Toon posts:

piezo db lager krijgen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb twee miniluidsprekers gebouwd voor m'n homecinema. D'r zit een breedbandspeakertje van 8 cm in en ik dacht ik zet er een piezo bij voor de hoge tonen (lekker makkelijk). Nu schreeuwt die piezo het uit, niet te pruimen dat geluid. Bij nakijken van de db die beide speaker afgeven kwam de breedband op 82 db en de piezo op 105 db, Oeps. Vandaar dus dat slechte geluid. Nu weet ik dat je normale speakers naar beneden kunt schroeven dmv weerstanden, maar geldt datzelfde verhaal ook voor piezo's ? Weet iemand dat, ik hoef alleen te weten of hier hetzelfde principe geldt als voor de normale speakers, ik heb een tabel met weerstandwaarden.

Bedankt

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik vermoed van wel maar ik weet het niet zeker, maar ik denk als volgt:
de energie die erin gaat vertaalt zich in een veel luider volume vanwege het rendement (105db/1m/1w ofzo, ik weet niet precies waar je die 105 vandaan haalt) en je breedband is dus minder efficient, dus die vreet in verhouding meer op van je energie die je erin stopt.
Als je in je piezo nou minder energie stop dan gaat ie ook minder luid, denk ik dus...
maar misschien is dat wel niet zo.

Maar sowieso zijn piezo's niet echt pretttige dingen voor in de huiskamer volgens mij en kan je beter eoa goeie tweeter kopen en een goed crossover filter..
denk ik..
maar ik weet niet zoveel van speakers bouwen :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Dat betekent dus dat je de piezo 23dB moet verzwakken (105dB-82dB). De spanning die de piezo te zien krijgt moet dus 23dB omlaag gehaald worden, dit komt overeen met : 10^(23dB/20) = 14.12 keer.

Je moet dus een spanningsdeler bouwen die de spanning 14.12 keer verkleint. Voor de spanningsdeler heb je 2 weerstanden nodig: een eerste parallel met de piezo, noemen we die Ra. Een tweede in serie met de parallelschakeling van piezo en Ra, noemen we die Rb.

De verhouding (Rb + Ra)/Ra = 14.12 (formule spanningsdeler). We moeten Ra zodanig kiezen dat deze beduidend kleiner is dan de weerstand van de piezo, en de versterker toch niet teveel nutteloos vermogen verstookt. Nemen we Ra bv. op 2.2 ohm.

Rb wordt dan: (14.12 - 1) x 2.2 = 28.8 ohm. De waarde die het dichtst in de buurt komt is 27 ohm.

Als je een weerstand van 27ohm / 5W en eentje van 2.2 ohm / 0.5W neemt zit je wel goed, aangenomen dat je box niet meer te verwerken krijgt dan 20W @ 8 ohm. Je kan wat experimenteren met de waarde van de 27 ohm weerstand om het nivo van de tweeter aan te passen.

(het is trouwens zoals djazete al zei sterk aan te raden een gewone tweeter met een simpel filter te nemen...)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou die piezo gewoon wegknikkeren persoonlijk. Piezo hoort niet in HiFi thuis en ook niet in Pro audio.

Als je echt niet tevreden bent, zou ik eerder een nieuw ontwerp maken en dan twee weg. Of een andere breedband unit nemen. De FRS 8 van Visaton kost niks en loopt wel goed door in het hoog (met wel minimale spreiding natuurlijk, dus de speakers goed richten is wel noodzakelijk bij breedband drivertjes).

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Voor zover de TS al niet met een FRS8 werkt... Hij spreekt over een 8cm breedbander met 82dB rendement, net als de FRS8 dus ;) In dat geval is het zeker aan te raden de piezo gewoon weg te laten.

Persoonlijk vind ik het hoog van de FRS8 toch niet zo aangenaam klinken, bv. stemmen hebben een neiging om wat slissend te klinken. Muziek heeft de neiging wat dof te klinken... Maar wellicht ben ik ook wat verwend met m'n infinity Qb ribbon tweeters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, het is inderdaad de FRS 8 die d'r in zit. Ik heb nu de piezo weggelaten en het klinkt wel goed zo (d'r zit nog een subwoofer tussen). Nu zit ik nog te denken om een centerspeaker te bouwen van ongeveer hetzelfde formaat. Enige suggesties welke speaker hiervoor het best geschikt is, liefst eentje indezelfde prijsklasse.

Thanks

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De FRS8 is in principe ook geschikt om er een center van te maken. Maar hij is niet afgeschermd.
Ik gebruik voor mijn rear center dus wel 2 keer de frs8:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/frs8.jpg

En voor de front center heb je dus echt afgeschermde speakers nodig; ik heb zelf gekozen voor de w100sc8 en de sc10n (die laatste kan je evt vervangen voor de g20sc):
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center2.jpg

Wise enough to play the fool

Pagina: 1