ATI 9800XT - antisotropische filtering <- wat is het?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• JoRuZ
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-12-2024

JoRuZ

Uw advertensie hier? Mail mij!

Topicstarter
Ik heb nieuwe comp: P4 2,8 GHZ - 1024mb ram

1.- nu kreeg ik het advies om voor de nieuwste game de opengl aan te zetten en anti-aliasing op 6X te plaatsen. (zo gezegt zo gedaan);

Nu heb dit heb aangezet en toepassingsgebonden staat uitgevinkt, kan het dan zijn dat sommige games niet meer werken omdat ze het niet ondersteunen?

2.- ik er ook onder staan: antisotropische filtering
Wat is dit en wat doet het? kan ik het zonder problemen omhoog zetten of heb ik de kans dat ik dan zo met me 3dkaart weer terugkan naar de winkel (bijv opgeblazen etc)?

edit: ATI RADEON 9800XT 256MB

[ Voor 3% gewijzigd door JoRuZ op 09-01-2004 17:04 ]

• Billcruz007
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03-2025
je kunt ook gewoon de videokaartfaq lezen he jongen :7 het staat er allemaal in.
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)

"Bilinear/trilinear/Anisotropic filtering
Deze filter technieken worden gebruikt om textures over 3D objecten heen te plakken. Het verschil in omvang van de 3D objecten en de textures kan namelijk problemen opleveren. Bij bilinear filtering wordt niet alleen naar de dichtstbijzijnde texel gekeken. Ook de kleuren van de vier dichtstbijzijnde texels worden meegenomen in de mengsel van kleurtjes die op de pixel geplakt worden. Nog een oplossing kan gevonden worden in het aanpassen van de texture grootte. In plaats van één grote texture zijn er nu verschillende maten textures waar de videokaart de beste grootte uitzoekt voor ieder object. In combinatie met bilinear filtering levert dit dus mooie beelden op. Dit levert wel weer problemen op bij objecten die van grootte veranderen (wanneer deze de diepte in gaan bijvoorbeeld). Daarvoor is trilinear filtering weer uitgevonden. Deze gebruikt twee verschillende texture groottes die beiden door de bilineare filter gehaald worden. Daarna worden de twee textures gemengd tot een bruikbare kleur pixel. Tot slot wordt er sinds de GeForce4 en ATI Radeon 9700 ook gebruik gemaakt van Anisotropic filtering. De techniek was niet ontzettend gecompliceerd, maar gebruikt wel vreselijk veel geheugenbandbreedte. Anisotropic filtering is vergelijkbaar met trilinear filtering, met dit verschil dat er nog meer verschillende textures gebruikt worden voor elke pixel.."

• JoRuZ

JoRuZ

Topicstarter
Billcruz007 schreef op 09 januari 2004 @ 17:14:
je kunt ook gewoon de videokaartfaq lezen he jongen :7 het staat er allemaal in.
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)
zag um zo snel niet staan en de search zoekt niet in die faq's.

Verwijderd

Wellicht is het handig om bijvoorbeeld eens op de site van ati te kijken, waar pdfs te downloaden zijn met paginaslange beschrijvingen van de verschillende methodes die worden gebruikt om de beeldkwaliteit te verbeteren.

Ook het gebruiken van de GoT search is helemaal zo gek nog niet.

Ontopic: anisotropic filtering en antialiasing zijn technologieen voor grafische kaarten om de 3d beeldkwaliteit te verbeteren en ze kunnen geen kwaad, je kaart gaat er dus NIET van ontploffen :P (en mochten bepaalde spellen dan niet werken, dan zet je het toch uit?), aa zorgt er bijvoorbeeld voor dat je minder gekartelde randjes ziet.

Ik vraag me wel af wat jij met de beste grafische kaart die op het moment op de markt is moet, als je niet eens weet wat AA en AF is, ik zou mij in ieder geval een beetje informeren voordat ik >€500 uitgeef aan een onderdeel, maarja, het is natuurlijk leuk dat je zulke bedragen zonder je ook maar een halfuurtje te orienteren uit kan geven ;)

Edit: Uiteraard sluit ik mij bij bovenstaande posts aan, die waren er nog niet toen ik mijn post begon te schrijven :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 17:26 ]

• JoRuZ

JoRuZ

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 17:24:
Wellicht is het handig om bijvoorbeeld eens op de site van ati te kijken, waar pdfs te downloaden zijn met paginaslange beschrijvingen van de verschillende methodes die worden gebruikt om de beeldkwaliteit te verbeteren.

Ook het gebruiken van de GoT search is helemaal zo gek nog niet.

Ontopic: anisotropic filtering en antialiasing zijn technologieen voor grafische kaarten om de 3d beeldkwaliteit te verbeteren en ze kunnen geen kwaad, je kaart gaat er dus NIET van ontploffen :P (en mochten bepaalde spellen dan niet werken, dan zet je het toch uit?), aa zorgt er bijvoorbeeld voor dat je minder gekartelde randjes ziet.

Ik vraag me wel af wat jij met de beste grafische kaart die op het moment op de markt is moet, als je niet eens weet wat AA en AF is, ik zou mij in ieder geval een beetje informeren voordat ik >€500 uitgeef aan een onderdeel, maarja, het is natuurlijk leuk dat je zulke bedragen zonder je ook maar een halfuurtje te orienteren uit kan geven ;)

Edit: Uiteraard sluit ik mij bij bovenstaande posts aan, die waren er nog niet toen ik mijn post begon te schrijven :P
1.- me pa betaalde, deze kaart kwam bij nieuwe pc >:)
2.- kweetut nu toch? weetik ook gelijk waarom ik deze kaart heb 8)7

• JoRuZ

JoRuZ

Topicstarter
nieuw probleem: hij wil de instellingen niet vasthouden; als ik hem op opengl zet, dan alle instellingen op ze hoogst dan toepassen -> ok. dan gaat het venstertje weg en als ik er weer inga staat hij weer op direct 3d :? ?

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

LOL, sorry hoor...

Opengl en direct3d werken beiden :)
Alleen het ene spel werkt beter met direct3d, het andere weer met opengl. Of slechts met een van beide.

Je kunt wel voor beide aparte instellingen geven. Zoals jij dus hebt gedaan door alles op hoog te zetten bij opengl.

JayGTeam (213177)

• JoRuZ

JoRuZ

Topicstarter
AaroN schreef op 09 januari 2004 @ 17:53:
LOL, sorry hoor...

Opengl en direct3d werken beiden :)
Alleen het ene spel werkt beter met direct3d, het andere weer met opengl. Of slechts met een van beide.

Je kunt wel voor beide aparte instellingen geven. Zoals jij dus hebt gedaan door alles op hoog te zetten bij opengl.
das dus lekker onduidelijk voor een noob like me :X maarja bedankt :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

verschil anti-aliasing en geen anti-aliasing.

geen anti-aliasing en geen anisotropische filter.
Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/bf1942na.jpg

4xAA en 16xAF
Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/bf1942aa.jpg

zie hier het nut van die opties.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Nogal een zoekertje dus, of in dit geval faq-werk ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.