Toon posts:

internet op mandrake met Sagem usb modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik ben onlangs overgegaan op Linux. Om kennis te maken met linux heb ik gekozen voor Mandrake 9.1
Tijdens de installatie is op 1 ding na alles goed gegaan. Ik krijg namelijk geen verbinding met internet.
Ik heb een USB modem van SAGEM:
SAGEM F@ST800 E2

Ik heb op de site van Sagem de nieuwste driver gedownload en deze geïnstalleerd volgens de daarbijhorende installatie.
(driver: "fast800-l.2.0.5" installatie: http://www.sagem.com/web-...ad/modems/gu_linux_en.txt )

Tijdens het installeren van de modem gaat alles nog goed en krijg ik geen problemen. Ook in /proc/adimodem staat dat het device goed werkt:

Analog Devices USB ADSL Modem Status Display
-------------------------------------------------------------
Tx Rate 0x00000120 Rx Rate 0x00000340 Crc 0x00000000
FEC 0x00000000 Margin 0x0000001c Atten 0x00000040
VID-CPE 0x00000039 VID-CO 0x0000001c HEC 0x00000000
VPI 0x00000000 VCI 0x00000034 Delin GOOD
Cells Rx 0x00000000 Cells Tx 0x000001f6
Pkts Rx 0x00000000 Pkts Tx 0x00000000
Modem is operational

De modem werkt volgens RFC 1483 Bridge LLC (PPPoE) en heeft als vpi/vci de waardes 0/34

Na dit alles ingesteld te hebben krijg ik nog steeds geen verbinding met internet. Ik weet niet of ik genoeg vermeld heb, maar als iemand hier een oplossing voor heeft zou ik het erg op prijs stellen. Ik wil namelijk graag meer van Linux willlen leren.
Als het aan Mandrake ligt en het wel onder andere versies werkt, zou het dan ook gemeld kunnen worden??

groeten en vol goede moed wachtend,
Nikos

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je zou eens op google kunnen proberen

Verder weet ik ook dat Mandrake 9.2 mét de laatste updates geïnstalleerd (met name die van drakxtools, het zou moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb al rondgezocht op google, maar kwam terecht bij site van sagem...

zal in ieder geval proberen om mandrake te updaten

alvast bedankt

Verwijderd

Ik heb dit modem momenteel, na een hoop gedoe, aan de praat gekregen onder Mandrake 9.0.

Zoals ik nu zie, heb je de VCI en VPI waarden niet goed ingevuld. In de handleiding staat ergens vermeld dat deze in je adiusbadsl.conf moeten worden ingevuld in hex vorm. In mijn geval moest ik van Speedlinq de waarden 0 en 34 invullen wat dus betekend dat ik VPI=00000000 en VCI=00000022 heb ingevuld in de conf file. Bij encapsulation moet je er eveneens zeker van zijn dat je de goede aangeeft, bij mij moest dit zijn RC1483 Bridged LLC zijn dus in de conf file --> Encapsulation=00000001.

Vervolgens is het zaak dat je een of andere dhcp client het werk laat doen en zo laat zorgen dat er een ip-adres aan je ADIModem wordt toegekend. Ik heb dit gedaan met de dhcpcd deamon. Als deze niet is geinstalleerd, dan moet je dat dus doen. De opdracht in de command line is dan: dhcpcd ADIModem
Als het goed is start deze dan en krijgt het modem de benodigde gevens. Dit kun je controleren met het commando: ifconfig ADIModem
Achter inet ip staat dan je externe ip-adres.

Tot slot is het natuurlijk van belang dat je firewall voor de nodige routes zorgt, zodat je naar hartelust kunt gaan surfen. Hoe dat moet is een ander probleem, voor een andere thread.