Toon posts:

energiemeter windowsXP onjuist?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje, ongeveer 2 mnd., heb ik een laptop: BENQ Joybook5000.
=Centrino platform. Geen problemen, leuk apparaat behalve wat betreft het volgende:

Destijds (nieuw) gaf de energiemeter van XP aan dat er +/- 5 uur te gaan was bij een volle accu. Hier komt mijn probleem, deze tijd neemt af en behoorlijk snel ook. Als ik nu een volle accu heb is het nog maar 4 uur wat de energiemeter aangeeft.

Echter wanneer ik energiebeheer uitzet kan ik rustig nog 1/2 uur 3dMark draaien o.i.d. als de energiemeter 0% aangeeft... in combinatie met de afnemende resterende werktijd die de energiemeter aangeeft een vreemde zaak.

Ik heb al wat topics doorgelezen en XP zou dit goed moeten weergeven. Accu calibreren waar in een/enkele topics over gesproken wordt in de BIOS kan niet. Bestaan er andere mogelijkheden om de resterende werktijd die de energiemeter in XP aangeeft te corrigeren? Het is namelijk knap irritant want als windows zegt dat m'n accu bijna leeg is, is dit dus niet zo!

Gegevens:
-Benq joybook 5000 centrino 1.4Ghz
-Windows XP SP1
-Alle nieuwe drivers updates etc...

Verwijderd

Topicstarter
Niemand (al) een idee?

Verwijderd

*Kick*

Ik ken iemand met een soortgelijk probleem...

Misschien nog iemand die toevallig een oplossing weet? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 13:15 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:17

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In de bios moet je waarschijnlijk een batterycalibration doen :)
zie daarvoor : [TOPIC=800372////batterycalibration]

Kan je misschien de specs geven van die laptop :)
Dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen :)

Heb je toevallig al gemaild met microsoft :?

goed gezocht :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Het is niet mijn Laptop, maar bij degene staat er 'Batterij voor 3% vol' en vervolgens staat er 48 minuten achter, reken maar eens uit wat 100% dan wel niet zou zijn. :+

De persoon heeft een Packard Bell Easynote K5 305 (P4D 3.06Ghz, 512mb) (K5 Series), ik heb hem nu maar even aangeraden om een BIOS update te proberen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ik denk dat dat een eigenschap van de huidige batterijen is. De energie-meter werkt op basis van batterijspanning. Blijkbaar zakt de spanning tot een niveau waar de batterij theoretisch leeg is. Echter, bij een wat oudere batterij gebeurt dit sneller, waarbij er dan toch nog wel wat stroom in zit.

Kortom, de kromme die het verband aangeeft tussen spanning en capaciteit (energie-inhoud) van Li-ION (e.d.) accu's verandert - bij een nieuwe is deze anders dan bij een oude.

Niets aan te doen lijkt me.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Ik ervaar ditzelfde 'probleem' bij mijn Acer TravelMate 4001WLMi.
Het lijkt inderdaad sterk op wat pinockio net vertelde.

Overigens vertrouw ik de batterijmeter in WinXP ook maar bar weinig.

Zie dit screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://personal.kriteon.com/go-go-centrino.JPG

8)7

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 24-11-2004 13:40 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb een laptop gehad waarbij ik ruim 2 uur lang kon werken met een accu die 2% vol was 8)7 . Als de accu niet meer lekker is is het meten ervan erg onbetrouwbaar vanwege het 'geheugeneffect'.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

@ Pinockio:

De laptop waar het bij mij om gaat is relatief nieuw, wanneer een BIOS update inderdaad niet helpt zal het wel zo zijn. :)
Pagina: 1