verkeerde biosflash, nu wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb hier een packard bell peecee staan, die ik niet onder windows xp wilde draaien. Na lang gezocht te hebben ben ik er dan achter gekomen dat het een club333 peecee was. Om te weten welk moederbord ik onder mn handen had, ben ik verschillende fora afgeschuimt, en ben ik dan tenslotten op een fr520 uitgekomen.
De pic op de site van packard bell deed al vermoeden dat de site niet helemaal compleet is. Ik heb hier nl een mobo met 2 isa sloten en 3 pci.

hier is de pic van de packard bell site
Afbeeldingslocatie: http://common.packardbell.com/ItemPhotoDwn/FR500Miami.jpg
ook de fd en de andere ide kanalen staan verkeerd, ...
Nu heb ik dan toch maar de bios afgehaalt, op een flop gezet en geflasht.
Je kan het al raden: een verkeerde bios flash :(

Ik krijg eerst 1 * lang, 1 * kort
daarna krijg ik continu korte beepjes.

Ik ben op de bios gaan kijken en dan maar via google ben ik dan op de juiste bios gekomen. Maja, als je niet in het systeem komt, ...

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• ph3n1x
soz, stond in de faq, en heb er over gelezen :(

weet iemand als de faq tips ook gelden voor een oudere 586 award bios???

Verwijderd

ph3n1x schreef op 10 januari 2004 @ 14:05:
Ik heb hier een packard bell peecee staan, die ik niet onder windows xp wilde draaien. Na lang gezocht te hebben ben ik er dan achter gekomen dat het een club333 peecee was. Om te weten welk moederbord ik onder mn handen had, ben ik verschillende fora afgeschuimt, en ben ik dan tenslotten op een fr520 uitgekomen.
De pic op de site van packard bell deed al vermoeden dat de site niet helemaal compleet is. Ik heb hier nl een mobo met 2 isa sloten en 3 pci.

hier is de pic van de packard bell site
[afbeelding]
ook de fd en de andere ide kanalen staan verkeerd, ...
Nu heb ik dan toch maar de bios afgehaalt, op een flop gezet en geflasht.
Je kan het al raden: een verkeerde bios flash :(

Ik krijg eerst 1 * lang, 1 * kort
daarna krijg ik continu korte beepjes.

Ik ben op de bios gaan kijken en dan maar via google ben ik dan op de juiste bios gekomen. Maja, als je niet in het systeem komt, ...
Nu kun je 2 dingen doen : ergens een bios van hetzelfde mobo als jij hebt halen, daarmee booten, dan jouw bios der terug in plaatsen en dan de jouwe hotflashen, maar ik weet echt niet of je pc dat wel zo leuk vind.

2e oplossing is de bios chip opsturen naar de mobofabrikant en een nieuwe vragen

• ph3n1x
bios swappen kan k niet doen, t is geen c mos chip zoals bij de meeste niewe mobos, maar een chip met pinnetjes, vastgedrukt in de socket (ic socket he)

• ph3n1x
mobo is een gvc fr520 met een award pci/pnp 586 bios
op de packard bell site staat een beetje meer uitleg over dit ding, met wat het allemaal aan boord heeft

de chipset is een sis 5598, onbord video-sound.

op deze site staat ook dat het deze bios is met de 5598 chipset van sis, maar niet welke versie dat ze erbij gebruiken, de normale, de b of de c versie, ik kan het iig altijd eens proberen om ze allemaal te flashen, maar ik weet niet hoe goed een bios dit opneemt, ...

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Er zijn bedrijven die bios-chip flashen buiten je moederbord kunnen doen. Dit is een service van het computerboertje, dus zoek/bel daar maar eens op als je het bordje nog wil behouden.
Hot-Flashen is een leuk idee, maar volgens mij kan dat alleen in win2k en hoger wanneer je OS niets doet met je BIOS. Win98 en lager laat nog een hoop I/O via de BIOS gebeuren (van daar ;))

I've visited the Mothership @ Cupertino

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
In mod-chip scenes gebruiken ze vaak ISA kaartjes of andere kaartjes waar je geheugen op kan steken om zo'n chip te flashen.

Als dat plaatje klopt heb je dus een chip met 7 bij 9 pinnen (PLCC)? (heb ik ook wel eens naar gezocht voor mijn Raite DVD speler)

Nadeel van met ISA kaartjes flashen, dat er veeeeeel regeltjes voor zijn en je verdomd goed moet weten waar je mee bezig bent.

Dus waarom geen bootable CD branden en toch voor de hot-swap techniek gaan? (moet je natuurlijk wel weer een chip hebben waarmee je kan booten)

Dit is een van de andere mogelijkheden die ik nog voor je vond.

Suc6

/me Linux-TUX is blij dat het hem nog nooit overkomen is .... (even afkloppen)
offtopic:
Kan je gewoon bij zo'n dumpzaak een oud ISA bordje halen en bij de lokale radioboer vragen of ze desnoods een vervanger hebben voor die bios die verprutst is door 1 die wel geflashed mag worden op die ISA kaart en niet het systeem onderuit legt + desnoods een verloop van PCLL naar DIL/DIPP en vragen of daar nog consequenties aan vast zitten/mogelijk is

[ Voor 22% gewijzigd door LinuX-TUX op 10-01-2004 15:11 . Reden: typo ]

Verwijderd

Hot-Flashen is een leuk idee, maar volgens mij kan dat alleen in win2k en hoger wanneer je OS niets doet met je BIOS. Win98 en lager laat nog een hoop I/O via de BIOS gebeuren
Hotflashen doe je in DOS (al járen).
bios swappen kan k niet doen, t is geen c mos chip zoals bij de meeste niewe mobos, maar een chip met pinnetjes
Chip met pinnetjes :?
Als hij niet gesoldeerd is dan is die gewoon te hotswappen (en als hij gesoldeerd zit: lossolderen en een socket plaatsen).

Mail die gast uit de Faq, die kan je chippie zo geflasht en al opsturen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 15:15 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:40
Als nummertje 19 je bios is, dan kun je die gewoon hotflashen.

Als die vast op je mobo zit heb je pech, dan moet je hem eraf solderen en een nieuwe erop solderen :)

[ Voor 46% gewijzigd door Hoyden op 10-01-2004 15:14 ]

• ph3n1x
bedankt linux-tux

Ik heb hier geen andere bios liggen van dat type, en ken helaas ook geen mensen met zo n ding :(
K ben nu dan maar even de faq na aan t bootsen, maar ik heb hier 3 binaries.
k heb er al 2 gedaan, en nu bij de tweede is het beepen al gestopt.
Een ander ding is dat ik hier maar 1 flop in huis heb, en dat ik de hele tijd tussen de verschillende peecees ben aan t rennen om alles gedaan te krijgen, ...
ben ondertussen ook nog voor babysit aan t spelen, en dat maakt het al helemaal geen pretje meer :X

Als het me niet lukt moet ik toch zo n bios gaan bestellen ergens en die dan zelf insolderen :(

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43
Wat is er mis met een bootdisk maken die je bios automatisch flashed? Moet je even uitzoeken wat de commando's zijn die je moet meegeven in je autoexec.bat (zodat er geen userinput meer nodig is), maar je laat hem direct bij opstarten de bios flashen, werkt meestal wel.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?
Dat kun je op verschillende manieren doen. Ten eerste met een speciale opstartflop:

AWARD BIOS

Maak een opstartflop. Tip: DRDOS Flash op www.bootdisk.com.
Kopieer AWDFLASH.EXE en BIOSFILE.BIN naar de diskette.
Maak een AUTOEXEC.BAT aan met enkel de volgende regel:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
Duw de flop in de gleuf en booten maar!
AMI BIOS

Download de BIOS file en hernoem hem naar AMIBOOT.ROM
Zet dit bestand op een maagdelijk lege flop.
Duw de flop in de gleuf en booten maar!
Bij sommige mobo's moet je ook nog ALT+F2 of CTRL+Home oid indrukken tijdens het booten, maar dat staat vast wel in de handleiding beschreven
In de beide gevallen zou de computer binnen 1 minuut na het lezen van de floppy automatisch moeten herstarten. Mocht dat helemaal niet lukken, dan zou je kunnen pogen om de BIOS op een ander moederbord te hotswappen/hotflashen. Als laatste hoop kun je de BIOS chip tegen een klein bedrag opsturen naar www.flashbios.org (die gast is een Nederlander) om hem te laten fixen

staat in de faq ;)

Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

White Feather schreef op 10 januari 2004 @ 15:58:
Wat is er mis met een bootdisk maken die je bios automatisch flashed? Moet je even uitzoeken wat de commando's zijn die je moet meegeven in je autoexec.bat (zodat er geen userinput meer nodig is), maar je laat hem direct bij opstarten de bios flashen, werkt meestal wel.
Veel oudere mainboards hebben het BIOS nodig om te kunnen booten.

Geen BIOS = helemaal NIKS, dus ook niet booten.

Veel nieuwere moederborden hebben een bootblock dat nooit wordt geflashed, en als er iets fout gaat, kun je een diskette in A: doen met een goed BIOS onder een bepaalde bestandsnaam. Het bord leest dan m.b.v. zijn bootblock dat BIOS in, maar ik betwijfel of deze dat kan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ph3n1x schreef op 10 januari 2004 @ 14:30:
mobo is een gvc fr520 met een award pci/pnp 586 bios
op de packard bell site staat een beetje meer uitleg over dit ding, met wat het allemaal aan boord heeft

de chipset is een sis 5598, onbord video-sound.
Als je een BIOS hebt voor een mobo met 5598 chipset, dan zit je behoorlijk fout ja- PB heeft idd een moederbord met 5598, maar dat is de Biostar M5SIB (door PB 'Pegase' genoemd), niet de GVC FR520 ('Miami' - zie hier), die heeft een SiS 530 chispet. Er is ook nog de GVC FR500 ('PB850') die een 5596 heeft.

Maar in ieder geval moet je de GVC FR520 hebben.
op deze site staat ook dat het deze bios is met de 5598 chipset van sis, maar niet welke versie dat ze erbij gebruiken, de normale, de b of de c versie, ik kan het iig altijd eens proberen om ze allemaal te flashen, maar ik weet niet hoe goed een bios dit opneemt, ...
Als je al met een 5598 BIOS geflashed hebt is het niet raar dat je ee 5598 BIOS string krijgt. Maar die is fout en werkt dus niet.

Wat nu?

Gewoon FAQwerk- probeer een bootblock, als dat niet werkt gaan hotswappen (en dan maakt het (vrijwel) geen worst uit welk moederbord of chipset je gebruikt, laat staan welk merk/type BIOS prog erop staat).

PMG FAQ - Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?
en evt:
[rml][ BIOS hotswap] op andere chipset flashen[/rml]

Edit:
Dat verhaal over verschillende versies met verschillende BIOSsen gaat op voor de GVC FR500, niet de FR520 die jij hebt. Het is dus duidelijk waar het misgegaan is :z

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 10-01-2004 17:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.