Toon posts:

[VBA] in access Edit box vergelijken met waarde in tabel

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een applicatie te maken voor een studentensysteem.
Nu kijk ik of de waarde van een editbox(StudentNr) nog niet in de tabel staat. De waarde in de editbox wordt handmatig ingevoerd. Staat de waarde nog niet in de tabel dan moet er een melding komen op het scherm.

Ik dacht zelf aan zoiets als:

Forms!frmNAW.StudentNr.value = [Student.StudentNr]

Dit werkt alleen niet.

Ik heb het forum doorzocht, google gebruikt en al verschillende boeken geraadpleegd

Oh ja, ik werk met Acces 2002.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Maak van studentnummer een primary key; een student heeft immers maar 1 studentnummer. Zo krijg je automatisch een constraint er op.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hmmm, even uit m'n hoofd: je moet een "on change" actie eraan hangen (aan het invul veld dus). Daarin een stukje code waarin je een SQL select doet, iets in de trant van "if forms!frmNAQW.Studentnr.value in student.studentnr then " bla bla bla.
Wellicht kan iemand dit iets verduidelijken, heb momenteel geen access hier.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

je kan al je studennummer inladen in een combo box
als je daar een nieuw nummer in tikt wordt de methode "not in list" opgeroepen, misschien ben je daar wat mee?

Verwijderd

Topicstarter
Studentnr wordt opgeslagen in een tabel stage. Als de student al bestaat hoeft deze niet aangemaakt te worden. Als deze niet bestaat wel.
Ik moet dus een check doen of de student bestaat.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

No offence, maar er komen hier een partij enge oplossing voorbij...! Bijvoorbeeld een select statement op de onchange. Weet je hoe traag dat gaat worden als je een paar duizend studenten hebt, nummers van 12 karakters en je moet dan een nummer intypen? Dan ga je dus 11 keer een query uitvoeren voordat dit nuttig wordt.

Aangezien ik hier niet ben om te zeuren, maar om te helpen, zal ik mijn idee even geven. ;) Het zijn er zelfs een paar bedenk ik me nu! :p
  • Bij de OnExit van het betreffende edit-veldje roep je een (parametrized) query aan welke kijkt of het nummer bestaat. Zo ja: je geeft een nette melding dat het nummer al bestaat.
  • Bij de OnExit van het betreffende edit-veldje zoek je het nummer in de tabel. Niet gevonden = bingo.Nadeel: zoeken in een tabel is trager dan een query.
  • Bij het klikken op de opslaan-knop controleer je of het nummer al bestaat. Zo ja, geef een nette melding.
  • [jat-mode]Zet een PK op je studentnummer, dan komt de melding vanzelf[/jat-mode]
Overigens is dit wel een redelijke basic vraag. Dergelijke info zou je eigenlijk paraat moeten hebben. Zeker als je een (commercieel?) product maakt.

Edit:
Jouw laatste post heft eigenlijk het laatste punt op. Je hebt het probleem: als 'ie er is niet maken, anders toevoegen. Ik neem aan dat je, wanneer de student wel bestaat, je hier gegevens aan toevoegt/aanpast?

[ Voor 9% gewijzigd door OZ-Gump op 09-01-2004 20:41 ]

My personal website

Pagina: 1