Spanningsval LED bepalen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.467 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey911
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe kan ik de (max) spanning van een onbekende LED bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

led hebben eigenlijk altijd deze spanning nodig ik dacht 2,2 volt ofzo. Maar anders probeer je het toch gewoon een LED fikt niet in een keer door als je er iest te veel spanning opzet. Hij doet het alleen wat minder lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey911
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2.2V kan al snel teveel zijn voor bepaalde LEDs...

Ik heb o.a. een (dure) 5 mm LED die rood/blauw/groen knippert... Wie weet hoeveel Volt maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23

Super_ik

haklust!

Bogey911 schreef op 10 januari 2004 @ 11:54:
2.2V kan al snel teveel zijn voor bepaalde LEDs...

Ik heb o.a. een (dure) 5 mm LED die rood/blauw/groen knippert... Wie weet hoeveel Volt maximaal?
led kunne soms wel een spannings val van 4 volt hebbe, andere van 1 volt.

die led knipper led bevat waarschijnlijk al electronica voor t knipperen ed. en kun je rechtstreeks aan 5 volt of maybe 12 volt hangen, zelf zonder voorschakelweerstand.

k weet t nie zeker of jij ook zo'n type hebt he :P
die rooie hebben meestal een zwart puntje aan de zijkant van de behuizing zitten en zijn specaal voor in auto's,

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

spanning doet er bij een led niet zo toe (er zijn grenzen natuurlijk...), stroom wel. 20 ma is een redelijk veilige waarde om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Anoniem: 83328 schreef op 10 januari 2004 @ 12:00:
spanning doet er bij een led niet zo toe (er zijn grenzen natuurlijk...), stroom wel. 20 ma is een redelijk veilige waarde om te proberen.
Inderdaad, 20 tot 25 mA is een gebruikelijke waarde. Ga uit van een spanning van ongeveer 2,1/2,2 volt voor rode, oranje, gele en groene leds. Voor een blauwe led is meestal zo'n 4 volt...

O ja...

Knipperleds hebben inderdaad al de nodige elektronica ingebouwd. Ik lees in de conrad catalogus bijvoorbeeld over knipperleds die op een spanning tussen 3,5 en 15 volt mogen worden aangesloten.

[ Voor 20% gewijzigd door Swerfer op 10-01-2004 12:15 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Dat klopt, een led heeft een weerstand nodig om zijn stroom te begrenzening.

Bij het bereking van de weerstand kan je er wel van uit gaan dat er ongeveer 1,6 volt over de led valt. Dat verschilt per led en welke kleur ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

De spanningsval over een led is constant (zolang de stroom binnen het werkbereik van de led valt). Dermate constant dat er in veel schakelingen gebruik van wordt gemaakt als een soort goedkope referentie spanning.

De waarde van deze spanningsval is afhankelijk van de kleur van de led. Rood heeft de laagste, meestal rond de 1,6V, Geel en groen wat hoger. Blauwe en witte leds hebben een veel hogere spanningsval. Om die reden zie je ook vaak electronica met spoelen bij toepassingen die op batterijen werken. Die electronica moet de spanning van 1 of 2 batterijen omhoog slingeren naar een geschikte spanning voor witte leds.

De spanningsval van een led bepalen is vrij eenvoudig. Pak een weerstand van 1k en sluit die in serie met een led aan op 5 volt. Rode/gele/groene leds doen het dan meestal al, zij het zwakjes.

Vervolgens pak je een digitale multimeter en meet direct de spanning over de led.

Vervolgens kun je aan de hand van de door jou gewenste aansluitspanning en stroom de juiste weerstand berekenen. Zie de Led Faq.

Veel multimeters hebben een zgn. diode test stand. Deze stand geeft de doorgangsspanning van een diode aan. Helaas werkt dit vaak alleen voor diodes, leds hebben een te grote spanningsval. Sommige multimeters kunnen dit echter wel. Ik heb er eentje met een 9V batterij er in die dat wel kan.

Wat betreft de knipperled.. Helaas.. hier gaat dit verhaal niet op. Deze led is voorzien van interne electronica. De stroomopname is ook niet constant waardoor de berekening voor een voorschakelweerstand niet klopt.

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diodeteststand heb je niks aan om de spanningsval te bepalen, de spanningsval is nl niet constant bij varierende stroom door de diode.

De spanningsval over een LED is bij lage doorlaatstroom ook veel lager dan bij nominale stroom. Een blauw LEDje begin al beneden 2V op te lichten en als je er maar genoeg stroom doorheen stuurt dan gaat ie wel richting 4V.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 10-01-2004 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

redguy schreef op 10 januari 2004 @ 12:22:
De spanningsval over een led is constant (zolang de stroom binnen het werkbereik van de led valt). Dermate constant dat er in veel schakelingen gebruik van wordt gemaakt als een soort goedkope referentie spanning.
De spanningsval is zeker niet constant!

Bij een rode led die een stroom van 1 mA krijgt, is de spanning over de led misschien maar 1,5 volt, terwijl er bij een stroom van 25 mA wel 2,2 volt over de led staat!

Als de led als zenerdiode wordt gebruikt in een schakeling, dan wordt er een zeer lage stroom doorheen gestuurd. Dan is de spanningsval wel vrij constant, mede doordat de led dan nagenoeg niet opwarmt. Soms wordt er ook een constante stroom doorheen gestuurd, wat natuurlijk wel een zeer stabiele spanningsval opleverd.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 17:50
De drempelspanning van een led is zeer zeker constant ...

vooral van groen, die is stabieler dan menige zener diode

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Constant bij een gelijkblijvende stroom inderdaad! Zenerdiodes hebben vaak meer ruis dan de gebruikte groene LEDs, dus voor een stabiele spanningsreferentie worden vaak de LEDs gebruikt. Er zal echter altijd een lichte spanningsstijging te zien zijn als de stroom toeneemt, da's een eigenschap die elke diode bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
uiteraard, je kunt er altijd meer stroom doorheen jassen.
Maar een paar mA scheelt geen volts, en een groene led ruist niet alleen minder, hij is ook spannings vaster dan je gemiddelde zener (lage inwendige weerstand)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ga je dan doen als je een stabiele spanning van 30V nodig hebt?
15 groene LEDs in serie zetten?
Kan je de spanningsschommeling gelijk vermenigvuldigen met 15, wil ik wel eens zien wat stabieler is, die 15 LEDs of 1 zener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Je hebt in zo'n geval gelijk exter, echter zijn zenerdioden boven de 6V eigenlijk geen zenerdioden, maar avalanche dioden! Echte zenerdioden hebben eigenlijk helemaal niet zulke goede eigenschappen, daarom worden vaak LEDs gebruikt. En met opamps kun je ook een referentiespanning versterken of verzwakken om tot de goede spanning te komen, één LED is dus altijd voldoende! :)

(Over het versterken van de ruis heb je gelijk, bij opamps versterkt de ruis dus ook mee, maar procentueel blijft dit gelijk! En dat geldt ook voor zenerdiodes, dus 15 LEDs in serie hoeven zeker niet meer te ruisen dan één zenerdiode!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
niet meer ruis nee, maar de onnouwkeurigheid van de led (hoe klein ook) versterk je dan ook vrolijk mee ...

Maar dat was m'n punt niet helemaal exter ... ik bedoelde dat de drempelspanning van een led aardig constant is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De doorlaatspanning van een LED is helemaal niet constant, wat ik eerder al zei, de doorlaatspanning van een blauwe LED begint bij ca 2V en loopt op naar 4V bij het toenemen van de stroom.
Dat is een toename van 100 procent, kan ik niet constant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Anoniem: 26576 schreef op 10 januari 2004 @ 20:04:
De doorlaatspanning van een LED is helemaal niet constant, wat ik eerder al zei, de doorlaatspanning van een blauwe LED begint bij ca 2V en loopt op naar 4V bij het toenemen van de stroom.
Dat is een toename van 100 procent, kan ik niet constant vinden.
Als de stroom constant is, heb je een constante referentie spanning. Varieert de stroom, dan varieert de spanning ook.

Waar het de TS om gaat is hoe de spanning over een led te bepalen. Met de bovenstaande gegevens, kan je concluderen dat dat niet mogelijk is. Echter een gemiddelde led kan met een stroom van 20 mA goed uit de voeten.

Je zou dus eigenlijk een constante stroombron moeten gebruiken om de spanning over de led te bepalen bij een gegeven stroom. (20 mA)

Een benadering is om uit te gaan van een veilige spanning van ongeveer 1,6 volt, en dan de serieweerstand uitrekenen met een stroom van 10 mA. Daarna kijken of de stroom daadwerkelijk rond de 10 mA ligt, anders evenredig de weerstandwaarde aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In plaats van op een constante stroombron kan je ook de LED via een weerstand op een hoge gelijkspanning (bv 40V) aansluiten, de spanning die over de LED valt is dan erg weinig in verhouding tot de spanning die over de voorschakelweerstand valt.

Om de weerstandswaarde te berekenen voor een stroom van 20mA deel je gewoon 40V door 20mA. De uitkomst is 2k.
De werkelijke stroom is dan iets lager maar dat is van geen betekenis.
Vervolgens meet je de doorlaatspanning van het LEDje.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 10-01-2004 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Da's ook een mooie manier! Alleen heb ik niet zo'n voeding... Ikzelf gebruik vaak een stroombronnetje gemaakt van een FETje, deze laat altijd 15mA door. Dan kom je ook ongeveer op de goede spanning uit (iets lager). Als je dan een berekening maakt voor een bepaalde spanning en stroom kom je misschien net iets hoger uit met de stroom, maar 10% van de specs afwijken is meestal geen enkel probleem.

FET stroombron:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000104.gif

Het enige wat een LED kan slopen is verkeerd aansluiten en oververhitting. Als je LEDs goed genoeg koelt kan de stroom veel groter zijn, dit is bijvoorbeeld bij Luxeons het geval. Normale LEDs kunnen in vloeibaar stikstof ook enkele amperes aan als ze al niet breken door de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de gebruikte materialen in een LED.

EDIT: Wat gegevens over LEDs in N2(l).

[ Voor 16% gewijzigd door Benadski op 11-01-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllesarD
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-06 22:43
Daarvoor type je de exacte naam in en zoek je de datasheet daar staat het op.
of je kan het testen maar dan heb je meer hardware nodig en kunnen er een aantal kapot gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 13:01
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Reageren op een topic van 14 jaar oud, lijkt mij een beetje overbodig.......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.