[Linux] Met 2.6.x kernel nu ATAPI branden of IDE-SCSI?

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb momenteel de 2.6.1 kernel geinstalleerd en draaiend. Ik kan ook branden met ATAPI, maar xcdroast geeft elke keer meldingen dat ATAPI branden erg traag is en dat je beter IDE-SCSI emulatie kunt gebruiken voor betere resultaten.

Wat is nu verstandiger? Gewoon ATAPI gebruiken of toch maar IDE-SCSI emulatie te gebruiken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het in de 2.6.x kernels niet helemaal ok meer is met die emulatie, alhoewel ik het momenteel niet meer kan terugvinden.

Mijn hardware is trouwens een NEC 1300A dvd-brander.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

ik zou nog steeds gebruik maken van die ide-scsi emulatie, voor zover ik weet is dat nog steeds het snelst en het veiligst.

Via lilo de ide-scsi laden voor een bepaald station append = "hdx=ide-scsi"
of via grub achter de root=.... hdx=ide-scsi zetten

Dan ff je /etc/devfsd.conf aanpassen voor het gebruik maken van de scsi emulatie. Dat kun je zien aan de documentatie regels erboven!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Dus jij hebt geen problemen met ide-scsi? Dan ga ik het toch maar eens proberen, is altijd leuk als experiment. Hoe ik het moet instellen, daar kom ik overigens wel uit, dus tips heb ik nog even niet nodig. Het was meer voor een discussie(tje) wat nu beter/veiliger is.

offtopic:
Je gaat er overigens wel erg gemakkelijk vanuit dat ik Gentoo gebruik. Of hebben alle distro's tegenwoordig devfsd? Maar je hebt gelijk _/-\o_ , ik gebruik gentoo, dus ik zal de devfsd.conf even doorsnuffelen. :)

Look behind you! A three headed monkey!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

MrScratch schreef op 10 januari 2004 @ 17:35:
Mijn hardware is trouwens een NEC 1300A dvd-brander.
Die brander heb ik ook en tevens dezelfe distro.
Ik heb het volgende probleem:
Bij het branden zakt de snelheid in elkaar als ik ga multitasken (bijvoorbeeld browser opstarten tijdens het fikken van een dvd). Je ziet dan, dat het lampje van mijn brander regelmatig aan- en uitgaat.

Dit is natuurlijk het laatse wat je wil:
* het branden duurt al zo lang.
* ik heb het gevoel dat de data die je wegschrijft corrupt wordt (de buffer loopt leeg :? ).

Schijnbaar ligt de prioriteit van het branden op een vage manier niet hoog genoeg. renice heeft trouwens geen zin: Zelfs bij nice -20 growisofs -Z /dev/dvd=img.iso treed het beschreven probleem nog even duidelijk op.

MrScratch, als je het werkend hebt, kun je hier dan posten over je ervaringen?
Thnx alvast.

offtopic:
Ik heb trouwens pas een nieuw mobo gekocht en de installatie van mijn vorige systeem overgezet op het nieuwe mobo (dus gewoon hele / met tar gebackuped en teruggezet). De problemen zijn gelijk gebleven: tijdens het branden moet ik dus voorzichtig omgaan met het systeem ;(

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:42
MrScratch schreef op 10 januari 2004 @ 17:50:
Dus jij hebt geen problemen met ide-scsi? Dan ga ik het toch maar eens proberen, is altijd leuk als experiment. Hoe ik het moet instellen, daar kom ik overigens wel uit, dus tips heb ik nog even niet nodig. Het was meer voor een discussie(tje) wat nu beter/veiliger is.

offtopic:
Je gaat er overigens wel erg gemakkelijk vanuit dat ik Gentoo gebruik. Of hebben alle distro's tegenwoordig devfsd? Maar je hebt gelijk _/-\o_ , ik gebruik gentoo, dus ik zal de devfsd.conf even doorsnuffelen. :)
En er ook nog is van uitgaan dat je devfsd gebruikt :) Ik gebruik Gentoo in combi met udev.
Ik heb een Lite-on 24x en een Nec 1300. En brand allebei gewoon d.m.v atapi

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Pioneer DVD-106D brander, m.b.v. ide-cd (ATAPI dus) brandt 'ie prima full speed zowel CDs als DVDs. Overigens gebruik ik daarvoor cdrecord. FYI.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Pagina: 1