Toon posts:

Higher en higher (vooral met chocolade melk)

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de topic doet iets heel anders vermoeden maar dit is een natuurkundig vraagstuk waar ik al een tijdje mijn hoofd over breek. Ik kan wel een aantal oplossingen verzinnen, maar geen is goed / 'leuk' genoeg.

Men neme:
Een beker,
Een lepel,
(Warme) Chocolade melk / koffie.

Men doet:
De lepel en de vloeistof in de beker.

En dan:
Je klopt zachtjes met de lepel rechtstandig op de bodem van de beker. Wonderbaarlijk genoeg begint het geluid bijzonder laag, of je op een holle stam klopt met een tak. Hoe langer je tikt hoe hoger het geluid wordt.

Je wacht even, en je gaat verder met tikken. Het geluid wordt nog steeds hoger.

Nu komt het, je roert in de vloeistof en wacht even tot het weer stil staat. Nu begint het fenomeen weer van begin af aan.

Hoe komt dit nou precies..? Iemand ideeën?

Verwijderd

Ik vraag het me al jaren af!!!!

Ik denk dat het iets met dichtheidsverandering of roostersamenstelling te maken moet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dat vermoeden heb ik ook, maar ik ben opzoek naar HET antwoord...

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik had het ook door, maar nooit over doorgedacht, dacht meer aan de koffie die ik aan het drinken was...

hhmmm misschien een heel vage theorie, maar hier komt ie... :

Er ligt een laagje residu die je wegtikt. Dus al het laagje weg is, krijg je dat hoge geluid...
Het voelt btw dan ook anders, wat harder. Als je dat doffe geluid hebt voelt het zelfs een beetje zacht aan (misschien ook door de iets langere schokgolven die je voelt)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Ik het idee....of gevoel zeg maar....dat als je bij dat doffe geluid in het begin hard tikt, dat je dan de beker breekt. Net zoals je hebt bij een schaal met een scheurtje erin.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik nog nie geprobeerd...

Ook geen zin in, zonde van al die goeie koffie!

Verwijderd

Wetenschapsquiz 1999:
Als je tegen een kopje koffie tikt terwijl je er poedermelk bij doet, verandert de toonhoogte. Hoe komt dat?

A Omdat er extra lucht in de koffie komt, verandert de voortplantingssnelheid van het geluid in het kopje.
B Het vet in de melkpoeder verandert de frequentiekarakteristiek van de koffie in het kopje.
C De melkpoeder koelt de koffie af waardoor de resonantiefrequentie van het kopje verandert.

Antwoord A is juist. Er is lang op dit probleem gestudeerd, in 1969 losten wetenschappers van het Instituut voor Geofsyica en Planetaire Natuurkunde in San Diego (VS) het probleem op. Melkpoederdeeltjes die in de koffie worden gegooid, hebben aan hun oppervlakte heel veel kleine luchtbelletjes. In lucht verplaatst geluid zich maar liefst viermaal langzamer dan in koffiewater. Zit dit koffiewater nu vol met talloze luchtbelletjes, dan neemt de snelheid van het geluid in de kop drastisch af. Immers, hoe langzamer geluid beweegt, des te minder trillingen er per seconde voorbijkomen. De toonhoogte of frequentie wordt bepaald door het aantal trillingen per seconde: hoe minder trillingen per seconde hoe lager de toon. Met slechts één lepeltje poeder daalt de toonhoogte al tot wel dertig keer, terwijl de belletjes niet meer dan een honderdste deel van het bakje koffie uitmaken.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
dit klopt. je kan het makkelijk op de volgende manier zien: pak een koffiekopje en vul het met water. wrijf nu onder water met je duim in het kopje zodat het een piepend geluid maakt.

doe hetzelfde terwijl er uit de kraan water in het kopje loopt. dit zorgt ervoor dat er luchtbelletjes onder water komen.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Als je tegen een kopje koffie tikt terwijl je er poedermelk bij doet, verandert de toonhoogte. Hoe komt dat?
Off-Topic.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ja, maar dit is juist het tegenovergesteld van wat hier beweerd wordt.

Door het tikken van het lepeltje IN de kop komt er volgens mij meer lucht in de vloeistof en zal het geluid dus des te langer je het doet lager moeten worden...
Het wordt dus hoger... :?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26
Misschien dat het tikkenk zelf niet de toon beinvloedt maar het moment dat je tikt, doordat luchtbellen langzaam aan uit het water verdwijnen. Door te roeren komt er weer meer lucht in de koffie.

Verwijderd

Topicstarter
En het blijft wazige materie...

[urgh mode]
Ik zat zelf te denken aan de beweging van het water... Mischien, omdat de vloeistof nog niet stil staat verdwijen er hier en daar golven (net als pakketjes op een te druk netwerk) en lijkt de toon lager, omdat de verloren golven zo dicht bij elkaar liggen dat het voor ons niet als interval te horen is, maar onze oren bedrogen worden door deze intervalletjes...
[/urgh mode]

Ik roep maar wat!

Verwijderd

Het kan niks met melk te maken hebben, want ik heb net een kopje oploskoffie zonder melk gezet en dan werkt het net zo goed.
Dat er lucht vrijkomt lijkt me niet logisch. Als dat zou gebeuren zou de dichtheid en dus de Freq. van het geluid niet zo veranderen. Er zit kan nl. maar een minieme hoeveelheid lucht in die koffie opgelost zitten.
Ik denk dat er een vaster rooster of meer H-bruggen ofzo gevormd wordt. Kan dat?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het klopt toch perfect met wat kadaver quote?

meer luchtbelletjes -> lager geluid

als je er tegen aan tikt tik je de lucht eruit -> hoger geluid

Wat is het probleem?

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Wegtikken? je tikt er zelf lucht in...
Gooi er maar is een zuurindicator in.. hoe langer je tikt, hoe roder het wordt, hoe zuurder het wordt = indicatie van lucht...

Ik hou het toch bij dat residu op de bodem dat je wegtikt...

Kom allemaal maar ff bij mij @ the KPN een bakkie doen.. koffie is gratis dus we kunnen eindeloos testen :P

Verzin anders is een aantal testopstellingen, dan gaan we onze theorien toetsen...

Verwijderd

Kom allemaal maar ff bij mij @ the KPN een bakkie doen.. koffie is gratis dus we kunnen eindeloos testen :P
Doen we! Waar en wanneer? *D
Kunnen we dan niet beter met bier een opstelling verzinnen? Ha leuk weer! ;(

Verwijderd

Topicstarter
Dan wel een Belgisch biertje, want ons Nederlandse bocht gaat me steeds meer tegen staan, en die alcohol percentages van de belgen zijn VEEEL beter.

Alhoewel, mischien staan die percentages een objectief onderzoek wel in de weg

[bier mode]
Het elfde gebod: Gij zult alleen objectieve onderzoeken doen!
[/bier mode]

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Alleen jammer dat je pasjes nodig hebt om binnen te komen :P

Kunnen we anders niet een aantal testen doen?
Koffie zonder suiker
met suiker
slap
sterk
thee
chocomel
water

etc etc...
Er valt vast wel ergens een verband te vinden

Verwijderd

Op maandag 11 december 2000 22:58 schreef drSinister het volgende:
Dan wel een Belgisch biertje, want ons Nederlandse bocht gaat me steeds meer tegen staan, en die alcohol percentages van de belgen zijn VEEEL beter.
Hertog Jan is het lekkerste pils. Dat mag ik graag drinken :9 Het is nog Nederlands ook, maar dat boeit me eigenlijk niks.

Ik ga denk ik serieus de proef eens op de som nemen. Een kleine huis-test. Als we nou even afspreken wie welke factor onderzoekt...

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

wel, bij ons kan je kiezen, sterke koffie, slappe koffie of normale koffie...

weinig, normaal of veel suiker
[crtl-v]
weinig, normaal of veel melk

Als ik morgen een mok vind dan probeer ik er wel een aantal uit :P kan er wel 20 per dag doen ofzo...

Spreken we dan ook een standaard mok af?

Verwijderd

misschien ff een ander natuurk. exp. er bij halen:

Men neme een stuk touw. Bindt deze vast aan een paaltje, of vraag iem. het andere eind vast te houden.
Beweeg het ene eind nu met regelmatige beweging op en neer... Wat er dan gebeurd?? Juist, de verhouding tussen buik-knoop-dal wordt groter. (Vergeef me, ik ben al bijna 10 jaar uit de natuurkunde-schoolbanken, dus kan ff niet meer op de juiste termen komen)

Ik zie hier een verband met het hoger worden van de frequentie, en zie daarmee ook een verband met het tikken in de koffie en hoger worden van de frequentie.

Offeh.... haal ik nou wat dingutjes door elkaar :?

Nou ja, het was een leuke poging :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nou inderdaad de moeilijkheid van deze kwestie...

"Of haal ik nou dingen door elkaar..."

Verwijderd

Op dinsdag 12 december 2000 13:24 schreef drSinister het volgende:
Dat is nou inderdaad de moeilijkheid van deze kwestie...

"Of haal ik nou dingen door elkaar..."
Weet je nou al wat de correcte verklaring is dan??:?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het nog steeds niet...

Ik ga wel bellen met de tros, vragen of ik niet toevallig net mee kan doen in willem wever met mijn 20 jaar...

Daar weten ze vast wel een prof die het allemaal vast wel weet!

:+
Pagina: 1