Ik heb dus, zoals jullie onlangs hebben kunnen lezen, een oude Marantz Model 2226B Stereoreciever uit 1978 op de kop weten te tikken. Nou haalde ik gisteren de kap er eens vanaf, en ik zag echt niets dan stof (goh, wat gek he?). Meteen een stofdoek gepakt en geprobeerd een groot deel weg te halen. Hij is hierdoor nog lang niet helemaal goed schoon geworden. Nu wil ik weten hoe jullie je audioapparatuur (en dus vooral versterkers/receivers) binnenin schoonmaken. Wat voor dingen gebruiken jullie hiervoor (middeltjes ofzo)? Ik wil er namelijk voor zorgen om het apparaat er van binnen ook weer als nieuw uit te laten zien. Met de buitenkant is het niet zo'n probleem, dat is zo gebeurd. Wat ik bij computerzaken heb gezien, is dat ze een spuitbus met "Dust Off" verkopen. Dat is een spray met samengeperste lucht om het stof uit je PC te blazen. Hierbij hebben ze ook nog een slangetje, voor de moeilijk bereikbare plekken. Zou ik dat ook voor mijn receiver kunnen gebruiken? Even voor de duidelijkheid: ik wil niets beschadigen, geen vage chemicalien gebruiken (ook geen contactspray, want er kraakt nog niks) en ik wil dat het resultaat zo goed mogelijk is. De meesten van jullie zouden de kap er gewoon op laten zitten, en het stof erin laten dwarrelen, maar ik niet. Daarom graag jullie ideeën en tips!
Lijkt mij een goed plan. Of een hoge drukspuit. Als je het maar droog houdt uiteraardAnoniem: 101346 schreef op 09 januari 2004 @ 17:12:
Wat ik bij computerzaken heb gezien, is dat ze een spuitbus met "Dust Off" verkopen. Dat is een spray met samengeperste lucht om het stof uit je PC te blazen. Hierbij hebben ze ook nog een slangetje, voor de moeilijk bereikbare plekken. Zou ik dat ook voor mijn receiver kunnen gebruiken?
Wat ik altijd voor mijn PC gebruik is de stofzuiger (met een kunstof mond) en een kwast zonder metalen delen (ivm kortsluiting)
Succes in ieder geval
[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 09-01-2004 17:16 ]
ik gebruik voor de grote dingen een stofzuiger (duh...) en voor de kleine (onbereikbare) plekken een compressor. dat dustoff is ongeveer hetzelfde alleen je moet uitkijken dat je die spuitbus niet te lang ingedrukt houd want dan komt de lucht er in vloeibare vorm uit en dan ga je alles bevriezen in je versterker en dat wil je niet (ow ja, ja echt waar)
als je een compressor gebruikt, dan doe je er verstandig aan om daar ook een vochtfilter te gebruiken want als je heel heftig bezig ben met een compressor dan wil er wel eens een beetje vocht uitkomen (niet heel erg maar op de lange duur "misschien" schadelijk)
verder.... kun je ook een fijne kwast kopen en daar zachtjes vanalles mee schoonmaken.
als je een compressor gebruikt, dan doe je er verstandig aan om daar ook een vochtfilter te gebruiken want als je heel heftig bezig ben met een compressor dan wil er wel eens een beetje vocht uitkomen (niet heel erg maar op de lange duur "misschien" schadelijk)
verder.... kun je ook een fijne kwast kopen en daar zachtjes vanalles mee schoonmaken.