EXTRA geheugen, de oplossing ? P3, 500 MHz!

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• gerdesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

gerdesign

Pluk een roos, Tweak de dag!

Topicstarter
Hoop dat ik goed zit hier qua topic!

Ik heb een P3 500Mhz staan thuis met 265 MB geheugen (sdram).

Mijn vraag is simpel, als ik het geheugen wat wil uitbreiden (kost niet zoveel geld meer dit soort geheugen zie ik), hoeveel zou ik er dan bij stoppen zodat windows xp MAAR vooral films e.d. sommige games lekker draaien (spelletjes die wel voor een P3 500 gemaakt zijn uiteraard).

Is een dergelijke aankoop effectief of zal het weinig gaan uitmaken?

Wat is jullie mening?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 13:23
Windows XP werkt meestal het beste met 512 MB of meer, je zou er dus 256 MB geheugen bij kunnen prikken, maar je CPU blijft de bottleneck. Films gaan ook steeds meer eisen van je CPU vanwege nieuwe codecs etcetera, dus een CPU upgrade zou denk ik een stuk effectiever zijn dan nu nog je geheugen upgraden :)

The devil is in the details.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Windows XP zal wel wat soepeler gaan draaien aan de hand van wat meer werkgeheugen. Maar dan is het ook nog de vraag of je nog geheugen kan uitbreiden. Wat voor een type en merk moederbord heb je? Betreft het een intel LX of ZX chipset dan is 256MB het maximum.
Graag meer informatie. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
BX chipset is het als het goed is of anders een via. De LX en ZX hebben geen 100mhz fsb die de p3 500 nodig heeft.

BIj een bx chipset is 512mb het maximum en moet je ook opletten op de grote / samenstelling van de dimm.

Ik denk dat het iets lekkerder werkt, maar verwacht geen super prestatie verbetering.

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

ik sluit me aan bij de vorige post, zelf heb ik ook moeten ervaren dat nadat mijn videokaartupgrade de fps precies hetzelfde was.
mijn processor kon gewoon niet meer, dus als gevolg heb ik tijdje met een minder fijn gevoel rond gelopen, totdat ik mobo proc en geheugen had geupgrade.

daarna was ik heppie :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

December schreef op 09 januari 2004 @ 14:53:
Windows XP werkt meestal het beste met 512 MB of meer, je zou er dus 256 MB geheugen bij kunnen prikken, maar je CPU blijft de bottleneck. Films gaan ook steeds meer eisen van je CPU vanwege nieuwe codecs etcetera, dus een CPU upgrade zou denk ik een stuk effectiever zijn dan nu nog je geheugen upgraden :)
Precies, met een beetje mazzel kan er wellicht een Tualatin Celeron van 1.3 of 1.4 GHz in. Dat schiet pas op.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

EXX schreef op 09 januari 2004 @ 14:57:
[...]
Precies, met een beetje mazzel kan er wellicht een Tualatin Celeron van 1.3 of 1.4 GHz in. Dat schiet pas op.
Dan zou je veel beter voor een goedkoop AMD moederboardje (35~40 euro) kunnen gaan en daar een duron 1400 of 1600 voor 35~40 euro inprikken. Stukken sneller en bovendien wat meer op de toekomst gericht dan het blijven steken bij een BX. Je kan overigens met bepaalde moederboarden gewoon je oude geheugen blijven gebruiken.

Ikzelf draai ook Windows XP met slechts 256Mb geheugen en ik ervaar geen problemen (weliswaar met een overgeclockte XP 1700).

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 21:39

Booster

Superuser

Eastern schreef op 09 januari 2004 @ 14:56:
BIj een bx chipset is 512mb het maximum en moet je ook opletten op de grote / samenstelling van de dimm.
De Asus P3B-F kan anders prima 1 GB aan, als BX mobo zijnde ;)

Geheugen bijprikken, en als het een BX is kan er waarschijnlijk een P3 1 Ghz slot1 in. Mogelijk ook een Celeron 1.1 FCPGA (met FCPGA-slot1 converter wel).

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Eastern schreef op 09 januari 2004 @ 14:56:
BX chipset is het als het goed is of anders een via. De LX en ZX hebben geen 100mhz fsb die de p3 500 nodig heeft.
ZX ondersteunt wel degelijk 100 MHz FSB.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb eens moederbord meegemaakt die enorm vertraagt ondanks 512 MB ram (in 4 reepjes van 128 MB) Er zit oude P2-500 in (dus met dikke core). Het is ook beetje naamloze moederbord, maar er zit wel BX chipset op.

Er is me gezegt dat dit komt door cache in cpu. Die kan niet zoveel aan en dat vertraagt de boel aanzienlijk en is zelfs instabiel.

Ik zou persoonlijk liever voor snellere cpu gaan, omdat ze toch niet meer zoveel kosten. En moederbord dat DIMM ondersteunt vanaf 256 MB is aan te raden. SDRAM is duurder dan DIMM, dat moet je eens weten.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

256MB zou genoeg moeten zijn voor wat jij wilt. Beetje hetzelfde als, dikke banden heb je nodig om lekker hard door de bochten te kunnen, maar je moet niet verwachten dat je met dikke banden met een fiat panda ook heel hard door de bochten kan :z :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, dit is wel erg simpel gesteld. Hou gewoon je geheugengebruik in de gaten en wanneer deze regelmatig tegen de 90%~100% aantikt, dan moet je vooral geheugen bijprikken :) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel geheugen heb ik nodig?" B)

/faq
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.