spdif & comp. video, ruis in beeld

Pagina: 1
Acties:

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:32
Ik heb sinds vandaag mijn oude stereo-versterker omgeruild voor een 5.1 exemplaar. Hoopvol had ik al 2 coax(tulp/cinch)-kabels getrokken: een voor de spdif, en een nieuwe voor de composite video. Maar helaas, wanneer de spdif actief is heb ik een irritante ruis op het beeld van mijn televisie.

De spdif-uit is "in elkaar geknutseld", dwz dat ik de aansluitpennetjes van de onboard sound (EpoX 8RDA3) naar een tulp vrouwtje heb verbonden dat achter in mijn kast zit. Aan het geluid te horen werkt dit prima.

Voor de video-uit maak ik gebruik van een MSI GF4-MX, de composite videokabel werkt ook prima (mits het geluid uitstaat).

Beide kabels gaan over zo'n 15M van PC naar de TV & Receiver. De kabels leggen dezelfde weg af (Receiver staat onder de TV).

Het probleem is er als de spdif actief is. Het beeld bevat dan *ruis*. Wanneer ik de audiokabel "ontplug" is het beeld prima. Ook wanneer ik softwarematig de spdif op non-actief stel is het beeld ok.
Omdat ruis vaak door aarding (of het gebrek daaraan :)) wordt veroorzaakt heb ik alle apparaten van aarding voorzien. Dit hielp niets, ook het gelijkstellen van de ground van de video en de spdif leverde niets op.
Mijn laatste hoop is dat het omleggen van de kabels iets uit zal halen: een andere route voor audio en video. Dit zou storing van de ene kabel op de andere weg moeten nemen. De kabels zijn echter al netjes weggewerkt (moest 2 weken wachten op de receiver :(), de test is dus redelijk arbeidsintensief.

Ik hoop dus dat een medetweaker een soortgelijk probleem heeft gehad, of gewoon een oplossing weet....

Regeren is vooruitschuiven

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 17:33

jasjenl

Liab A Tymo

Ten eerste: voor zowel je spdif aansluiting als voor je coax video aansluiting moet je een kabel gebruiken met een weerstand van 75 ohm. Gewone audio kabels, zoals je die voor bijvoorbeeld een analoge audio verbinding tussen een cd speler en een versterker gebruikt, hebben niet de juiste weerstand. Heb je daar rekening mee gehouden bij het maken van deze kabels?
Ten tweede: heel vaak ontstaan er aardlus problemen bij het koppelen van de pc aan een receiver en tv, met name als de pc is geaard en de receiver en/of tv op de kabel zijn aangesloten. Trek de antennekabels maar eens uit zowel je tv als je receiver, goede kans dat je problemen opgelost zijn. De beste oplossing is dan de aarding die je tv en/of receiver via hun antenne kabel krijgen te onderbreken door het toepassen van een mantelstroomfilter. Dit is een klein filtertje dat je tussen je tussen je antennekabels kunt monteren en die zorgt ervoor dat de aardlus onderbroken wordt. Zo'n filter kun je o.a. bij Conrad krijgen, kijk in hun online shop maar eens bij de categorie Satelliet -> Terrestrische ontvangsttechniek -> ANTENNE TOEBEHOREN -> pagina 4 -> MANTELSTROOMFILTER TZU 10-01.
Ik heb/had zelf soortgelijke problemen en heb deze week ook zo'n filter besteld, morgen komen ze 'm bezorgen dus ik kan je dan vertellen of het goed werkt.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:32
Ik heb idd "standaard" audio-kabel gebruikt. (moet ik ze alsnog vervangen :(). Toch acht ik de kans klein dat dit de oorzaak van het probleem is - apart van elkaar werken ze namelijk wel prima.

Zonder de antennekabels nog steeds hetzelfde probleem.

Maandag dus maar ff langs conrad voor de juiste kabel, kan ik gelijk uitzoeken of ze elkaar beïnvloeden als ze naast elkaar liggen.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Audiokabels is inderdaad wat dun - beter is het om TV/satelies coaxkabel te nemen.
Een aardlusfilter tussen je antenne en/of spdif zou 99% van je problemen moeten oplossen - dat ze apart van elkaar 100% functioneren bevestigd dit alleen maar extra ;)

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 17:33

jasjenl

Liab A Tymo

Nou, ik heb vandaag m'n mantelstroomfilter tussen m'n antennekabel van de tv gemonteerd en bij mij zijn nu alle aardlus problemen verdwenen :). Maar zo te lezen zal dat dan bij jou wel niet het probleem zijn, als je zonder antennekabels nog steeds storingen hebt. Ik zou dan toch eerst eens proberen wat het effect is met twee korte, bestaande 75 ohm kabels (veelal bij videokaarten en dvd spelers meegeleverd) voordat je weer lange kabels gaat kopen die het probleem niet oplossen.