dreeke schreef op 11 januari 2004 @ 14:34:
Het is inderdaad mogelijk om je pc te upgraden, zie post hierboven van dion_b.
Maar bedenk wel van tevoren of de pc dit jou waard is. Hij is nu nog werkend, compleet, wanneer je gaat upgraden heb je de oude onderdelen nog over waar je dan echt nog weinig mee kunt.
Dat zeker. Maar waar hebben we het over? Een MII-PR300. Voor de rest blijft alles erin zitten. Valt dus goed te overzien.
Ten tweede zal het geheugen dat erin moet niet makkelijk te krijgen zijn, en eveneens niet goedkoop. Nieuw waarschijnlijk nog duurder dan de hedendaagse SD-RAM en DDR modules. Bij een latere upgrade of een ander systeem kan je het geheugen niet overzetten.
Dat is wel duidelijk. Toch kun je met een beetje geduld en wat creativiteit makkelijk 2x 32MB EDO voor weing krijgen. Ik heb onlangs 4x 32MB geruild voor een moederbord en CPU die ik een keer gratis kreeg (gereageerd op een advertentie in Marktplaats.nl 'gratis ophalen'). Zelfde geldt voor een K6-2 CPU. Ondertussen ben ik er vanaf, maar door toeval en geluk had ik rond de HCC K6-2 op 266, 333, 400 (2x) en 500MHz, waar ik volstrekt geen geld voor uitgegeven had (en die ik ook voor bijzonder weinig weer doorgeruild heb). Het is dus mogelijk om voor vrijwel geen geld die upgrade voor elkaar te krijgen.
De rest van het systeem blijft achter, de harddisk is klein, de cd-rom speler misschien traag, de geluidskaart is knakenkwaliteit, en ga zo maar door. Dan komt het moment dat je hardeschijf de geest geeft, wat ga je dan doen?
Een 40 GB schijfje zal *misschien* werken, weer een risico dat je moet gaan nemen. Ook is de huidige 3 GB schijf zo vol als je een beetje gaat internetten.
Je kunt niet veel dingen opslaan.
3GB is niet veel, maar als je ergens anders op een netwerk wel een fatsoenlijke schijf hebt hangen is 100Mb ruim zat om die film te spelen. Bovendien kun je evt een grotere schijf hierin hangen (BIOS kan tot 8MB aan, maar met een patch a la Maxblast is groter geen probleem)
Als je goedkoop wilt blijven is mijn advies om een simpele pc erbij te kopen, eventueel 2dehands. Bijvoorbeeld een Celeron 566 systeem met 128 MB-RAM en een 20 of 30 GB HDD, om even een voorbeeld te noemen.
Oud hardware is 2dehands weinig waard dus voor 200 Euro kan je makkelijk iets goeds vinden. Dan heb je 2 complete pc kasten, die oude kun je dus nog gebruiken of iemand anders mee blij maken.
EUR 200 vind ik vrij veel voor een upgrade naar een C566

- de upgrade die ik hierboven noemde zou niet meer dan EUR 25 totaal moeten kosten, of minder als je het slim aanpakt.
Als je een budget van EUR 200 hebt, zou ik veel eerder aan een Duron 1300 (EUR 35)+K7S5A (EUR 35)+128MB DDR-SDRAM (EUR 20), kast+voeding (EUR 35), 40GB HDD (EUR 45), CDRom (EUR 15), Cheapo VGA (EUR 15) denken. Laat die 2e hand C566 maar lekker zitten dan
Nee, als je gaat upgraden, geef er zeker niet meer dan EUR 25 voor uit- maar dat hoeft dan ook niet