual Opteron 240 en heb daarbij de FastTrak S150 SX4 opnieuw geprobeerd met de beta drivers van de SX4000. Sindsdien werkt de kaart aardig. Het komt nog sporadisch voor dat het systeem blijft hangen.

Het blijft belachelijk dat Promise zo'n kaart op de markt brengt en vervolgens geen enkele haast maakt met het fixen van bekende driver issues. Die SX4000 beta drivers zijn al sinds begin oktober beschikbaar. Vier maanden later zijn er nog steeds geen goed werkende stabiele drivers voor de SX4000 en de S150 SX4.

Verwijderd

Was die vraag richting mij Femme?
Jawel ik gebruik hem wel als boot array en hier zelfde resultaat. Hij loopt aardig, maar daar is ook alles mee gezegd. Nog geen vastlopers of iets dergelijks gehad. Had er alleen duidelijk wel wat meer van verwacht.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik heb hetzelfde gehad met me sx6000

me :r :r :r van promise

je koopt voor best wat €€ een kaartje en dan krijg je dat geemmer voor :X
support van promise? :? nog nooit van gehoord.... bar slecht!

performance blijft toch moeilijk met dit soort kaartjes, vond de sx6000 redelijk snel

/offtopic:

me is blij met me 3ware, nog nooit problemen mee gehad, dat kan ik over producten van promise en high point niet zeggen :P

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 21:59

Millennium

Bug free !!!

Het probleem doet zich voornamelijk voor icm ASUS moederborden en er zijn 2 oplossingen:

1) Flash er een oudere bios in versie 1.01.0.15 werkt perfect (ASUS A7N8X Deluxe)

2) Hoe raar dit ook klinkt: Sluit voor de grap eens een PS2 muis aan, kans van 9 op 10 dat hij nu wel voorbij de HD detectie komt.

Dit probleem komt voor bij de SX4000. SX400 Lite en de S150 SX4 en is (naar mijn mening) ontstaan in biossen hoger dan 1.01.0.15.

[ Voor 19% gewijzigd door Millennium op 02-02-2004 13:15 ]

Rampen bak 2004

Verwijderd

Read 0,07 en write 0,13. Wordt je niet echt warm of koud van.

Raar eigenlijk want zo heel traag is ie eigenlijk niet, hij loopt best aardig.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jongens :'( lees ik hier. Ik wilde ook een dergelijk kaartje kopen. Het specs. leken mij wel goed 4x SATA + 256MB SDRAM als cache (die ik hier nog zo voor het grijpen heb). Relatief goed geprijst voor zover ik alternatieven heb gezien, maar als ik dit hier zo lees, is de Promise Fastrack S150 SX4 af te raden ? ... :/

Als het echt zo'n drama is wat zijn goede alternatieven en dan bedoel ik kwa specs. en €€€, die wel waarmaken waar ze voor staan ?

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 02-02-2004 22:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _-= Erikje =-_
ik heb van ellende maar een 40 gbyte maxtor d'r naast gezet als bootdrive / win2k3 + exchange drive en heb de exchange database enz maar op 't RAID gedeelte gezet

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

makje

Professioneel prutser

_Dune_ schreef op 02 februari 2004 @ 20:37:
Als het echt zo'n drama is wat zijn goede alternatieven en dan bedoel ik kwa specs. en €€€, die wel waarmaken waar ze voor staan ?
Vergelijking van intelligente Serial ATA RAID-adapters

9800x3d

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heeft iemand ook contact met Promise gezocht ? Hebben ze ook een Nederlandse afdeling ? Misschien dat ze wat kunnen zeggen over de toekomstige drivers ...

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 02-02-2004 22:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 21:59

Millennium

Bug free !!!

_Dune_ schreef op 02 februari 2004 @ 22:23:
Heeft iemand ook contact met Promise gezocht ? Hebben ze ook een Nederlandse afdeling ? Misschien dat ze wat kunnen zeggen over de toekomstige drivers ...
Support voor Europa zit in Nederland. Dus support zoeken is met een simpele mail gedaan. Ben nu zelf al een tijd bezig met BIOS 2.0.0.4 die voor geen meter werkt op mijn ASUS.

Hoewel de PS2 muis uitkomst bied. Heb gelijk Promise terug gemaild, ff kijken wat ze morgen antwoorden. Keep U posted

[ Voor 13% gewijzigd door Millennium op 02-02-2004 22:51 ]

Rampen bak 2004

• _-= Erikje =-_
ps2 muis maakte bij mij geen verschil

Verwijderd

Tech support zit in Eindhoven, die kun je gewoon bellen. Doe ze de groeten zou ik zeggen. >:)

• _-= Erikje =-_
Ja, daar wordt je ook geen drol wijzer van van die gasten. Daar heb ik dus al een keertje een half uur mee aan de lijn gehouden, 't eindigde met een ietwat wanhopige meneer met "dan weet ik het ook niet meneer".

Verwijderd

Dat zeiden ze bij mij ook, hypocriet geblaat.
Natuurlijk zijn de op de hoogte van het euvel, waarom sit dan niet gewoon vertellen en melden dat ze druk doende zijn met nieuwe verbeterde drivers?

Verwijderd

Ik houd het voor gezien, ik ga hem ruilen tegen de LSI.
Pagina: 1