[Maxtor] Harddisk geeft af en toe problemen/fouten

Pagina: 1
Acties:

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik heb een Maxtor 6Y060L0 (DiamondMax Plus 9 / 60 GB). Hij deed het perfect tot een maand geleden. Af en toe geeft hij een boot failure en wil met geen mogelijkheid opstarten. Als ik opstart met een bootdisk en dan met DiskPatch op mijn harddisk een surface test laat uitvoeren, geeft hij (bijna) altijd errors aan. Ik denk dan meteen aan bad sectors. Daarna laat ik altijd de PowerMax tools erop los, maar alle testen worden afgerond zonder fouten (Passed). Ik kan daarna meestal weer gewoon verder werken, maar het kost me steeds wel wat tijd.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Is mijn harddisk bezig om het hoekje om te gaan? En kom ik aanmerking voor RMA, ondanks dat PowerMax geen enkele fout vindt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ding zou ik gewoon als gaar markeren en terugbrengen naar de winkel of naar maxtor. Ding moet gewoon zonder probs werken, en wat powermax zegt mag dan niets uitmaken.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dat Powermax niets detecteert, maar dat de HDD wel door elkaar gegooid wordt, hoeft niet op een defecte HDD te duiden.
Voer in elk geval even een RAM test uit (memtest86 bijv.)

Heb al een keer een pc gehad die op elke HDD bad sectors aangaf, dus ook goede HDD's...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
tja, dit kan van alles zijn. ik zou iig de volgende punten even nalopen:

- indien systeem overclock, zaak terugzetten
- Memtest draaien
- IDE kabel vervangen - zijn stekkers wel goed aangedrukt?
- bevinden er voorwerpen in de nabijheid van je disk die een elektromagnetisch veld veroorzaken? (CCFL inverter oid)
- voeding - zijn de voltages ok? (unlikely de oorzaak, maar zou kunnen)

misschien kan je met powermax nog een low-level format plegen, als je schijf idd brak is, dan bestaat de kans dat ie dat niet overleeft. en dan kan je em RMA-en :)

Mn 3D printer blogje..