Artifacs na overclocken cpu

Pagina: 1
Acties:

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb mijn (gelockte) barton 2500+ overgeclocked op 2800+@2.09Ghz op een fsb van 190.
Als ik verder overclock word mijn system dus onstabiel en @ 3200 start windows niet, denk dat ik er wat meer stroom door moet pompen :) maar dat doet er nu niet toe. (zou overigens ook niet weten hoe dat ken met mijn mobo zonder een hardware mod, kheb een asrock k7s8xe r3.0)

Hij loopt nu dus op 2800+, en bij spellen heb ik een aantal artifacts gekregen, witte puntjes in hoeken en af en toe zwarte punten door het beeld heen.
Als hij standaart loopt dus op 2500+ heb ik deze voorgevallen niet, kan het zijn dat door de hogere fsb de videokaart ook op een of andere manier een beetje overgeclocked is ofzo (hogere bus speed..), en dat het daar door komt?

Ik heb trouwens een sapphire radeon 9600xt@620/351Mhz met een cpu cooler erop :9.

[ Voor 17% gewijzigd door naps op 09-01-2004 21:33 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:26
Als je AGP bus niet op 66Mhz gelocked is dan overclock je de videokaart nog eens extra bij het verhogen van de fsb.

• naps
kwiebus schreef op 09 januari 2004 @ 21:37:
Als je AGP bus niet op 66Mhz gelocked is dan overclock je de videokaart nog eens extra bij het verhogen van de fsb.
jah maar ik kan hem nergens locken :/ in iedergeval niet in bios..

Verwijderd

kwiebus schreef op 09 januari 2004 @ 21:37:
Ik heb ooit een de test genomen met een gfti200 220/520 op 66 en 77mhz en zag geen (merkbaar) verschil?
Had dit er dan moeten zijn of ...

• naps
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 21:41:
[...]

Ik heb ooit een de test genomen met een gfti200 220/520 op 66 en 77mhz en zag geen (merkbaar) verschil?
Had dit er dan moeten zijn of ...
ik heb in iedergeval artifacts gekregen :/ ook nog als ik mijn videokaart lager clock |:(

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:26
naps schreef op 09 januari 2004 @ 21:38:
[...]

jah maar ik kan hem nergens locken :/ in iedergeval niet in bios..
Dat hangt volgens mij af van het moederbord wat je hebt. Bij mij kan dit ook niet.

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 06:31
dat ie op 3200 niet opstart kan best doordat je ide teveel errors krijgt omdat de fsb omhoog hebt gegooid en dus mede pci agp en ide bus.

Maar als er geen lock is voor je pci/agp bus is er dan geen soort van met divider ? dat je toch nog hoger kan zonder dat je bussen ernstig out of spec lopen

Verwijderd

Hij springt als het goed is terug op de goede isntellingen bij fsb 166 /200. Dus als ik jou was zou ik hem op 166 zetten en zo mogelijk de MP verhogen, of juist verlagen en dan de fsb @200. ;)

*snij anders wat bruggen goed voor ene bepaale MP 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 21:57 ]

• naps
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 21:56:
Hij springt als het goed is terug op de goede isntellingen bij fsb 166 /200. Dus als ik jou was zou ik hem op 166 zetten en zo mogelijk de MP verhogen, of juist verlagen en dan de fsb @200. ;)

*snij anders wat bruggen goed voor ene bepaale MP 8)
hijs gelocked :( wat ik ook doe mijn mp blijft op 11 :'(

Ik heb hem trouwens ff weer op standaart waardes laten lopen dus op 2500mhz@1.83Ghz en had nog steeds artifacs.
Aleen als ik mijn videokaart extreem onderclock (met 100mhz mem minder) zijn de artifacs minder.
Ik denk dat ik dit altijd al heb sinds mijn nieuwe mobo, heb namelijk niet veel 3d gevallen gedraaid.
Heb mn plankje namelijk ook pas sinds eergister :)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
tis niet dat je performance-winst moet verwachten wanneer je AGP/PCI bus niet gelocked is op 66MHz, maar 't gaat juist tegenwerken...

je PCI-kaarten en videokaart vinden 't nl. niet erg prettig om met een hogere bus te werken.
op internet lees je vaak zelfs dat boven de 80MHz 't zelfs schadelijk kan zijn voor je kaarten...

dus als je 't niet kan locken in je BIOS, raad ik je aan om niet hoger dan zo´n 76MHz te gaan om problemen te voorkomen..
dit betekent dus dat je helaas niet tot ´t uiterste van je CPU kan OC-en..

khad dit zelf ook met een Asus P4S8X waar je de AGP/PCI bus niet kon locken..

• naps
NewbieNeo schreef op 09 januari 2004 @ 22:10:
tis niet dat je performance-winst moet verwachten wanneer je AGP/PCI bus niet gelocked is op 66MHz, maar 't gaat juist tegenwerken...

je PCI-kaarten en videokaart vinden 't nl. niet erg prettig om met een hogere bus te werken.
op internet lees je vaak zelfs dat boven de 80MHz 't zelfs schadelijk kan zijn voor je kaarten...

dus als je 't niet kan locken in je BIOS, raad ik je aan om niet hoger dan zo´n 76MHz te gaan om problemen te voorkomen..
dit betekent dus dat je helaas niet tot ´t uiterste van je CPU kan OC-en..

khad dit zelf ook met een Asus P4S8X waar je de AGP/PCI bus niet kon locken..
en bij een fsb van 200 wat voor AGP/PCI bus snelheid heb je dan? want mijn videokaart doet nu iig vaag :/ of het al sinds mn nieuwe plantje is weet ik niet.
Ga hem morge wel ff testen in een andere pc.

• NewbieNeo
aangezien je barton standaard een FSB van 166MHz heeft en dus met een divider van 1/5 een AGP/PCI bus van 33MHz krijgt (x2 wordt dan 66MHz),
zou je met een FSB van 200MHz een AGP/PCI bus van 40MHz (x2 wordt 80MHz dus) krijgen, wat die problemen zouden verklaren..

dus enige optie zou zijn een andere mobo halen, wat ik zelf ook heb gedaan.. :P
mijn P4 2.4B ging toen van max OC op een P4S8X van 2.7GHz, naar een lekkere 3.2GHz op de P4PE die ik nu heb..

• naps
NewbieNeo schreef op 09 januari 2004 @ 22:24:
aangezien je barton standaard een FSB van 166MHz heeft en dus met een divider van 1/5 een AGP/PCI bus van 33MHz krijgt (x2 wordt dan 66MHz),
zou je met een FSB van 200MHz een AGP/PCI bus van 40MHz (x2 wordt 80MHz dus) krijgen, wat die problemen zouden verklaren..

mijn P4 2.4B ging toen van max OC op een P4S8X van 2.7GHz, naar een lekkere 3.2GHz op de P4PE die ik nu heb..
mja.. volgens mij heeft die 80mhz mijn kaartje nu een beetje verneukt :| op 60hz heb ik artifacs en op 75hz (jaah.. oud beeldscherm:P) zie ik ze bijna niet.. :/ daarvoor heb ik dat nooit gehad :|

Verwijderd

naps schreef op 09 januari 2004 @ 22:41:
[...]

mja.. volgens mij heeft die 80mhz mijn kaartje nu een beetje verneukt :| op 60hz heb ik artifacs en op 75hz (jaah.. oud beeldscherm:P) zie ik ze bijna niet.. :/ daarvoor heb ik dat nooit gehad :|
Echt verneuken denk ik niet dat het kan. Hier heeft ooit m'n videokaart (oude riva) 100mhz overleefd, de rest van m'n systeem wel niet >:) . Ik heb het ook eens met m'n gf4 mx gedaan, hij deed een weekje raar en opeens was alles weer OK.

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 09 januari 2004 @ 22:24:

Er blijven nog altijd de deviders he, die heeft welk mobo ook. Moet je ergens kunnen vinden. Misschien dan 200fsb draaien, cpu meer voltage geven zodat het gaat en dan 1/6 zetten.

• naps
tjah.. mn vidkaart begint nu weer normaal te doen (@ 2500mhz), vage saai :/
Ik moet dus mn agp/pci bussen locken, maar hoe 8)7

En nog iets, als ik agp/pci dus ken locken wil ik de fsb op 200 laten lope, dus wat meer stroom er doorheen pompen.
Nu staat op de site van asrock:
CPU Multiplier,
CPU Vcore adjustment,
CPU Frequency Stepless Control
ASRock U-COP, Boot Failure Guard (B.F.G)
Maar ik kan echt helemaal nergens iets vinde om mijn vcore voltrage aan te passen.. (ook geen jumpertjers zoals de mp) aleen "Allow VCore over voltage aan/uit".
Wie weet waar ik dit dus aan kan passen?

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 22:59:
[...]

Er blijven nog altijd de deviders he, die heeft welk mobo ook. Moet je ergens kunnen vinden. Misschien dan 200fsb draaien, cpu meer voltage geven zodat het gaat en dan 1/6 zetten.
was 't maar zo dat elk mobo dat had...
bij een aantal low-budget mobo's kan je helaas de AGP/PCI bus niet locken, zoals ik al eerder zei, waardoor die bus dus ook omhoog gaat, wanneer je je CPU bus overclocked met alle gevolgen van dien..

• naps
NewbieNeo schreef op 09 januari 2004 @ 23:52:
[...]

bij een aantal low-budget mobo's kan je helaas de AGP/PCI bus niet locken, zoals ik al eerder zei, waardoor die bus dus ook omhoog gaat, wanneer je je CPU bus overclocked met alle gevolgen van dien..
jah idd, mn kaart doet nog steeds vaag :( net dee hij weer ff normaal en nu weer irri zwarte balken door mijn beeld heen bij 3d apelicaties :/ :?

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 09 januari 2004 @ 23:52:
[...]

Ik had het over deviders niet locken, is toch een groot verschil vind ik. Kan eventueel wel dat low budget mobo's dit niet ondersteunen.

Verwijderd

naps schreef op 09 januari 2004 @ 23:54:
[...]

jah idd, mn kaart doet nog steeds vaag :( net dee hij weer ff normaal en nu weer irri zwarte balken door mijn beeld heen bij 3d apelicaties :/ :?
Heb je al gezocht op die devider ratio's? Zou toch eventueel aanwezig moeten zijn.
Ziet er meestal uit als zoiets: PCI:APG:FSB en dan waarschijnlijk die 1:2:5 of zo erachter

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 09:18 ]

• naps
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 09:12:
[...]

Heb je al gezocht op die devider ratio's? Zou toch eventueel aanwezig moeten zijn.
Ziet er meestal uit als zoiets: PCI:APG:FSB en dan waarschijnlijk die 1:2:5 of zo erachter
nope, kan ik nergens vinde, niet op mijn mobo zelf en ook niet in bios :/
en tja nu een dag later doet mn vidkaart nog steeds vaag :'(

Verwijderd

naps schreef op 10 januari 2004 @ 11:51:
[...]

nope, kan ik nergens vinde, niet op mijn mobo zelf en ook niet in bios :/
en tja nu een dag later doet mn vidkaart nog steeds vaag :'(
En agp voltage? Kan je dat ergens instellen? Probeer eens hoger te zetten, maar niet te hoog, te hoog is nog erger. 1stapje omhoog of zo.

• naps
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:54:
[...]

En agp voltage? Kan je dat ergens instellen? Probeer eens hoger te zetten, maar niet te hoog, te hoog is nog erger. 1stapje omhoog of zo.
nope, kan ook niet met die mobo :( 8)7

ik ga straks weer even mijn oude mobo erin zetten en kijke of mn videokaart nou gewoon verneukt is of dat het aan mijn mobo ligt..

[ Voor 19% gewijzigd door naps op 10-01-2004 12:05 ]

• naps
Hmmm heb mn videokaart in een pc van een vriend gezet, en had dezelfde problemen. Dus of het nou aan het overclocken lag of niet, het ligt in iedergeval aan de videokaart, dus gaat hij terug (zit ik wel weer ff met een gf2 opgescheept :()

Maar okeej, modje deze kan dus dicht :)
Pagina: 1