Toon posts:

RAID ... ??

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een vraagje over m'n onboard raid-controller. (aopen ax4c max II bordje)

ik heb nu 2 SATA schijven in raid-0-modus staan.

als ik deze los haal en ik sluit 4 andere schijven aan, kan ik dan die 'originele' 2 schijven later weer terugzetten als ik de nieuwe 4 weghaal, zonder dat de data wat op deze 2 staat verloren gaat....... ???

gr,

richard,

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Groeten op het forum is niet nodig ;)
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:04:
hallo,

ik heb een vraagje over m'n onboard raid-controller. (aopen ax4c max II bordje)

ik heb nu 2 SATA schijven in raid-0-modus staan.

als ik deze los haal en ik sluit 4 andere schijven aan, kan ik dan die 'originele' 2 schijven later weer terugzetten als ik de nieuwe 4 weghaal, zonder dat de data wat op deze 2 staat verloren gaat....... ???

gr,

richard,

Verwijderd

Bartjeee schreef op 09 januari 2004 @ 19:08:

[...]
Lekker zinnige post :/

Topicstarter, het moet volgens mij gewoon kunnen. Als je de schijven eruit haalt, en daarna ga je met die andere aan de gang. Daarna doe je ze weer terug en je raid zal meteen weer herkend worden zoals normaal.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:47

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Bartjeee schreef op 09 januari 2004 @ 19:08:

[...]
Flauwe opmerking... hij zal 't wel goed bedoelen

Ik snap eigenlijk de vraag niet helemaal...
Je vraagt of je data blijft staan als je de 2 hd's wisselt voor 4 nieuwe hd's en daarna weer terug ruilt?!?

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ik zou je iig nummeren zodat je weet welke schijf op welke poort gezeten heeft. als je ze omwisseld, ben ik bang dat je een probleem hebt....

bij mijn bord doet de conroller dan vaag en geeft een incomplete raid set error aan (Raid-1) dus moet ik dan rebuilden. ik zou als het mogelijk is de data op andere schijven backuppen, just 2 be sure.

in principe moet het kunnen als je alle settings weer terugzet nadertijd, maar gezien je huidige array Raid-0 is, loop je risico. ik zou het niet doen behalve dan als je een backup kan maken van je array op andere schijven.

Mn 3D printer blogje..

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hij wil weten of z'n array behouden blijft als hij later z'n harddisks waar z'n raid-0 over gespanned staat, weer terugzet.

Hier is geen zinnig antwoord op te geven; afhankelijk van de controller kan een array gerebuild worden zonder verlies van data, of moet er een nieuwe raidset opgebouwd worden (e.g. alles weg). Houd in ieder geval bij welke HD aan welke controller zat aan.

Verwijderd

Topicstarter
DDemolition schreef op 09 januari 2004 @ 19:10:
[...]

Flauwe opmerking... hij zal 't wel goed bedoelen

Ik snap eigenlijk de vraag niet helemaal...
Je vraagt of je data blijft staan als je de 2 hd's wisselt voor 4 nieuwe hd's en daarna weer terug ruilt?!?
ja zo bedoel ik het, met deze 2 schijven haal ik een sisoft score van 78000kb/s.... ik wil dus gewoon even 4 schijven meenemen van m'n werk en proberen wat ik dan voor score krijg in sisoft. Als de winst groot is ga ik dus overstappen naar 4 schijven. Valt het tegen dan wil ik m'n oude schijven weer terug zetten zodat ik windows etc. niet opnieuw hoef te installeren....

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:13:
[...]

ja zo bedoel ik het, met deze 2 schijven haal ik een sisoft score van 78000kb/s.... ik wil dus gewoon even 4 schijven meenemen van m'n werk en proberen wat ik dan voor score krijg in sisoft. Als de winst groot is ga ik dus overstappen naar 4 schijven. Valt het tegen dan wil ik m'n oude schijven weer terug zetten zodat ik windows etc. niet opnieuw hoef te installeren....
die RAID kan toch niet een RAID-5 met hotspare over 4 drives draaien? Dan zal een RAID-0 het snelste zijn wat voor jou mogelijk is. Die 4 drives zal ie niet kunnen bundelen; en bovendien is één grote softwarematige RAID-5 of RAID-0 wel mogelijk, maar een RAID-0 over 4 drives lijkt mij persoonlijk erg eng.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:47

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Ik zou er iig nummers op zetten wat fixel al zei en opletten dat je niet de schijf opnieuw gaat mirroren als er data bij is gezet

Image van je disk maken en op een andere hd zetten is misschien wel iets

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja inprincipe, moet je gewoon je data kunnen behouden... Je bent dan denk ik wel de instellingen van je RAID-setup kwijt... Maar dat zal denk ik wel vrij simpel opnieuw ingesteld zijn...

Je moet dan de schijven trouwens wel in een RAID0 configuratie zetten, anders snapt de PC er dus helemaal geen ene malle moer van...

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2004 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 09 januari 2004 @ 19:15:
[...]

die RAID kan toch niet een RAID-5 met hotspare over 4 drives draaien? Dan zal een RAID-0 het snelste zijn wat voor jou mogelijk is. Die 4 drives zal ie niet kunnen bundelen; en bovendien is één grote softwarematige RAID-5 of RAID-0 wel mogelijk, maar een RAID-0 over 4 drives lijkt mij persoonlijk erg eng.
RAID5 wordt niet ondersteund door deze controller....
ik heb nu al raid0 maar wil overstappen naar 4 schijven ipv 2 schijven.
waarom kan ie geen 4 schijven bundelen??? is RAID0 gebonden aan een maximum van 2 schijven ???

ik kan zeker een backup maken, heb daarvoor gewoon een PATA 80gb schijf extra. alleen heb ik geen zin om windows opnieuw te installeren want dat kan ik niet backuppen...

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:22:
[...]

RAID5 wordt niet ondersteund door deze controller....
waarom kan ie geen 4 schijven bundelen??? is RAID0 gebonden aan een maximum van 2 schijven ???

ik kan zeker een backup maken, heb daarvoor gewoon een PATA 80gb schijf extra. alleen heb ik geen zin om windows opnieuw te installeren want dat kan ik niet backuppen...
Als jij een 2port controller hebt, wat een onboard ding altijd is, kun jij maar over 2 kanalen RAID sturen. En als ik lees dat ie geen RAID-5 ondersteunt, zul je niet meer dan 2 kanalen hebben (niet geheel altijd waar, maar gaat in dit geval wel op).

Dus nee, daar kun je geen RAID set over spannen. En RAID-0 over 4 drives wil je ook al helemaal niet; da's 2^2 maal zoveel risico als je nu al - risicovolle - opstelling.

aanvulling:

je kan wel een eind komen met de software-raid functies van Windows als je alles als gewone SATA IDE drives aansluit. Als je zoekt naar raid windows xp op de frontpage kun je zelfs nog een artikel tegenkomen waarmee je met windows XP professional een RAID-5 softwarematig kunt draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door HunterPro op 09-01-2004 19:31 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:22:
[...]
Voor deze vraag vind je hier het antwoord.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 09 januari 2004 @ 19:30:
[...]

Als jij een 2port controller hebt, wat een onboard ding altijd is, kun jij maar over 2 kanalen RAID sturen. En als ik lees dat ie geen RAID-5 ondersteunt, zul je niet meer dan 2 kanalen hebben (niet geheel altijd waar, maar gaat in dit geval wel op).

Dus nee, daar kun je geen RAID set over spannen. En RAID-0 over 4 drives wil je ook al helemaal niet; da's 2^2 maal zoveel risico als je nu al - risicovolle - opstelling.

aanvulling:

je kan wel een eind komen met de software-raid functies van Windows als je alles als gewone SATA IDE drives aansluit. Als je zoekt naar raid windows xp op de frontpage kun je zelfs nog een artikel tegenkomen waarmee je met windows XP professional een RAID-5 softwarematig kunt draaien.
hij ondersteund wel meer dan 2 kanalen... ik kan namelijk ook RAID0+1 instellen en hou wou je dat doen met maar 2 schijven??? in RAID 0+1 gebruikt ie toch ook 4 schijven?? met 4 schijven wordt het risico idd wat groter maar het gaat me om de performance.... backuppen doe ik regelmatig op extra P-ATA schijf....
Het is een controller van promise... bios is van Intel (v. 3.0.0.2344 )

softwarematige raid opstellingen zie ik niet zo zitten....

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06
raid 1+0 doet ie volgens mij met 2 sata en 2 pata schijven.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom zou de data verloren gaan :? Als je een schijf ontkoppelt en later terugzet, dan staat de data er heus nog wel op hoor 8)7 Het is niet vluchtig ofzo, of je moet een of ander vaag virus in je PC hebben zitten :+

/basic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.