Toon posts:

FAT32, maximaal 4GB bestandgrootte?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heey ..

Ik was bezig met een image van DVD op de HD te zetten, maar kreeg de fout "Fat 32 kan maximaal 4 gigabyte opslaan"

Is dit te wijzigen? Zodat max. bijv. 6 gig word?>

Verwijderd

nee, kan niet. staat ook in de faq btw
http://gathering.tweakers...sage/16985207#ntfsvsfat32

je kan natuurlijk wel converteren naar ntfs

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
klopt. bestanden van maximaal 4Gb en partities van max. 32Gb als ik me niet vergis.. als je W2K/XP draait kan je die partitie omzetten naar ntfs. als je nog win9x/winME draait, dan zou ik eens w2k oid overwegen...

[ Voor 7% gewijzigd door FiXeL op 10-01-2004 02:20 ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
draai op xp.. weet iemand nog goede proggies om te converten naar nfts? Partition magic de demo is niet meer gratis :|

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ja, zit in windows xp ingebakken:

start-> run -> "cmd"
convert c:/fs:ntfs

zoiets dacht ik :)

Verwijderd

Converteren?

Als het met gegevensverlies mag: de ingebouwde schijfbeheer van Windows XP.
start > instellingen > configuratie > systeembeheer > schijfbeheer

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36
FiXeL schreef op 10 januari 2004 @ 02:20:
klopt. bestanden van maximaal 4Gb en partities van max. 32Gb als ik me niet vergis.. als je W2K/XP draait kan je die partitie omzetten naar ntfs. als je nog win9x/winME draait, dan zou ik eens w2k oid overwegen...
wrong, bij fat32 is de maximale grootte van een disk 4 terabyte...

Verwijderd

Topicstarter
bij mij staat er geen schrijfbeheer tussen. :/

Maar het mag geen bestanden verliezen van de hd dus geen format of iets in die richting :*)

edit: @ Oversoft.. voglens mij maar 4 gb.. Want ik kreeg toch echt 'schrijffout' En voor het maken van de image gaf hij aan "Fat32 accepteerd geen bestanden die groter zijn dan 4 GB"

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 02:59 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 02:57:
bij mij staat er geen schrijfbeheer tussen. :/

Maar het mag geen bestanden verliezen van de hd dus geen format of iets in die richting :*)

edit: @ Oversoft.. voglens mij maar 4 gb.. Want ik kreeg toch echt 'schrijffout' En voor het maken van de image gaf hij aan "Fat32 accepteerd geen bestanden die groter zijn dan 4 GB"
euhm, ik bedoel niet de bestanden he :P die zijn idd 4gig
ik bedoelde maximale partitiegrootte 4tb

maaruh, anyway, ntfs gaat dit niet oplossen, want die is ook max 4gig

[ Voor 9% gewijzigd door OverSoft op 10-01-2004 03:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee Nee

Check: http://gathering.tweakers...sage/16985207#ntfsvsfat32

Daar staat anders wel wat anders :r

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 03:02 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
convert c: /fs:ntfs is inderdaad juist Doublehomme, en zal geen gegevensverlies opleveren. Overigens is dat geen excuus om niet eerst effe een backupje te maken...

Xp zal waarschijnlijk melden dat 'ie niet kan converteren en dat 'ie dat bij de eerstvolgende reboot doet... Dus effe rebooten, duimen, en hoppa !

Uit de XP help (zoeken op "convert"):
Convert
Met deze opdracht converteert u FAT- en FAT32-volumes naar NTFS.

Syntaxis
convert [volume] /fs:ntfs [/v] [/cvtarea:bestandsnaam] [/nosecurity] [/x]

Parameters
volume
De stationsletter (gevolgd door een dubbele punt), het koppelingspunt of de volumenaam die u naar NTFS wilt converteren.

/fs:ntfs
Vereist. Hiermee converteert u het volume naar NTFS.

/v
Hiermee schakelt u de uitgebreide modus in: alle berichten worden tijdens de conversie weergegeven.

/cvtarea:bestandsnaam
Alleen voor ervaren gebruikers. Hiermee schrijft u de MFT (Master File Table) en andere NTFS-metagegevensbestanden naar een bestaand, aaneengesloten bestand met tijdelijke aanduidingen. Dit bestand moet in de hoofdmap staan van het bestandssysteem dat wordt geconverteerd. Het gebruik van de parameter /CVTAREA kan resulteren in een minder gefragmenteerd bestandssysteem na conversie. U bereikt het beste resultaat als de omvang van dit bestand 1 kB vermenigvuldigd met het aantal bestanden en mappen in het bestandssysteem is, maar bij de conversie worden bestanden van elke omvang geaccepteerd. Zie 'Bestandssystemen' op de website MicrosoftWindows XP Resource Kits(http://www.microsoft.com/) voor meer informatie over de parameter /cvtarea. Belangrijk: Voordat u de opdracht convert uirvoert, moet u het tijdelijke-aanduidingsbestand maken met de opdracht fsutil file createnew. Dit bestand wordt niet automatisch gemaakt als u convert uitvoert. Dit bestand wordt tijdens de conversie overschreven met NTFS-metagegevens. Na de conversie wordt alle ongebruikte ruimte uit dit bestand verwijderd. Zie 'Verwante onderwerpen' voor meer informatie over de opdracht fsutil file.

/nosecurity
Hiermee geeft u op dat de beveiligingsinstellingen van de geconverteerde bestanden en mappen voor iedereen toegankelijk zijn.

/x
Hiermee wordt het volume indien nodig ontkoppeld voordat het wordt geconverteerd. Alle geopende ingangen naar het volume zijn dan niet meer geldig.

Opmerkingen

• Geef op dat het station moet worden geconverteerd wanneer de computer opnieuw wordt opgestart. Anders kunt u het huidige station niet converteren.
• Als het station (bijvoorbeeld het systeemvolume of het huidige station) niet met convert kan worden vergrendeld, wordt gevraagd of u het station wilt converteren wanneer de computer opnieuw wordt opgestart.
• De locatie van de MFT is anders op volumes die van een vorige versie van NTFS zijn geconverteerd. Hierdoor zijn volumes die van Windows NT zijn geconverteerd mogelijk iets minder snel.
• Volumes die zijn geconverteerd van FAT naar NTFS missen enkele voordelen ten opzichte van volumes die oorspronkelijk zijn geformatteerd met NTFS. Op geconverteerde volumes kan de MFT gefragmenteerd raken. Bovendien worden op geconverteerde opstartvolumes geen NTFS-machtigingen toegepast nadat het volume is geconverteerd.

Voorbeelden
Als u het volume op station E naar NTFS wilt converteren en u wilt dat alle berichten worden weergegeven, typt u:

convert e: /fs:ntfs /v
Had je dus makkelijk zelf kunnen vinden...

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 10-01-2004 03:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
ff reboot gedaan.. hijs bezig.. bedankt tot dusver! _/-\o_

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 03:31 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 03:28:
Noujja, ik krijg de fout: " d:/fs:ntfs wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand"
Maak er eens "d: /fs:ntfs" van

Zonder spatie herkent het programma inderdaad het commando niet, belangrijk hoor, spaties onder dos! ( of dos achtige omgevingen )

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Klaar! Wat ben ik weer blij dat ik GoT ken ! :+

Bedankt he! _/-\o_

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 03:34:
Klaar! Wat ben ik weer blij dat ik GoT ken ! :+

Bedankt he! _/-\o_
Vergeet nu niet te defragmenteren...want na de conversie is er behoorlijk wat...umm...verplaatst!

There is no place like ::1

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's inderdaad wijs .. Zie ook de FAQ:
FAT32 vs NTFS
In principe mag het niet dramatisch veel uitmaken, hooguit ~5% verschil in snelheid, afhankelijk van het doel en benchmarkprogramma. Maar wanneer je FAT32 later met behulp van het met Windows 2000/XP meegeleverde tooltje convert.exe converteert naar NTFS, dan kamp je met het probleem van een veel te kleine clustersize. Er wordt dan namelijk een cluster size van 512 bytes gebruikt in plaats van 4KB, waardoor de I/O performance van een geconverteerd NTFS partitie drastisch afneemt en de fragmentatie enorm toeneemt. Verwijder in dit geval de NTFS partitie en maak van scratch een nieuwe NTFS partitie.
De (uiterst handige) schijfbeheer kun je overigens ook via commandline starten: start » run » diskmgmt.msc :Y)
Pagina: 1