Geheugen upgrade Dell Dimension 4600

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28
Systeem: P4 2,66MHZ met 256 PC333 DDR SDRAM (2 keer 128MB) met 4 geheugen slots. Nu wil ik dit geheugen graag upgraden maar een search hier vertelde mij dat dit nog weleens problemen geeft met Dell. Ik las dat als ik 512MB erbij wil doen dat dat niet werkt, het zou dan alleen werken als twee keer 256MB erbij zou doen. Echter nu heb een Kingston KVR (??) 512MB chip tijdelijk kunnen gebruiken en deze bij de 2 keer 128MB gedaan. Vervolgens geen probleem, gewoon 768MB geheugen!!

Dit brengt mij in de verwarring. Aangezien ik misschien in de toekomst nog verder wil upgraden vraag ik mij af wat ik moet en kan doen. Als ik 2 keer 256MB erbij haal zitten alle slots vol, als ik 1 keer 512MB haal werkt het misschien niet meer. Ik dacht hierbij aan een Dimm DDR PC333 512MB Oem, past dit uberhaupt wel bij DDR SDRAM?

pepernooot

Verwijderd

Als je kijkt op de site van Crucial ( http://www.crucial.com/eu/store ) Dan zou volgens hen zelfs 1GB rams nog moeten werken.
Ik dacht dat als zij iets aanraden en het werkt niet, dat ze dan het geheugen terug nemen, maar dat moet je even lezen. Ze bieden in delk geval goede service! Reageren op mail en leveren snel...

Ik heb verder geen ervaring met Dell dimension computers...
Wel met crucial...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
als ik 1 keer 512MB haal werkt het misschien niet meer.
Hoezo, je had toch getest met 512Mbyte, en dat werkte toch? Ik zou gewoon 512 erbij prikken en je vierde slot vrij laten, kun je zonodig nog verder uitbreiden (als het je zinnig lijkt).

• dinkelover
In principe kan mijn computer (moederbord?) 2 GB aan, dat is het probleem niet.

Ja, dat lukte maar was KVR (Kingston Value Ram ofzo) geheugen. Overigens als ik via de Dell-support kijk, naar mijn configuratie staat er bij geheugen dit:

Werkgeheugen
DIMM: 128 Mb SDRAM
DIMM
DIMM

Dit zou betekenen dat het weer SDRam is toch? Of kan het ook DDR-SDRam zijn zoals bij aankoop stond?

pepernooot

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 23:21

Oceria

I've been in between....

De Dell Dimension 4600 heeft een Intel 865G chipset en kan dus DDR geheugen in Dual channel configuratie aan. Daarvoor moeten er wel 2x de zelfde soort geheugen reepjes gebruiken. Als je er een derde bij zet (of slechts 1 gebruikt) gaat je chipset over op single channel modus, je gaat zeg maar van RAID 0 naar JBOD (langzamer dus).
Dell gebruikt Kinston geheugen maar ik geloof dat de meeste systemen geen moeite hebben met andere merken.

[ Voor 1% gewijzigd door Oceria op 09-01-2004 14:02 . Reden: Het was dus de 865G chipset ;) ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• dinkelover
Ok, dus 2 keer een 256MB DDR module erbij doen werkt sneller dan een keer 512MB... maar mocht ik toch voor 1 keer 512MB gaan, blijven die twee van 128MB toch nog wel "samenwerken"??

pepernooot

• dinkelover
kick

pepernooot

• dinkelover
Ok, onduidelijk wat ik bedoel. Opnieuw/anders:

Ik heb 4 slots, nu met 2 keer een 128MB DDR module, totaal dus 256MB...
Nu ondersteunt mijn computer dus Double Date Rate memory (DDR).. en ik wil graag upgraden naar 768MB.. kan ik nu het beste 2 keer 256MB DDR bijvoegen of in een keer 512MB DDR??

Als ik kies voor 2 keer 256 MB DDR, werken deze dan net als de 128MB modules samen zoals het hoort met DDR? En blijven de 128MB modules ook samenwerken?

Als ik kies voor 1 maal 512MB DDR, werken de 2 128MB DDR modules dan nog wel samen?

En is dan dus 2 keer 256MB erbij sneller dan 1 keer 512MB erbij?? Of is dit niet te merken? (Ik zou heel misschien nog een keer willen upgraden in de toekomst :? vandaar).

Ik lees overal vanalles over DDR maar niet met vier modules waarbij ze als 2 paren werken... Heb op GoT dit nog niet gevonden, correct me if i'm wrong :X

pepernooot

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Bezig met precies hetzelfde hier voor een kennis. :)
Volgens mij is het in ieder geval het meest interessant om te gaan voor 2 x 256 MB en als je in de toekomst weer wil upgraden, ook de 2 bestaande 128 MB modules te vervangen.

Even doorgaand op jouw probleemje zit ik met het volgende:

Dit zijn de specificaties van de door dell geleverde 128 MB modules:
128MB PC2700 DDR SDRAM (Kingston)
Als je nu in de pricewatch voor een 256MB reepje met dezelfde specs gaat kijken:
256MB PC2700 DDR SDRAM (Kingston)

Dus. Ik kom via de pricewatch bij Informatique terecht en gebaseerd op de specificaties, lijkt dit geugenreepje de goede. Prijs: € 41,-. Echter, gebruik makend van de Kingston geheugen configurator (ook op de site van informatique), kom je, na het invullen van de Dell gegevens, terrecht op dit reepje. Maar dat kost je dus met z'n € 64,-, zo'n € 20,- meer.

Wie weet wat het verschil is? Deze module komt qua prijs in de buurt, maar dit is ECC-R geheugen. Dat moet toch ondersteund worden door het moederbord? En trouwens die is dus € 1,- goedkoper. (?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dinkelover schreef op 09 januari 2004 @ 13:58:
In principe kan mijn computer (moederbord?) 2 GB aan, dat is het probleem niet.

Ja, dat lukte maar was KVR (Kingston Value Ram ofzo) geheugen. Overigens als ik via de Dell-support kijk, naar mijn configuratie staat er bij geheugen dit:

Werkgeheugen
DIMM
DIMM

Dit zou betekenen dat het weer SDRam is toch? Of kan het ook DDR-SDRam zijn zoals bij aankoop stond?
Zoals je zelf aangeeft is DDR-SDRAM gewoon een type SDRAM (net zoals SDR-SDRAM). Dus dit zou erg goed kunnen kloppen.

Maareh- een Dell is gewoon een PC, waarom ga je niet gewoon na wat er in de FAQ staat:
PMG FAQ

En als dat niet lukt, mag je tenminste genoeg info geven volgens policy:
PMG Beleid

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.