zelfgemaakt koelblok... waarom wil cpu niet veel sneller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een koelblok gemaakt, hij doet het vrij aardig, m'n barton is idle 25 graden (met S2K) of 28 (zonder S2K) en stressed 34 @ 215*11, Vcore = 1,85.

Veel sneller wil'ie niet (stabiel)

Ik heb een A7N8X rev 2.0 met bios versie 1.007, en als geheugen 2 x Corsair CMX256-A 3200LL (PC3200, 2-2-3-6)

wat is de meest logische reden?:

Northbridge niet goed genoeg gekoeld?
MOSFETS zijn niet gekoeld.
Vcore is te laag (kan niet hoger).
Core is gewoon brak.

Iets anders kan ik niet bedenken, aan de koeling ligt et iig niet.

Iemand een idee/suggesties?

RuL0R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Op welke manier probeer je verder te komen? Puur via FSB?

De asus-bordjes komen zonder mods namelijk niet echt hoog..

Om echt een stukje verder over te kloken zou je zowel een Vcore mod, een Vmem mod en mod voor het chipset-voltage kunnen overwegen. Die zijn gewoon via wat zoekwerk wel te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ook via de multiplier wil het niet echt, de maximale fsb waarbij het nog stabiel wilde draaien 'vroeger' was trouwens 221 mhz, maar ik heb nu m'n kast open (op z'n zij met een emmertje water ernaast, heb nog geen radiator) en er is dus vrijwel geen airflow meer in m'n kast > warmere northbridge + geheugen + alles.

ik zit erover te denken om die mosfets te koelen, maar ik wil wel weten of dit zin heeft. Verder vraag ik me af of een vcore mod wel nodig is, 1.85 is toch niet zo heel erg weinig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is je CPu eigenlijk? :? Je zegt Barton, maar welke.....

De snelhied die je nu hebt is toch goed? Ik heb ook A7N8x deluxe, men CPu is ook koud, 1.85V, en ik draai nu op 10.5x 215, want op 11x215 wordt ie instabiel.

Asus plankjes komen gewoon niet hoger, zijn niet echt OC'ers die A7N8X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Zelf gemaakt koelblok ?
Cool ... hebbie foto's?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AQXEA.... verder weet ik het niet en kga nu niet ff de koeler van m'n cpu afslopen om te kijken, het is iig 1 van de laatsten 2500+jes zonder gelockte multiplier.

mss dat wat voltage mods helpen(hoewel 1,85 volgens mij toch echt wel genoeg is) en het wat beter koelen van northbridge en mosfets zal ook wel helpen (??), ik heb iig geen zin om een abit NF7 te gaan kopen want m'n A7N8X is nog niet zo oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:48
'T is vaker dat je met een Barton ineens tegen een MUUR aanloopt. Ik krijg zelf 2377MHz stabiel op 1.725V (12 uur Primen) en 2400MHz valt uit bij 1.85V
Dit is overigens geen warmte probleem, want hij gaat gewoon al dood bij Windows draaien (graadje of 42 met die instellingen :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjah klopt wel, mijne blijft op de huidige snelheid ook wel draaien met een lagere Vcore.
een voltage mod + hier en daar wat meer koeling(mosfets verbrand ik nu m'n klauwen aan iig)

ps. wat heb jij voor mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ik heb'n Asus A7N8X-X. Kan dus ook maar tot 1.85V
'T bordje is op zich best wel leuk te klokken hoor. Mem timings op 11-x-x-x (11 = belangrijk) en bios 1006 of 1007 d'rin en hij kan weer lekker omhoog :)
'K heb zelf al FSB225 gehaald, al was dat onstabiel (maar dat lag volgens mij meer aan't mem dat ik sync liet draaien, TwinMOS/PSC PC3200 :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, denk je dat voltage mod + xtra cooling @ NB en koeling op mosfets gaat helpen?

ps. waarom die 11?? 5 (draait'ie nu op) lijkt me toch sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier en daar lees ik dat asus geen geweldige overclockbordjes zijn in deze topic. hebben jullie het alleen over de A7N8X of over alle asusbordjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn voltage rails gemod van 3.29, 5.1 en 12.09 naar 3.45, 5.5 en 12.6
Ergens heb ik 4 mhz op fsb gewonnen (denk 3.3lijn)

Nu niet op die 4mhz kijken ik heb dan ook maar pc2700 nanya 11-2-2-2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar als je 3.3 , 5, en 12 V mod dan gaat je Vcore niet omhoog.. lijkt me dus niet zo'n hele nuttige actie.
nogmaals: weet iemand waarom 11 zo goed is? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:00:
ok, denk je dat voltage mod + xtra cooling @ NB en koeling op mosfets gaat helpen?

ps. waarom die 11?? 5 (draait'ie nu op) lijkt me toch sneller?
Onderzoek en ervaring wijzen uit dat om de een of andere vage reden die 11 sneller is op NForce 2 mobootjes. 'T is vreemd, 't is onlogisch, maar het is waar o__0 Daarbij komt dus ook nog dat A7N8X bordjes met die 11 lager gewoon weigeren FSB200 en hoger te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb op 11 staan, en doe 215mhz fsb. Geen probleem.

Men timings: 11-3-3-2.5 --< apacer wil niet lager :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik draai nu 2-2-3-6 @ 215, hoogste wat ik heb gehaald is 221.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wormaap schreef op 09 januari 2004 @ 18:42:
'T is vaker dat je met een Barton ineens tegen een MUUR aanloopt. Ik krijg zelf 2377MHz stabiel op 1.725V (12 uur Primen) en 2400MHz valt uit bij 1.85V
Dit is overigens geen warmte probleem, want hij gaat gewoon al dood bij Windows draaien (graadje of 42 met die instellingen :P)
als je tegen een muur loopt zou dat niet kunnen komen door te zwakke condensators op de cpu? (is verder nergens op gebaseerd hoor gewoon een wilde gedachten :D ) bedoel je zet er meer stroom op en hij wordt onstabieler... iemand gek genoeg om condensators te vervangen die dit probleem heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kben gek genoeg or, maar wat is waarschijnlijk mbt. stroomtoevoer? mosfets of condesatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geen reacties dus ik vraag et nog maar een x:

Wat is waarschijnlijker als oorzaak: de mosfets of de condesatoren (die op de core of die op het mobo??)
Of is de Vcore gewoon niet hoog genoeg, of m'n chipset niet goed genoeg gekoeld/te lage spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 11:51:
geen reacties dus ik vraag et nog maar een x:

Wat is waarschijnlijker als oorzaak: de mosfets of de condesatoren (die op de core of die op het mobo??)
Of is de Vcore gewoon niet hoog genoeg, of m'n chipset niet goed genoeg gekoeld/te lage spanning?
Niet elke proc kan even ver komen, en overklokken is veel uitproberen. Dus speel eens met je voltages, gooi je chipset voltage eens op zijn max, klok je geheugen weer eens ietsjes terug. Verhoog de vcore eens...

Kortom probeer/onderzoek wat jouw beste settings zijn, want dat is niet voor elke mobo/proc combi hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 20:41:
[...]

als je tegen een muur loopt zou dat niet kunnen komen door te zwakke condensators op de cpu? (is verder nergens op gebaseerd hoor gewoon een wilde gedachten :D ) bedoel je zet er meer stroom op en hij wordt onstabieler... iemand gek genoeg om condensators te vervangen die dit probleem heeft ?
Die muur ligt niet aan 't voltage. 'K zal het voltage moeten opschroeven naar 1.9V, 2V of zelfs nog hoger om verder te komen. Als ik 2400 probeer op 1.725 dan zie ik Windows nieteens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik soms wel is hoor is dat hoe hoog je het voltage ook zet je niet verder komt... misschien is een oorzaak hiervan dat door de hoge stroomsterkte de condensators niet meer genoeg de stroom afvlakken (te goedkope onderdelen gebruikt) waardoor de cpu geen mooie stroom krijgt. voordat iemand dit doet misschien nog even een expert die hier een mening over heeft?

het gaat niet over de mosfets maar over de condensators op je cpu eventueel op je mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oorzaak ligt aan 2 dingen. De Vcore is wat laag en de voeding op het mobo is 2 fasen ipv 3. Elke CPU zal wat minder hard gaan op een A7N8X. Ik heb hier een barton die 2550 doet op 2.03V. In de Asus doet hij geen 2500MHz stabiel op 2.00V helaas..

Met een Vcore mod kom je wel wat verder. Je cpu is een goeie als hij 2360 doet op 1.85 in die plank. In een andere plank zal hij wat harder gaan op dat voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het komt er eigenlijk op neer dat ik beter een Abit NF-7 of een Epox ofzo had kunnen kopen?

naja das dan jammer, heb ik nu iig ff geen zin in.

Weet iemand of het zin heeft om de condesatoren op het mobo of cpu te vervangen door betere?
Pagina: 1