Toon posts:

[java] JDO vs EJB vs DAO

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke van de volgende technieken kan je het beste inzetten voor standaard onderhoud op 1 of meerdere, met of zonder relaties, tabellen in je rdbms.

JDO http://www.jdocentral.com
DAO http://java.sun.com/blueprints/patterns/DAO.html
EJB http://java.sun.com/products/ejb (CMP of BMP)

Op dit moment komen er meerdere technieken beschikbaar voor zelfde doeleinden.
Veel functionaliteiten overlappen elkaar hier. Dus 'wanneer' wordt 'wat' gekozen.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Zet Hibernate dan ook maar in het lijstje: www.hibernate.org

[edit] elke techniek heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik heb zelf ervaring met Hibernate en EJB CMP. De laatste bevalt me tot nu toe het best. Mijn gehele object structuur is persistent in een database, inclusief relaties, en ik heb niet 1 insert, updat of delete statement geschreven. Het enige wat (een beetje) op sql lijkt wat ik zelf heb geschreven zijn finders (select functies) maar dat doe je met EJB CMP in ejb-ql waarbij je ook in Java termen en niet in Database termen je selectie definieert.

[ Voor 81% gewijzigd door zneek op 10-01-2004 12:53 ]

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
vergeet ook OJB niet - heb ik tamelijk goede ervaring mee...

is JDO niet SUN adviced? (ie geen standaard?)

Verwijderd

zneek schreef op 10 januari 2004 @ 12:50:
Zet Hibernate dan ook maar in het lijstje: www.hibernate.org

[edit] elke techniek heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik heb zelf ervaring met Hibernate en EJB CMP. De laatste bevalt me tot nu toe het best. Mijn gehele object structuur is persistent in een database, inclusief relaties, en ik heb niet 1 insert, updat of delete statement geschreven. Het enige wat (een beetje) op sql lijkt wat ik zelf heb geschreven zijn finders (select functies) maar dat doe je met EJB CMP in ejb-ql waarbij je ook in Java termen en niet in Database termen je selectie definieert.
van van EJB CMP naar Hibernate gegaan omdat ik ejb-ql (in j2ee 1.3) niet krachtig genoeg vond itt hibernate's HQL. Daarnaast vond ik de performance van cmp entity beans nogal tegenvallen, hibernate performed 'out-of-the-box' veel beter.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 19:13:
[...]

van van EJB CMP naar Hibernate gegaan omdat ik ejb-ql (in j2ee 1.3) niet krachtig genoeg vond itt hibernate's HQL. Daarnaast vond ik de performance van cmp entity beans nogal tegenvallen, hibernate performed 'out-of-the-box' veel beter.
Tjah, dat is een kwestie van smaak. Ik heb Hibernate in hetzelfde project als EJB CMP gebruikt. Als ik nu terug denk aan de Hibernate periode was de perfomance inderdaad beter. We hebben het project omgebouwd naar EJB en nu vind ik vooral de duidelijk en onderhoudbaarhoud erg goed.

Ik weet niet of het een feit is dat EJB slechter performed, maar het zou me niets verbazen. "Elk voordeel hep ze nadeel" zei een grote geleerde ooit ;) en daar kon ie wel eens gelijk in hebben...

Verwijderd

Topicstarter
zneek schreef op 10 januari 2004 @ 19:55:
[...]

Elk voordeel hep ze nadeel" zei een grote geleerde ooit ;) en daar kon ie wel eens gelijk in hebben...
EJB-performance was toch ruim een jaar geleden een issue, toen werd er gesuggereerd om dan via BMP te werken. Tegenwoordig is CMP net zo snel als BMP, zekers met EJB2.1 en jdbc3.x
Geld dit ook niet voor vergelijkingen met JDO en DAO?

groet,
Pagina: 1