[Postfix] Mail fallback

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05
Hoi,

Ik heb een vraag waarop ik eigenlijk nog geen duidelijk antwoord heb kunnen vinden. Wel over het DNS verhaal, maar niet over de mailserver Namelijk hoe je een mailserver (postfix in dit geval) inricht als fallback.

Op DNS niveau is alles duidelijk, namelijk het instellen van een andere prioriteit. Stel mijn eerste mailserver gaat down en de 2e mailserver krijgt 'm voor z'n kiezen: wat dan?

Ik dacht zoiets als alle mail terug relayen naar de eerste mailserver of iets dergelijks, net zolang tot dit werkt.. maar is dat ook zo?

En mocht er iemand zijn die dit al heeft, dan zou een klein config voorbeeldje vrij aardig zijn. :)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Ik dacht wel eens ergens gelezen te hebben (misschien hier wel?) dat je Postfix mail voor bepaalde domeinen dus wel moet accepten maar niet moet afleveren. En dan natuurlijk niet te vergeten dat het de mail ook voor x tijd vast moet houden voordat 'ie het opgeeft...

• jep
Bewaren ja, maar ik zou 't graag weer op de goede plek krijgen als mail01 weer online is. ;)

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

jep schreef op 09 januari 2004 @ 19:41:
Bewaren ja, maar ik zou 't graag weer op de goede plek krijgen als mail01 weer online is. ;)
Als je zorgt dat het de mail niet aflevert op de server zelf, dan zal het blijven retry-en lijkt me.

• jep
Dan is het dus toch gewoon een mailserver die een bepaalde lijst domeinen relayed naar de eerste server?

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Mja eigenlijk wel dus, zelf heb ik trouwens geen ervaring met het opzetten van een mail fallback server, maar het onderwep intereseert mij wel.

Dit topic ([rml][ linux] Fallback server opzetten voor mail.[/rml]) gaat ook over een fallback server maar dan met Sendmail. Ik denk dat hier wel wat informatie uit te halen is, in Postfix zal het vast dezelfde richting op gaan.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
jep schreef op 09 januari 2004 @ 19:50:
Dan is het dus toch gewoon een mailserver die een bepaalde lijst domeinen relayed naar de eerste server?
juist. Mail wordt gestuurd naar de mailserver met hoogste prioriteit (= laagste waarde in mx record voor dat specifieke domein). Dat geldt voor elke mailserver op het Internet. Meestal config je zo dat de mailserver met de hoogste prioriteit de mail ergens locaal aflevert in een mailbox. Als die mailserver dus down is, gaat nieuw inkomende mail voor dat domein naar de mailserver met 1 na hoogste prioriteit (voor dat domein). Die doet alleen relayen (voor dat domein) en niet locaal afleveren. Die server ziet aan de mx records voor dat domein voor welke mailserver het echt bestemd is (final destination). De mailser wordt zo geconfigd dat die periodiek probeert af te leveren (naar de mailserver met hoogste prioriteit voor dat domein).
N.B Fallback bestaat in dat geval uit het accepteren van mail van een verzender (en komt op de fallback server in een mailqueue). Niet uit het direct afleveren in de bestemde mailbox.

Verwijderd

arikkert schreef op 10 januari 2004 @ 14:10:
[...]

juist. Mail wordt gestuurd naar de mailserver met hoogste prioriteit (= laagste waarde in mx record voor dat specifieke domein). Dat geldt voor elke mailserver op het Internet. Meestal config je zo dat de mailserver met de hoogste prioriteit de mail ergens locaal aflevert in een mailbox. Als die mailserver dus down is, gaat nieuw inkomende mail voor dat domein naar de mailserver met 1 na hoogste prioriteit (voor dat domein). Die doet alleen relayen (voor dat domein) en niet locaal afleveren. Die server ziet aan de mx records voor dat domein voor welke mailserver het echt bestemd is (final destination). De mailser wordt zo geconfigd dat die periodiek probeert af te leveren (naar de mailserver met hoogste prioriteit voor dat domein).
N.B Fallback bestaat in dat geval uit het accepteren van mail van een verzender (en komt op de fallback server in een mailqueue). Niet uit het direct afleveren in de bestemde mailbox.
Leuk voor dit verhaaltje, maar de TS vraagt juist om hoe je dit voor elkaar krijgt ;)

/me is ook wel geïnteresseerd en gaat ook op onderzoek uit!

Verwijderd

Moet dat niet met transport_maps gebeuren?
In main.cf deze regel erbij:
transport_maps = hash:/etc/postfix/transport

Zo zou dan transport_maps er moeten zien:
domain1.com smtp:[x.x.x.x]
domain2.com smtp:[y.y.y.y]

"postmap /etc/postfix/transport" en daarna "service postfix reload"

Als het goed is zal mail die niet afgeleverd kan worden in de queue blijven (net als andere onbestelbare mailtjes) totdat de mailserver weer opkomt.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dit staat gewoon in de Postfix FAQ. Lijkt me toch de eerste plek waar je kijkt als je zoiets wilt weten?!

http://www.postfix.org/faq.html#backup

Verwijderd

Voor postfix 2.0 en hoger is dit beter:
http://www.postfix.org/faq.html#firewall

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Wat je ook kunt doen is het volgende :

# The mydestination parameter specifies the list of domains that this
# machine considers itself the final destination for.
# Do not specify the names of domains that this machine is backup MX
# host for. Specify those names via the relay_domains settings for
# the SMTP server, or use permit_mx_backup if you are lazy (see
# sample-smtpd.cf).

# permit_mx_backup: accept mail for sites that list me as MX host.
# Use the optional permit_mx_backup_networks parameter to also
# require that the primary MX hosts match a list of network blocks.

OPGELET : Als iemand anders een MX record zet naar jouw server kan hij dus jouw server gebruiken om te spammen.

[ Voor 10% gewijzigd door frv op 10-01-2004 16:18 ]

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Voor backup MX zet je domeinen wel in relay_domains en niet in mydestination. Simple as that. Mail wordt dan wel door de server aangenomen maar niet lokaal afgeleverd.

• arikkert
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 14:15:
[...]
Leuk voor dit verhaaltje, maar de TS vraagt juist om hoe je dit voor elkaar krijgt ;)
zie het als achtergrondverhaaltje bij luc's antwoord hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door arikkert op 11-01-2004 14:07 ]

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 14:50
Excuses dat ik deze post een schop geef. Maar ik ben zelf ook van plan om voor mijn kers verse mail server een fallback te gaan regelen. Erg leuk natuurlijk.
Ik wilde het gaan doen volgens de faq van Postfix.

Normaal gesproken als een mailserver een mailserver niet kan vinden om een mail te deliveren dan gaat ie het een dag of 2 blijven proberen voor een mail gereject wordt en terug gaat naar de sender. Maar is dat met zown fallback operatie ook zo? Of moet ik die retry tijd ergens instellen?

[ Voor 5% gewijzigd door PluueeR op 27-07-2004 11:04 ]

• arikkert
PluueeR schreef op 27 juli 2004 @ 11:03:
Normaal gesproken als een mailserver een mailserver niet kan vinden om een mail te deliveren dan gaat ie het een dag of 2 blijven proberen voor een mail gereject wordt en terug gaat naar de sender. Maar is dat met zown fallback operatie ook zo? Of moet ik die retry tijd ergens instellen?
de zender van mail zal eerst de mx met de hoogste prior proberen, lukt dat niet dan direct daarna de volgende. maar wanneer die dat precies doet, daar heb je weer geen invloed op, omdat dat een beslissing is van die mailserver. Je kunt er echter vanuit gaan dat die dit direct doet als de connectie refused wordt en na een timeout van paar minuten als de connectie naar jouw mailserver geen helo teruggeeft.

maar als 1 van beide mailservers voor je domain het mailtje ontvangen heeft, dan bepalen jouw mailservers natuurlijk precies wat er met dat mailtje gebeurt.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 14:50
Jah okay dat snap ik.

Maar houd de fallback mailserver het mailtje net zolang vast tot de primary die het domain als Final Destination heeft ingesteld weer online is?

Verwijderd

Erm nee.

Bij mijn weten houdt de backup mailserver dit standaard max 5 dagen vast.

• arikkert
PluueeR schreef op 28 juli 2004 @ 13:28:
Maar houd de fallback mailserver het mailtje net zolang vast tot de primary die het domain als Final Destination heeft ingesteld weer online is?
ja, fallback mailserver voert zelfde algoritme uit als alle andere mailservers op Internet, nl voor elk domain periodiek proberen af te leveren bij een mailserver met de hoogste prior voor dat domain en aangezien de fallback niet geconfigd is als final dest ....
daar horen de standaard delivery parameters bij :
http://www.postfix.org/rate.html#backoff

Verwijderd

edit:

zinloos

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 15:54 ]

Pagina: 1