[Laptop] koeler...onzin of waarheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderWit
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
OK, allereerst: heb al urenlang geslurft en gezocht op allerlei fora.

Zodra er een nieuwe lidl/aldi flaptop op de markt komt wil ik deze aanschaffen (als er binnen 2 maanden niks komt ga k naar de mediamarkt :*) ) en ben tot de conclusie gekomen dat het nuttig is om laptopjes van deze bronnen wat meer te koelen. Zeker als je ook wat wilt gamen.

Ben allerlei ingewikkelde apparaten tegengekomen :? (ook jullie komen met eigen creaties ;) )maar eigenlijk zoek ik iets wat geen electronica bevat. (makkelijk mee te nemen)

Naast een simpele "onderlegger" (http://www.lapbottom.com/) ben ik deze tegengekomen: http://193.114.46.41/cooler.html (via www.laptopcooler.nl)

Dit lijkt me dus ideaal maar wat zijn jullie ideeen bij de stelling "De notebook blijft koeler, waardoor de ventilator minder snel aanslaat. Hierdoor gaat de batterij aanzienlijk langer mee!"

Is deze techniek echt zo effectief of is het gewoon onzin?? Iemand ervaring?

Thnx!

PS k dacht eerst zet dit in Gadgets maar is toch niet echt gadget hè! 8)

/edit ik kom net achter deze info :Alle prijzen zijn exclusief BTW en € 12,50 orderkosten, dan wordt het totaal bedrag voor dit product behoorlijk hoog ( zoŽn €45 :( )

[ Voor 9% gewijzigd door SanderWit op 09-01-2004 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt ook een beetje aan de notebook of je zoiets nodig hebt (of dat het veel zin heeft) op een mobile of centrino platform is het niet nodig imho.
als je een desktop P4 hebt is he wellicht interesssanter omdat deze gewoon stukken warmer worden. Maar je moet ervanuit gaan dat notebooks zo ontworpen zijn dat dit niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderWit
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ok thnx, maar ik ben op zoek naar een manier van extra koeling omdat ik toch heel veel info heb gevonden dat met name bij de flaptops van lidl en aldi de systemen minder stabiel worden naar gelang de duur van het gebruik toeneemt. (systeem wordt te heet)

Maar jij denkt dus wel dat zoiets evt. (kan) help(en)t ? Want ik vond dat verhaal over die gel een beetje vaag....is het echt zó effectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak eerst de specs van dat systeem er eens bij en kijk wat het is. Als je die notebook al hebt en je hebt deze problemen zou ik het probleem gewoon op de fabrikant afschuiven en hen het probleem op laten lossen.
Als je hem nog niet gekocht hebt zou ik toch eens na gaan denken over een deugdelijk merk, als deze zoveel problemen blijken te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat de laptop naderhand wat warmer wordt heeft o.a. te maken met wat stof in de FAN-opening. Meestal is het een kwestie van blazen of even met een schroevedraaier wat stof weghalen en de problemen zijn grotendeels afgelopen.

De meeste notebooks zjin gemaakt om gewoon te werken, zodner extra's. Ze worden immers wel getest en de leverancier hoort een deugelijk product af te leveren zonder verborgen gebreken. In de LiDL/Aldi laptops zitten vaak gewoon Pentium 4 processors in mobile formaat. (geen -M) Deze verstoken aardig wat hitte, vooral t.o.v. de P4-M. Maar de lidl laptops zullen dus echt wel een betere koeling heb ben dan de laptops met een P4-M processor.

Over het algemeen hoef je je dus geen zorgen te maken dat de laptop instabiel wordt door de temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 09-01-2004 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-08-2024
ik ben sinds een aantal dagen de trotse eigenaar van een Titan Notebook Koeler, deze had ik besteld bij Perfect Systems op http://www.perfect-systems.nl en heeft mij E29,16 gekost.
Ik heb deze koeler gekocht omdat ik het leuk vond om wat dingetjes uit te breiden voor m'n laptop, na wat onderzoek heb ik 18 verschillende notebook koelers gevonden, de titan bleek een van de goedkoopste en leek me erg efficient door zijn 4 fannetjes met regelaar.

De specs van mijn koelertje :

Notebook koeler met 4 ingebouwde 60x60x10 mm fans.
Het toerental kan met een draaiknopje aan de voorkant ingesteld worden tussen de 1900 en 2600 tpm.

Specificaties:
? Aansluiting: dmv USB (daarbij is minimaal 800 mA nodig(powered USBhuppy bij mij) of via een stroomadapter (niet meegeleverd).
? Luchtverplaatsing: 68 m3/h
? Geluid: minder dan 24 dB op de hoogste stand
? Afmetingen: 325x263x12 mm
? Gewicht: 660 g

http://www.titan-cd.com/english/g1t.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.titan-cd.com/pics/g1t_08.jpg

ik ben erg tevreden over het apparaat, hij zorgt er werkelijk voor dat mijn flaptopje koel blijft.

Maar dan het belangrijkste, iedereen uit mijn omgeving vertelde mij dat dit een zware miskoop zou worden omdat het niets zou helpen betreft snelheden, maar ik bewees het tegendeel.
ALS IK WIL GAAN GAMEN, EN DAT DOE IK NOG WEL EENS, IS DIT DING GRANDIOOS, IK HEB IN 3DMARK 15,989 % WINST.

hierbij is meteen een misverstand verholpen, een goeie laptopkoeler werkt wel degelijk, mede door 4 fannetjes.

Er is ook een minpuntje, ik zou me koelertje nog wel willen modden maar tot nu toe is het mij nog niet gelukt om 60 mm fannetjes van leds te vinden die in mijn koeler gaan, de fannetjes hebben namelijk een 2-pins aansluiting.

als je pics wil zien of meer ervaringen kan je me mailen.

Gr. Mr.S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 16:19

Appie

F1RST Racing

Zou je deze niet even kunnen hosten en hier posten. Ik ben nml ook wel benieuwd hoe het eruit ziet.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Ik zal wel ff pic's maken en op servertje knallen, samen met excel sheets van futuremark, denk dat het er morgen is, geef ik dan ook wel ff een url'letje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Aikeleer schreef op 09 januari 2004 @ 12:23:
Over het algemeen hoef je je dus geen zorgen te maken dat de laptop instabiel wordt door de temperatuur.
Soms is de fanopening al na een jaar (intensief) werken in een vrij stoffige omgeving compleet verstopt met stof. Bij Asus laptops (2 GHz mobile P4) heb ik gezien dat dan de temperatuur oploopt tot 95° (Asusprobe - zal waarschijnlijk ca. 80° in het echt zijn) waarna het apparaat toch echt compleet vastloopt.

Op zich lijkt die laptopkoeler wel een goed idee, of het in de praktijk werkt moeten we nog zien. Vooral de vraag of de warmte-overdracht voldoende is om een verschil te maken is nog open.

[ Voor 16% gewijzigd door pinockio op 24-03-2004 12:34 . Reden: typo ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109721

ik heb ne laptop koeler de np-101 en die doet het zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Ja, das dus precies dezelfde als die ik heb maar dan heeft Titan er een laagje paint overheen gedaan. check http://www.titan-cd.com/english/g1t.asp en je zal zien dat hij hetzelfde is maar dan met paint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 20:05
Tom's Hardware heeft ook pas 2 notebookcoolers gereviewd. Hier de link:
http://www.tomshardware.com/firstlook/20040322/index.html

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92021

Hier werd de laptop toch wel degelijk warm en verhielp een laptop koeler erg veel. Mij lijkt het niet gezond als zo'n ding doorlopend iets van 70 graden wordt, met die extra koeler is dat teruggebracht tot iets van 45 graden. Je zal mij dan ook niet horen verkondigen dat het zinloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Wordt jouw laptop zo heet dat je systeem er echt trager van gaat lopen dan? Dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Mijn laptop (Mobile Barton 2400+ met Ati M9) wordt niet echt heet, ik heb een graad of 60 gemeten op de CPU (met een fatsoenlijke digitale thermometer) tijdens flink gamen en met een koe aan, maar of het nu koud of warm is, m'n laptop z'n snelheid hangt niet af van de tempratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
hier dan de pics en benchmarks van mijn laptop met en zonder koeler.
let op, ik heb alleen met 3dmark03 gebencht, ben bezig met 2001, dan krijg je de bekende hogere scores, had namelijk nog geen 2001, komt eran, ik zal ze asap posten. Voorlopig hier een zip file met 15 MB aan pic's en benchmarks.

linkjes dood

voor meer vragen, request & pics kan je mailen

[ Voor 31% gewijzigd door Mr.S op 16-06-2005 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Ik heb net gebenchmarkt met 3dmark01.
hierbij heb ik getest met en zonder koeler.

HET RESULTAAT :

ZONDER KOELER 3898
MET KOELER 4404
een simpel rekensommetje leert mij dus dat (4404x100)/3898= 112,98 })

ik heb dus bijna 13 procent winst met koeler. Ik weet het, het zijn kutscores maar kom op, 't is maar een laptoppie met een NVIDIA GeForce4 448 Go, wat wil je.

Afbeeldingslocatie: http://pic10.picturetrail.com:80/VOL321/2056107/3986075/49264321.jpg

voor HI res foto check de volgende link : de HI res versie

Als het nu nog niet duidelijk is weet ik het ook nie meer!
Allen succes bij het massaal aanschaffen van jullie laptopkoelers O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr.S op 26-03-2004 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103587

1/ Koop een laptop die niet zo warm word, vb een centrino, die hebben daar helemaal geen last mee. Zeker niet als je ze bij gewoon werk terugklokt, dan springt zelfs de fan nooit op!

2/ een laptop is eigelijk niet echt bedoelt om op te gamen, daarvoor kan je beter een desktop in elkaar steken en er ook een kwalitatief beter scherm aanhangen.

3/ als je teveel gadgets voor je laptop moet kopen, is het op de duur geen laptop meer maar een .... desktop!! Wat ga je doen als je met zo'n laptop paar uurtjes op de trein moet werken ..... jaja je billen verbranden!! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb gisteravond voor het eerst een spelletje Worms 2 gespeeld op m'n Sony Vaio n505x. Dat ding werd dus echt gruwelijk heet, bijna niet vast te pakken. Nadeel van zo'n (overigens prachtige en lichte) aluminium behuizing is dat het de warmte heel goed geleidt. 't Is dan maar een Celeron 333 zonder een 3D kaart ofzo, maar deze wordt al gloeiend heet. Ik kan me wel voorstellen dat je voor op schoot een ventilatorsysteem koopt om de laptop te koelen. Voor mobiel gebruik lijkt het me onzin, aan de ene kant krijg je welliswaar langere accutijden, maar je ventilatording moet wel gevoed worden met 220V, dus waarom zou je niet gewoon je laptop op 220V aansluiten ipv die ventilatorzut?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Anoniem: 103587 schreef op 26 maart 2004 @ 15:39:
1/ Koop een laptop die niet zo warm word, vb een centrino, die hebben daar helemaal geen last mee. Zeker niet als je ze bij gewoon werk terugklokt, dan springt zelfs de fan nooit op!

2/ een laptop is eigelijk niet echt bedoelt om op te gamen, daarvoor kan je beter een desktop in elkaar steken en er ook een kwalitatief beter scherm aanhangen.

3/ als je teveel gadgets voor je laptop moet kopen, is het op de duur geen laptop meer maar een .... desktop!! Wat ga je doen als je met zo'n laptop paar uurtjes op de trein moet werken ..... jaja je billen verbranden!! ;-)
1/ ik zou geen centrino willen, die zijn over het algemeen langzamer dan mijn P4 2,66GHz, zoals de meeste goede laptops zou ik hem terug kunnen laten klokken bij licht gebruik, hij doet het zelfs standaard als ik op accu werkt.

2/ mijn laptop gebruik ik ook thuis, dus ook af en toe om op te gamen, beetjes slap want een PC is officieel ook niet bedoeld om te modden, maar zeg nou zelf, er is niets leuker!

3/ die gadgets gebruik ik alleen thuis, daar is het ook een desktop ja, bovendien werk ik altijd op sgol op een vaste plek, dus geen enkel probleem, bovendien reis ik elke dag met de trein naar school en zie ik nooit iemand met een laptop werken, dat valt dus echt wel mee dat gebruik in treinen en openbaar vervoer.

Aan de argumenten merk ik wel dat je zelf waarschijnlijk geen laptop hebt of het nut er niet van in ziet, want ook als je thuis komt mag je je laptop best gebruiken.
Bovendien ben je erg off topic bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mr.S schreef op 26 maart 2004 @ 17:22:
[...]

1/ ik zou geen centrino willen, die zijn over het algemeen langzamer dan mijn P4 2,66GHz, zoals de meeste goede laptops zou ik hem terug kunnen laten klokken bij licht gebruik, hij doet het zelfs standaard als ik op accu werkt.
Ik durf het met mijn Centrino 1,5GHz best tegen je P4-2,66 op te nemen hoor, ik denk dat je nog verrast zult zijn :) Ik weet niet waar jij reviews van hebt gelezen en wat voor benchmarks dat zijn, maar centrino is per clocktik extreem snel.
2/ mijn laptop gebruik ik ook thuis, dus ook af en toe om op te gamen, beetjes slap want een PC is officieel ook niet bedoeld om te modden, maar zeg nou zelf, er is niets leuker!
Helemaal mee eens, op een laptop is prima te gamen, probleem is alleen dat als je hem niet mobiel gebruikt, je beter een supersysteem had kunnen bouwen voor dat geld. Voor 1500 euro koop je echt een lomp desktop systeem :o
3/ die gadgets gebruik ik alleen thuis, daar is het ook een desktop ja, bovendien werk ik altijd op sgol op een vaste plek, dus geen enkel probleem, bovendien reis ik elke dag met de trein naar school en zie ik nooit iemand met een laptop werken, dat valt dus echt wel mee dat gebruik in treinen en openbaar vervoer.
Mjah, dat valt mij ook nog tegen, ik reis ook regelmatig met het OV en ik zie er 2-3 in een hele trein, da's best weinig idd :D
Aan de argumenten merk ik wel dat je zelf waarschijnlijk geen laptop hebt of het nut er niet van in ziet, want ook als je thuis komt mag je je laptop best gebruiken.
Bovendien ben je erg off topic bezig
Ik weet het niet, ik heb zelf al enige tijd een laptop, net een 2e hands Sony Vaio (10" laptopje) gekocht voor de draagbaarheid en een Dell Inspiron 8600 als draagbare "desktop". Het is zeker niet bedoeld als desktopvervanger, maar meer als draagbare desktop zodat ik op de universiteit altijd een goede computer met mijn instellingen tot m'n beschikking heb. Het is gewoon super relaxed als je je mail onderweg kunt checken en dat soort dingen. Ik weet niet zo of dat allemaal wel zo offtopic is trouwens, wat Cedro zei, maar goed...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Ik vindt het erg jammer dat we zo off topic raken.
Het begon allemaal leuk, maar door gezeik gaat het helemaal nergens meer over en komen mensen uitleggen dat ik een desktop moet kopen 8)7

Ik geloof wel dat de discussie over de laptopkoeler is afgesloten en alles duidelijk is.

[edit] dit slaat vooral op de reply's van cedro

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.S op 28-03-2004 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laat ik dan een korte samenvatting geven. Een laptopkoeler werkt wel degelijk, hij zorgt ervoor dat de laptop koeler wordt, daar is ie tenslotte voor. Hij verbruikt wel electrische energie, dus moet je er rekening mee houden dat je batterij eerder is uitgeput. Of het van invloed is op de performance is maar de vraag, dat het comfortabeler is om niet met een strijkijzer maar met een redelijk gekoeld ding op schoot te zitten lijkt mij duidelijk. Het bezwaar van het extra stroomverbruik vervalt als je gewoon een wandcontactdoos nabij hebt.

Mijn smaak, het is wel degelijk een nuttige uitbreiding, al was het alleen maar vanwege het verhoogde comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
wandcontactdoos??? ben je nou een tweaker of niet.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!USB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb hem altijd op een powered USB hubje hangen.

Teven worden bijna al die krengen geleverd met USB en dus zonder adapter voor in de contactdoos, anders moet je weer zo'n universele adapter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om de adapter van de laptop in te stoppen? Of zo je wilt, de adapter van de powered USB-HUB?

Anoniem: 329212

Ik heb deze laptop koeler besteld op *knip* ik had hem snel binnen en kosten maar een tientje!

Zeker een tip dus.

[ Voor 22% gewijzigd door DaMarcus op 27-11-2009 05:44 ]

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Wow je bumpt even een topic van 5 jaar oud :o Gefeliciteerd met je aanschaf
Pagina: 1