Toon posts:

A7N8X-X te traag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen weer een A7N8X-X nadat de oude kapot ging na 3 uur (AGP slot was verrot). Echter hij presteerde volgens mij nogal beroerd, en de benchmarks sloten zich daarbij aan.

De specs:
Duron 1600 @ 8x200Mhz
A7N8X-X rev 2 bios versie 1.006
1x256MB Twinmos 3200 met winbond BH5 @ 200MHz cas 2-2-2-5
Seagate Baracuda 2 15Gb 7200rpm UDMA 66(volgende week komt een 80GB)
Lite-On 40x UDMA 33 CD-Rom
MSI 8088 TNT-2 vanta64 Videokaart @ AGP4x (is toch een MultiMedia systeem+ is passief gekoeld)
PCTV Rave TV kaart
Aopen HQ-08 met geluidsisolatie+4 sys fans @ 5Volt, rond de 28C casetemp
Aopen std 300W voeding, stabiele en goede voltages
MCW-462 koeler met Delta 80mm fan @ 7Volt, 35C idle 38C stressed (door de 1,75VCore ipv 1,5 om in te branden)
Win XP prof, alleen MSN staat aan, geen andere progs, geen spyware ed. Alle nieuwste drivers zijn geinstaleerd.

De settings lijken te kloppen met de BIOS, sisoft sandra 2004, CPU-Z, en AIDA.

Eerst de memory benchmark, ik haal 2069/1898, waar ze in een review 2888 haalden op 205MHz FSB.
Ten tweede haal ik in de CPU benchmark dezelfde snelheid als een 1GHz AMD TB. Ik weet dat de duron wat trager is, maar dit vind ik toch absurd.

Iemand een idee waar het probleem zit? Ik heb er niks voor kunnen vinden in de search.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nog even het een en ander geprobeert, maar niks hielp echt. Zoals memory timings, hogere MP, drivers. Maar nu toch maar even mijn FSB omhoog gegooit, en t gaat nu veel sneller op 200@207MHz eigenlijk meer dan de FSB van 133 op 200 zetten, Go figure. nu op 8,5x207 is ie schijnbaar ineens sneller als de TB1,2, op 159MHz sneller. Nog geen 10% sneller, en ineens theoretisch een dikke 20% sneller gaat er bij mij niet in.

Het wordt op 210Mhz echter nog gekker. Als ik mijn snelheid bekijk in CPU-Z blijkt deze nogal te schommelen. Ik vraag me af of dit wel goed komt. Hij verloopt elke seconde tussen 1798,7 en 1799,4 zonder dat spread spectrum aan staat. Ik begin nu stevig aan dit moederbord te twijfelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 22:57 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Shunt

Boe

dit is normaal hoor ;) dat van dat schommelen
dat is bij zo goed als iedere pc ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 21:12

FlyEragon

Alien Monkeys

Je moet niet zo veel waarde hechten aan die syntetische benchmarks,
mijn a7n8x-deluxe met 512 samsung(pc2700) en amd xp2400+ presteert
volgens sandra ook niet zo best, maar als ik game prestaties ga vergelijken
met andere systemen weet ik dat mijn systeem meestal veel sneller is dan andere systemen met andere mobo's. Dus niet zo druk over maken zou ik zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door FlyEragon op 11-01-2004 00:56 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

PMG is bedoeld voor p r o b l e m e n met je processor, moederbord of geheugen dus niet voor ergernissen aan slechte benchmarks want dat lijkt me meer een geestelijk dus persoonlijk probleem. :)

ARME AOW’er

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Erkandude schreef op 11 januari 2004 @ 00:55:
Je moet niet zo veel waarde hechten aan die syntetische benchmarks,
mijn a7n8x-deluxe met 512 samsung(pc2700) en amd xp2400+ presteert
volgens sandra ook niet zo best, maar als ik game prestaties ga vergelijken
met andere systemen weet ik dat mijn systeem meestal veel sneller is dan andere systemen met andere mobo's. Dus niet zo druk over maken zou ik zeggen.
Nou is jouw configuratie heel wat anders dan die van de ts , geloof ik :P

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:26
a7n8x-x heeft mijn vriend gekocht, en wat blijkt?

Dat het een el-cheapo mobo is met single channel geheugen! 8)7

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oguz286 schreef op 11 januari 2004 @ 01:22:
a7n8x-x heeft mijn vriend gekocht, en wat blijkt?
Dat het een el-cheapo mobo is met single channel geheugen! 8)7
En wat is het nut van deze posting behalve dat er kennelijk door je vriend geen vooronderzoek is gedaan?

Kwalitatief is dit een uitstekend moederbord en vrijwel identiek aan zijn duurdere broertje.

Over het single/dual channel geheugen dit:

In diverse testen kun je zien dat ondanks dit verschil, de benchmarks elkaar niet echt veel ontlopen. Zeker in combinatie met een Duron CPU zijn de verschillen naar alle waarschijnlijkheid te verwaarlozen.

Gezien het prijsverschil, gemiddeld zo'n € 43,=, is de X-versie aantrekkelijk voor die mensen die niet al teveel willen of kunnen uitgeven aan een moederbord. De prijs/kwaliteit verhouding is erg aantrekkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 11-01-2004 01:38 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dat hij single channel geheugen heeft weet ik. Het probleem is dat het vorige moederbord stukken sneller ging (die kapot ging dus). En deze voelt ineens zoo traag aan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Schreef ik niet al eerder:
GuardianAngel schreef op 11 januari 2004 @ 01:00:
PMG is bedoeld voor p r o b l e m e n met je processor, moederbord of geheugen dus niet voor ergernissen aan slechte benchmarks want dat lijkt me meer een geestelijk dus persoonlijk probleem. :)

ARME AOW’er

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:26
Volgens mij begreep je me verkeerd :)
Het is een goedkope variant van een heel goed moederbord. Maar die vriend heeft zich laten afzetten (dom van hem :P ). Misschien dat single/dual-channel veel uitmaakt?

Dat was eigenlijk wat ik bedoelde ;) No offence :P

Verwijderd

ik heb 't mobotje ook. hij draait prima! en d'r zitten nog leuke features op ook, onboard lannetje, veel usb sockets en onboard sound enzo.. ik heb dan wel de VIA versie ervan, magoed :)

hij draait games prima bij mij met m'n 2500+, overigens wel gelocked :(

misschien komt 't puur door je el cheapo CPUtje wat je erop geprikt hebt. das natuurlijk wat anders dan een dikke Athlon :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 09:58:
ik heb 't mobotje ook. hij draait prima! en d'r zitten nog leuke features op ook, onboard lannetje, veel usb sockets en onboard sound enzo.. ik heb dan wel de VIA versie ervan, magoed :)

hij draait games prima bij mij met m'n 2500+, overigens wel gelocked :(

misschien komt 't puur door je el cheapo CPUtje wat je erop geprikt hebt. das natuurlijk wat anders dan een dikke Athlon :)
nee het is zelfs ecaxt de zelfde cpu
aleen staat een deel van de cash gewoon uit ;)
met prestaties scheelt het zelfs niet zo mega veel
en doormiddel van een simpele unlock kan je die cash gewoon weer aan zetten
het is dus niets anders dan een dikke athlon :>

mare probeer eens nog een verse instal van windows xp en dan alleen de nforce drivers en de vidkaart drivers en dan helemaal niets (ook een format is wel gewenst ;) )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Voor iedereen die het probleem ook heeft, zal ik mijn nieuwe bevindingen even posten:

Het was inderdaad die 10x MP bug. Hij haalde net stabiel 1700 bij het booten. Ik heb hem omgebouwd tot XP, en ik haalde meteen 700mb/sec meer met mijn geheugen. Na per ongeluk een keer op 12x200 geboot te hebben kwam ik er achter dat hij boven de 10x inderdaad hoger wil. Hij boot nog op 2400 tot hij in XP zit, en 2300 is stabiel in windows :) Alles gaat nu stukken sneller, met name geheugen, dat al over de 3200mb/sec heen schiet. Hij presteerd nu als een XP3200+ in sisoft sandra. Dus eind goed, al goed.
Pagina: 1