AMD Athlon 2600/333 erg instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Acropia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04-2019
Het gaat om een nieuw systeem (maandag gekocht):

Proc: AMD Athlon 2600+/333Mhz
MoBo: MSI KT4 AV-L
RAM: 2x 256 DDR-3200/400Mhz
Gfx: VGA GeForce4 MX440 64Mb DDR

Het hele installeren (Win2k,Office2000) is goed gegaan, ook het configureren van
alle randapparatuur ging perfect....

Maar zodra MS Word gestart wordt, of bijvoorbeeld PHP en WinZip ge-installeerd worden, slaat de computer op standby (???) en begint de system-speaker als een sirene te keer te gaan...

Mijn FSB staat op 166Mhz, met een ratio van 12.5....

Enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

It's what it is...

Verwijderd

zit de cooler er goed op ?

-warmtegeleidende pasta gebruikt?

-is het een boxed cooler?
Acropia schreef op 09 januari 2004 @ 15:21:
@Electro Panic

Cooler zit goed, en er zit genoeg pasta op, lijkt me sterk dat het in dit
geval aan de coolor ligt...
je kan nooit weten met computers hoor :) een sirene uit je sys speaker duidt iniedergeval aan dat er iets mis is met de temperatuur of voltage van een of ander hardware onderdeel in je systeem

bios instellingen op default zetten.
en idd chipset drivers installeren voor je mobo en nog geen diag programma's mee installeren. die willen wel eens iets van intrusion alarm geven oid :P
zoek anders eens nieuwe drivers op de MSI site

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 15:28 ]

• Acropia
@Electro Panic

Cooler zit goed, en er zit genoeg pasta op, lijkt me sterk dat het in dit
geval aan de coolor ligt...

It's what it is...

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Chipset drivers? :?

Eerste wat in me opkomt, al heb ik er geen ervaring mee.

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Acropia
@TrickShot

ChipSet driver, van bijgeleverde cd's zijn allemaal ge-installeerd

It's what it is...

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
Wat heb je zelf al geprobeerd?

- ander geheugen?
- minder strakke geheugentimings?
- levert de voeding genoeg watt?

maakt je PC speaker echt een continue sirene geluid of zijn het piepjes? Deze geluiden zouden in je boekje van de moederdbord moeten staan....

[ Voor 38% gewijzigd door Canard op 09-01-2004 15:28 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:20
cooler misschien een te kleine capaciteit? -

• Tpn
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

bij mijn weten is het sirene geluid een teken van proc koeling

ik had het met een regelbare koeler, bleek eerst al dat deze geen voeding kreeg,
je kunt ook teveel koelpasta gebruiken, maar volgens mij krijg je daar niet een sirenegeluid van

[ Voor 3% gewijzigd door Tpn op 09-01-2004 15:34 ]

• Acropia
@Canard

Geheugen (RAM) ligt het ook niet aan...

Geheugentimings... zou ik niet weten, wat zou daar het probleem kunnen
zijn dan? En hoe stel k die in?

Voeding levert wel genoeg

Het is een continu sirenegeluid, aaneengesloten, dus geen losse piepen...

It's what it is...

Verwijderd

check in de BIOS:
1: voltages
2: temperaturen
3: mem timings

en geef die ff door, geef ook ff door wat voor voeding je hebt(merk + type + wattage)
Heb je al eens memtest gedaan of prime95?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 16:23 ]

• riemerg
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10-2021

riemerg

Intel inside ...

heel grappig, ben ongeveer zelfde symptomen tegengekomen bij mn toetsenbord waar een enter-toets van bleef steken. Door het constant ge-enter gaat de speaker beepen, en om 1 of andere reden vliegt hij steeds in stand-by.
Kijk dus effe je enter-toets na.

tussen haakjes: je hebt er zo 2 :)

Idiot outside.

• Acropia
@Donny

Voltages kan ik zo niet opzoeken, omdat het om een pc op me werk gaat (tis nu weekend ;) )

Tempratuur bleef redelijk constant rond de 45 graden (ook na een hele werkdag in werking)

En die memory-timing heb ik geen verstand van.... Wat kan daaraan mankeren, waar vind ik ze?

@Riemerg

Aan die Enter-toets (of elke andere toets op het keyboard) ligt het ook niet...

It's what it is...

• Canard
Acropia schreef op 09 januari 2004 @ 17:13:
En die memory-timing heb ik geen verstand van.... Wat kan daaraan mankeren, waar vind ik ze?
In de BIOS van het moederbord...
PC opnieuw opstarten en dan op DEL drukken... maar ik denk dat je daar beter uit kunt blijven als je al niet weet wat de BIOS is ;)

Ik denk dat je een warmte probleem hebt... ik heb afgelopen week meerdere PC's gezien met een AMD Athlon XP 2600 en ook 2800 en die processor werd bij normaal gebruik (geen spellen) al 70 graden met de gecertificeerde koeling van AMD (dus een boxed CPU).
Waarschijnlijk zit er in je BIOS ook een instelling die een alarm geeft als de CPU boven een bepaalde temperatuur zit...

Je kunt eens proberen om de kast open te zetten... als ie dan geen alarm meer geeft is het vrijwel zeker een warmteprobleem.

[ Voor 42% gewijzigd door Canard op 09-01-2004 22:38 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op een nieuw systeem heb je garantie dus zou ik er niet mee klooien en zeker niet als je niet echt thuis bent in hardware.

ARME AOW’er

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
probeer eens je mem op 166 MHZ te draaien, ik kreeg ook veel bsod met geheugen op 200 Mhz & AMD 2600 XP op 166 Mhz.

Verwijderd

ik heb van de week ook een PC gebouwd met een XP 2600 (333MHz FSB). Ding was niet stabiel te krijgen, alleen op 100/133MHz FSB ipv 166. Lag niet aan het geheugen, niet aan de koeler, en niet aan de processor. De voltage's waren ook goed.
Allemaal heel raar. Het zou al aan het moederbord moeten liggen (QDI Kudoz K7/600). Alles vervangen behalve het mobo. En de temps klopten wel met de bios, het blokkie werdt bloedheet. Ook met een duron 1400 erin, zelfde probleem. Die bleef in een ander mobo met dezelfde koeler onder de 40C, en in dit mobo al in de bios op 59C.

• yowen
  • Laatst online: 04-01-2011
Is je PSU krachtig genoeg? Kan misschien opstarten met minimaal aantal pc onderdelen op te starten en dan de temp in de bios bekijken?

Kan trouwens zijn dat ik het helemaal fout zit, maar van wat ik in andere threads lees kan dat het probleem zijn.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Acropia schreef op 09 januari 2004 @ 15:12:

Mijn FSB staat op 166Mhz, met een ratio van 12.5....

Enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Probeer eens 11.5.
Ik heb ook een 2600+ en die draait gewoon op 11,5x166 (=1909Mhz)

Niet?
[Specs]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15

The Third Man

The Third Jellyfish

Ook al BIOS update geprobeerd (indien voorhanden)?

• Acropia
Ik heb net weer ff in de BIOS gekeken...

FSB: 166
CPU Ratio: 12,5
RAM: 400Mhz (ik heb ook DDR 400Mhz RAM)
Voor de rest alles op Auto

Ik heb de FSB net op 133Mhz gezet, en het systeem is hartstikke stabiel...
Alles wat met 166Mhz fout ging, gaat nu allemaal goed

Temperatuur blijft bij 133Mhz, en 166Mhz onder de 50 graden C...

De BIOS identificeerd de proc nu met 133Mhz, als een AMD 2000+...

MAar ik zou em toch graag weer op 2600+ willen hebben, is er een andere manier om em hier op te krijgen, zonder dat ie instabiel wordt?

It's what it is...

• Canard
Acropia schreef op 09 januari 2004 @ 15:36:
@Canard

Geheugen (RAM) ligt het ook niet aan...
En hoe weet je dat zo zeker? Heb je een ander merk geheugen geprobeerd dan?

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ja zoals al eerder gezegd, het lijkt een temp. issue. Maar als deze pc nieuw is en geen zelfbouw zou ik gewoon terug gaan naar de winkel voordat jezelf gaat lopen sleutelen. Laat hun de koeler e.d. maar na kijken. Het lijkt er gewoonop dat hij te heet wordt. Door hem op 133 te zetten ipv van 166 heeft hij het makkelijker en wordt dus minder heet.

Atari 4 ff'r 😊

• Acropia
@Canard

Heb ander geheugen geprobeerd (ook ander merk)

@BOnus

Temperatuur lijkt me ook niet, want hij blijft ook nu weer redelijk constant op ongeveer 50 graden C hangen...

Heb inmiddels de CAS Latency ipv op Auto, nu op 2.5 gezet, en het leek er op dat het behoorlijk stabiel draaide (FSB:166, Ratio 12,5)
Hij deed het iig een stuk beter, alleen bij installaties van programma's liep ie daarmee nog vast...

Inmiddels ook een CAS Latency van 3 gebruikt, maar hiermee dezelfde resultaten als bij 2,5...

It's what it is...

Verwijderd

Lijkt er meer op dat je koeler scheef zit.

Zit hij wel juistom gemonteerd? Zal de eerste keer niet zijn dat ik een koeler zo ziet zitten (zelfs op kant-en-klare gekochte pc's).

de bevestigingsclip drukt nl. op een bepaalde plaats recht boven de core naar beneden. als je de koeler verkeerd om monteerd (bij sommige modellen is dit niet altijd goed te zien) dan drukt deze klem op de verkeerde kant en staat je koeler scheef op je core. Dit heeft tot gevolg dat je slecht contact maakt EN je core kan cracken.

Overigens zijn de orginele AMD koelers dusdanig van ontwerp dat je goed kan zien Hoe hij gemonteerd moet worden.

• Acropia
Er staat bij mij goed aangegeven hoe deze koeler gemonteerd moet worden...
Is ook exact zo gebeurd...

It's what it is...

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Heb je je cpu cooler ook al daadwerkelijk opnieuw geinstalleerd.

Ook al ben je er heilig van overtuigt dat je alles goed hebt gedaan (heb ik ook eens gehad), kan het toch echt zo zijn dat hier je probleem zit.

De sirene wijst i.d.d. wel deze kant op. Kijk ook eens in je BIOS hoe het bios reageert op lage fan RPM's enzo. Misschien is de tacho draard wel fucked en geeft ie een verkeerd RPM door af en toe.

• Acropia
@acidfever

Heb de cooler er ook af gehad, nogmaals gekeken hoe het met de montage,
hoeveelheid pasta, en plaatsing zat, maar dit is allemaal oke...

RPM voor de CPU Fan geeft ie rond de 2750 aan...

It's what it is...

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

probeer eens de Blaster removal van MS.

ik heb nammelijk met een win2k3 server een probleem gehad dat me RPC service crashte na een paar minuten geboot te zijn, dit weekend heb ik ook me werkstation opnieuw geinstalleerd en daar sloeg ook mijn monitor uit....

na deze tool te draaien was het opgelost.

http://www.microsoft.com/...673a38b4cf&displaylang=en

succes

Verwijderd

Ik heb zelf ook een 2600/333mhz.

Toen ik dit koch werd mij al verteld, dat als je een 333 proc neemt, je geheugen dat ook moest zijun, anders zou het niet geweldig werken. Ik heb dat gedaan. Ook geheugen dus 333mhz. Werkt nog steeds als een trein..

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 16:14:
Ik heb zelf ook een 2600/333mhz.

Toen ik dit koch werd mij al verteld, dat als je een 333 proc neemt, je geheugen dat ook moest zijun, anders zou het niet geweldig werken. Ik heb dat gedaan. Ook geheugen dus 333mhz. Werkt nog steeds als een trein..
Hij zegt al hierboven dat hij zelfs 400 MHz DDR heeft dus die vlieger gaat niet op :z

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

pt0x schreef op 12 januari 2004 @ 15:41:
probeer eens de Blaster removal van MS.

ik heb nammelijk met een win2k3 server een probleem gehad dat me RPC service crashte na een paar minuten geboot te zijn, dit weekend heb ik ook me werkstation opnieuw geinstalleerd en daar sloeg ook mijn monitor uit....

na deze tool te draaien was het opgelost.

http://www.microsoft.com/...673a38b4cf&displaylang=en

succes
A. Is dit niet de oorzaak (want dan zie je altijd nog het schermpje van dat hij over 30 sec afsluit + gaat de pc speaker niet loeien).
B. Zou ik eens er goed over nadenken eens zoiets als 'Windows Update' te gebruiken voordat je je server public online gooit. Zet dus de Windows firewall aan en doe Windows Update. Voorkomen is beter dan genezen en dat zou iemand die met Windows 2003 aan de slag gaat toch moeten weten.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

En toch zou ik proberen je geheugen freq op 166 te zetten en je cpu ratio op 11.5.... bijna gegarandeerd; anders temperaturen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Shunt

Boe

als je temp al 50 graden is op 133 mhz kan je er gif op in nemen dat je cpu veel te heet is als hij op 166 mhz staat
dit is nu al meerdere malen aan gegeven alleen jij blijft iedere keer zeggen dat het dat niet kan zijn, neem het nu maar van deze tweakers aan dat het dit heel goed kan zijn ;)

doe dit eens:

haal de cooler er af.
maak de cooler schoon.
maak je cpu schoon.
pak nieuwe koel pasta.
doe die er op HEEL DUN.
en probeer het nog eens.

als je dit gedaan hebt en het werkt nog niet dan is het idd je cooler naar alle waarschijnlijk hijd niet ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 12 januari 2004 @ 18:05:
[...]
Hij zegt al hierboven dat hij zelfs 400 MHz DDR heeft dus die vlieger gaat niet op :z
Net wel. Je leest wel meer over problemen met 'te snel' DDR geheugen. Veel kans dat als hij een 333Mhz reepje steekt, het wel goed gaat.

PC3200 geheugen werkt blijkbaar zelden goed.

• Acropia
@Pt0x
Die Blaster-worm kan het ook niet zijn, heb gelijk na de installatie van Win2k, alle service-packs en nodige pachtes er op gezet.... zo ook een patch tegen die worm...

@yojordi
FSB=166, Ratio=11,5 heb ik ook al geprobeerd, hij geeft ook een 2600+ aan, maar toch loopt die vast bij installaties van software, met het zelfde gevolg, dat ie gaat loeien...

@Shunt
Heb die temperaturen nog eens gecheckt, en ze zijn als volgt gemiddeld:
FSB=133, Ratio=11,5: 43
FSB=133, Ratio=12,5: 46
FSB=166, Ratio=11,5: 46
FSB=166, Ratio=12,5: 50

Ik zal deze week weer ff nieuwe pasta halen (misschien is deze niet goed ofzo?!?) en dan smeer ik dat er eens op, misschien dat het helpt, maar persoonlijk vind ik bovenstaande temperaturen zeer redelijk... dus lijkt me dat de coolor/pasta voldoende moeten zijn

@Green.Velvet
Ik zal eens proberen bij de winkel wat te regelen, of ik ze om kan ruilen voor 333...

It's what it is...

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 20:24:
[...]

Net wel. Je leest wel meer over problemen met 'te snel' DDR geheugen. Veel kans dat als hij een 333Mhz reepje steekt, het wel goed gaat.

PC3200 geheugen werkt blijkbaar zelden goed.
Dat lijkt me apekool, op een goedkoop/onbekend mobo kan ik me dat voorstellen, maar op een MSI KT4 bord, supermodern en een van de beste moederborden voor de Socket A + VIA chipset die er voorhanden zijn lijkt het me zeer sterk dat het niet een doodgewoon DDR400 reepje op DDR333 kan gebruiken. We leven niet meer in begin jaren negentig waar het doodnormaal was dat het ene reepje niet samenwerkte met het andere en/of het mobo.

• Acropia
@Lekkere Kwal
Ook staat er in de man van het mobo dat 400Mhz RAM ondersteund wordt...

It's what it is...

Verwijderd

Tuurlijk kan dat bord 400 aan. Maar dat wil niet zeggen, dat je dat kan gebruiken met een 333 processor. Dan moet je ook een 400Mhz processor gebruiken. Een combo van 333 geheugen met een 400Mhz processor levert problemen op...

Lekkere kwal: dat zei ik dus al.. ik kon ook lezen dat hij 400 gebruikte... beter lezen, dus..

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 08:39:
Tuurlijk kan dat bord 400 aan. Maar dat wil niet zeggen, dat je dat kan gebruiken met een 333 processor. Dan moet je ook een 400Mhz processor gebruiken. Een combo van 333 geheugen met een 400Mhz processor levert problemen op...

Lekkere kwal: dat zei ik dus al.. ik kon ook lezen dat hij 400 gebruikte... beter lezen, dus..
echt dit is dus de grootste onzin 8)7
mijn broertje's (alle 2) hebben een barton 2500+ 166 mhz fsb en daar zit gewoon lekker 200 mhz geheugen in. geen enkel probleem. zels als ik ze 1 op 1 200 zet (lopen ze bijde dus @ 3200+ }) geen enkel vuiltje aan de lucht.

waar baseer jij die omperking dan op? dat zou ik wel eens willen weten. want 200 mhz (400 ddr) kan met gemak op 166 draaien dat is alleen maar makkelijker voor dat geheugen en kan het vaak ook nog eens strakkere timings aan.

Game PC

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-06 15:58
SiGNe schreef op 10 januari 2004 @ 20:45:
[...]

Probeer eens 11.5.
Ik heb ook een 2600+ en die draait gewoon op 11,5x166 (=1909Mhz)
Dit hoeft niet per se, want een Barton XP2600+ (512 KB Cache) is 11,5x166, maar de gewone TbredB (256 KB) is 12,5x166.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 08:39:

En ik zei al dat het apekool was en zolang je niet met bronnen komt doet iedereen dit verhaal van jou ook af als apekool. Immers kijk maar eens naar alle benchmarks die Toms Hardware uitvoert met 333 FSB processoren, juist, met DDR400...

• Acropia
Ik heb de cooler er nogmaals afgehaald, en alle pasta verwijderd (was de pasta die er bij geleverd was), nu nieuwe pasta er op, en hij draait nu al volgt:

FSB: 166
Ratio: 11,5 (ik probeer vanmiddag ook nog ff de 12,5)
Temp: 43 :)

Hij blijft nu een stuk koeler dan met de pasta die er bij zat...

Tot zover kan ik em ook nog niet vast krijgen, alle installaties werken nu perfect, en ook in Word en Excel, waar de eerste problemen op waren getreden, gaan alles nu vloeiend...

Maar wat ik nu begrijp uit het bericht van Lekkere Kwal e.a., zou ik die CAS ook weer lager kunnen zetten??? (staat nu op 3)

It's what it is...

• Shunt

Shunt

Boe

kan maar er zit geen garantie op dat dit werkt :D
ram voltage op max en dan bvb 2.5 3 3 8 ofzo proberen en als dat werkt nog een stapje lager en gewoon een stapje lager blijven gaan tot hij niet meer op start en dan even cmos resetten via jumper en dan weet je meteen de max van je geheugen :D

Game PC

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Acropia schreef op 13 januari 2004 @ 11:02:
Maar wat ik nu begrijp uit het bericht van Lekkere Kwal e.a., zou ik die CAS ook weer lager kunnen zetten??? (staat nu op 3)
Dat is een kwestie van tweaken. Komt neer op uitproberen en kijken of hij ook dan stabiel blijft draaien voor een lange tijd. Als je niet zoveel om extra snelheid geeft kan je het ook zo laten en blij zijn dat je nu eindelijk een stabiel systeem hebt ;)

• Acropia
@Lekker Kwal
Dan laat ik em lekker op CAS3 staan, vind het persoonlijk zo snel zat... Wordt toch gewoon gebruikt als standaard kantoorpc met Office er op, meer niet eigenlijk...

Zal alleen die Ratio nog eens op 12,5 proberen, en als die weer gaat loeien, laat ik em mooi op 11,5 staan....

Thnx iedereen!

It's what it is...

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

@ lekkere kwal.

Bij mij ging met windows XP ook geen schermpje open met die melding van de RPC.
dat de PC speaker niet gaat loeien is ook niet waar, want ik heb het ook meegemaakt. waarscheinlijk krijgt je geheugen een aanslag door die vastloper.
erg vervelend
Pagina: 1