[fonts] Manuele font substitution bij PDF

Pagina: 1
Acties:

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10-2025

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Topicstarter
Ik heb hier problemen met een een PDF waarvan ik de fonts niet lokaal heb staan en de fonts zijn niet ge-embed in de PDF. Het gaat om de fonts "Avenir" en "Helvetica" die beiden betalende fonts zijn. Ze kopen is voor mij geen optie op dit ogenblik...

Acrobat doet dan automatisch aan font-substitution en toont de PDF met de ingebouwde "Adobe Sans MM" (of toch iets in die aard). Het uitzicht van het document met dat font is voor mij goed genoeg.

Nu moet ik van de PDF een PostScript file kunnen maken met embedded fonts. De referentie naar de oorspronkelijke fonts blijft echter staan. De gemaakte postscript file wordt vervolgens gestuurd naar een speciale printer en die kan font-substitution niet aan...

Nu zou ik willen weten of het mogelijk is de verwijzing naar de oorspronkelijke fonts te vervangen door een ander font die ik wel heb staan (bijvoorbeeld "Swiss" i.p.v. Helvetica: beiden zijn identiek). Het gaat om een behoorlijk aantal PDF's, dus kan ik niet manueel iedere lijn gaan aanpassen in de PDF.

Kent iemand een manier om dit te doen? Misschien ergens een tool (liefst freeware)?

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waarmee zet je de PDF's om naar PostScript? En wat voor instelmogelijkheden heb je daar?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

bij mijn weten is daar third-party software voor nodig, kun je niet gewoon 'Print as Image' (in NL ws. iets van Afbeelding printen) gebruiken?

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• apa

apa

Topicstarter
Waarmee zet je de PDF's om naar PostScript?
Voor de omzetting naar PS gebruik ik Adobe's Generic PostScript Printer driver...
En wat voor instelmogelijkheden heb je daar?
Ongeveer dezelfde als op een gewone PostScript printer denk ik zo... Ook font-substitution, maar dan enkel voor de fonts die op mijn systeem staan.
bij mijn weten is daar third-party software voor nodig, kun je niet gewoon 'Print as Image' (in NL ws. iets van Afbeelding printen) gebruiken?
Had ik ook al aan gedacht, maar de afdruk mag geen kwaliteit verliezen: daarom zou ik op zijn minst een TIFF moeten maken met een hoog aantal dpi's. Verder gaat het over een paar tienduizend files, en een TIFF converteren naar PS geeft een file van meer als 30 MB per pagina. Iedere file telt bovendien een 5-tal pagina's... Je raadt het al: niet echt doenbaar :(

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

En als je een PS file schrijft en die met de distiller omzet naar pdf, dan heb je meer controle over je fonts en kun je fonts vervangen ik doe maar een gok, ik kan hier even niet uitzoeken of dat mogelijk is.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• apa

apa

Topicstarter
En als je een PS file schrijft en die met de distiller omzet naar pdf, dan heb je meer controle over je fonts en kun je fonts vervangen ik doe maar een gok, ik kan hier even niet uitzoeken of dat mogelijk is.
Daar heb ik dezelfde controle als bij de conversie van PDF naar PS... Dus dat helpt mij spijtig genoeg niet.

Nu heb ik iets gevonden wat mij interessant lijkt. In de Acrobat help file staat dat de Distiller meerdere PostScript files kan mergen. Bij het mergen houdt die slechts 1 versie over van de font subsets. Stel dat ik een PS file kan vinden (of maken op basis van een PDF-file ofzo) waarin die fonts embedded zijn en deze samen met mijn file door de Distiller jaag, dan zou ik een PDF moeten overhouden met de font geëmbed, right?!

Met Acrobat zou ik daarna de overtollige pagina's er weer kunnen uitzwieren (dit kan ik automatiseren, dus dat vormt geen probleem).

Heeft iemand hier dan een PDF-file staan (of kan die dat AUB aanmaken) waarin volgende fonts ge-embed zijn:

Avenir-Heavy
Avenir-Light
Avenir-Medium
Avenir-Roman
HelveticaInserat-Roman
Helvetica
Helvetica-Bold
Avenir-Book

Pagina: 1