[2K/XP] Hyperthreading and dualboot

Pagina: 1
Acties:

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 00:41
Nieuw systeempje in elkaar gezet, P4-2.8GHz, als eerste hyperthreading enabled in bios, en windows 2000 (pro, sp4) geinstalleerd. Alles goed, ziet keurig 2 CPUs, grafiekjes reageren ook afzonderlijk en zo - alles lijkt dus happy.
Alleen gaat video-playback zwaar de mist in zodra hardware-accelaratie gebruikt wordt - bijna altijd dus. Skipped af en toe spontaan enkele seconden vooruit, bijzonder lastig. Geen tijd om uit te zoeken, dus even laten zitten.

Omdat het soms toch wel makkelijk is om ook WindowsXP te hebben, eventjes een dualboot van gemaakt. Zelfde drivers, zelfde player. En verdomd dat video-playback ineens wel goed werkt.

Ik denk nu dus dat win2000+hyperthreading toch niet echt lekker werkt. Maar hyperthreading uitschakelen in de bios is niet echt handig (XP doet 't immers wel goed, en om nou telkens in 't bios ht te enablen/disablen als je 't andere OS nodig hebt....)
Dus. Hyperthreading blijft ingeschakeld in bios. XP blijft zoals 't nu is. Alleen win2k moet zonder hyperthreading werken. En volgens mij kan dat door een Uniprocessor-HAL te forceren, maar heeft dat hetzelfde effect als hyperthreading uitschakelen in de bios? Ennuh, hoe dwing je win2k eigenlijk naar een uniproc-hal?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welk effect het heeft weet ik niet - het veranderen is eigelijk heel simpel - in je Device Manager vervang je gewoon je processor device :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows 2000 Professional biedt geen support voor Hyperthreading. De processor zal in windows 2000 herkend worden als twee separate processoren, in plaats van een processor met twee logische eenheden.

Windows 2000 kan niet omgaan met de gedeelde ALU, FPU, Cache en register op de processor zelf en raakt dus de weg kwijt als beide logische eenheden de zelfde resourcestegelijkertijd aanspreken.

Er wordt dan ook vrijwel overal geadviseerd om op systemen met HT enkel de hiervoor ondersteuning biedende uitvoeringen XP en Server 2003 te gebruiken.

Men zou ook een nieuwe processordriver voor Windows 2000 kunnen ontwikkelen. Misschien dat deze al wel ergens rondzweeft ....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 00:41
sanfranjake schreef op 10 januari 2004 @ 04:31:
Windows 2000 kan niet omgaan met de gedeelde ALU, FPU, Cache en register op de processor zelf en raakt dus de weg kwijt als beide logische eenheden de zelfde resourcestegelijkertijd aanspreken.
En dat lijkt dus inderdaad af en toe te gebeuren, klinkt eigenlijk wel logisch.
Men zou ook een nieuwe processordriver voor Windows 2000 kunnen ontwikkelen. Misschien dat deze al wel ergens rondzweeft ....
Nog niet gevonden :'( Misschien lukt 't om de procdriver van XP te gebruiken in 2K, maar dat lijkt me een 'recipe for disaster'.

Maaruh, back to the beginning - als je 2K dwingt om de ACPI-Uniprocessor hal te gebruiken, wordt dan de tweede CPU uitgeschakeld (oftewel wordt HT dan echt niet gebruikt?). Het is me namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk wat die bios-switch nou eigenlijk doet, als je daarmee de virtuele tweede CPU uitschakelt zou het effect immers precies hetzelfde moeten zijn.
Uit de description van de ACPI Multi- en Uni-processor hals lees ik namelijk dat de eerste bedoeld is voor multi-processor systemen met meerdere processoren, en de tweede voor multi-proc systemen met maar 1 geinstalleerde CPU.
Wtf, ik probeer 't wel gewoon zodra ik tijd heb voor een reinstall. Ik weet 't, waarschijnlijk niet nodig, maar ik denk niet dat m'n baas echt blij wordt als 't werk niet af is omdat ik zonodig wat moest uitproberen :-)