Toon posts:

GB kaart primair zetten boven 100MB kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb hier in alle Pc's in huis (5) een 100MB ethernetkaart zitten. Deze zijn aangesloten op een 100MB switch en dit werkt uiteraard perfect.

In twee Pc's heb ik additioneel een GB ethernetkaart geplaatst. De bedoeling is dat wanneer deze machines met elkaar praten dit via de GB adapters gebeurd. Deze twee Pc's zijn op GB aangesloten met een crosscable.

Nu,

De ene keer doen ze dat wel, de andere keer niet. Ik heb de metric van de 100MB kaarten op 20 gezet en de metric van de GB kaarten op 10.

Het geval is dat de route tussen deze twee Pc's de ene keer wel over GB loopt, maar af en toe ook niet.

Wie weet hoe de communicatie tussen de twee Pc's altijd over GB te laten lopen en niet af en toe over 100MB?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

- door file/printersharing uit te zetten op je 100mbit nic
- door de 100mbit nic uit te schakelen
- door de 100mbit in een andere ip range te zetten
- door met qos te rommelen
- door volgorde in te stellen in "Network and Dial-up Connections" (advanced -> advanced settings"
- door de search te gebruiken
- door google te gebruiken

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Welke IP adressen hebben de kaarten?

Lijkt erop dat je 100MB kaart en je 1GB kaart in dezelfde range zitten.

Voor de rest zie Jimbo :D

[ Voor 12% gewijzigd door Redje op 10-01-2004 01:45 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Op beide kaarten een ander subnet gebruiken, want dan MOET hij wel de goede pakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 10-01-2004 01:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beide kaarten hebben uiteraard een ander subnet.

Ik ben vergeten te vermelden dat het OS XP is. De 100MB kaart moet aanblijven voor communicatie met andere Pc's en internet.

File & printersharing uitzetten werkt niet en is geen optie omdat dan de andere machines de PC niet meer kunnen benaderen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Trek bij één van beide PC's de 100Mbit NIC d'r uit en zet de default gateway naar het ip adres van de andere PC's Gbit NIC. Laat die andere PC routeren tussen je 100Mbit en je Gbit netwerkje. En je moet effe op de overige PC's een ROUTE ADD <Gbit ip netwerk> MASK <subnet mask Gbit netwerk> <ip van de 100Mbit NIC op de routerende PC>

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik niet omdat dan altijd die ene PC aan moet staan om op Internet of bij de andere Pc's te komen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33
Dit is tricky... Hoe weet de pc welk ip gewenst is? is de ene net wat eerder met zich melden dan neemt hij die, maar de volgende keer kan het net anders zijn.

Zowiezo beide nics in een ander subnet, en dan je subnetten op de 100mbit kaart zo restrictief zetten dat het ip van de andere pc (100mbit) er net buiten valt of zo. Het subnetmasker van de andere pc's zet je dan zo dat ze wel gewoon op beiden kunnen.
Zo kunnen die pc's elkaar over de 100mbit verbinding al niet meer zien.
Vervolgens aan de gbit nic een adres koppelen wat de andere kant wel kan zien en klaar lijkt me :)

Moet je alleen even aan het rekenen met een subnetcalculator :)

Edit: Hmm, ik heb even uitgetekend, maar dan heb je altijd dat de ene pc de helft van de anderen niet kan zien en de andere pc de andere helft :(

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 10-01-2004 02:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

stel je 100mbit netwerk in op 192.168.0.x / 255.255.255.0
en zet je 1gbit netwerk op 10.0.0.x / 255.255.255.0

nou -kan- het eens gebeuren dat als je \\computernaam doet, hij naar het verkeerde ip adres gaat, dit is op te vangen door entries in je host file, of een dns server (of natuurlijk naar \\10.0.0.1 gaan)

Verder hoor ik hier dingen als internet?
je verhaal wordt er zo niet duidelijker op, misschien ff tijd voor een tekeningetje?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Heren, werken met de host file werkt ook niet afdoende. De Pc's met de GB adapters moeten elkaar niet meer kunnen zien over 100MB. De beste oplossing is om op beide Pc's het IP-adres te excluden, maar hoe?

Hoe zeg ik dat op Pc-1 het IP-adres 192.168.1.110 niet zichtbaar is?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 02:43:
Heren, werken met de host file werkt ook niet afdoende. De Pc's met de GB adapters moeten elkaar niet meer kunnen zien over 100MB. De beste oplossing is om op beide Pc's het IP-adres te excluden, maar hoe?

Hoe zeg ik dat op Pc-1 het IP-adres 192.168.1.110 niet zichtbaar is?
Da's - op zich - nie zo moeluk, maar dan gaan je overige PC's dat IP-adres dus ook niet vinden en dat schijn je weer niet te willen.
Als je alleen NetBIOS verkeer tussen die beide PC's hebt, kun je wegkomen met een LMHOSTS file op die beide PC's. Daarin zet je dan een entry voor elkanders Gbit ip-adres met de #PRE tag. Op de ene
code:
1
10.0.0.2          GBITPC2          #PRE
en op de andere
code:
1
10.0.0.1          GBITPC1          #PRE
De eerste keer effe een NBTSTAT -R doen op beide PC's of effe rebooten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

heb je de lmhosts en hosts file allebei aangepast?

check dan eens of je bij lan connection->properties->tcp-ip->properties->advanced->WINS->enable LMHOSTS lookup een vinkje hebt staan bij beide netwerkverbindingen, die moet aanstaan en met de knop ernaast kan je een tekst bestandje met je hostnaam/ip gegevens importeren

importeer in allebei de compu's 'tzelfde bestandje met daarin

pc1-hostnaam pc1-gbit-ip
pc2-hostnaam pc2-gbit ip
pc1-hostnaam pc1-100mbit-ip
pc2-hostnaam pc2-100mbit-ip

volgorde is belangrijk!

en de hosts file moet hetzelfde bevattenals de lmhosts file
check of de volgorde goed is...
als het dan nog niet werkt...weet ik het ook niet :|

edit:

de post hierboven klinkt een stuk wakkerder dan de mijne :Z

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 03:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik heb het toch opgelost de de bestand & printerdeling op één van de 100MB kaarten uit te zetten.

Op deze manier verloopt deze transfer altijd tussen de 2 GB kaarten en kunnen de andere Pc's toch nog bij één Pc waar af en toe data geshared moet worden.

Bedankt voor jullie tips en reacties.
Pagina: 1