Toon posts:

[Apache] Hoe url ook local laten werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een website draaien op mijn eigen computer. Deze computer staat als "default dmz server" in een netwerk achter een netgear RT114 router.
de url (www.uilenstede156.nl) wordt geforward naar het (WAN)ip nummer.
Daar er binnenkort een tweede website op dit ip komt heb ik met virtualhosts al geregeld dat de requests naar de goede site gaan.

Nu:
Over het interne netwerk werkt de url niet, als ik dit intik wordt de url vertaald naar ons (WAN)ip waarna aangenomen wordt dat ik op de router in wil loggen (prima, dat snap ik).

Is het met een instelling in Apache of de router (of elders...) te regelen dat de url ook intern werkt (DNS intern url-->192.168.0.2 of zo)?

meer info:
W2000
Apache 2.0.48
ZoneAlarm/AntiVir

ps: Ik heb gezocht en kon het niet (duidelijk) vinden hoewel ik aanneem dat ik niet de eerste ben met dit probleem..., is het er wel dan is een linkje voldoende.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben op zich benieuwd naar de reacties want ik heb hetzelfde probleem (alleen zonder geregistreerd domein oid).

2 workarounds:
• surfen via bv de proxy van je ISP (werkt natuurlijk niet voor alle poorten)
• hosts file aanpassen (bv "192.168.0.2 www.uilenstede156.nl")

[ Voor 21% gewijzigd door Mike Jarod op 10-01-2004 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kun je die laatste even toelichten, zou dan voor het hele netwerk de url wel werken?

Met de hosts file bedoel je (neem ik aan) de httpd config file van apache?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 11:48 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:46:
Kun je die laatste even toelichten, zou dan voor het hele netwerk de url wel werken?
Nee dat moet je per machine doen :(

Daarom noemde ik het ook workaround. Hier op GoT wordt deze optie vaak als oplossing gegeven maar ik vind 'm zo smerig. Vroegah had ik een Zeelandnet kabelverbinding icm Sitecom DC202 router, en als ik dan m'n WAN ip intikte in m'n browser dan kwam ik uit op m'n "webserver". Nu met Planet ADSL icm Thompson Thomson Speedtouch 510 werkt dat dus niet meer.

edit: Nee ik bedoel C:\WINDOWS\HOSTS (zonder extensie).

[ Voor 15% gewijzigd door Mike Jarod op 10-01-2004 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad tricky, dan laat ik iedereen wel net zo lief het interne ipnummer gebruiken...

Bovendien is het voornamelijk bedoeld voor LAN-parties. Men moet dan bij de http-server kunnen om allerlei "handige kleine programma-tjes" te kunnen downen (welke alleen intern beschikbaar zijn natuurlijk). Dat zijn dan allemaal compies waarbij de hosts-file toch niet aangepast is...

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 11:55 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:52:
Bovendien is het voornamelijk bedoeld voor LAN-parties.
In dat geval volstaat http://servernaam toch?

Verwijderd

Ik heb geen hardware router, maar gewoon een pc met de nodige software erop. En die "software router/gateway" is o.a. de DNS server van mijn lokale netwerk. In de instellingen van de DNS server kan ik dus die mapping die Mike noemt maken. Kortom ik heb die mapping wel eenmalig voor mijn hele netwerk.
Maar ik denk niet dat een hardware router voor DNS server kan spelen (of voor de genoemde mapping zorgen)? Je zou dan ergens een DNS server kunnen gaan draaien (weet niet om hoeveel pc's het gaat, maar drie HOST files aanpassen is makkelijker zegmaar). En om de truc compleet te maken draai ik dus ook een DHCP server, dus DNS instellingen komen allemaal automatisch aan bij alle pc's in het netwerk, niet dat je dat weer allemaal zou moeten gaan instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 10 januari 2004 @ 11:58:
[...]
In dat geval volstaat http://servernaam toch?
Zo werkt het nu ja, maar: for the sake of simplicity (allemaal digibeten hier) zou ik het handig vinden als ik gewoon één manier kan communiceren om de site te bereiken.

@Serpent Er zitten hier ongeveer 10 computers op het netwerk. Dan zou je de hosts-manier nog wel kunnen doen. Echter op een LAN staan er 8 extra ongeveer, dan zou je dat eerst moeten veranderen en terugveranderen na de LAN... Dan lijkt de http://servernaam me toch handiger.

Voorstel dat jij doet is nog wel cool trouwens alleen voorlopig iets te veel werk, vereist ook een pc die 24/7 up is en die is er pas over een maand ongeveer.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 12:11:
[...]

Zo werkt het nu ja, maar: for the sake of simplicity (allemaal digibeten hier) zou ik het handig vinden als ik gewoon één manier kan communiceren om de site te bereiken.
is het 'for the sake of simplicity' dan niet slimmer om gewoon een A4tje op de hangen waar het in koeieletters op staat geschreven? :)
Is het met een instelling in Apache of de router (of elders...) te regelen dat de url ook intern werkt (DNS intern url-->192.168.0.2 of zo)?
Ik snap niet waarom de url naar je router zou gaan? Hier heb ik precies hetzelfde, en ook lokaal kan ik gewoon naar het domeintje.

Je router heeft toch niet hetzelfde IP als je server? hoe kan als je naar het domein gaat het dan misgaan? Port 80 is toch geforward?

Vind je router dat hijzelf bevooroordeeld moet worden over zn clients oid? Je zou iig proberen WAN config uit te zetten (dat je dus alleen via 192.168.x.*, waar x dat is wat in je router is ingesteld, kan connecten), dan zou het moeten werken :)

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heb ut zelfde probleem, server in netwerk en moet er via interne IP naar toe, terwijl er naar toe gaan via het domein veel leuker zou zijn eigenlijk :P

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
zelf heb ik hetzelvde probleem, ik denk dat de makkelijkste manier is om de web interface van je router uit te zetten als je een lan party hebt

deze kan je neem ik aan na de lan party weer aan zetten via telnet
check dit van tevoren

zelf ga ik binnenkort ook dns locaal draaien dus dan zou het opgelost moeten zijn

ben eruit

via telnet kan ik (zyxel 650R-31) de web interface poort van mijn router veranderen staat nu op 8080

[ Voor 18% gewijzigd door Barracuda op 11-01-2004 11:13 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• G33rt
DutchTSE schreef op 11 januari 2004 @ 10:47:
heb ut zelfde probleem, server in netwerk en moet er via interne IP naar toe, terwijl er naar toe gaan via het domein veel leuker zou zijn eigenlijk :P
dan zet je uit dat de webinterface van je router toegankelijk is via WAN?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:20
Een tijd lang ook Apache webserver gedraait voor een forum.. en gewoon de poort van de webinterface op 8080 gezet, nix aan het handje...

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 10:21
G33rt schreef op 11 januari 2004 @ 12:30:
[...]

dan zet je uit dat de webinterface van je router toegankelijk is via WAN?
dat werkt niet, want je komt juist vanuit je lan... Dat het een WAN ip is wil niet zeggen dat je via WAN gaat, tenzij je een proxy oid gebruikt natuurlijk :O

Als je een Thomson 510 hebt voer je toch gewoon een DNS entry in voor je lokale pc op je opgegeven domein? ik neem aan dat de thomson(of andere router, dat moet een router toch wel minstens kunnen) de ingevulde DNS entries een hogere prioriteit geeft dan die van de DNS server waar naar geproxied wordt...

[ Voor 39% gewijzigd door .Johnny op 11-01-2004 12:41 ]

• Barracuda
zie mijn topic boven, als je een beetje router hebt is dat je oplossing (bedenk zelf maar een poort nummer)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb een Netgear RT114 router maar vindt nergens iets waar ik die web inteface poort kan instellen...

• G33rt
dat werkt niet, want je komt juist vanuit je lan... Dat het een WAN ip is wil niet zeggen dat je via WAN gaat, tenzij je een proxy oid gebruikt natuurlijk
als 123.45.678.90 (je externe IP) naar je webinterface gaat, moet WAN interface wel aanstaan hoor :)

Verwijderd

de server staat in de dmz las ik, dan kun je hem toch altijd via de domeinnaam bereiken omdat hij dan buiten het interne netwerk staat, als de rest van het netwerk nat heeft moet het werken dacht ik zo.

• Barracuda

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dank Barracuda, het was geen antwoord op de vraag eigenlijk maar dit was me idd ook nog niet gelukt. http-server stond als default DMZ server, nu kan ik "gewoon" poorten forwarden...

Nog steeds kan ik intern niet via www.uilenstede156.nl bij de site komen maar moet ik http://server gebuiken. Het is niet anders...
Pagina: 1