[gentoo] glibc-probs

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe het komt, maar sinds een paar dagen is mn hele glibc naar de @$%%$. Na een emerge world waarin glibc werd geupdate (ik had tot toen 2.3.2-r9 draaien, en werd geupdate naar ik meen 2.3.3_pre20031222 (is dat een unstable version? waarom is ie dan niet masked?), kreeg ik bij zo'n beetje elk programma segfaults. strace gaf aan dat er verschillende redenen waren, maar munmap() het meest.

Ook python (en dus emerge) werkten niet meer >> probleem. Ik heb toen op een andere bak 2.3.2-r9 geemerged zonder optimalisaties, met --buildpkgonly. Die tbz2 heb ik toen geuntarred mbv knoppix, en daarmee alle glibc-bestanden overschreven.

Dat werkte weer (even), maar omdat het mij niet zo verstandig leek om de portage-database en de werkelijk geinstalleerde versie te laten verschillen, probeerde ik een emerge =glibc-2.3.2-r9. Maar vlak nadat ik deze ge-emerged heb krijg ik weer last van segfaults.

voor zover ik weet wordt er bij glibc toch nooit gebruik gemaakt van optimalisaties, dus denk niet dat het zin heeft om m'n CFLAGS te veranderen?

Heeft iemand hier ook last van? Heeft iemand een idee voor een permanente oplossing?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
smokalot schreef op 10 januari 2004 @ 17:13:
(ik had tot toen 2.3.2-r9 draaien, en werd geupdate naar ik meen 2.3.3_pre20031222 (is dat een unstable version? waarom is ie dan niet masked?)
http://packages.gentoo.org/ebuilds/?glibc-2.3.3_pre20031222
Inderdaad unstable.
Heb je in /etc/make.conf
code:
1
ACCEPT_KEYWORDS="~x86"

staan?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
blackd schreef op 10 januari 2004 @ 18:20:
[...]

http://packages.gentoo.org/ebuilds/?glibc-2.3.3_pre20031222
Inderdaad unstable.
Heb je in /etc/make.conf
code:
1
ACCEPT_KEYWORDS="~x86"

staan?
Ja, maar dat is vrij normaal dacht ik, daar zouden die problemen niet vandaan horen te komen lijkt me...

• T-Blizzard
  • Laatst online: 21-02 20:42
* sys-libs/glibc
Latest version available: 2.3.3_pre20031222
Latest version installed: 2.3.3_pre20031222
Size of downloaded files: 15,086 kB
Homepage: http://www.gnu.org/software/libc/libc.html
Description: GNU libc6 (also called glibc2) C library

Ik heb er geen probs mee..... Maar die is idd niet masked ofzo

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

ACCEPT_KEYWORDS="~x86" geeft aan dat je de unstable tree wilt gebruiken. Dat moet je zelf instellen, dat heb je gedaan, dus kun je dit soort dingen verwachten. Voor de unstable tree is deze versie van glibc NIET gemasked, dus bij een emerge -u world komt 'ie gewoon mee. Daarom vóór je een emerge -u world doet, ALTIJD eerst even emerge -pu world doen. Dan weet je dit van tevoren.

glibc wordt gecompileerd tegen de kernel headers die je in /usr/include/linux hebt staan. Welke zijn dat? Ik heb zelf precies deze versie van glibc, gecompileerd tegen de headers van 2.6.0. Misschien dat daar ergens iets fout mee gaat. Maar het is waar: glibc upgraden kàn een beetje risky zijn.

Maar omdat je na teruggaan naar 2.3.2 na een tijdje (zoals je zegt) opnieuw problemen krijgt, is het wellicht de moeite waard te onderzoeken of je niet ergens anders problemen mee hebt. Geheugentestje doen en zo. Want dit vind ik persoonlijk erg vreemd...

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
wzzrd schreef op 11 januari 2004 @ 09:11:
ACCEPT_KEYWORDS="~x86" geeft aan dat je de unstable tree wilt gebruiken. Dat moet je zelf instellen, dat heb je gedaan, dus kun je dit soort dingen verwachten. Voor de unstable tree is deze versie van glibc NIET gemasked, dus bij een emerge -u world komt 'ie gewoon mee. Daarom vóór je een emerge -u world doet, ALTIJD eerst even emerge -pu world doen. Dan weet je dit van tevoren.

glibc wordt gecompileerd tegen de kernel headers die je in /usr/include/linux hebt staan. Welke zijn dat? Ik heb zelf precies deze versie van glibc, gecompileerd tegen de headers van 2.6.0. Misschien dat daar ergens iets fout mee gaat. Maar het is waar: glibc upgraden kàn een beetje risky zijn.

Maar omdat je na teruggaan naar 2.3.2 na een tijdje (zoals je zegt) opnieuw problemen krijgt, is het wellicht de moeite waard te onderzoeken of je niet ergens anders problemen mee hebt. Geheugentestje doen en zo. Want dit vind ik persoonlijk erg vreemd...
De kernel die ik heb draaien is 2.6.0-test11.

Ik heb al zo vaak glibc geupdate, en dat is altijd goed gegaan. Het accept keywords is er voor bedoeld dat je dingen met een acceptabele stabiliteit kiest voor jouw architectuur, deze versie wordt voor x86 stable genoeg beschouwd, en voor arm dus niet.

Ik ben nu een ander systeem aan het bouwen, heb inmiddels dezelde glibc gecompileerd, tegen 2.6.1 weliswaar, maar daar heb ik er geen problemen mee...

Pagina: 1