Toon posts:

TFT panelen, 16ms of niet ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allen :)

vraagje, ik heb een OEM 16ms paneel besteld maar er zijn wat complicaties en ik zou willen weten of je softwarematig een latency check kon doen op een TFT paneel ? want als ik een 16ms paneel bestel zou ik ook graag zo eentje krijgen ipv een 25ms :/

thx enzo 8)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
Kijk maar een op www.tomshardware.com rond naar de betekenis van de hoeveelheid ms van een TFT. Zal je zien dat ook 'echte' 16ms bij bepaalde kleurwisselingen zo naar 50ms kunnen zakken. Er is dus geen manier op dat te meten, eventueel zijn er wel wat dingen uit te lezen. Maar je kunt het denk ik ook wel op je scherm zelf vinden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

Bij de meeste 16ms schermen wordt alleen gepraat over risetime. Bij 25ms schermen praat je over rise-en falltime. De uiteindelijke snelheid is bij beiden gelijk.....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
Met de snelheidsaanduiding wordt tegenwoordig de rise- en falltime opgeteld bedoeld voor de kleurwisseling van zwart naar wit geloof ik. Maar aangezien er heel wat meer mogelijkheden van kleurwisselingen zijn zegt dat helemaal niets.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
welja, maar gezien dat de 16ms panelen maar 262.000 kleuren kunnen weergeven kan je op 16bits kleuren blijven ten koste van de beeldkwaliteit maar dan blijft de latency wel op 16ms, juist of fout ? :?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
welja, maar gezien dat de 16ms panelen maar 262.000 kleuren kunnen weergeven kan je op 16bits kleuren blijven ten koste van de beeldkwaliteit maar dan blijft de latency wel op 16ms, juist of fout ?
Ik geloof dat het weergegeven aantal kleuren uiteindelijk er niet toe doet. Bij mijn weten is de responsetijd officieel gedefinieerd als een overgang van zwart naar wit en weer terug
edit:
(maar hierin kan ik me vergissen, kan best dat het alleen zwart-wit of wit-zwart is bv.)
. De 'traagheid' van deze overgang moet je IMO zoeken op pixel-(transistor)niveau waarbij wit toch altijd volledige uitsturing is van de drie subpixels en zwart volledige afknijping van dezelfde subpixels. Het aantal weergegeven kleuren is juist weer afhankelijk van in hoeveel 'gradaties' de afzonderlijke subpixels aangestuurd kunnen worden, maar dit hoeft zeker geen verband te houden met de snelheid van die aansturing.

@TS: om de responsetijd echt te meten zou je een zwart-wit-zwart overgang moeten weergeven op het LCD en met externe apparatuur moeten meten hoe lang die overgang precies duurt. Het lijkt me sterk dat je over geschikte apparatuur voor zo'n experiment beschikt. Misschien ben je meer gebaat bij het opzoeken van de datasheet van het uiteindelijk geleverde panel; daarin staat vaak uitgebreider uitgelegd wat de responsetijd precies is van je scherm (en wélke responsetijd precies wordt bedoeld).

[ Voor 30% gewijzigd door koraks op 10-01-2004 18:20 ]

Pagina: 1