[algemeen] Microsoft licentie info*

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik ben bezig aan een eindwerk in ASP.NET / SQL-server 2000 en als deel van men opdracht moet ik ook de benodigde licenties nagaan.

Voor de webserver(s) zou ik Windows 2003 server web edition gebruiken, hier heb ik geen extra licenties voor nodig juist? Ook niet indien er 2 of 3 websites onder aparte logins opstaan?

De SQL server (standard versie) kan ik niet draaien onder web edition aangezien die enkel webserving toestanden toe laat, dus windows 2003 standard edition dan maar.
Welke licenties heb ik nodig voor die server buiten de installatie licentie van windows 2003 standard en sql-server standard? Wat bij meerdere websites met aparte databases of bvb 2 webservers met elk 2 aparte websites (4 in totaal dus) die allen een database hebben op die SQL server?

Ik heb de microsoft site al nageplozen maar versta er mij niet echt uit, heb ik voor sql-server genoeg aan een per-server licentie voor meerdere webservers of moet ik een external connector licentie hebben voor windows 2003 of beiden?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik zie door de licentie-bomen het legale-bos niet meer.

PS, ik hoop dat dit het juiste forum voor deze vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11-2023
Waarom bel je Microsoft niet even?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
Al geprobeerd, die zijn niet direct bereid om een student te helpen die niks gaat aankopen.
Begonnen direct over volume licensing voor meerdere servers enzo, niet echt wat ik zoek dus. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 20:28

grimson

domeingrommer

Deze al gelezen ?

SQL Server 2000 Licensing FAQ
http://www.microsoft.com/sql/howtobuy/faq.asp

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Voor SQL Server heb je, als je die aan het web hangt, sowieso een Processor License nodig. Dan komt het grijze gebied in hoeverre je MSDE mag en kan gebruiken.
En SQL Server gaat idd niet draaien onder web edition; als ik me goed herinner kan je MSDE wel installeren of web edition

En de vraag: Wil je je SQL Server niet op een aparte server hebben, zodat je webserver met een Dual processor evt. kan uitrusten? (wat uiteindelijk weer afhankelijk is van de verwachte load)

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 09-01-2004 14:51 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
Die licensing FAQ heb ik al gelezen, van SQL server en van windows 2003.

Die sql-server is aparte machine ja want dat mag je niet draaien op web edition.
Anders moet daar ook standard of enterprise op en dan is het waarschijnlijk ook weer andere licentiestructuur voor websites/ftplogins op die webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik gok dat je nodig hebt, zoals jij schetst:
1x server (single proc)
1x Win2k server/ 2k3 standard edition
1x SQL Server Processor License

1x server (single / dual proc)
1x Win2k3 web edition

Maar d'r zit iig bij mij een redelijke twijfel, dus ik laat het graag anderen bevestigen of ontkennen. :)

Hierbij mag je een onbeperkt aantal databases aanmaken op je sql server en kan je een onbeperkt aantal websites aanmaken. Je zit natuurlijk alleen wel met je performance. :)

Hoe het zit met inlognamen, CALS, etc.. Geen idee.. :X Wat ik schetste was alleen de toegang voor 'anonieme' webbezoekers of bezoekers die je authenticeert mbv Forms Authentication.

[ Voor 70% gewijzigd door gorgi_19 op 09-01-2004 15:00 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
Dus als ik een sql-server Server licentie + device CAL per webserver zou nemen mag ik bvb geen 5 website + elk een db per server gaan draaien? Het is echt een licentie per userlogin op de sql-server of een processor licentie om onbeperkte logins?
En wat dan met de windows 2003 zelf, moet ik daar nog per database-user een CAL hebben of enkel een Server licentie voor de server zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
Kheb het eindelijk gevonden denk ik.
Indien een bedrijf zelf een eigen site wil hosten mag dat op web edition + een sql-server met windows 2003 en licenties voor anonymous internet users.
Indien je commercieel hosting wil gaan verhuren moet je een via SPLA de juiste licenties aanschaffen.
Website SPLA voor de geintresseerden: http://www.microsoft.com/serviceproviders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55
StRuJeKeR schreef op 09 januari 2004 @ 14:52:
Die licensing FAQ heb ik al gelezen, van SQL server en van windows 2003.

Die sql-server is aparte machine ja want dat mag je niet draaien op web edition.
Anders moet daar ook standard of enterprise op en dan is het waarschijnlijk ook weer andere licentiestructuur voor websites/ftplogins op die webserver.
Daarnaast is het beveiligingstechnisch ook niet echt verstandig je database op je webserver te draaien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/default.asp Mischien dat je aan deze link iets heb?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1