Hallo buren van /13
Ik zit met een misschien wat basic probleempje in Java maar ik kan er zowaar niets over vinden tot nu toe op internet en op GoT. Ik ben de scriptomgeving van Flash gewend maar nu ik in Java ben begonnen met programmeren kom ik een aantal problemen tegen.
Waaronder op dit moment bij het werken met arrays, ik heb een multilevel spelletje met daarin een 2-dimensionale array van 25 bij 25 die het veld voorsteld en bestaat uit allemaal nulletjes. Nu wil ik daarin op een aantal plaatsen van de 0 een 1 maken (waardoor er dus een border in de game ontstaat) en dat zou ik dus aan kunnen geven door field[1][1]=1; field[1][2]=1; etc. Maar nu wil ik die coördinaten liever uit een array trekken, dus ik had bedacht een xpos en een ypos array aan te maken met daarin de coördinaten om een 1 neer te zetten. Binnen Flash zou ik dat zo doen:
Maar dit lukt me niet in Java, ik probeer dus iets als het volgende:
maar dat gaat dus niet. Daarna heb ik geprobeerd de array tussendoor te deleten door bijv. delete xpos; maar dat kan dus ook niet.
Hoe moet ik dit dan wel aanpakken?
Verder heb ik ook nog een aantal keer geprobeerd een array dynamisch aan te spreken, in Flash zou ik kunnen doen:
Op deze manier het dynamisch samenstellen van een array naam en vervolgens aanspreken is me ook op geen enkele manier gelukt binnen Java, is dit wel mogelijk? Mijn dank alvast!
Waaronder op dit moment bij het werken met arrays, ik heb een multilevel spelletje met daarin een 2-dimensionale array van 25 bij 25 die het veld voorsteld en bestaat uit allemaal nulletjes. Nu wil ik daarin op een aantal plaatsen van de 0 een 1 maken (waardoor er dus een border in de game ontstaat) en dat zou ik dus aan kunnen geven door field[1][1]=1; field[1][2]=1; etc. Maar nu wil ik die coördinaten liever uit een array trekken, dus ik had bedacht een xpos en een ypos array aan te maken met daarin de coördinaten om een 1 neer te zetten. Binnen Flash zou ik dat zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| xpos=[1,1,1,2,2,2];
ypos=[1,2,3,1,2,3];
// als ik dan vervolgens een nieuwe map zou hebben zou ik dit kunnen doen:
xpos=[10,10,10,20,20,20];
ypos=[10,11,12,21,22,23];
// en dan in het veld zetten:
var i=xpos.length;
while(i--){
var px=xpos[i];
var py=ypos[i];
field[py][px]=1;
} |
Maar dit lukt me niet in Java, ik probeer dus iets als het volgende:
code:
1
2
3
4
5
| xpos[]={1,2,3,4,5};
// en vervolgens met overschijven:
xpos={10,11,12,13,14}; |
maar dat gaat dus niet. Daarna heb ik geprobeerd de array tussendoor te deleten door bijv. delete xpos; maar dat kan dus ook niet.
Hoe moet ik dit dan wel aanpakken?
Verder heb ik ook nog een aantal keer geprobeerd een array dynamisch aan te spreken, in Flash zou ik kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| bar1=["a","b","c"];
bar2=["b","c","d"];
var foo=eval("bar"+2);
var i=foo[0];
// i levert dan "b" op |
Op deze manier het dynamisch samenstellen van een array naam en vervolgens aanspreken is me ook op geen enkele manier gelukt binnen Java, is dit wel mogelijk? Mijn dank alvast!