Toon posts:

Kan deze PC sneller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc staan met een Cyrix6X86MX/Mii 233 Mh PR300 processor met een SiS 5597 chipset op dit moederbord: 06/15/98-SiS-5598-W877F-2A5IIG5EC-00 (Packard Bell 850). Met 32 MB RAM. En een 4MB videokaart.

Als ik nu een DivX filmp afspeel loopt het geluid goed alleen het beeld hapert ernstig ,als ik er nu 32 MB RAM bijkoop zal die DivX dan wel goed lopen?

Of moet er dan een iets betere videokaart in?

PS.
wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om deze PC up te graden als je dit moederbord erin wilt houden?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 13:23
Een DivX heeft véél meer nodig dan wat jij momenteel hebt. Zo rond de 400 Mhz CPU is toch wel het minimum, 128 MB ram is ook zeker aan te raden en ondanks dat de videokaart niet zoveel hoeft te doen is een 4 MB videokaart echt niks.
Er zit eigenlijk niks anders op dan alles te upgraden, maar aangezien je zo'n oud moederbord hebt kan je net zo goed gelijk een nieuwe PC kopen :)

The devil is in the details.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ja, er zal ws al een hele verbetering zijn met ram bij te steken (kheb geen ervaring met cyrix procs). Welk een besturingssysteem gebruik je?
En heb je al verschillende programma's gebruikt om je films af te spelen? Er kan een enorm verschil zitten tussen verschillende programma's. En met wat spelen met de opties kan je ook soms veel verbeteren.

Maar ik kan zeker niet garanderen dat je em vloeiend kunt laten afspelen.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 10-01-2004 10:40 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op 10 januari 2004 @ 10:39:
Ja, er zal ws al een hele verbetering zijn met ram bij te steken (kheb geen ervaring met cyrix procs). Welk een besturingssysteem gebruik je?
En heb je al verschillende programma's gebruikt om je films af te spelen? Er kan een enorm verschil zitten tussen verschillende programma's. En met wat spelen met de opties kan je ook soms veel verbeteren.

Maar ik kan zeker niet garanderen dat je em vloeiend kunt laten afspelen.
Ik heb windows 98.

Maar het is dus niet mogelijk om er bijvoorbeeld een andere processor in te zetten waardoor ie een stuk beter gaat? Daarvoor is ie dus gewoon te traag.

Verwijderd

Je hebt daar ook decoder kaartjes voor... Zal zo rond de €120 kosten denk ik. Je hebt denk ik meer aan een complete upgrade in zo' n geval (kast, moederbord, proc en geheugen). Of je kunt proberen aan een k6-2 400 Mhz of hoger te komen(als dat gaat).

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Dit ding hoort gewoon in een antiek winkel...

Ik denk dat je verhoudingsgewijs ook teveel voor dat geheugen zal moeten betalen... Wat gaat daar eigenlijk voorgeheugen in??? Ik zou lekker gaan voor een nieuw bakkie!!! Kijk anders even bij vraag&aanbod, daar staan best leuke systeempjes voor relatief weinig centen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop wel wat geheugen erbij en zal er eens een andere videokaart indoen en als 't niet werkt jammer dan.

Er zit 32 MB EDO in...

Een ander vraagje is of op diezelfde computer ADSl kan?

Verwijderd

EDO ram?? Kan daar dan geen SDRAM in??

Bij mij P1 166mhz kon er al SDRAM in :? SDRAM is veeeel sneller en beter als eDO.

Kijk dat eens na

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:00:
Ik koop wel wat geheugen erbij en zal er eens een andere videokaart indoen en als 't niet werkt jammer dan.

Er zit 32 MB EDO in...

Een ander vraagje is of op diezelfde computer ADSl kan?
ADSL kan natuurlijk, maar gezien de oude computer is het misschien handiger om naar de adsl aanbieding van MYCOM te kijken (krijg je een gratis computer bij).
www.mycom.nl

Do as I say, don't do as I do.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Meestal heeft een internet provider wel een lijst met minimum systeem eisen.
Kijk aan de hand daarvan of jouw systeem het aan kan.
Een Cyrix 233MHz processor is trouwens niet vergelijkbaar met een AMD of Intel op gelijke snelheid. De Cyrix presteerd slechter.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

koop gewoon iets van een ecs moederplankje met een athxp cpu en douw dr wat geheugen en een agp kaartje in en gaan kun je :)

met 200 €urie kom je al een aardig eind

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 11:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij ondersteunt inderdaad ook SPM, FPM, SDRAM.

Verwijderd

steekt daar dan SDRAM in! Das dubbel zo goe ofzo. En kijk of als hij 128mb aankan, anders 64mb.

Maar als je die 32mb EDO eruit haalt, en er 128mb SDRAM insteekt, kom je al een heel eind

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Aangezien je een oude computer hebt , zou ik persoonlijk voor een nieuw systeem gaan omdat:

1) Je verhoudingsgewijs veel meer kwijt bent voor een upgrade van dit oude systeem.

2) Je voor het zelfde geld een veel beter en geavanceerder systeempje hebt. (ik heb al eens voor 550 euro een compleet systeem kunnen leveren met een amd duron 1,6 GHz + monitor etc.)

En ADSL-en op dit systeem is toch niet egt aan te raden:
Je processor is heel erg langzaam. Je kunt de snelheid niet vergelijken met die van Intel of AMD. De Cyrix processor is gewoonweg zeer traag. Ook vraag ik me nog af als je ADSL neemt je wel genoeg hardeschijfruimte zal hebben, omdat dit een oude computer is die maar een paar Gb aan ruimte heeft. Een hardeschijf erbij zetten wordt ook moeilijk(er), omdat je bios maar tot een bepaalde grootte aankan.

Conclusie: Met een nieuw systeem ben je veel beter en goedkoper uit.

-edit-
steekt daar dan SDRAM in! Das dubbel zo goe ofzo. En kijk of als hij 128mb aankan, anders 64mb.

Maar als je die 32mb EDO eruit haalt, en er 128mb SDRAM insteekt, kom je al een heel eind
Uhhh.... Er kan maar 1 soort geheugen in zijn mobo en dat is EDO ram. Je kan er moeilijk SDRAM in steken als dat niet gaat ;)

-edit2-

:D Hehe niet gezien, toen was ik me bericht aan het typen...

[ Voor 22% gewijzigd door Bee.nl op 10-01-2004 11:32 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ik denk niet dat je echt sneller zal kunnen gaan hoor. Je CPU is simpel weg de bottleneck, de "limiting factor" Je komt denk ik het beste uit met een nieuwe PC. Koop een goedkoop moederbordje, CPU en wat geheugen en een videokaart en je kan lekker DivX afspelen. Voeg me anders ff toe bij msn (meeuwissen53-at-zonnet-punt-nl), dan kan wil ik wel even met je overleggen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:21:
SDRAM staat erbij ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb ooit gehoord op een PCchips forum dat je op praktisch elk Socket7 bord een K6-2 400 kan drukken, mits deze een goede stepping heeft.
iets met ECX ofzo in de stepping.
als je dan de multiplier op 2 zet, herkent de CPU dat als 6, en dan icm een 66Mhz bus kom je netjes op 400Mhz uit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en de conclusie is dus duidelijk: nieuw systeem is het beste want ik heb er inderdaad ook maar een 3 GB harde schijf in 8)

Dat van mycom adsl ziet er wel leuk uit met die 'gratis' computer.

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38
M'n zus haar pc:
*AMD K6-2 500Mhz
*256 MB RAM
*Seagate Barracuda III 5400rpm 40GB
*8MB onboard video Trident
*onboard sound AC'97
*Win XP Pro

En hierop een DiVX afspelen in WMP/Winamp 2.91 gaat niet !! Met BSPlayer gaat het dan weer wel. Lijkt me sterk dat een Cyrix 233 met 64/128MB RAM het dan wel zou kunnen!! Oké, mss wel als je de kwaliteit heel laag instelt (kan ergens in het menu van DiVX player dacht ik!)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Stop met die tips om dit moederbord te updaten.
HET HEEFT GEEN ZIN.
Divxen heb je gewoon een 400 Mhz pc minimaal mee nodig. Ook heeft het geen zin om SDram te kopen voor dit moederbord aangezien dit Niet helpt voor een film. En kaarten voor DIVX/Xvid zijn er niet. Deze zijn voor Mpeg2. Degen die er zijn kosten gewoon meer als een moederbordupdate

Wees slim. En koop bv. dit. Een andere oplossing is er niet:
AMD Duron 1400 MHz Socket A 34,90 34,90
ECS K7VTA3 5.0 ATX/Socket KT333 36,90 36,90
Cooler Arctic Copper Silent 6,90 6,90
256 MB DDR/333 PC2700 OEM 37,90 37,90

--------------------------------------------------------------------------------

Verzendkosten: 10,50

Totaalbedrag: 127,10

BTW 19% 20,29

Voor minder als 30 euro meer heb je een Athlon 2000+.
Als je slim bent bestel je gelijk een kast mee aangezien ik niet weet of die PB-kast echt ATX-compatible is of dat ze net zoals bv. Compaq en dell hun eigen standaarden gebruiken.
Bv.
Midi-Tower L-MD 300W Zwart 39,90

Of als je nog geen ADSL hebt is de aanbieding van Mycom zeer interessant. Denk wel dat deze aanbieding maar beperkt loopt
van 6 januari t/m 14 januari 2004 17:00

[ Voor 8% gewijzigd door Nimrod|IA op 10-01-2004 11:38 ]

>Systeemspecs<

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Het schijnt dat het met realplayer ook goed gaat als een niet zo snelle pc hebt, probeer dat eens.

Verwijderd

Joh, zoals al eerder is vermeld raad ook ik je de mycom aanbieding aan.

Dan heb je zowel een leuke tot vette adsl verbinding + een nieuwe pc.
Die je in principe gedurende een heel jaar kunt "afbetalen".
De pc krijg je maar je moet wel het abbonnement betalen gedurende 1 jaar.

Check snel ff de mycom site, is echt niet te geloven maar die aanbieding is je echt op het lijf geschreven!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik zou uitkijken met die aanbieding. Dat ADSL van Mycom is zoveel duurder, dat ze die PC er makkelijk uit halen qua kosten. Dit als je het vergelijkt met een andere ADSL provider, Demon bijvoorbeeld. Het enige is, dat dit je niet in een keer een enorme rib uit je lijf is, maar je gespreidt betaalt. Verder schijnt mycom volgens de shopsurvey geen goede winkel meer te zijn. Vrijwel alle laatste reacties zijn negatief.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ga inderdaad voor die Mycom aaanbieding. Dat lijkt me veruit de beste oplossing.

Bedankt voor de tip! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
rs
sokje schreef op 10 januari 2004 @ 11:51:
Ik zou uitkijken met die aanbieding. Dat ADSL van Mycom is zoveel duurder, dat ze die PC er makkelijk uit halen qua kosten. Dit als je het vergelijkt met een andere ADSL provider, Demon bijvoorbeeld. Het enige is, dat dit je niet in een keer een enorme rib uit je lijf is, maar je gespreidt betaalt. Verder schijnt mycom volgens de shopsurvey geen goede winkel meer te zijn. Vrijwel alle laatste reacties zijn negatief.
Hij heeft inderdaad installatiekosten van 70 euro ipv dat het gratis is en is het eerste jaar inderdaad elke maand 5 euro duuurder en het tweede jaar 10 euro per maand.

Maar daar kom ik wel overheen, het is in ieder geval beter dan een nieuwe computer te moeten kopen.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:57:
rs
[...]

Hij heeft inderdaad installatiekosten van 70 euro ipv dat het gratis is en is het eerste jaar inderdaad elke maand 5 euro duuurder en het tweede jaar 10 euro per maand.

Maar daar kom ik wel overheen, het is in ieder geval beter dan een nieuwe computer te moeten kopen.
Aansluitkosten houd je altijd. Maar overweeg even goed.

Een nieuwe PC met monitor zou je 500-600 euro kosten. Daar doe je dan laten we zeggen, 4 jaar mee, aangezien je met je cyrix ook lang hebt overleefd.

Het is 10 euro duurder, 3 jaar lang, dat is dus al 360 euro daarboven nog eens 60 euro. Dat is 420 euro. Dan heeft dat mycom ding nog geen monitor, die moet je dan ook nog gaan kopen, aangezien je wel enigzins fatsoenlijk naar je nieuwe PC wil kijken, dat is nog eens 100 euro, minstens. Verder zegt de shopsurvey mij ook erg veel, veel negatie reacties, voor mij ook erg belangrijk.

Kijk, ik wil je niet ontmoedigen ofzo hoor, maar ik vind dat je bij het kopen van een nieuwe PC wel moet uitkijken. Ik ben zelf ook genaaid bij een winkel :r (Gistron)

Als ik je een winkel kan aanraden, neem www.1to0.nl, goede service snelle reacties op mail.

En qua ADSL: Kijk naar de aanbieding van zonnet, voor 15 euro heb je al ADSL.

Verwijderd

Nimrod|IA schreef op 10 januari 2004 @ 11:35:
HET HEEFT GEEN ZIN.
Divxen heb je gewoon een 400 Mhz pc minimaal mee nodig. Ook heeft het geen zin om SDram te kopen voor dit moederbord aangezien dit Niet helpt voor een film. En kaarten voor DIVX/Xvid zijn er niet. Deze zijn voor Mpeg2. Degen die er zijn kosten gewoon meer als een moederbordupdate

--------------------------------------------------------------------------------

BTW 19% 20,29

Als je slim bent bestel je gelijk een kast mee aangezien ik niet weet of die PB-kast echt ATX-compatible is of dat ze net zoals bv. Compaq en dell hun eigen standaarden gebruiken.
Bv.

Of als je nog geen ADSL hebt is de aanbieding van Mycom zeer interessant. Denk wel dat deze aanbieding maar beperkt loopt
:?

Bestaat wel een decoder kaart voor divx zie hier:

http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm

Verwijderd

December schreef op 10 januari 2004 @ 10:37:
Een DivX heeft véél meer nodig dan wat jij momenteel hebt. Zo rond de 400 Mhz CPU is toch wel het minimum, 128 MB ram is ook zeker aan te raden
Dat is echt BS....
Op m'n oude PC heb ik nog feilloos divx gekeke met 233 mhz en 32 MB ram.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 13:23
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 13:20:
[...]

Dat is echt BS....
Dat ligt dan helemaal aan de compressie van die DivX film, want een beetje zwaardere compressie heeft echt wel meer nodig. Zie ook dit stukje FAQ op DivX.com: [q]Q: What are the minimum requirements for playing a DivX™ file?
A: The minimum hardware requirements for the Windows and Linux versions are:[list]• Pentium II 450 processor or equivalent
• 64 MB or more of RAM
• 8 MB or higher video cardThe Windows version further requires the following software:
  • DirectX 7 or 8
  • Minimum 24-bit color when using Windows Media Player
  • For the best performance, we recommend a Pentium III 600 processor or equivalent, 128 MB of RAM, and a 16 MB video card.
En denk maar niet dat ze deze systeemeisen neer gaan zetten als ze in het echt lager zouden zijn ;)

The devil is in the details.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 14:54

Garyu

WW

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 13:20:
[...]

Dat is echt BS....
Inderdaad, ik kijk ook prima filmpjes op mijn oude bak hoor! Zelf gebruik ik BSPlayer met ffdshow en dat draait echt goed.. op een celeron 266MHz. Dus die 400 MHz is gewoon onzin.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Frietsaus
  • Niet online
Laat maar :)

[ Voor 100% gewijzigd door Frietsaus op 10-01-2004 17:14 ]

• dion_b
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:06:
EDO ram?? Kan daar dan geen SDRAM in??

Bij mij P1 166mhz kon er al SDRAM in :? SDRAM is veeeel sneller en beter als eDO.

Kijk dat eens na
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:21:
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:24:

Kom op zeg mensen, doe eens de moeite de specs na te gaan voordat je gaat lopen blaten :/

PB850=GVC FR500 moederbord- 4x 72p SIMM slots...

Tenzij jullie SDRAM kennen in 32b brede, 72p SIMM modules die op 5V draaien, gaat hier geen SDRAM in. [sub]En geloof me, dergelijk geheugen is niet te vinden!/sub] Dat de chipset het ondersteunt betekent nog niet dat een moederbord het aankan |:(
Quote schreef op 10 januari 2004 @ 11:26:
[...]

Uhhh.... Er kan maar 1 soort geheugen in zijn mobo en dat is EDO ram. Je kan er moeilijk SDRAM in steken als dat niet gaat ;)
Ook niet waar, er kan prima FP in gestoken worden, maar dat is nog trager dan EDO :+

Maareh on-topic. Deze bak is prima voor DiVX geschikt te maken ;)

Beperkingen nu:

1) te weinig CPU kracht
2) geheugenbandbreedte wordt verneukt door integrated VGA
3) totale hoeveelheid geheugen ook aan de lage kant

Hoe op te lossen?

1) betere CPU plaatsen
2) losse PCI VGA kaart plaatsen (soort doet er nauwelijks toe)
3) RAM upgraden naar minstens 64MB (128MB is beter, maar niet strict noodzakelijk)

Benodigdheden:

1) K6-2 500
2) Willekeurige 4MB+ PCI kaart, S3 is voldoende, Matrox ofzo beter
3) 2x (of 4x) 32MB EDO SIMMs

Stel de multiplier in op 2x, dat wordt door de K6-2 als 6x herkend, waardoor hij op 6x83MHz=500MHz draait. VCore moet uiteraard op 2.2V (dat gaat waarschijnlijk nog koeler lopen dan de huidige MII-300 op 2.9V, nieuwe koeler is dus niet nodig). Linear Burst cache mode niet vergeten uit te zetten met JP17 (Cyrix-only feature).
Steek de PCI VGA kaart erin (negeer de integrated VGA verder). Nieuwe RAM erin en klaar is kees (met 2x 32MB SIMMs bij de 2x 16 die er nu in zitten kom je op een zeer respectabele 96MB uit).

Met 96MB RAM, een 500MHz CPU en geen gedeelde bandbreedte kun je zonder meer DiVXen spelen, ook de betere :z

Oslik blyat! Oslik!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
dion_b schreef op 10 januari 2004 @ 17:35:
1) K6-2 500
2) Willekeurige 4MB+ PCI kaart, S3 is voldoende, Matrox ofzo beter
3) 2x (of 4x) 32MB EDO SIMMs
Niet dus :)

Heb het een tijdje moeten proberen, toen m'n R9700pro overleden was en m'n TNT2 kaart ergens in een server zat. Geloof me, zelfs op een dual XP2000+ met 512mb werkgeheugen en 1 CPU volledig dedicated aan het encoden lukt het je niet om vloeiend fullscreen (1024x768) divX te kijken. Heb het getest met zowel een S3 Trio 3D als een Matrox G100, maar je kan slechts heel zelden een film vloeiend fullscreen kijken.

In plaats daarvan stel ik voor een TNT2 kaart te kopen, het ding wat ik hier heb is in principe ideaal omdat'ie zowel AGP1 en 2x als AGP4x aan kan. Een TNT2 kaart is overal nog wel te krijgen, en nauwelijks duurder dan een S3 / antieke Matrox kaart.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FragFrog schreef op 10 januari 2004 @ 18:53:
[...]
Niet dus :)

Heb het een tijdje moeten proberen, toen m'n R9700pro overleden was en m'n TNT2 kaart ergens in een server zat. Geloof me, zelfs op een dual XP2000+ met 512mb werkgeheugen en 1 CPU volledig dedicated aan het encoden lukt het je niet om vloeiend fullscreen (1024x768) divX te kijken. Heb het getest met zowel een S3 Trio 3D als een Matrox G100, maar je kan slechts heel zelden een film vloeiend fullscreen kijken.

In plaats daarvan stel ik voor een TNT2 kaart te kopen, het ding wat ik hier heb is in principe ideaal omdat'ie zowel AGP1 en 2x als AGP4x aan kan. Een TNT2 kaart is overal nog wel te krijgen, en nauwelijks duurder dan een S3 / antieke Matrox kaart.
AGP werkt alleen als je een AGP slot hebt, en die heeft de FR500 niet (überhaupt heeft de SiS 5598 chipset geen AGP support). Maar dan nog, videokaart heeft geen steek te maken met DiVX/MPEG4 decoding, er is vooralsnog geen enkele VGA controller die dat doet, het is CPU only.

Oslik blyat! Oslik!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
dion_b schreef op 10 januari 2004 @ 19:01:
AGP werkt alleen als je een AGP slot hebt, en die heeft de FR500 niet (überhaupt heeft de SiS 5598 chipset geen AGP support). Maar dan nog, videokaart heeft geen steek te maken met DiVX/MPEG4 decoding, er is vooralsnog geen enkele VGA controller die dat doet, het is CPU only.
Oopsje, niet verder gekeken naar mobo specs :X

Maarem, dan mag je me toch eens uitleggen waarom'ie het hier niet doet met een S3 / G100 en wel met een TNT2 :? Krijg toch echt de indruk dat het -iets- met de videokaart te maken heeft nl :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Klopt maar kan me herinneren dat hij niet elke versie van de Divx codec (Geloof versie 3) goed afpeeld. Maar tegenwoordig worden ook veel film als Xvid gereleased. Toch zeg ik Nieuw mobo + cpu en mem goedkoper en beter is. Kan je ook gelijk nieuwere applicaties uitvoeren. En voor 170 kan je ook bijna niet sukkellen ofwel???
Om nu alles te gaan upgraden is ook Duur en naar mijn mening nutteloos aangezien de pc er algemeen toch niet veel sneller van wordt.
Zelfs al upgrade je deze pc en hij wordt 2x zo snel met eeen investering van 75 euro.
Je kon ook met een investering van 170 euro de pc 6x zo snel maken!

[ Voor 34% gewijzigd door Nimrod|IA op 11-01-2004 14:25 ]

>Systeemspecs<

Verwijderd

Nimrod|IA schreef op 11 januari 2004 @ 14:21:
[...]

Klopt maar kan me herinneren dat hij niet elke versie van de Divx codec (Geloof versie 3) goed afpeeld. Maar tegenwoordig worden ook veel film als Xvid gereleased. Toch zeg ik dat een pc goedkoper en beter is!!!
Dat ben ik ook met je eens... Maar die dingen bestaan wel...

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 14:24:
[...]

Dat ben ik ook met je eens... Maar die dingen bestaan wel...
Wist ik al, maar zijn alleen nuttig als je ALLES zelf codeerd. Dus een beetje leechen van internet of tijdens lans wordt een stuk moeilijker. Of je moet alles opnieuw willen coderen
(Wat ik zeker aanraad met een Cyrix 233Mhz. Je hebt dan de leukste week in je leven achter je Pc ;-) )

Ik citeer December gelijk even: Dit kon je nl vinden op de Faq van Divx.com:

Q: What are the minimum requirements for playing a DivX™ file?
A: The minimum hardware requirements for the Windows and Linux versions are:

Pentium II 450 processor or equivalent
64 MB or more of RAM
8 MB or higher video card

Dus koop een nieuwe pc of koop een Kiss-dvd player. Welke ook nog steeds niet de oudere Divx-codec kan afspelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nimrod|IA op 11-01-2004 14:32 ]

>Systeemspecs<

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Het is inderdaad mogelijk om je pc te upgraden, zie post hierboven van dion_b.

Maar bedenk wel van tevoren of de pc dit jou waard is. Hij is nu nog werkend, compleet, wanneer je gaat upgraden heb je de oude onderdelen nog over waar je dan echt nog weinig mee kunt.

Ten tweede zal het geheugen dat erin moet niet makkelijk te krijgen zijn, en eveneens niet goedkoop. Nieuw waarschijnlijk nog duurder dan de hedendaagse SD-RAM en DDR modules. Bij een latere upgrade of een ander systeem kan je het geheugen niet overzetten.

De rest van het systeem blijft achter, de harddisk is klein, de cd-rom speler misschien traag, de geluidskaart is knakenkwaliteit, en ga zo maar door. Dan komt het moment dat je hardeschijf de geest geeft, wat ga je dan doen?

Een 40 GB schijfje zal *misschien* werken, weer een risico dat je moet gaan nemen. Ook is de huidige 3 GB schijf zo vol als je een beetje gaat internetten.
Je kunt niet veel dingen opslaan.

Als je goedkoop wilt blijven is mijn advies om een simpele pc erbij te kopen, eventueel 2dehands. Bijvoorbeeld een Celeron 566 systeem met 128 MB-RAM en een 20 of 30 GB HDD, om even een voorbeeld te noemen.

Oud hardware is 2dehands weinig waard dus voor 200 Euro kan je makkelijk iets goeds vinden. Dan heb je 2 complete pc kasten, die oude kun je dus nog gebruiken of iemand anders mee blij maken.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dreeke schreef op 11 januari 2004 @ 14:34:
Het is inderdaad mogelijk om je pc te upgraden, zie post hierboven van dion_b.

Maar bedenk wel van tevoren of de pc dit jou waard is. Hij is nu nog werkend, compleet, wanneer je gaat upgraden heb je de oude onderdelen nog over waar je dan echt nog weinig mee kunt.
Dat zeker. Maar waar hebben we het over? Een MII-PR300. Voor de rest blijft alles erin zitten. Valt dus goed te overzien.
Ten tweede zal het geheugen dat erin moet niet makkelijk te krijgen zijn, en eveneens niet goedkoop. Nieuw waarschijnlijk nog duurder dan de hedendaagse SD-RAM en DDR modules. Bij een latere upgrade of een ander systeem kan je het geheugen niet overzetten.
Dat is wel duidelijk. Toch kun je met een beetje geduld en wat creativiteit makkelijk 2x 32MB EDO voor weing krijgen. Ik heb onlangs 4x 32MB geruild voor een moederbord en CPU die ik een keer gratis kreeg (gereageerd op een advertentie in Marktplaats.nl 'gratis ophalen'). Zelfde geldt voor een K6-2 CPU. Ondertussen ben ik er vanaf, maar door toeval en geluk had ik rond de HCC K6-2 op 266, 333, 400 (2x) en 500MHz, waar ik volstrekt geen geld voor uitgegeven had (en die ik ook voor bijzonder weinig weer doorgeruild heb). Het is dus mogelijk om voor vrijwel geen geld die upgrade voor elkaar te krijgen.
De rest van het systeem blijft achter, de harddisk is klein, de cd-rom speler misschien traag, de geluidskaart is knakenkwaliteit, en ga zo maar door. Dan komt het moment dat je hardeschijf de geest geeft, wat ga je dan doen?

Een 40 GB schijfje zal *misschien* werken, weer een risico dat je moet gaan nemen. Ook is de huidige 3 GB schijf zo vol als je een beetje gaat internetten.
Je kunt niet veel dingen opslaan.
3GB is niet veel, maar als je ergens anders op een netwerk wel een fatsoenlijke schijf hebt hangen is 100Mb ruim zat om die film te spelen. Bovendien kun je evt een grotere schijf hierin hangen (BIOS kan tot 8MB aan, maar met een patch a la Maxblast is groter geen probleem)
Als je goedkoop wilt blijven is mijn advies om een simpele pc erbij te kopen, eventueel 2dehands. Bijvoorbeeld een Celeron 566 systeem met 128 MB-RAM en een 20 of 30 GB HDD, om even een voorbeeld te noemen.

Oud hardware is 2dehands weinig waard dus voor 200 Euro kan je makkelijk iets goeds vinden. Dan heb je 2 complete pc kasten, die oude kun je dus nog gebruiken of iemand anders mee blij maken.
EUR 200 vind ik vrij veel voor een upgrade naar een C566 :o - de upgrade die ik hierboven noemde zou niet meer dan EUR 25 totaal moeten kosten, of minder als je het slim aanpakt.

Als je een budget van EUR 200 hebt, zou ik veel eerder aan een Duron 1300 (EUR 35)+K7S5A (EUR 35)+128MB DDR-SDRAM (EUR 20), kast+voeding (EUR 35), 40GB HDD (EUR 45), CDRom (EUR 15), Cheapo VGA (EUR 15) denken. Laat die 2e hand C566 maar lekker zitten dan :P

Nee, als je gaat upgraden, geef er zeker niet meer dan EUR 25 voor uit- maar dat hoeft dan ook niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Lijkt me verstandig om je pc Hier eens neer te zetten. En dan te kijken wat je wilt en hoeveel geld je ervoor over hebt.

"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 7

>Systeemspecs<

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dion_b schreef op 11 januari 2004 @ 15:04:
[...]

3GB is niet veel, maar als je ergens anders op een netwerk wel een fatsoenlijke schijf hebt hangen is 100Mb ruim zat om die film te spelen. Bovendien kun je evt een grotere schijf hierin hangen (BIOS kan tot 8MB aan, maar met een patch a la Maxblast is groter geen probleem)
Vergeet niet dat dat ook weer aardig wat CPU usage kan opslurpen..
Ik zelf zou aan die PC echt geen geld maar aan besteden. Koop alsjeblieft een andere PC of een DVD-speler voor je TV oid. ;)

🌞🍃

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DataBeest schreef op 11 januari 2004 @ 15:53:
[...]

Vergeet niet dat dat ook weer aardig wat CPU usage kan opslurpen..
Alleen als je een hoogst beroerde NIC hebt, zoals de meeste RTL8139-based gevallen. Ik draai hier regelmatig films over het netwerk op een Celly 433 (flink sneller dan die MII-PR300, maar nog steeds niet snel) met een Compaq NC3121 (Intel-based NIC) of een K6-2 533 met 3Com NIC, geen van beiden komt boven 3% CPU usage.
Ik zelf zou aan die PC echt geen geld maar aan besteden. Koop alsjeblieft een andere PC of een DVD-speler voor je TV oid. ;)
Aan een DVD speler heb je voor DiVX geen flikker aan natuurlijk

Nuancering mbt andere PC:

Koop als je het geld hebt een andere PC die het kan, maar dan ben je het tienvoudige kwijt als voor het upgraden van dit systeem waar hij datgene wat je zegt te willen aankan.

Kortom, laat je budget bepalen wat je doet :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

klopt het heeft ALLEEN met cpu en geheugen te maken...

vergeten we een ding...

die socket7 mobo's hebben allemaal de cache op het mobo zitten... de cpu's communiceren dus erg traag met het cache wat de boel ONTZETTEND traag maakt.

mij ervaring is dat met een socket7 mobo geen divx fatsoenlijk af te spelen is..

ik heb zelf een amd k6II 400 @ 570 gehad met 192mb sdram het resultaat was uiterst bedroevend te noemen. als de cpu ook maar een beetje zwaar belast werd liet hij het zwaar afweten..

ter vergelijking een PII 266 LX met 32mb was met de }:O zelfs net iets sneller... :'(

dus TS die Supersocket7 bordjes waren vroeger een leuke budget oplossing, maar ik zou die pc van jou maar snel uit het raam gooien, want je gaat je er alleen maar aan ergeren ;)

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
Bart-01 schreef op 10 januari 2004 @ 11:06:
[...]

ADSL kan natuurlijk, maar gezien de oude computer is het misschien handiger om naar de adsl aanbieding van MYCOM te kijken (krijg je een gratis computer bij).
www.mycom.nl
dit is natuurlijk een gouden tip

gratis pc bij een internet aansluiting :o

zeker 10 keer sneller dan je eigen pc,internetklaar,wat wil je nog meer 8)7

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Dus MYCOM of deze gaat ook nog wel
http://www.tweakers.net/aanbod/123709 euro 175,-

>Systeemspecs<

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Nimrod|IA schreef op 10 januari 2004 @ 11:35:
HET HEEFT GEEN ZIN.

BTW 19% 20,29

Bv.

Die kast is ok die je daar zegt, dat moederbord wil ik niet eens weten wat het is, heb liever een paar euro goedkopere ECS K7S5APro of een Asrock K7S8X, presteren stukken beter. Dan dat RAM: dat kan je gelijk terugsturen na ontvangst, dacht je nou echt dat die rommel in een ECS bord gaat werken? :P

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dion_b schreef op 11 januari 2004 @ 16:17:
[...]
Aan een DVD speler heb je voor DiVX geen flikker aan natuurlijk
Er zijn wel DVD spelers met DivX ondersteuning he. :+

Maargoed, idd wat het budget toelaat. =)

🌞🍃

• Erik1
  • Niet online
_JGC_ schreef op 11 januari 2004 @ 19:01:
Dan dat RAM: dat kan je gelijk terugsturen na ontvangst, dacht je nou echt dat die rommel in een ECS bord gaat werken? :P
Ik heb exact het zelfde ECS bord in m'n server zitten, alleen geen K7VTA3 V5.0 maar een V3.0. Die werkt prima met 3 verschillende soorten 256MB OEM PC2700 :P

Een K7S5A heeft soms wel moeite met bepaalde SDR/DDR reepjes, maar er werkt toch zeker wel een groot gedeelte, ik heb een K7S5A in een PC draaien met 2x128MB OEM SDR (2 verschillende "merken") wat goed werkt.

• _JGC_
Erik1 schreef op 11 januari 2004 @ 21:38:
[...]

Ik heb exact het zelfde ECS bord in m'n server zitten, alleen geen K7VTA3 V5.0 maar een V3.0. Die werkt prima met 3 verschillende soorten 256MB OEM PC2700 :P

Een K7S5A heeft soms wel moeite met bepaalde SDR/DDR reepjes, maar er werkt toch zeker wel een groot gedeelte, ik heb een K7S5A in een PC draaien met 2x128MB OEM SDR (2 verschillende "merken") wat goed werkt.
Viel laatst van zo'n bord de VIA Rhine ethernetcontroller uit, halfuur mee gestoeid, uiteindelijk een mooie 3C905B ingezet. tja, daarvoor koop je niet een bord met alles onboard natuurlijk :P

verder heb ik een afgunst van alles waar VIA op staat, ondermeer dus door bovenstaande, en die vage chipsetbenamingen: KT133 deed geen 133MHz, KT266 weer wel, maar niet echt snel, KT333 deed geen 333, KT400 deed geen 400. WTF bedenk je dan zulke namen 8)7

Wat betreft dat RAM: Het is gewoon rommel wat ze daar verkopen als OEM geheugen. Heb ooit een paar van die modules daar gekocht, moest ik zoeken naar moederborden waar ze in zouden kunnen werken, want het gros van de moederborden moest er nix van hebben. Sowieso nooit besparen op geheugen, neem gewoon infineon of kingston voor een tientje meer.

Verwijderd

ik heb ergens gelezen dat er een linux distro (knopix genaamd dacht ik) bestond die speciaal gemaakt was voor het afspelen van Divxen. deze kon zowel op HD geinstalled worden al gewoon geboot worden van CD.

Deze kon Divx afpelen met echt een minimum aan systeemeisen.

Ik heb dit eens gedownd en de boot-cd gefikt, en zo kon ik inderdaad probleemloos divx afspelen op een pc zonder HD.
Nu weet ik wel nietmeer op welke pc ik dit geprobeerd had maar ik dacht dat dit op een oude K6/2 400 was.

eens proberen misschien ..

succes

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jij zit aan Movix te denken, Knoppix is zeker niet speciaal bedoeld voor DiVX spelen maar kan bijna alles :P

Toevallig ben ik adhv dit topic aan de slag gegaan met Knoppix om mijn punt te bewijzen, maar het is niet gelukt- ik heb met een AOpen AP57 mobo (SiS 5571 chipset, bij benadering een 5596 zonder integrated VGA), een Matrox Millennium II, 128MB EDO en een K6-2 400 op 6x66MHz=400MHz Knoppix 3.1 gedraaid en kon geen DiVX draaien (dat lag aan de versie, DiVX dmv Xine is pas vanaf 3.2 ondersteund), maar ook een simpele MPEG1 wilde niet op 800x600 (of zelfs 756x5nogwattes (PAL)) soepel draaien.

Morgenavond probeer ik misschien met Knoppix 3.3 en een ander mobo, de Biostar M5SIB (ook met Packard Bell BIOS, met SiS 5598 chipset, aldaar de opvolger van de FR500) die nagenoeg hetzelfde is als de FR500 en bovendien op 6x83=500MHz gejumpered kan worden.

Die opmerking een paar posts terug over de L2 cache is erg geldig en kan verklaren waarom het mij duidelijk niet met deze AOpen ging lukken terwijl jij het wel met een K6-2 400 kon- L2 cache draait op FSB en hoewel dat niet totaal rampzalig is, betekent het dat So5/7 architectuur itt P6 architectuur zo goed als liniair schaalt met FSB. Een hogere CPU clock maar lage FSB heb je niets aan, terwijl een lagere CPU clock met een hogere FSB wel van alles kan. 4x100 zal dus zonder meer sneller zijn dan 6x66, (net zoals de aloude P133 sneller was dan de P150 door hogere FSB)

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 12-01-2004 03:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

[quote]_JGC_ schreef op 11 januari 2004 @ 23:06:
[...]

verder heb ik een afgunst van alles waar VIA op staat, ondermeer dus door bovenstaande, en die vage chipsetbenamingen: KT133 deed geen 133MHz, KT266 weer wel, maar niet echt snel, KT333 deed geen 333, KT400 deed geen 400. WTF bedenk je dan zulke namen 8)7

Via is simpel.
Kt133 >> 133Mhz Sd-ram geheugen
Kt 266 >> 266Mhz DDR Sd-ram geheugen
Kt 333 >> 333Mhz DDR Sd-ram geheugen
Kt 400 >> 400Mhz DDR Sd-ram geheugen
Ook al was dit soms beperkt tot maar 1 of 2 van de max 3 banken. Het werd ondersteund.

En waarom zou dat moederbord slecht zijn. Het ondersteunt alleen meer dan de K7S5A en is maar een paar euro duurder.
(plus ik kon de K7S5A niet zo snel vinden. Heb gewoon de eerste uitgezocht die goedkoop was en werkte.

[ Voor 16% gewijzigd door Nimrod|IA op 12-01-2004 08:08 ]

>Systeemspecs<

Verwijderd

Hou mij zeker op de hoogte met je bevindingen van Knoppix, want ik denk dat er veel mensen (waaronder mezelf) wel een oude pc willen omschalen tot divxplayer.

Ik ga hier eens mijn oude movix cd'tje zoeken :)

*edit*

ok, snel oude pc (K6/2 400) in een desktopkastje gebouwd en die Movix cd geboot: Dit werkt perfect !!
Dus ik zou dit eens proberen op jouw pc.

Hier vind je de Movix versie die ik gebruikt heb:

http://prdownloads.source....0pre1_Setup.exe?download

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 00:40 ]

• _JGC_
[quote]Nimrod|IA schreef op 12 januari 2004 @ 08:06:
_JGC_ schreef op 11 januari 2004 @ 23:06:
[...]

Via is simpel.
Kt133 >> 133Mhz Sd-ram geheugen
Kt 266 >> 266Mhz DDR Sd-ram geheugen
Kt 333 >> 333Mhz DDR Sd-ram geheugen
Kt 400 >> 400Mhz DDR Sd-ram geheugen
Ook al was dit soms beperkt tot maar 1 of 2 van de max 3 banken. Het werd ondersteund.

En waarom zou dat moederbord slecht zijn. Het ondersteunt alleen meer dan de K7S5A en is maar een paar euro duurder.
(plus ik kon de K7S5A niet zo snel vinden. Heb gewoon de eerste uitgezocht die goedkoop was en werkte.
en de KT600 doet 600MHz DDR geheugen zeker ;)
nee, die doet wat de KT400 zou moeten doen: 400MHz FSB met 400MHz DDR SDRAM.
Pagina: 1