SPD Supported

Pagina: 1
Acties:

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:42
Als ik mijn pc (Celeron 700MHz) opstart krijg ik de volgende melding: SPD Supported, deze melding krijg ik nadat het BIOS is geladen!

Ik zou niet weten wat ik hier mee moet, de pc start niet meer door dus ik kan er niets meer mee :'(

De volgende dingen heb ik al gedaan:

Bios gereset, dit maakt niet uit

Geheugen verwisselt, heb 3 geheugen bankjes er in, heb deze 3 er allemaal een x alleen in gedaan, dacht namelijk dat misschien het geheugen wel kapot was maar dit lijkt me sterk omdat ze dan alle 3 in 1x kapot moeten zijn gegaan.

Wie kan mij helpen??

P.S. de pc en het geheugen zijn niet overgeklokt!!

[ Voor 6% gewijzigd door _Arno_ op 09-01-2004 15:59 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
_Arno_ schreef op 09 januari 2004 @ 15:14:
Als ik mijn pc (Celeron 700MHz) opstart krijg ik de volgende melding: SPD Supported, deze melding krijg ik nadat het BIOS is geladen!

Ik zou niet weten wat ik hier mee moet, de pc start niet meer door dus ik kan er niets meer mee :'(

De volgende dingen heb ik al gedaan:

Bios gereset, dit maakt niet uit

Geheugen verwisselt, heb 3 geheugen bankjes er in, heb deze 3 er allemaal een x alleen in gedaan, dacht namelijk dat misschien het geheugen wel kapot was maar dit lijkt me sterk omdat ze dan alle 3 in 1x kapot moeten zijn gegaan.

Wie kan mij helpen??

P.S. de pc en het geheugen zijn niet overgeklokt!!
Bios batterij?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zit in de goede richting te zoeken; SPD heeft idd. te maken met het geheugen. De SPD bevat gegevens over de standaard CAS latencies, extra info over het type modle en b.v. de standaard snelheid.
Ik citeer uit de RAM FAQ:
Serial Presence Detect. Een EEPROM (ROM chip) op de geheugenmodule waarin alle parameters staan met hun waarde plus extra info over de fabrikant en het type module. Het BIOS leest de SPD uit via de System Management Bus en stelt de parameters overeenkomstig de waardes in de SDP in. Het gevolg is dat er niet in het BIOS hoeft te worden gefrutseld om de module goed te laten functioneren.

Een optie is om in het BIOS de SPD te overrulen en handmatig instellingen te doen. Dit laatste kan je doen om het maximale uit de module te halen; vaak is een geheugenmodule tot strakkere (lees: snellere) timings in staat dan door de SPD wordt aangegeven (dit i.v.m. stabiliteit en Jedec of Intel standaarden).
Niet echt een reden voor het crashen van je systeem dus, helaas. Heb je sowieso al een ander geheugenslot geprobeerd btw?

RS_003: "Bios gereset, dit maakt niet uit"

• _Arno_
Aikeleer schreef op 09 januari 2004 @ 18:09:
Je zit in de goede richting te zoeken; SPD heeft idd. te maken met het geheugen. De SPD bevat gegevens over de standaard CAS latencies, extra info over het type modle en b.v. de standaard snelheid.
Ik citeer uit de RAM FAQ:
[...]

Niet echt een reden voor het crashen van je systeem dus, helaas. Heb je sowieso al een ander geheugenslot geprobeerd btw?
Ik heb verschillende geheugenslots met verschillende geheugenbankjes geprobeerd, dus het lijkt me daar niet aan te liggen :S Had alwel gezocht en kwam bij SPD op geheugen uit. Dus ik zou niet weten wat het anders moest zijn.

Hopelijk heeft iemand anders nog een oplossing!

Verwijderd

Zet in de bios "USE SPD" oid uit - en stel handmatig een geheugensnelheid in die het geheugen wel aan kan.

Echter: omdat de SPD de snelheidsinstellingen bevat die het geheugen aan zou moeten kunnen zou je het geheugen ook eens moeten testen in een andere PC of deze nog wel goed is.

• _Arno_
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 05:07:
Zet in de bios "USE SPD" oid uit - en stel handmatig een geheugensnelheid in die het geheugen wel aan kan.

Echter: omdat de SPD de snelheidsinstellingen bevat die het geheugen aan zou moeten kunnen zou je het geheugen ook eens moeten testen in een andere PC of deze nog wel goed is.
Ja ik zou dat inderdaad kunnen testen, maar het lijkt me wel sterk dat 3 geheugenbankjes in 1 x kapot zijn!
Ik heb ook niets aan de snelheid van het geheugen veranderd, dus dat kan het ook niet zijn denk ik! Trouwens ik kan niets in het bios vinden wat met SPD te maken heeft, waar zou dit moeten staan dan???

• _Arno_
Het probleem is opgelost! :D

Het bleek niets met SPD te maken te hebben, deze melding (SPD Suported) geeft de computer altijd enkele seconden, hierna gaat de pc de schijven e.d. detecteren. Hier ging het dus mis, nadat ik de cd-brander heb verwijderd startte de pc weer gewoon op :D

Bedankt voor de reacties!!
Pagina: 1