Panasonic FZ1 / FZ2 ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik hoop dat dit binnen de policy valt... so here goes:

Ik ben een beetje op zoek naar een andere digitale camera.
Op dit moment heb ik een Fuji FinePix 2800, 2MP, 6x optische zoom en ik ben aan het kijken naar de Panasonic FZ1 of FZ2 als vervanger.

Waarom de FZ1/2? Ik ben vooral geinteresseerd in een hoge zoom. Dat was ook de reden dat ik 1 1/2 jaar geleden mijn (eerste) FinePix 2800 kocht. Een van de weinigen met een (toen nog hoge) 6x zoom. Ik vind tot nog toe 2MP wel voldoende omdat je foto's groter dan 1600x1200 toch niet in z'n geheel op je computer kunt zien, ik de foto's niet afdruk (ja, voor de gein of als voorbeeld, maar niet met kwaliteit in het achterhoofd) en 200kB per image (in basic stand) vind ik ook wel netjes.

Daarom dus de Panasonic. Wat deze ook heeft (en wat ik ook op prijs zal stellen) is de langere sluitertijd. De Fuji heeft maximaal 1/2 s, de Panasonic als ik het goed zie 8 s. 1/2 s is echt te weinig voor nachtfotografie. En uiteraard de Image Stabalizer.

Ik heb natuurlijk al wat rondgezocht in de search en op dpreview en daar heb ik ook de minder goede ervaringen gelezen. Uiteraard is geen enkele camera perfect (of je moet misschien 2000 euro uittrekken) dus het is toch geven en nemen.

Dus de vraag: ervaringen, links naar sites met (originele) foto's (en om nu alle 20 delen van 'Digitale camera foto's' te gaan doorspitten op net die ene met een Panasonic is ook een beetje veel, waar is trouwens het overzichtje van Sinterklaas zijn Digitale camera's en GoTters gebleven?)
Wat helemaal leuk zou zijn is als ik eens een uurtje met een Panasonic mag spelen, want vasthouden in een winkel is leuk, maar daar heb je nog geen foto's mee, laat staan bekeken op een PC. Uiteraard mag jij dan met mijn Fuji spelen. ;)

Signatures zijn voor boomers.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Heb je de nieuwe [rml][ Panasonic DMC-FZ10] 12x zoom, IS, 4MP[/rml] al overwogen? Misschien toch wel handig om die ook even onder de loep te nemen.

DIe heet niet voor niks "FZ1 on steroids" ;)

Enne.. volgens mij hebben sommige bedrijven/fotograven een 7 dagen niet goed/geld terug garantie, dus als je onverhoopt toch vind dat het niks voor jou is?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ja, de FZ10 heb ik wel gezien maar nog niet hard overwogen,
- € 200 duurder dan de FZ2
- 4MP heb ik niet nodig (ja, ik weet dat ik ook op 2MP kan platen O-) )
- relatief kleinere CCD (hij is wel groter maar dat wordt meer dan teniet gedaan door de hogere resolutie) Van de andere kant zal het natuurlijk wel zijn dat de CCD moderner is en daardoor betere kwaliteit levert.

Maar punt 1 is toch het hoofdpunt. Geen unlimited cashsupply :+

En die niet-goed geld-terug zal ik eens uitproberen. Maar dan wel vantevoren afspreken want ik wil geen gehannes krijgen. Misschien dat een goede fotograaf zo'n ding ook wel voor een uurtje wil uitlenen.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 09-01-2004 21:00 ]

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 21:06
Het Panasonic forum op DPreview (www.dpreview.com) is, zoals je zelf aanhaald, hyperactief. Daar vind je tonnen besprekingen, ervaringen en voorbeeldbeelden. Iedere camera lokt wel negatieve ervaringen uit, lees maar eens de besprekingen van de 300d. De FZ2 is een aardige cam en zeker niet te duur aan 350 euro (top-foto in Duren).

Breng me aub niet in de verleiding :P

[ Voor 21% gewijzigd door Koekoeksclocker op 09-01-2004 21:38 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Even een schopje...

Ik ben al in twee plaatsen naar alle fotozaken geweest om eens kennis met de FZ1 of FZ2 te maken, maar nergens hebben ze dat ding in de vitrine liggen :'( Een was volgens de Panasonic website zelfs officieel Panasonic dealer (maar had niets liggen, zei dat de FZ1/2 niet meer te bestellen was en de FZ10 nog niet te bestellen was).

Ik begrijp ook volkomen dat ze zo'n camera niet willen bestellen alleen maar omdat ik er even naar wil kijken, maar kent iemand een winkel waar ze hem nog hebben liggen? Liefst omgeving Noord-Limburg, Oost-Brabant (Roermond, Weert, Eindhoven)?

Ik ga iig zaterdag even alle Panasonic dealers in de (verre) omtrek langs.

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20

ko9

Mediamarkt heeft hem zowiezo, en die doen ook absoluut niet moeilijk over terugbrengen
Pagina: 1