Samba niet werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Mastruberik
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-01-2022
Hallo,

heb thuis een server met Mandrake staan. Ik wil die server gebruiken als DHCP en FIle server. Het is ook de bedoeling dat die op kleine lan-partys gebruikt word op dezelfde manier, dus een file server en moet het netwerk regelen.

Alles bijna werkend, alleen kom er met samba niet uit. Heb het hele tweakers forum al plat gezoekt en genoeg howto gelezen, maar op een of andere manier werkt het niet bij mij.

Het probleem is wat vele andere mensen hier ook hebben gehad, dat ik met windows XP(client) geen toegang heb op de server. Krijg dan zo`n melding dat ik niet gemachtig er voor ben.(netwerk loopt wel, heb wel internet van de server.)
Heb als het goed is, tenminste volgens webmin in gesteld als gast en dat moet ook. Zodat ik geen gebruikers hoef te maken en iedereen op het netwerk toegang heeft tot de bestanden.

Heb bijna van alles geprobeerd met webmin en swat.

Hieronder staat de conf(ben daar niet zo goed is, snap het wel een beetje), maar ziet iemand hier een fout of weet iemand een rede waarom ik niet de mappen kan bereiken en hoe het vervolgens wel moet.

smb.conf(redelijk standaard gehouden, kunnen best onnodige dingen of foute dingen instaan, tenminste die vermoede heb ik)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
[global]
    log file = /var/log/samba/log.%m
    load printers = yes
    smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
    null passwords = yes
    map to guest = bad user
    encrypt passwords = yes
    public = yes
    printer admin = @adm
    dns proxy = no 
    netbios name = EnigmaServ
    server string = EnigmaServ
    printing = cups
    workgroup = @Home
    os level = 20
    printcap name = cups
    security = share
    max log size = 50

[homes]
   comment = Home Directories
   browseable = no
   writable = yes

[printers]
   comment = All Printers
   path = /var/spool/samba
   browseable = no
   guest ok = yes
   writable = no
   printable = yes
   create mode = 0700

print command = lpr-cups -P %p -o raw %s -r   

[print$]
   path = /var/lib/samba/printers
   browseable = yes
   read only = yes
   write list = @adm root
   guest ok = yes

[pdf-generator]
   path = /var/tmp
   guest ok = No
   printable = Yes
   comment = PDF Generator (only valid users)
   print command = /usr/share/samba/scripts/print-pdf %s ~%u //%L/%u %m %I "%J" &

[Data]
    path = /home/erik/Download

BVD

[ Voor 6% gewijzigd door moto-moi op 10-01-2004 17:53 ]

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59
Dit is mijn config voor een publieke schijf (zonder logins) op de lan:
[global]
;naam van de workgroup waarin ook je windows bak werkt, deze moet in blokletters staan
workgroup = WORKGROUP
;de naam waaronder je de samba machine wilt herkennen onder windows
netbios name = linux
;de ip-range van je netwerk, na de laatste punt moeten geen jokertekens komen
hosts allow = 192.168.0.
security = share
encrypt passwords = yes
wins support = yes

[public]
; het pad naar mijn gedeelde directory, deze heb ik ge-chmod naar 777
path = /public/open
guest ok = yes
public = yes
browseable = yes
writeable = yes
Onder windows vind ik deze share dus op \\linux\public

succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Kapoen op 10-01-2004 21:11 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zet eens

public=yes

onder je shares... anders heeft niemand toegang (security=share zie ik staan in je smb.conf)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden een Mandrake/Samba systeempje gemaakt en heb veel gehad aan deze Samba troubleshooting guide.

• Mastruberik
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik weet niet wat ik fout, doe. Maar heb in deze tijd al heel wat howto gelezen en ook die script letterlijk geprobeerd(wel wat aangepast naar mijn PC`s en mappen), maar het werkt nog steeds niet. Ben niks verder gekomen :'(

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Heb je de gebruikers wel goed ingesteld? De user die je op de XP clients gebruikt moet wel bekent zijn bij Samba(Zelfde username en password).

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 09:49

mcl

En werkt dit wel?
code:
1
smbclient //localhost/<share> -U <username>

of:
code:
1
smbclient -L localhost -U <username>

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zou je wat duidelijker kunnen wezen want dit:
Krijg dan zo`n melding dat ik niet gemachtig er voor ben.(netwerk loopt wel, heb wel internet van de server.)
Wil mijn glazenbol niet oplossen.... m.a.w. doe er een stukje uit je smb.log bij (waar die staat kan je wel uitzoeken lijkt me) geef de exacte foutmelding van windows xp en laat even weten wat je nu wel en wat je nu niet hebt gedaan. Geef eens heel simpel aan wat je al gedaan hebt zelf en hoe. Misschien kan er dan iemand wat mee, want de info die je nu geeft is voor mij iig te sumier ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Zwerver op 13-01-2004 19:04 . Reden: tiepo ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Er moet een extra password file gemaakt worden zodat gebruikers toegang krijgen tot de Samba Server.
* cat /etc/passwd | mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd

Hierna moet de rechten op het bestand aangepast worden zodat de ‘root’ alleen lees en schijf heeft.
* chmod 600 /etc/samba/smbpasswd

Daarna moeten de gebruikersnamen nog toegevoegd worden aan het bestand. Vervang ‘username’ door de naam van de gebruiker.
* Smbpasswd username

Ook de computernamen dienen worden aangemaakt.
* /usr/sbin/groupadd machines
* /usr/sbin/adduser -g machines -c XPMachine -d /dev/null -s /bin/false -n computernaam$
Computernaam$ staat voor de naam van de computer zoals woonkamer of huis.

De computernamen moeten ook nog bekend gemaakt worden in het smbpasswd bestand.
* smbpasswd -a -m computernaam$

Als alles gelukt is moet de Samba nog herstart worden met: "service smb restart".

Ik heb zelf Redhat 8.0 hiervoor gebruikt. De met een ster gemarkeerde zinnen moet je natuurlijk invullen in de command promt van je Linux Mandrake bak.

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08-2025
Je moet op je XP machines een of andere security setting aanpassen (met gpedit.msc of regedit of zo). Zie hiervoor de samba FAQ (als ik morgen de geest heb post is het linkje wel even). Heeft iets te maken met dat XP alle verkeer richting server crypt, en dat samba dat (nog) niet aankan. Met die setting stel je in dat XP dat niet doet c.q. terugvalt naar een methode die samba wel begrijpt.

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08-2025
Het gaat om onderstaande, maar ik zie nu dat dat alleen nodig is om op een domein aan te melden. Zover ben je toch nog niet ?

http://hr.uoregon.edu/davidrl/samba-unofficial.html#advanced
en dan 'Joining a samba domain'

Verwijderd

Mogelijk een stomme opmerking, maar heb je geen default firewall aanstaan op de mandrake machine?
Dan heb je namelijk grote kans dat die de connecties blocked.

(Ja ik schaam me diep, maar ik heb dus 2 weken lang smb.conf's lopen typen en editen, en me een breuk ge-smbpaswd-ed tot ik daar eindelijk eens naar keek.)

Firewall uit en hopla werken met die hap.
Je kan als je toch een firewall wil die naderhand aanpassen zodat van bepaalde ip adressen in jou LAN wel verkeer op de smb poorten wordt toegestaan
Pagina: 1