bandwidthd traffic counter

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
BandwidthD
demo (beetje overkill)

Doel van het progje is inzicht in traffic over een van de nic's in je pc (server).
Uiteraard linux-based en met logfunctie en weboutput. Eindelijk een simpel progje wat doet wat al zoveel mensen hier willen: stats bijhouden van inet verkeer.

De huidige versie werkt perfect, echter een nadeel:
situatie:

werkgroep met pc's ----- switch ------- gateway/server ------- inet

waaneer een van de werkgroep pc's een bestandje van de server haalt wordt dit ook geteld. En dat is nat. niet de bedoeling omdat dat geen bal met internet te maken heeft!

Oplossing is gevonden na enig geklooi en het bezoeken van het project forum.

bandwidthd.c
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    srcip = ntohl(*(uint32_t *) (&ip->ip_src));
    dstip = ntohl(*(uint32_t *) (&ip->ip_dst));
/* -- -- Line 225 == Begin Edit -- -- */
    for (counter = 0; counter < SubnetCount; counter++)
        {
      if (SubnetTable[counter].ip == (srcip & SubnetTable[counter].mask))
        {
          if (SubnetTable[counter].ip == (dstip & SubnetTable[counter].mask)) break;
            ptrIPData = FindIp(srcip);  // Return or create this ip's data structure
        if (ptrIPData)
                Credit(&(ptrIPData->Send), ip);

ptrIPData = FindIp(0);  // Totals
        if (ptrIPData)
                Credit(&(ptrIPData->Send), ip);
            }

if (SubnetTable[counter].ip == (dstip & SubnetTable[counter].mask))
            {
            ptrIPData = FindIp(dstip);
            if (ptrIPData)
                Credit(&(ptrIPData->Receive), ip);

ptrIPData = FindIp(0);
            if (ptrIPData)
                Credit(&(ptrIPData->Receive), ip);
            }  
        }
/* End of my edit */
    }
inline void Credit(struct Statistics *Stats, const struct ip *ip)

(simpele oplossing eigelijk 8)7 )

Project is nat. nog in ontwikkelings fase maar heeft genoeg potentieel om serieus genomen te mogen worden.

Groot voordeel is dat je niet afhankelijk bent van allerlei andere progjes; slechts enkele libraries zijn nodig voor het compilen. De eenvoud, daar zit het hem in.

Heb het hier draaien op een clarkconnect gateway/server. Perfect!

8)

[ Voor 9% gewijzigd door nzyme op 10-01-2004 13:09 ]

| Hardcore - Terror |

• Tomaat
  • Laatst online: 11:41
* Tomaat gebruikt MRTG voor dit soort doeleinden ;)

Leuk tooltje, maar zit men echt te wachten op Yet Another Traffic Monitoring Tool...Het is wel lekker simpel van opzet, zeker een + punt. Maar ik denk dat de meeste toch voor bijvoorbeeld MRTG zullen kiezen

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Tomaat schreef op 10 januari 2004 @ 13:02:
* Tomaat gebruikt MRTG voor dit soort doeleinden ;)

Leuk tooltje, maar zit men echt te wachten op Yet Another Traffic Monitoring Tool...Het is wel lekker simpel van opzet, zeker een + punt. Maar ik denk dat de meeste toch voor bijvoorbeeld MRTG zullen kiezen
meet je met mrtg dan ook per client hoeveel dataverkeer hij naar buiten heeft en zet je dat bij elkaar in een grafiek?

dacht het niet ;)

ikzelf gebruik voor monitoring RRDtool (opvolger van MRTG, van de maker) voor met monitoren van verschillende dingen in een grafiek. Alleen heb ik dan wel dat ik geen verschil heb tussen server<->client en internet<->client verkeer, zal vanavond ff naar dat bandwidthd-tooltje kijken, lijkt me wel handig :) Zal het dan wel alleen gebruiken om data te leveren aan RRDtool

[ Voor 9% gewijzigd door Stacium op 10-01-2004 13:31 ]

It seemed like a good idea at the time

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het voordeel van bandwidthd is dat hij verkeer logged per IP. Hetzelfde wil ik nu bereiken met RRDTool maar daar heb ik nog niet echt geschikte tools voor gevonden (voor het loggen van traffic per IP). Ik moet nog es kijken naar IP accounting.

[ Voor 10% gewijzigd door Hans op 10-01-2004 15:22 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je kunt toch gewoon met ipac-ng loggen op ip, en dan de getallen die je van ipac krijgt aan rrdtool voeren?

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
blaataaps schreef op 10 januari 2004 @ 15:24:
je kunt toch gewoon met ipac-ng loggen op ip, en dan de getallen die je van ipac krijgt aan rrdtool voeren?
Daar moet ik dus nog naar kijken zoals ik al zei :) Blijkbaar is dat de oplossing.

Ik heb heel vroegah wel es wat met ipac zitten rommelen maar de graphs die ipac toen zelf genereerde waren oerlelijk. Als ik die gegevens aan RRDtool kan voeren ben ik eruit :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hans op 10-01-2004 15:30 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hans schreef op 10 januari 2004 @ 15:28:
[...]

Daar moet ik dus nog naar kijken zoals ik al zei :) Blijkbaar is dat de oplossing.

Ik heb heel vroegah wel es wat met ipac zitten rommelen maar de graphs die ipac toen zelf genereerde waren oerlelijk. Als ik die gegevens aan RRDtool kan voeren ben ik eruit :)
Die heb ik een tijd geleden ook gemaakt ja, die waren niet echt mooi inderdaad :)

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ipac-ng slaat volgens mij de gegevens op in een rrd of heeft de mogelijkkheid dit te doen

het voeren zal niet lastig zijn, lijkt me

• nzyme
Wil niet lullig doen maar de bedoeling van dit topic was niet om het over RRDtool of ipac of mrtg etc te gaan hebben. ;)

| Hardcore - Terror |

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hellraizer schreef op 11 januari 2004 @ 14:55:
Wil niet lullig doen maar de bedoeling van dit topic was niet om het over RRDtool of ipac of mrtg etc te gaan hebben. ;)
Wat is dan wel de bedoeling? Je stelt immers niet eens een vraag. Het topique lijkt me dan ook wat nutteloos als je alleen wilt vertellen dat je bandwidthd gebruikt om traffic te meten en dat het pas na een kleine aanpassing voor jou werkte. :P

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• nzyme
haha, bedoeling is gewoon om een alternatief te geven voor die andere progjes (mrtg iptraf etc) die nogal eens voor problemen zorgen. Bandwidthd is nl veel simpelere en niet zo afhankelijk van andere tools.
Een discussie tussen gebruikers ofzo of mensen met op/aanmerkingen is dus de bedoeling. (lijkt alleen niet van de grond te komen)

| Hardcore - Terror |

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rrdtool is niet zozeer een vervanging voor de genoemde tools als wel een manier om de data op te slaan met de mogelijkheid hier een grafische presentatie van te maken

veel van de genoemde en niet genoemde tools werken met of hebben de mogelijkheid om te werken met rrdtool

komt bij dat bv mrtg ontzettend veel gebruikt wordt en in een discussie deze altijd een keer geroepen gaat worden

zeker als je niet meldt dat dit niet de bedoeling is

even over bandwidthd, zonder het verder zelf geprobeerd te hebben, ben ik niet zo onder de indruk van het grafische gedeelte

is er een mogelijkheid om hier iets aan te wijzigen?
Pagina: 1