Toon posts:

Windows setup ziet S-ata schijf niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu net m'n nieuwe hardeschijf binnen, de maxtor Diamond Max Plus 9 sata 160gb met 8mb cache. Vorige was stuk, dus ik hoopte dat ik met deze nieuwe schijf snel weer die pc kon gebruiken.

Dat liep helaas anders, want op 1 of andere manier ziet windows setup mijn nieuwe sata schijfje niet, alleen een schijfje van 15gb (ide) waar wat mp3tjes opstaan. Uit de search werd ook niet echt wijzer, vandaar ff nieuw topic.
Ik kan dus nog helemaal geen windows xp installeren, dus ik hoop dat iemand hier weet hoe ik dat kan oplossen.

Alvast bedankt!!

ohja de specs ook nog ff:

Gigabyte 7vaxp ultra
Amd XP 2400+
Maxtor Diamondmax plus9 sata 160gb 8mb cache
Ibm 15gb hd
Ati Radeon 9700pro
Samsung 512mb ddr400

Verwijderd

euhm, search niets gevonden? komt ier elke week 10keer voorbij ofzo ;)

Doe in een andere comp de CD van je mobo, en zet de S-ATA drivers op een diskette, start windows stup, druk op F6 als hij vraagt voor SCSI drivers te instaleren, pak die van de diskette, en voila, windows start de setup

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Dat komt omdat Windows XP niet uit zichzelf jouw (onboard?) S-ATA controller herkent.
Je zal dus een floppy oid met de drivers voor jouw S-ATA controller erin moeten stoppen bij het starten van de installatie. Er staat dan ook van "Druk op F6 om een eigen controller stuurprogramma te laden".

/edit: ik type te traag |:(

[ Voor 8% gewijzigd door X-G op 10-01-2004 11:30 ]

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Verwijderd

Topicstarter
X-G schreef op 10 januari 2004 @ 11:29:
Dat komt omdat Windows XP niet uit zichzelf jouw (onboard?) S-ATA controller herkent.
Je zal dus een floppy oid met de drivers voor jouw S-ATA controller erin moeten stoppen bij het starten van de installatie. Er staat dan ook van "Druk op F6 om een eigen controller stuurprogramma te laden".

/edit: ik type te traag |:(
Ja daar heb ik al naar gekeken. Heb van maxtor sata controller gedownload, maar dan nog zelfde prob. Op de cd van m'n moederbord kan ik niks vinden van sata. Op de website van gigabyte alleen sata raid drivers voor windows, en niet voor op diskette.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:37:
[...]

Ja daar heb ik al naar gekeken. Heb van maxtor sata controller gedownload, maar dan nog zelfde prob. Op de cd van m'n moederbord kan ik niks vinden van sata. Op de website van gigabyte alleen sata raid drivers voor windows, en niet voor op diskette.
levert maxtor dan moederborden?
je moet die drivers voor windows dus hebben, pleur ze op flop en dan die ingeven bij de install

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Staat wel op de Cd, moet als hij S-ATA heeft! Je moet gewoon een beetje browsen door de foldertjes op de Cd, eens ga je daar zien staan S-ATA ofzo, en de .sys file en de .inf file zet je op een floppy

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:43:
Staat wel op de Cd, moet als hij S-ATA heeft! Je moet gewoon een beetje browsen door de foldertjes op de Cd, eens ga je daar zien staan S-ATA ofzo, en de .sys file en de .inf file zet je op een floppy
Ja klopt heb hem gevonden. Staat onder map satalink. Staan paar drivers bij, .inf, .sys, .oem en die heb ik gekopieerd.
Maar als ik dan f6 doe etc dan geeft hij foutmelding bij het laden van die bestanden. Hij verwijst dan naar een locatie op de cdrom speler waar die bestanden vandaan komen. Die is dus alleen gemaakt voor in windows die driver blijkbaar....

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 12:25:
[...]

Ja klopt heb hem gevonden. Staat onder map satalink. Staan paar drivers bij, .inf, .sys, .oem en die heb ik gekopieerd.
Maar als ik dan f6 doe etc dan geeft hij foutmelding bij het laden van die bestanden. Hij verwijst dan naar een locatie op de cdrom speler waar die bestanden vandaan komen. Die is dus alleen gemaakt voor in windows die driver blijkbaar....
dan moet je die lokatie meekopieren volgens mij.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik vind het toch wel raar dat je bij gigabyte niks over windows installeren leest met sata hd.
Weet nu wel precies welke ik moet hebben, de Silcon Image Serial ATA driver, maar ja als ik bestanden van cd kopier geeft die foutmeldingen en op de site kan ik hem ook niet vinden.
Iemand nog idee hoe ik het toch op kan lossen?
bvd

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 03:21
Zet eens in je BIOS -> IDE -> compatible mode. Dan doet de BIOS net alsof de SATA een PATA is en dan kan windows setup hem vinden. Dit lukt bij ASUS moederborden in elk geval wel

Verwijderd

msteggink schreef op 10 januari 2004 @ 15:13:
Zet eens in je BIOS -> IDE -> compatible mode. Dan doet de BIOS net alsof de SATA een PATA is en dan kan windows setup hem vinden. Dit lukt bij ASUS moederborden in elk geval wel
Ja, maar dan kan je geen 2xPATA + 2xSATA hebben.
Pagina 54 (2-26):
ftp://www.asus.it/pub/ASU...g1323_p4p800%20deluxe.pdf

Verwijderd

Topicstarter
op mijn mobo zit helaas geen pata...

Verwijderd

Serieus!? Tof man, dan ben je de gelukkige eigenaar van het eerste bord sinds een jaar of 15 dat geen pata onboard heeft.

Dat, of je lult uit je nek :O)

Succes met je hdd!

ps: Ik denk dat je uit je nek lult.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

Sick Nick

Drop the top!

Internal I/O Connectors
1 x FDD

4 x UDMA ATA133/100/66 Bus Master IDE ports

2 x SATA connectors
Dus wel gewoon PATA poortjes ;)

Rag de sata controller drivers op een diskette, F6 bij de install en klaar is kees.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je Windows-setup klaagt bij het installeren van de drivers (na netjes op F6 te hebben gedrukt enzo) omdat ie op de Cdr-rom aan het zoeken is, waarom probeer je dan niet ff het .inf filetje aan te passen? In de .inf file staat namelijk de locatie van het .sys driver-filetje, wellicht dat in die .inf file het pad meegegeven staat waar de driver op je cdrom staat. Als er idd een pad voor die driver staat (dus iets van "\drivers\s_atalink\winnt2kxp\s-ata.sys"), verwijder dan alle pad-informatie (hou je over bv. "s-ata.sys"). Goeie kans dat het dan wel werkt.

Of download ff de drivers van Silicon Image (vermoedelijk de Si3112, ja?), die moeten het gewoon doen vanaf een floppy.

Verwijderd

maar je moet die bestanden op floppy zetten, niet van je Cd laden tijdens XP setup. Als ik het goed lees doe je het zo, en niet op floppy

• koraks
  • Niet online
Ah nee, ik bedoel dat je wel de drivers op een floppy moet kopiëren, en ze daarna modificeren zodat je geen last hebt van eventuele cd-rom paden (die eigenlijk niet eens in een .inf file thuishoren...).
Zou trouwens ook een beetje lastig zijn om een .inf file die op een geperste cd staat te editen, niet? ;)

[edit:] Ho, sorry, reactie van Koenpje was zo te zien helemaal niet op mijn post...oh, whatever ;)

[ Voor 15% gewijzigd door koraks op 10-01-2004 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu die bestanden van silicon image raid sata drivers op floppy gezet:

si3112.sys
si3112.mpd
si3112.inf
txtsetup.oem
SilCupp.cpl
SilWinAcc.sys
SillSupp.vxd
Ulsata.sys

Als ik dan op F6 druk tijdens de installatie, en dan op E druk om die extra drivers optegeven, lijkt het eerst goed tegaan. Ik kan kiezen tussen 4 OS-en en hij zegt ook al gelijk dat het om m'n Maxtor schijfje gaat.

Maar als hij begint met het laden van de bestanden, dan zegt hij het volgende:
"Het bestand \WinXP\UlSata.sys heeft een onverwachte fout (18) veroorzaakt op regel 2108 in d:\nt\base\boot\setup\oemdisk.c."

Iemand idee hoe dit komt en hoe dit optelossen is?

• koraks
  • Niet online
En als je eens probeert om UlSata.sys op je floppy in een dir \WinXP te zetten i.p.v. in de root van de floppy?

edit:
Bij nader inzien zal dit niet veel uitmaken...
Maar had je nou al de drivers van SIlicon Image gedownload? Zo niet, ga naar http://www.siliconimage.com/products/sii3112.asp , klik op Product Support en navigeer naar de Windows IDE driver van de SiI3112. Staat ook uitgelegd hoe je de drivers op een floppy moet unzippen; lijkt me dat het dan toch moet werken...

[ Voor 64% gewijzigd door koraks op 11-01-2004 11:59 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Staat de SATA controller in de BIOS wel op Enabled ??

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
ja hij staat in het bios op enabled.

en ik heb ulsata.sys nu in \winxp gezet en hij liep nu wel goed!!
aan het eind kwam het bericht dat hij die drivers ging installeren.
ik dacht dat het nu wel goed zou komen, maar vervolgens word hij weer niet in de lijst van partities vermeld waar je win xp wil installeren.

Verwijderd

Topicstarter
yoehoe!!!!!!!! :*)

hij word eindelijk weergegeven bij windows setup!!!!!
alleen als F schijf. De hd van 15gb staat nu als C wat ik liever andersom wil.

En als ik op de F windows wil installeren, krijg ik een nieuw probleem want hij zegt dat deze partitie niet compatible is met windows xp :?
Iemand hier een oplossing voor?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op de gok:

Boot Order op SATA/IDE zetten zodat 'ie eerst de SATA HD ziet.

Of gewoon die 15 gig schijf loskoppelen zodat de SATA schijf de enige schijf is die gezien kan worden.

Bij verse windows installatie op die nieuwe (lege) schijf gewoon een nieuwe partitie maken en laten formatteren in NTFS.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 12:14:
yoehoe!!!!!!!! :'(

hij word eindelijk weergegeven bij windows setup!!!!!
alleen als F schijf. De hd van 15gb staat nu als C wat ik liever andersom wil.

En als ik op de F windows wil installeren, krijg ik een nieuw probleem want hij zegt dat deze partitie niet compatible is met windows xp :?
Iemand hier een oplossing voor?
oude schijf losmaken en pas weer vastmaken wanneer Windows erop staat

// helder moment

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
het is me nu gelukt om de sata als C te krijgen, maar ik kan er nog steeds geen windows op installeren.
ik heb geprobeerd met fdisk om er goede partitie op te krijgen, maar fdisk herkent sata niet. Iemand idee om op andere manier goede partitie voor windows installatie te maken?

Ik weet dat het via win setup normaal kan (kan kiezen tussen fat en ntfs), maar bij die sata schijf kan je dat niet kiezen en hij maakt dan een onbekende partitie aan van 160gb en dat zal wel reden zijn dat die niet kan beginnen met windows instal.

EDIT: kan het misschien zijn dat win xp niet 160gb ondersteund?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 23:12 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 10:52
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 23:06:
het is me nu gelukt om de sata als C te krijgen, maar ik kan er nog steeds geen windows op installeren.
ik heb geprobeerd met fdisk om er goede partitie op te krijgen, maar fdisk herkent sata niet. Iemand idee om op andere manier goede partitie voor windows installatie te maken?

Ik weet dat het via win setup normaal kan (kan kiezen tussen fat en ntfs), maar bij die sata schijf kan je dat niet kiezen en hij maakt dan een onbekende partitie aan van 160gb en dat zal wel reden zijn dat die niet kan beginnen met windows instal.
in windows setup kan je ook heel goed een partitie aanmaken. no need for fdisk.

en btw, hoe je sata drivers installeert met windows setup staat gewoon in de handleiding van je mobo |:( soms is lezen zo moeilijk

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op 11 januari 2004 @ 23:12:
[...]

in windows setup kan je ook heel goed een partitie aanmaken. no need for fdisk.

en btw, hoe je sata drivers installeert met windows setup staat gewoon in de handleiding van je mobo |:( soms is lezen zo moeilijk
hahaha jij kan ook niet lezen. ik heb het ook over win setup!
en er staat niks in het mobo handleiding over OS-instal. Plaatst niet nix voor nix een topic....

Maar iig bedankt voor reactie...

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Allereerst moet je meestal een soort van raid array voor je S-ATA schijf maken. Heb al verscheidene systemen met S-ATA geinstalleerd en bij allen moest je bij booten een toetscombinatie indrukken (meestal CTRL+F) en dan kun je automatisch een array maken, dan dus van 1 schijf.

Daarna kun je met een floppy (CD-ROM werkt niet) de drivers laden tijdens de Windows Setup (F6).

Als je dit hebt gedaan (en geen andere gekke schijven erin hebt hangen) kun je Windows als het goed is gewoon op C: installeren.

Success ermee. (heb erzelf ook nogal wat mee gekloot toen ik het voor het eerst moest doen)

Verwijderd

Kan je nou wel of niet Windows XP installeren op een computer waar alleen maar S-ATA schijven inzitten, en hoe dan? Je hebt dus geen "normale" harde schijf nodig?

• Hielko
  • Laatst online: 20:49
Je hebt alleen een diskette nodig met drivers tijdens de installatie of een special aangepaste windows setup cd waarop de drivers al staan.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:06
Is het mogelijk om de S-ATA drivers te streamen in de XP CD? Ik wil XP opnieuw installeren op onderstaand systeem, maar ik heb geen disk drive in mijn systeem zitten en vanaf CD zijn de S-ATA drivers niet te installeren :(

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Ik snap eigenlijk helemaal het probleem niet....
Heb een p4p800 deluxe en ik kan gewoon windows installeren op een SATA disk (maxtor 120 GB 8mb cache)... Ik kiez in de bios bij boot ---> harddisk de disk die ik wil gebruiken....de eerste sata disk, de tweede sata disk of de ide disk (in mijn geval)
Kan dit dus niet met elk bord ?, dit is geen wijsdoenerij , maar ik ben echt benieuwd of het dus niet altijd zomaar kan...is dat Mobo afhankelijk

Groeten
B4M

Verwijderd

Soz for the kick.

Ik lees her en der dat ik een soortgelijk probleem heb.

Ik heb gisteren een HD-crash gehad. Ik ga dus zo een Western Digital 120 GB S-ATA U150 7200RPM 8MB Cache kopen.

Nu lees ik her en der dat ik tijdens de installatie van WinXP Pro op F6 moet drukken om SATA-drivers te installeren. Mijn probleem is echter dat ik slechts 1 CD-rom drive heb en GEEN floppydrive.

Hoe kan ik dan die SATA drivers van mijn mobo-cd plukken?!
Een vriend van me beweerd dat hij dat ook nooit heb gedaan en gewoon XP heeft geïnstalleerd.

Mocht ik op F6 moeten drukken om de drivers te installeren is het dan mogelijk om evt te swappen?! Dus ff de XP cd eruit en mijn mobo cd erin?! Of is het evt mogelijk om achteraf de SATA drivers te installeren?!

Sysspecs :
Asus P4P800 icm P4 3 GHz
Onboard Satacontroller

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 11:59:
Soz for the kick.

Ik lees her en der dat ik een soortgelijk probleem heb.

Ik heb gisteren een HD-crash gehad. Ik ga dus zo een Western Digital 120 GB S-ATA U150 7200RPM 8MB Cache kopen.

Nu lees ik her en der dat ik tijdens de installatie van WinXP Pro op F6 moet drukken om SATA-drivers te installeren. Mijn probleem is echter dat ik slechts 1 CD-rom drive heb en GEEN floppydrive.

Hoe kan ik dan die SATA drivers van mijn mobo-cd plukken?!
Een vriend van me beweerd dat hij dat ook nooit heb gedaan en gewoon XP heeft geïnstalleerd.

Mocht ik op F6 moeten drukken om de drivers te installeren is het dan mogelijk om evt te swappen?! Dus ff de XP cd eruit en mijn mobo cd erin?! Of is het evt mogelijk om achteraf de SATA drivers te installeren?!

Sysspecs :
Asus P4P800 icm P4 3 GHz
Onboard Satacontroller
Zelfde probleem gehad.
2 Oplossingen:

• 1. Leen of een koop een floppy drive :/
• 2. SATA-drivers slipstreamen in de XP-installatie-cd :)

Beetje suf dat je voor de nieuwere techniek aangewezen bent op verouderde techniek, maar ja...

Ik zoek even wat topics erbij...
[rml][ XP] Install op SATA zónder floppy?[/rml]
[rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 28-01-2004 12:09 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Slipstreamen?!

En hoe krijg ik de drives van de Mobo CD op de floppy?!

/edit : maw floppydrive kopen.... Wat een drama zeg! Ik las ergens dat WinXP +SP1 waarschijnlijk wél je HD ziet, maar dat risico wil ik niet nemen...

/edit2 : ik hoor nu tegenstrijdige berichten voor wat betreft de herkenning van XP van de SATA schijf. Sommigen roepen dat SP1 wél SATA ondersteund?! En dus de installatie buiten XP om dmv F6 in dat geval niet nodig is?!
Ik heb nu al een floppydrive gekocht voor €9,= maar ik wil nu gewoon duidelijkheid scheppen..

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 13:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 11:46:
Ik heb nu die bestanden van silicon image raid sata drivers op floppy gezet:

si3112.sys
si3112.mpd
si3112.inf
txtsetup.oem
SilCupp.cpl
SilWinAcc.sys
SillSupp.vxd
Ulsata.sys

Als ik dan op F6 druk tijdens de installatie, en dan op E druk om die extra drivers optegeven, lijkt het eerst goed tegaan. Ik kan kiezen tussen 4 OS-en en hij zegt ook al gelijk dat het om m'n Maxtor schijfje gaat.

Maar als hij begint met het laden van de bestanden, dan zegt hij het volgende:
"Het bestand \WinXP\UlSata.sys heeft een onverwachte fout (18) veroorzaakt op regel 2108 in d:\nt\base\boot\setup\oemdisk.c."

Iemand idee hoe dit komt en hoe dit optelossen is?
je moet niet alles in de root van de flop zetten.

Alleen txtsetup.oem de rest moet in een map winxp zitten. Dan zou het moeten werken.
Pagina: 1