dataherstel / hd herstel

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Al vele topics over geweest maar toch wil ik het volgende aan jullie vragen:

Mijn harde schijf gaaf opeens een krakend geluid en direkt daarna een blauw scherm in winxp. Pc uitgezet en weer aangezet maar de harde schijf gaf geen toon meer. Spint ook niet meer.
Intussen had ik wel een backup op een andere hd in de vorm van een image maar die harde schijf waar deze backup op stond is overschreven door een nieuwe installatie van winxp pro (ook 2 partities op aangemaakt voor de nieuwe installatie en een extra partitie).

Voor de kapotte hd maxtor diamond max ga ik proberen om:
de printplaat van een identiek model over te zetten op deze kapotte hd (volgens dit forum al diverse malen met success)
Indien dit niet werkt de bovenkant openschroeven en proberen de head over te gooien van een goede identieke schijf (heb dan toch niets meer te verliezen buiten natuurlijk de HD maar dit risico neem ik dan maar) Heb nog niet kunnen vernemen in dit forum dat er iemand is die het gelukt is om de bovenkant open te schroeven en de head over te zetten maar ja toch maar proberen.

Vraag is: weet er iemand links op internet om te laten zien wat je dan precies moet doen om de koppen over te zetten?
Is er een kans (met goede software misschien) om de data waar de backup op stond en die overschreven is door winxp terug te halen?

monta

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koppen overzetten levert je vrijwel per direct een dode hdd op, tenzij je het in een cleanroom doet. HDD's zijn niet voor niets luchtdicht afgesloten.
En een krakend geluid duidt op een headcrash. Daar help oop geen printplaat-transplantatie aan.
Die HDD kun je echt als verloren beschouwen. Jammer voor je dat je je image kwijt bent, maar nofi, da's gewoon een knap stomme aktie van je.
Eigenlijk kan ik nix anders doen dan je veel plezier wensen met het compleet opnieuw installeren van je XP machine ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The_Eagle schreef op 09 januari 2004 @ 14:41:
Koppen overzetten levert je vrijwel per direct een dode hdd op, tenzij je het in een cleanroom doet. HDD's zijn niet voor niets luchtdicht afgesloten.
En een krakend geluid duidt op een headcrash. Daar help oop geen printplaat-transplantatie aan.
Die HDD kun je echt als verloren beschouwen. Jammer voor je dat je je image kwijt bent, maar nofi, da's gewoon een knap stomme aktie van je.
Eigenlijk kan ik nix anders doen dan je veel plezier wensen met het compleet opnieuw installeren van je XP machine ;)
Ik vrees voor het ergste (dure datarecovery bedrijven inschakelen...). Zij kunnen de data terughalen, dan is de vraag "Kost zo'n datarecovery meer dan de waarde van de data" [ik weet dat het lame is, maar als je per ongeluk de harde schijf van een advocaat wis (is 1 keer gebeurt in antwerpen) , dan moet je de advocaat een "gratis pak alles dat ik wil ronde in je computerwinkel" aanbieden, anders komen er miljoenenclaims].

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 16:39 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 16:34:
Ik vrees voor het ergste (dure datarecovery bedrijven inschakelen...). Zij kunnen de data terughalen, dan is de vraag "Kost zo'n datarecovery meer dan de waarde van de data" [ik weet dat het lame is, maar als je per ongeluk de harde schijf van een advocaat wis (is 1 keer gebeurt in antwerpen) , dan moet je de advocaat een "gratis pak alles dat ik wil ronde in je computerwinkel" aanbieden, anders komen er miljoenenclaims].
Het terughalen van data is overigens niet altijd 100 %.
Bij een dergelijke wis actie zou je gewoon de data terug kunnen halen mits je er verder niet mee gerommeld hebt. Dan nog elk bedrijf heeft algemene voorwaarden, bij een computerzaak kan dat bv zijn dat zij niet verantwoordelijk zijn voor verlies van data.

En dan nog wat als de HD gewoon kapot was geweest, dan vind ik dat wel een erg makkelijke oplossing om het computerbedrijf ervoor aan te klagen, als je bezig bent met aanklagen zou ik zeggen, pak het goed aan, klaag (of probeer dan) Maxtor / WD / Seagate oid als biljoenen bedrijven dan aan te klagen...

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Kleintje81 schreef op 09 januari 2004 @ 18:09:
[...]

Het terughalen van data is overigens niet altijd 100 %.
Bij een dergelijke wis actie zou je gewoon de data terug kunnen halen mits je er verder niet mee gerommeld hebt. Dan nog elk bedrijf heeft algemene voorwaarden, bij een computerzaak kan dat bv zijn dat zij niet verantwoordelijk zijn voor verlies van data.

En dan nog wat als de HD gewoon kapot was geweest, dan vind ik dat wel een erg makkelijke oplossing om het computerbedrijf ervoor aan te klagen, als je bezig bent met aanklagen zou ik zeggen, pak het goed aan, klaag (of probeer dan) Maxtor / WD / Seagate oid als biljoenen bedrijven dan aan te klagen...
Op de factuur van die computerwinkel staat dat je backups moeten nemen voordat je de computer binnenbrengt en dat de winkel niet verantwoordelijk is voor dataverlies. De winkel heeft een leerjongen/stagair, die jongen heeft verkeerde BIOS-settings ingesteld zodat een ouwe schijf data verliest. De jongen moest van de baas aan de klant uitleggen wat die gedaan heeft, advocaten-lameing met een cassetterecorder aan de telefoon (dus 100% bewijs, dat winkel fout is). Het schijnt dat een disclaimer op de factuur of als algemene voorwaarden niet geldig is voor dataverlies, Belgische wetgeving is ook maar iets raars.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 21:05:
[...]

Op de factuur van die computerwinkel staat dat je backups moeten nemen voordat je de computer binnenbrengt en dat de winkel niet verantwoordelijk is voor dataverlies. De winkel heeft een leerjongen/stagair, die jongen heeft verkeerde BIOS-settings ingesteld zodat een ouwe schijf data verliest. De jongen moest van de baas aan de klant uitleggen wat die gedaan heeft, advocaten-lameing met een cassetterecorder aan de telefoon (dus 100% bewijs, dat winkel fout is). Het schijnt dat een disclaimer op de factuur of als algemene voorwaarden niet geldig is voor dataverlies, Belgische wetgeving is ook maar iets raars.
zoiets is in nederland ook een keer gebeurd. rechter vond dat de klant misschien wel min of meer gelijk had, maarja er is ook nog zoiets als gezond verstand.
klant had maar backups moeten maken, claim afgewezen.

stond eerst op hccnet.nl
Pagina: 1