Verwijderd

Topicstarter
Wat is dit voor ding op de onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/ding.jpg

Het is in ieder geval iets dat zonder stroom werkt.
Ik heb zo'n ding ooit gezien en wist toen ook wat het was maar ik ben het totaal kwijt. Als ik het me goed kan herinneren gaan de 4 vaantjes (soort rotor die vrij kan draaien aan een draad vanuit de bodem van de bol) draaien als er licht op valt. Weet iemand wat het is en hoe het precies werkt?

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Misschien iets te maken met het feit dat de ene kant licht weerkaatst en de ander het absobeerd. Dat lijkt mij enige mogelijke ;)

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ding gaat door zonlicht draaien. De zwarte kant warmt de lucht iets op waardoor het in beweging komt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01 11:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

de donkere vlakken absorberen het licht, dat wordt omgezet in warmte, de lucht wordt warmer en stijgt op, deze luchtstroom zorgt ervoor dat het ding gaat draaien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Hmm, zo'n ding staat in mijn aardrijkskunde lokaal... Dacht dat t was om windsnelheid ofzo te meten. Ik ook maar blond, ja ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:29:
Hmm, zo'n ding staat in mijn aardrijkskunde lokaal... Dacht dat t was om windsnelheid ofzo te meten. Ik ook maar blond, ja ;)
LOL :) Windsnelheid meten in een afgesloten bol.
Yeah... right... 8)7 :D

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het inderdaad net gevonden.. het is een:

"Solar Radiometer"

berust inderdaad op het principe dat de zwarte zijde van de wieken opwarmt en de andere niet (door opnemen van infraroodstraling uit zonlicht). Doordat de lucht daar ook opwarmt zullen de "lucht moleculen" vaker tegen het oppervlak botsen als tegen de andere kant (klein zone-drukverschil) zodoende de boel gaat draaien.

Kan met fel licht zelfs 3000 rpm bereiken :D

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik weet de naam niet, maar volgens mij zit er een bijna vacuum in.

Door het licht komen er electronen los uit 1 kant van die 'plaatjes' (foto-voltaïsch effect) die wegschieten (actie) en door de reactie gaat het molentje draaien (bijna wrijvingsloos omdat het bijna vacuum is)

-edit-
ben een beetje dom bezig, massa van electronen is te verwaarlozen, dit is het dus niet.
Je hebt het zelf dus al gevonden :)

[ Voor 25% gewijzigd door Resistor op 09-01-2004 19:42 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op 09 januari 2004 @ 19:40:
Ik weet de naam niet, maar volgens mij zit er een bijna vacuum in.

Door het licht komen er electronen los uit 1 kant van die 'plaatjes' (foto-voltaïsch effect) die wegschieten (actie) en door de reactie gaat het molentje draaien (bijna wrijvingsloos omdat het bijna vacuum is)
niet helemaal dus... opwarming van een infraroodabsorberend oppervlak, luchtopwarming/drukverhoging aan 1 zijde van de wieken -> draaien

lees hier maar:
Solar Radiometer
De solar radiometer staat ook wel bekend als een lichtwindmolen en is een natuurkundig en technisch wonder, dat op een eenvoudige manier laat zien hoe de 'kleinste zonne-energie centrale ter wereld', licht omzet in energie.
De werking is als volgt: in de glazen bol staat een glazen buisje met vier 'wieken' eraan op een naald opgesteld. De wrijving tussen het glas en de dunne naaldpunt is vrijwel nihil, waardoor de wieken makkelijk kunnen ronddraaien. Eén kant van de wieken is zwart, de andere zijde is zilverkleurig. Wanneer nu warm licht, bijvoorbeeld zonlicht of licht van een gloeilamp (geen 'koud' TL-licht), op de wieken van de lichtwindmolen valt, zal de constructie beginnen te draaien. Dit komt doordat een zwart oppervlak licht absorbeert, terwijl een zilveren oppervlak licht weerkaatst. Hierdoor worden de zwarte vlakjes warmer dan de zilveren, net als de luchtmoleculen die zich in de buurt van deze vlakjes bevinden. De warmere luchtmoleculen bewegen sneller en zullen vaker en harder tegen de zwarte vlakjes botsen, waardoor de druk op de zwarte zijdes groter wordt en de constructie begint te draaien.
Binnenin de glazen bol is de luchtdruk wat verlaagd, teneinde een evenwicht te verkrijgen tussen de luchtweerstand en de draaikracht van de zonne-energie. Afhankelijk van de hoeveelheid licht zullen de 'wieken' met een variabele snelheid gaan draaien en kan er een rotatiebeweging tot wel 3000 omw/min worden bereikt.
Pagina: 1