Toon posts:

Toshiba laptop harde schijf MBR omzeep door winxp-crashes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 keren RMA is mijn laptop (Satellite M10 pro) nog altijd onstabiel (crashen voordat je password kan typen) en ik heb samen met de schooladmins gezocht naar een minder crashbaar oplossing en 1 lat geheugen eruit heeft wat geholpen. Het crasht wat minder en ik ga proberen de examens te overleven met de laptop. Na de zoveelste crash (minstens 10x gecrasht tijdens een potje TFC van 3 uur), wou windowsXP niet meer booten, die bios wou een bootdisk. Dan kreeg die een bootdisk en dankzij die bootdisk kan ik winxp booten.

Ik heb geprobeert met fdisk /mbr zoals ik dat in andere topics tegenkomt en fdisk geeft een error dat er geen harde schijf in de pc zit. chkdsk /f heb ik ook geprobeert en werkt niet.

Dan heb ik de laptop bij de MSCE-admins van 't school binnen gedaan, ze hebben in geen jaren zo'n raar probleem gezien. Gfdisk /mbr of eender welke truc dat ze ooit hebben geleerd als MSCE'er werkt niet, zelfs ghosten werkt niet. Ze willen dat ik een "ik betaal alles zelf-papier" laten tekenen. Of ik neemt mijn laptop terug en plan trekken. Laptop terug naar kot en rustig een winxp installeren, maar winxp heeft nog altijd een bootcd nodig om te kunnen starten en terug naar de admins fietsen, ze geven een wtf-reactie en raden mij aan om in de Linux-wereld (ze weten dat ik veel met Linux bezighoud) iets te zoeken om de mbr te repareren.

Daarna heb ik een debian-installatie gedaan met lilo op de mbr, zelfs dat boot niet vanaf de harde schijf (floppy/cdrom nodig).

dban.sourceforge.net heb ik ook gebruikt, dat zou normaal gezien, de harde schijf 100% leegmaken, dus ook de mbr leeg maken. Maar zelfs dat helpt niet.

Is de harde schijf gecrasht?

of alleen de bootsector is kapot?

zijn er nog andere special-tools om de mbr te repareren/leegmaken?

of gewoon wachten op een RMA round 3 (RMA-service en kwaliteit is derderangs, 2 keer RMA en nog altijd niks opgelost, 5day-service is 3 weken lang)?

met googlen achter "toshiba low level format" geeft geen bruikbare resultaten (wel veel AD's) , dus ook geen low level formats.
http://www.google.be/sear...&btnG=Google+zoeken&meta= http://www.google.be/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

in andere topic raden ze aan om wipe van IBM te gebruiken, maar die herkent geen grote harddisks (8gieg limiet van proggie).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 22:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Low Level formats zijn niet aan te radenk, die kunnen huidige IDE disks flink verneuken.
kijk eens in de bios of de hdd nog herkend wordt of niet.
Als fdisk aangeeft dat hij hem niet herkend kun je ervanuit gaan dat je hdd gewoon dood is.

en het maakt uiteraard niet uit wat voor software je probeert te draaien als je hardware gaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 09 januari 2004 @ 23:40:
Low Level formats zijn niet aan te radenk, die kunnen huidige IDE disks flink verneuken.
kijk eens in de bios of de hdd nog herkend wordt of niet.
Als fdisk aangeeft dat hij hem niet herkend kun je ervanuit gaan dat je hdd gewoon dood is.

en het maakt uiteraard niet uit wat voor software je probeert te draaien als je hardware gaar is.
BIOS herkent de harde schijf en ik kan op de harde schijf windows installeren en draaien. Alleen de bootsector is kapot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gebruik dan debug eens om die hdd leeg te gooien en maak even met fdisk nieuwe partities aan en kijk wat hij dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 10 januari 2004 @ 00:32:
gebruik dan debug eens om die hdd leeg te gooien en maak even met fdisk nieuwe partities aan en kijk wat hij dan doet.
Debug met uiterst rare syntax gerunt en fdisk zegt "Error reading fixed disk"...

ik laat dban ff de schijf nog eens leegdoen, morgen winxp installen en alle soorten virusscanners lostlaten om te controleren op bootvirussen.

AVG-virusscan: geen virussen
Norton Anti-Virus: geen virussen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onder Linux geprobeerd de MBR te cleanen met "dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=1 bs=512" en terug een windows xp install doen. => nog altijd cd nodig om te booten...

fdisk van linux en windows xp install kunnen de harde schijf zien
Maar windows 98 en Norton ghost zien de harde schijf niet staan...

Wat kan ik nog proberen?

(zitten er in toshiba laptops toch niet van die "secret partitions" zoals die compaq-bios-partities?)

dd of=/dev/zero of=/dev/hda proberen om de harddisk te cleanen, want linux fdisk ziet iets invalids staan op de schijf...

Een gelijkaardige topic, is er wel een oplossing? Toshiba heeft geen harddisktools op hun site staan => geen low level formats

Volgens MSCE-admins van de hoge school liggen zulke speciale harddisk problemen buiten bereik van MS-producten... dus fdisk /mbr geprobeert en natuurlijk werkt het niet.

http://lists.debian.org/d...parc-200302/msg00035.html
hier zit ook iemand met exact dezelfde probleem en geen oplossing

IBM Drive Fitness Test proberen

Denk dat het maar RMA round 3 wordt...

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
fixboot (FAQ) geprobeerd => helpt niet
fixmbr (FAQ) geprobeerd => zegt dat de MBR niet goed is en probeert het te fixen => helpt niet

conclusie: MBR/bootsector onherstelbaar voor de gebruiker (low-level-format of firmware flashen in de fabriek)

In WindowsXP wilt de harde schijf (4200rpm ATA100 2,5inch) , niet in DMA gaan, wat je ook probeert (zelfs chkdma.exe). => extreem traag (nog trager dan een ouwe WD 2,5GB schijf).

De harde schijf draait tegen 2600KB/s, terwijl de cdrom 2300KB/s haalt. (sisoft sandra).

Na de examens wordt het RMA-round3, ik snap niet waarom Toshiba na 2 keren RMA niet in slaagd om iets op te lossen:
1) beweren dat ze geheugentest gedaan hebben => memtest86 3.0 geeft zeker 5 miljoen errors
2) viruscontrole doen ze tegenwoordig door harde schijven leeg te gooien
3) beweren dat ze het moederbord hebben vervangen => er zit een moederbord met 1 van de 2 geheugenbanken die brak is.

Het is alsof dat ze graag teruggestuurde computers in hun RMA-afdeling willen zien. Technische hoge school van Eindhoven heeft groot gelijk, bij ons op de hoge school spreken we ook over "Voor service na aankoop moet je niet bij Toshiba zijn".

nieuws: Toshiba probeert pc-divisie nieuw leven in te blazen
En ze verschieten dat ze bijna failliet zijn.

Gooi de topic maar dicht, ik stop met debuggen/herstellen => wachten op RMA.
Pagina: 1