[Knoppix] Nieuwe user kan niet aanmelden

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Gegoogled en gesearched, maar geen relevante info gevonden helaas.

Ik heb Knoppix geinstalleerd op m'n hdd met behulp van deze tekst. Standaard komt Knoppix met een user "Knoppix". User Knoppix kan gewoon aanmelden. Ik heb als root (in KDE) eeen nieuwe user "Martin" gemaakt en die in alle groepen geplaatst waar user Knoppix ook in zit. Daarna netjes op Save gedrukt. Het password is bruikbaar, niet verlopen en de account is niet expired of disabled.

Als ik Root afmeld in KDE, krijg ik naast het inlogscherm te zien welke users er zijn: Root, Knoppix en Martin. Als ik me echter als Martin aanmeld, krijg ik deze melding: "You are required to change your password immediately (root enforced)". Ik kan mijn password daar niet veranderen (wordt ook niet om gevraagd) maar ik kan me ook niet aanmelden.

Als ik me als user Knoppix aanmeld en in een console su martin tik, dan krijg ik de genoemde melding en daarbij: "su: Authentication token is no longer valid; new one required. Sorry."

Van het net pikte ik het commando usermod op. Als ik intik "usermod -u 1001" (1001 = user Martin) dan zegt usermod: "user 1001 does not exist". Na een complete reboot zie ik nog altijd user Martin staan bij het inlogscherm en in de GUI van de usermanager staat deze user er ook.

Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe?

Bloed, zweet & koffie

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Als je als root "passwd Martin" intypt (overigens is het een slecht idee om users met hoofdletters te gebruiken!) reset je het paswoord van Martin.

Mag je eigenlijk wel inloggen op een console (ctrl+alt+F2-F6)? En wat gebeurt er als je als root "su Martin" doet?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
(De usernames zijn met enkel kleine letters. Ik had ze hier met hoofdletters geschreven voor de duidelijkheid.)

Met "passwd martin" kon ik het password resetten en nu kan ik me ermee aanmelden :) Naar dit commando was ik eigenlijk op zoek toen ik "usermod" vond.

Bedankt voor je snelle antwoord :)

Bloed, zweet & koffie

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vilenin schreef op 10 januari 2004 @ 13:58:
(De usernames zijn met enkel kleine letters. Ik had ze hier met hoofdletters geschreven voor de duidelijkheid.)
Kleine tip: niet doen :)
Zoals je ziet is het juist niet duidelijk, gewoon hier neerzetten wat daar ook staat, een hoofdletter maakt het er niet duidelijker op. Dat scheelt vragen, ook bijvoorbeeld als mensen het opeens over Root of ROOT hebben :)