MINI-REVIEW: SONY ERICSSON T230 door: Roger Vaessen

Inleiding: Deze telefoon heb ik vorige week gekocht bij de Dixons in heerlen voor 99,95 met T-Mobile Prepaid (inclusief 10 euri beltegoed). Onderweg naar huis, de telefoon meteen uitgepakt; bleek dat je er ook nog een headsetje bij krijgt (leuke accessoire). Toen ik thuis kwam heb ik hem meteen getest
1.Uitpakken
We maken het geheel open door een strip aan de voorkant van de mooie roze-witte t-mobile doos te verwijderen
We zien:
-2 zakjes opgeblazen met lucht (ter bescherming).
-1 Headsetje
-T-Mobile brief met je telefoon gegevens, pin code, puk code, sim kaart en gsm nummer.
-1 Doos(je) met telefoon incl. handleidingen, accu, oplader etc.

2.Installatie
We pakken de telefoon uit de doos. Onze eerste veronderstelling: klein, compact, licht, mooi uiterlijk. De SIM kaart gaat er wel redelijk soepeltjes in maar vraag me niet hoe je hem weer verwijdert

We zetten de telefoon aan door de NO-toets een aantal seconden ingedrukt te houden, waarna we geconfronteerd worden met het bekende: kaart geblokkeerd scherm. We grijpen naar de t-mobile brief, waar de pincode zich bevindt en na het openkrassen van de kraslaag, typen deze in en krijgen we een leuke t-mobile animatie te zien

Daarna duurt het een tijdje… We mogen nu de datum en tijd invoeren, waarna we weer een tijdje moeten wachten
3.De eerste keer
Eindelijk!
De telefoon is klaar en we kunnen beginnen.
Onze accu was nog halfvol toen we hem uit de doos haalden dus dit is wel gunstig.
Het menu is makkelijk te bedienen en je ziet in een opslag bij welk onderdeel je moet zijn. Wat wel opvalt is dat het menu ietwat traag is lijkt mij. Het geheugen van de telefoon is trouwens max. 500KB (als je de factory settings reset, dus helemaal leeg) Standaard en voorgeconfigureerd is er rond de 300KB aan ruimte vrij wat ruim voldoende is voor ringtones, geluiden, wallpapers, telefoonboek, berichten etc. Ook zien we het door t-mobile geconfigureerde: T-zones.
4.T-Zones
T-zones is het GPRS netwerk dat aangeboden wordt door t-mobile himself. Heeft een leuke startpagina, leuke opties en e-mail (e-mail nog niet uitgetest). We surfen enkele minuten rond op het mobiele internet, downloaden wat wallpapers en een ringtone, waarna we het GPRS weer veilig achter ons laten. GPRS werkt trouwens via het aantal Kilobytes wat er binnengehaald wordt en niet via de tijdsduur dat je online bent. Ook is het niet eens zo geweldig duur (vind ik persoonlijk). Kosten: € 0.50 per 10KB, en je doet wel ff over 10KB, geloof mij! (of je moet al veel tones, walls en games gaan downe) Zie ook: http://www.t-mobile.nl/pe..._en_tarieven/ps1.76.8.asp. GPRS wordt by-the-way uitgeschakeld als je minder dan 2 euri beltegoed hebt (spreekt een beetje voor zich).

5.Telefoonboek en Berichten
Het telefoonboek van deze telefoon biedt ruimte voor 250 nummers (ruim voldoende) en je kunt er ook MMS berichten mee versturen. De MMS composer is mooi uitgevoerd en je kan na elke stap zien hoe het bericht er uit gaat zien. Toevoegen van geluiden is ook heel makkelijk.

6.Games
Ook zijn er een aantal (4) leuke games ingebouwd in deze phone. Zoals Vrally2 (demo). Games zien er leuk uit

7.Beeldscherm
Beeldscherm van de telefoon telt 4.096 kleuren en heeft daarmee een mooi en kleurrijk beeld

8.Geluid
Het geluid van de telefoon als je iemand belt ook heel goed, tenminste… zelf vond ik het beter dan dat van mijn ouwe 3310. Ook het geluid van de ringtones is een must voor het oor. Met maar liefst 32 verschillende midi tonen komt er een strak, helder geluid uit
8.1.Memorecorder
Ook heeft de telefoon een memorecorder ingebouwd, waarmee je je afspraken kunt inspreken. Als je veel geheugen vrij hebt op je phone, kun je er best lang in lulle. Geluidskwaliteit is redelijk tot goed te noemen.
9.Datakabel
Echt aan te bevelen bij deze telefoon is de datakabel. Je koopt de seriele o.a. bij de meedia marikt voor zo´n 30,99 (orgineel model). De zogenaamde ´third party´ modellen zijn naar mijn weten niet zo aan te bevelen wegens on-compatibel zijn met de software voor de datakabel. Zelf kopen wij dus de originele seriële versie.
Thuis gekomen, pluggen wij deze achter in een van de twee com poorten van onze computer (bovenste poort is de COM1 en de onderste is de COM2 poort). Maakt niet veel uit in welke poort je hem duwt maar wij kiezen hier voor de bovenste (COM1). De andere kant steken wij onder in de telefoon in waarna we de adapter weer in de datakabel steken (anders werkt het geheel niet).

Met de originele software van sony ericsson, kun je MMS berichten opmaken en versturen en je kunt er afbeeldingen mee naar de telefoon verzenden. Omdat dit nou niet echt het geld waard was (vond ik zelf), zoeken wij op google naar een programma wat meer kan doen met de datakabel.

Zoekt en gij zult vinden: FMA: Float´s Mobile Agent software (Open source)

(voorbeeld)
Datakabel is dus zeer aan te raden want hij is zijn prijs echt waard. Ik zou persoonlijk niet voor de USB versie kiezen
10.Conclusie
Conclusie: Voor de prijs van 99,95 is hij echt aan te raden. Het is een mooie, lichte en kleine telefoon met een mooi kleuren beeldscherm, sjieke ringtones, GPRS, MMS en downloadable games, theme´s, wallpapers en ringtones via WAP en datakabel.
Pluspunten:
Klein
Licht
Mooie vormgeving
Mooi kleurenbeeldscherm
GPRS
MMS
GamesMinpunten:
Toetsen en menu’s zijn even wennen.
Geen JAVA games
Ietwat trage menu’s