[Alg] Postcode relaties

Pagina: 1
Acties:
  • 3.842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Zijn er programma's en/of lijsten waarin relaties tussen postcode's zijn gedefinieerd?

Wat ik bedoel is het volgende (adh van onderstaande kaart):
Afbeeldingslocatie: http://www.timestwo.nl/got/map_postcodes.gif
stel ik zoek een computerwinkel in het postcode gebied 1095, en deze bestaat hier niet in, dan wil de computerwinkels die in de omliggende gebieden zijn tevoorschijn toveren. Dit zijn bijvoorbeeld de gebieden 1019, 1087, 1098 en 1111 (is dus niet logish opgebouwd, maar wel aangrenzend).

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Kijk eens in dit topic: [rml][ alg] Koppeling GPS-positie <-> straatnaam[/rml]

Staat alles over relaties tussen GPS-posities en postcodes, wat een betere aanpak voor je probleem is imho dan 'aangrenzende' postcodes, omdat in jouw voorbeeldplaatje alleen al vanuit het westen van 1095 een computerwinkel in 1097 stukken interessanter is dan in oost 1087.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

afaik is er geen logische relatie en zul je een postcodedatabank aan moeten schaffen.

Zie http://www.webhostingtalk.nl/showthread/t-21672.html

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
curry684 schreef op 09 januari 2004 @ 11:09:
Kijk eens in dit topic: [rml][ alg] Koppeling GPS-positie <-> straatnaam[/rml]

Staat alles over relaties tussen GPS-posities en postcodes, wat een betere aanpak voor je probleem is imho dan 'aangrenzende' postcodes, omdat in jouw voorbeeldplaatje alleen al vanuit het westen van 1095 een computerwinkel in 1097 stukken interessanter is dan in oost 1087.
Ja inderdaad, daar had ik nog niet eens rekening mee gehouden. Ik ga dat topic ff doorlezen.
gorgi_19 schreef op 09 januari 2004 @ 11:09:
afaik is er geen logische relatie en zul je een postcodedatabank aan moeten schaffen.

Zie http://www.webhostingtalk.nl/showthread/t-21672.html
Ziet er idd goed uit, ff kijken of dit uberhaubt interessant is om te integreren of dat ik iets vergelijkbaars (bijv. kant en klare service) moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wel kan is een postcode tabel met daarin NB en OL. (NoorderBreedte en OosteLengte)
Ik heb wel eens een site gezien, ik dacht bij 4GuysFromRolla waarin uitgelegd werd hoe je dat kon omzetten in de optie : alles tonen in een straal van 10 km (of 1 km). PS, dat is gewoon een wiskundige formule ;)

Dan hoef je niets te doen met postcoderelaties ;)

Die tabel is daar te downloaden...staan de NB en OL in btw.... 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me vraagt zich af of hij nog een postodetabel op zijn laptoppie heeft. Gaat checken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 12:19:
NoorderBreedte en OosteLengte
Ah ik vroeg me al af waar het voor stond ;)
Hier kan ik wel wat mee (kga het ff zoeken), samen met links e.d. van curry684. Thnx
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 12:20:
* Altaphista vraagt zich af of hij nog een postodetabel op zijn laptoppie heeft. Gaat checken....
:*) * Altaphista will be watching this topic.
Zou wel koel zijn. Functions etc kan ik zelf wel schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Tabel met 6ppc en gps locaties staat hier. (Uit andere thread.)

Ik vraag me trouwens wel af of hier geen sprake is van een licentie-breuk omdat deze gegevens normaal echt niet zomaar te downloaden zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 09-01-2004 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
DaCoTa schreef op 09 januari 2004 @ 13:09:
Ik vraag me trouwens wel af of hier geen sprake is van een licentie-breuk omdat deze gegevens normaal echt niet zomaar te downloaden zijn...
Waarom zou dit 'illegaal' zijn? Of hoe denk je dat er dan een manier is dat er licentie-breuk optreedt?
* Altaphista is daar wel voorzichtig mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Met de aanname dat deze gegevens niet door een particulier zijn verzameld, blijven er alleen alternatieven over waarbij het gebruik hiervan gelimiteerd wordt door een koop dan wel een werkovereenkomt.

Bij het aanschaffen van dergelijke gegevens blijft het publiceren me afgedicht via een licentieovereenkomst. Of het aanleverbedrijf heeft wat steken laten vallen.

Als je er via een werksituatie (gemeentelijke instantie o.i.d.) mee in aanraking komt en ze even naar huis meeneemt, lijkt het me een kwestie van diefstal.

Probleem is alleen dat je niet kunt zien waar deze data vandaan komt. De herkomst ervan is op zijn minst schimmig.

[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 09-01-2004 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op 09 januari 2004 @ 13:09:
Tabel met 6ppc en gps locaties staat hier. (Uit andere thread.)

Ze stonden vroeger zelfs achter op een postcode boek geprint, dus nah.. is niet illegaal. Ik heb zelf de collectie van TeleAtlas liggen maar relaties tussen postcodes die aangrenzend zijn zou je beter kunnen zoeken in de richting van afstanden tot nieuwe postcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 13:26:
[...]

Ze stonden vroeger zelfs achter op een postcode boek geprint, dus nah.. is niet illegaal. Ik heb zelf de collectie van TeleAtlas liggen maar relaties tussen postcodes die aangrenzend zijn zou je beter kunnen zoeken in de richting van afstanden tot nieuwe postcodes.
Doordat je NB en OL weet kan je dat zelf berekenen lijkt me, dus is die 'relatie' niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altaphista schreef op 09 januari 2004 @ 13:35:
[...]

Doordat je NB en OL weet kan je dat zelf berekenen lijkt me, dus is die 'relatie' niet meer nodig.
Zei ik al niet zoiets? O-)

Hier, een link met een voorbeeld hoe je dat kunt bewerkstelligen!

http://www.experts-exchan...oldFusion/Q_20418667.html

of deze :

http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

BTW hoezo illegaal??? Heb ooit eens geinformeerd omtrent zaken die in de kpn cdfoongids stonden op internet te zetten, bijvoorbeeld "alle fietsenhandels in Nederland". Bij de KVK vertelden ze mij dat dat gewoon mocht omdat deze gegevens vrijuit publiceerbaar zijn. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:48

chem

Reist de wereld rond

Postcode databases uitwisselen is wel degelijk illegaal.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chem schreef op 09 januari 2004 @ 13:55:
Vertel....waarop is dit gebaseerd???? Ben daar zeer benieuwd naar ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 13:57:
[...]

Is gewoon copyrighted materiaal hoor. Als klanten van ons een postcode database aan hun pakket willen koppelen, komen ze daar gewoon voor te betalen. Postcode's zijn zelfs van ptt (of tegenwoordig tpg?) zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 13:57:
[...]

Wij beheren onder andere postcode.nl, kijk daar maar rond naar algemene voorwaarden en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom copyright materiaal....dat is volgens mij nergens op gebaseerd....je kunt alle postcodes toch zelf ingegeven hebben? Het is puur een hulpmiddel voor TPG dus niets bijzonders aan. BTW....al zou er patent of weet ik veel wat op zitten......postcodes hebben d8 ik sinds 1980 hun intrede gedaan en patent vervalt meestal na 25 jaar....dussss.... ;)

edit::: ik heb de alg. voorwaarden gelezen....zeggen niet veel.......sorry ;)

Zou dus ook betekenen dat je niet eens van je eigen klanten een db mag maken en daarin een zoekopdracht op postcode mag genereren??? Flauwekul..... 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Ik zou zeggen gaan eens kijken op http://www.cendris.nl/cen...ontent.php?element_id=195 of stuur een mailtje naar cendris (voorheen DM data).

Als je al niet iets van ze wil of kan kopen, kunnen ze best wel vertellen wat er wel niet niet kan en mag.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:05:
waarom copyright materiaal....dat is volgens mij nergens op gebaseerd....je kunt alle postcodes toch zelf ingegeven hebben? Het is puur een hulpmiddel voor TPG dus niets bijzonders aan. BTW....al zou er patent of weet ik veel wat op zitten......postcodes hebben d8 ik sinds 1980 hun intrede gedaan en patent vervalt meestal na 25 jaar....dussss.... ;)

Zou dus ook betekenen dat je niet eens van je eigen klanten een db mag maken en daarin een zoekopdracht op postcode mag genereren??? Flauwekul..... 8)
Hetzelf aanmaken van zo'n database is niet verboden, echter de twijfel bestaat natuurlijk altijd of zo'n zeer complete database wel door derden gevuld is. Meestal is het een import en/of conversie van een ooit aangekochte database van ptt/tpg. En daat berust zeker copyright op.
chem schreef op 09 januari 2004 @ 14:03:
[...]

Wij beheren onder andere postcode.nl, kijk daar maar rond naar algemene voorwaarden en prijzen.
Een zeer handige en snelle site BTW !

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 13:52:
[...]

Zei ik al niet zoiets? O-)
jep indeed (dank 4 the tip), ik reply-de ook niet op jou :)
chem schreef op 09 januari 2004 @ 13:55:
Het gaat niet om uitwisselen. Het gaat om het gebruiken van een database met daarin informatie van postcodes met gekoppeld lengtegraad en breedtegraadinformatie.
Dus ligt de vraag meer bij het verkrijgen van de info? Wat ons weer een stap verder/terugbrengt bij:
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:05:

Is het een 'hulpmiddel' van de TPG en kan info zomaar gebruikt worden? Met name de laatste opmerking van 4Advanced vind ik ergens op slaan: "Zou dus ook betekenen dat je niet eens van je eigen klanten een db mag maken en daarin een zoekopdracht op postcode mag genereren?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

zoiets: http://www.postcode.nl/locator2/index.html ???
kost wel een hoop geld.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yeps, daar heb je gelijk in....btw dat ze hun informatie willen beschermen, okee, daar kan ik inkomen maar we moeten uitkijken dat we straks niet in een sfeer belanden waarin je werkelijk helemaal geen diensten meer mag aanbieden of elkaar aanklagen omdat men gelijke diensten aanbiedt.

Ik denk dat het opstellen van een 'eigen' postcodetabel op geen enkel bezwaar stuit. ;)

btw:
Meestal bestaat de ('zelfgemaakte') poscode database niet eens uit geactualiseerde gegevens maar goed, ik zie geen hele postcode gebieden zomaar ineens verhuizen in nederland. Er komen er hoogstens bij of er muteren er een paar doordat er een straat of gebied verdwijnt. Dit betekend dat die tabellen dus best 'werkbaar' zijn! :z
Met name de laatste opmerking van 4Advanced vind ik ergens op slaan:
Waarom??? leg uit!! Als je de voorwaarden eens onder de loep neemt betekend dit dus dat je postcodes niet mag reproduceren dus als je op één of andere site een zoekopdracht zou doen op bijvoorbeeld "klanten" in een bepaald postcodegebied, dan zou dat toch niet mogen! Als jij dat anders ziet laat maar weten dan.. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Loopt hier keihard vast. Aargh alle IEXPLORE's weer handmatig afsluiten :(

En geld ok, het is een applicatie met alle functionaliteit er al in, dus logisch dat je ervoor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:19:

Waarom??? leg uit!! Als je de voorwaarden eens onder de loep neemt betekend dit dus dat je postcodes niet mag reproduceren dus als je op één of andere site een zoekopdracht zou doen op bijvoorbeeld "klanten" in een bepaald postcodegebied, dan zou dat toch niet mogen! Als jij dat anders ziet laat maar weten dan.. :)
Afgelopen jaar waren er ongeveeer 30.000 mutaties van de 600.000 :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsz schreef op 09 januari 2004 @ 14:27:
[...]

Okee, wist ik niet .... :X (in postcodes of verhuizingen? ;) ) Das 20% fjiew....als dat elk jaar zo is, misschien dan toch maar wat anders bedenken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
postcode + gps informatie is niet meer dan data en geen informatie.
Als je een programma schrijft op basis van die data dan komt daar informatie uit. Die informatie plus het programma is auteursrechtelijk beschermd en de rest volgens mij niet.

chem klopt dit volgens jou?

edit: neem als voorbeeld De Telefoongids. De data is niet beschermd, maar combinatie data, opmaak en publicatie (de hele brut) is wel beschermd. Hier hebben een dus een paar chinezen de telefoongids overgetyped, en is er een nieuwe gids uitgebracht onder een andere naam. Uitspraak van de rechter was "dom dat je het doet, maar het mag wel, want de data is niet beschermd". Die rechtzaak heeft de tweede partij dus gewonnen. Ik weet het niet exact meer, maar er was dus een heel gedoe over.

[ Voor 47% gewijzigd door Altaphista op 09-01-2004 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Nielsz schreef op 09 januari 2004 @ 14:27:
[...]

Ik wil geen adressen van klanten (dan zou je ook verhuizingen moeten bijhouden) Dit heeft toegevoegde waarde en ik kan me voorstellen dat hier voor moet worden betaald (hebben wij ook wel eens gekocht bij de KVK).

Waar het mij om gaat is:
- databestand met postcode + gps locatie

dat is alles. Wat ik er verder mee doe is 'niet belangrijk'. (in ieder geval niet publiceren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff los van de discussie over de herkomst v/d data, hier staan in ieder geval mooie
code voorbeelden voor gebruik er van:
http://www.jassing.com/zipcode/SourceCode.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, niks gevonden. Hij had ook in een project van 3 jaar geleden moeten zitten, sowieso tamelijk verouderd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:30:
[...]
Okee, wist ik niet .... :X (in postcodes of verhuizingen? ;) ) Das 20% fjiew....als dat elk jaar zo is, misschien dan toch maar wat anders bedenken ;)
30000 / 600000 = 1/20 = 5% op mijn rekenmachine hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:49:
Sorry, niks gevonden. Hij had ook in een project van 3 jaar geleden moeten zitten, sowieso tamelijk verouderd dus.
Jammer, thanx 4 looking. Maar ik ga/wil het sowieso zelf schrijven, het is wel een leuke uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op 09 januari 2004 @ 14:50:
[...]

yep you're right :?

Heb gelijk mn rekenmachine weggegooid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
curry684 schreef op 09 januari 2004 @ 14:50:
[...]

hehehe
Herman Finkers uit een van zijn shows:
Het is niet muggesifter, maar muggenzifter >:)
... maar daar ging het niet om :) :
Altaphista schreef op 09 januari 2004 @ 14:38:
Ik wil geen adressen van klanten (dan zou je ook verhuizingen moeten bijhouden) Dit heeft toegevoegde waarde en ik kan me voorstellen dat hier voor moet worden betaald (hebben wij ook wel eens gekocht bij de KVK).

Waar het mij om gaat is:
- databestand met postcode + gps locatie

dat is alles. Wat ik er verder mee doe is 'niet belangrijk'. (in ieder geval niet publiceren)

[ Voor 4% gewijzigd door Altaphista op 09-01-2004 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe wil jij met 4 'digits' 600.000 combinaties maken ?? (10^4 = 1.000) Of bedoel jij met de 2 letters erbij, want volgens mij hoeft het hier niet op de straat nouwkeurig..

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 20:04:
hoe wil jij met 4 'digits' 600.000 combinaties maken ?? (10^4 = 1.000) Of bedoel jij met de 2 letters erbij, want volgens mij hoeft het hier niet op de straat nouwkeurig..
Het gaat sowieso niet om het aantal (er zijn plm. 430.000 postcodes in Nederland, opgedeeld in gebieden dus niet alle combinaties worden gebruikt. En er wordt ook gebruik gemaakt van de letters ;).)
Verder hoef ik niet op straat nauwkeurig, ik wil afstanden tussen postcodes (met letters) berekenen.)

chem heb je bovenstaand nog gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Altaphista schreef op 09 januari 2004 @ 14:32:
postcode + gps informatie is niet meer dan data en geen informatie.
Als je een programma schrijft op basis van die data dan komt daar informatie uit. Die informatie plus het programma is auteursrechtelijk beschermd en de rest volgens mij niet.

chem klopt dit volgens jou?

edit: neem als voorbeeld De Telefoongids. De data is niet beschermd, maar combinatie data, opmaak en publicatie (de hele brut) is wel beschermd. Hier hebben een dus een paar chinezen de telefoongids overgetyped, en is er een nieuwe gids uitgebracht onder een andere naam. Uitspraak van de rechter was "dom dat je het doet, maar het mag wel, want de data is niet beschermd". Die rechtzaak heeft de tweede partij dus gewonnen. Ik weet het niet exact meer, maar er was dus een heel gedoe over.
Een postcode zelf is volgens mij niet beschermd nee. Het staat, *denk ik*, vrij om aan een postcode gegevens te hangen.

Maar, de postcodetabel (dus postcode, straat, plaats, huisnummerreeks etc.) is wel degelijk beschermd door copyright.

En zoals Nielsz al zei: er vinden tienduizenden mutaties per jaar plaats - een tabel van 6 maanden oud is al bijna onbruikbaar in een professionele omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
chem schreef op 12 januari 2004 @ 10:15:
[...]

Een postcode zelf is volgens mij niet beschermd nee. Het staat, *denk ik*, vrij om aan een postcode gegevens te hangen.

Maar, de postcodetabel (dus postcode, straat, plaats, huisnummerreeks etc.) is wel degelijk beschermd door copyright.

En zoals Nielsz al zei: er vinden tienduizenden mutaties per jaar plaats - een tabel van 6 maanden oud is al bijna onbruikbaar in een professionele omgeving.
OK, dat lijkt me ook enigzins logisch dat daar copyright op zit, want je komt dan ook op het gebied van persoonsgegevens (en er zijn ook nog eens meerdere 'records' per postcode).

Ik ga het nog wel even verder uitzoeken :) maar thanx voor je reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Altaphista schreef op 12 januari 2004 @ 10:20:
[...]

OK, dat lijkt me ook enigzins logisch dat daar copyright op zit, want je komt dan ook op het gebied van persoonsgegevens (en er zijn ook nog eens meerdere 'records' per postcode).

Ik ga het nog wel even verder uitzoeken :) maar thanx voor je reply
Punt is ook, dat je geen gegevens aan een postcode wil vastzetten.

In tegenstelling tot wat men veelal denkt, is dat een postcode NIET statisch is. Als je dus iemands persoonsgegevens aan een postcode + huisnummer hangt, dan kan daar een jaar later een heel ander adres achter hangen.

Daarom is het noodzaak om regelmatig mutaties te ontvangen die niet alleen vertellen DAT er iets veranderd is, maar ook hoe - zodat eventuele koppelingen bijgewerkt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
chem schreef op 12 januari 2004 @ 10:35:
[...]

Punt is ook, dat je geen gegevens aan een postcode wil vastzetten.

In tegenstelling tot wat men veelal denkt, is dat een postcode NIET statisch is. Als je dus iemands persoonsgegevens aan een postcode + huisnummer hangt, dan kan daar een jaar later een heel ander adres achter hangen.
[...]
Maar postcode's (met gekoppeld NB en OL-informatie) zijn toch WEL statisch?
Ik bedoel: een postcode 1234AB is niet over twee jaar 2345CD geworden, dus de locatie/ligging van een postcode is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Altaphista schreef op 12 januari 2004 @ 10:40:
[...]
Ik bedoel: een postcode 1234AB is niet over twee jaar 2345CD geworden, dus de locatie/ligging van een postcode is vastgelegd.
Daarentegen worden er wel eens straten opgesplitst/samengevoegd waardoor kleine mutaties in de letters plaatsvinden. Een mutatie van 1234AB naar 1234CA is dus wel degelijk denkbaar indien een straat bij een andere wijk wordt ingedeeld en daardoor een andere eerste letter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gaat het hier gewoon om een 'eenvoudige' relatie tussen postcode en afstand dus kan hierover héél ingewikkeld gedacht worden echter de relatie blijft enigsinds simpel, niet?

BTW... ik loop nu al dik 35 jaar mee en heb nog NOOIT een brief ontvangen van de diverse gemeentes (steden en dorpen) waarin ik heb gewoond dat m'n postcode ineens verandert is/was dus ...........keep it simple...... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Altaphista schreef op 12 januari 2004 @ 10:40:
[...]

Nee, dat is niet statisch.
De geografische gegevens van de relatie postcode + x/y coordinaten worden jaarlijks bijgewerkt.

Een postcode "3845JK" kan in 2000 in Jispingboertange liggen, en in 2001 in Den Haag en in 2002 in Amsterdam.

Zo rigoreus loopt het natuurlijk niet, maar verhuizingen van postcodes zijn aan de orde van de dag maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 10:56:
Volgens mij gaat het hier gewoon om een 'eenvoudige' relatie tussen postcode en afstand dus kan hierover héél ingewikkeld gedacht worden echter de relatie blijft enigsinds simpel, niet?

BTW... ik loop nu al dik 35 jaar mee en heb nog NOOIT een brief ontvangen van de diverse gemeentes (steden en dorpen) waarin ik heb gewoond dat m'n postcode ineens verandert is/was dus ...........keep it simple...... ;)
De afgelopen paar jaar zijn er honderden gemeentes verdwenen, heringedeeld en gefuseerd.
Daarmee vinden er ook tienduizenden aanpassingen in de postcodegebieden plaats.

En ja, meestal merk je daar als burger weinig van, maar dat betekent nog niet dat een postcode als een vast gebied aangemerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Topicstarter
chem schreef op 12 januari 2004 @ 11:21:
[...]

Nee, dat is niet statisch.
De geografische gegevens van de relatie postcode + x/y coordinaten worden jaarlijks bijgewerkt.

Een postcode "3845JK" kan in 2000 in Jispingboertange liggen, en in 2001 in Den Haag en in 2002 in Amsterdam.

Zo rigoreus loopt het natuurlijk niet, maar verhuizingen van postcodes zijn aan de orde van de dag maand.
hmmm dat wist ik niet, en zoals 4Advanced ook opmerkt, ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt, en ook in mijn omgeving niet dat iemand een andere postcode toegewezen heeft gekregen...
Bedoel je ook niet dat gebieden kunnen uitbreiden (bijv. nieuwe wijken etc?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Altaphista schreef op 12 januari 2004 @ 11:26:
[...]

hmmm dat wist ik niet, en zoals 4Advanced ook opmerkt, ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt, en ook in mijn omgeving niet dat iemand een andere postcode toegewezen heeft gekregen...
Bedoel je ook niet dat gebieden kunnen uitbreiden (bijv. nieuwe wijken etc?)
Dat is ook goed mogelijk. Uitbreidingen, veranderingen - alles kan.

En per jaar vinden er ca. 30,000 veranderingen plaats. Dit varieert van een nieuwe postcodegebied, tot het herordenen van een stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chem schreef op 12 januari 2004 @ 11:23:
[...]

De afgelopen paar jaar zijn er honderden gemeentes verdwenen, heringedeeld en gefuseerd.
Daarmee vinden er ook tienduizenden aanpassingen in de postcodegebieden plaats.

En ja, meestal merk je daar als burger weinig van, maar dat betekent nog niet dat een postcode als een vast gebied aangemerkt kan worden.
Chem,

Kijk, ik wil niet tegenwerken ofzo...en ik geloof ook best dat er heel wat postcodes veranderen per jaar maar ik bedoel alleen te zeggen dat de intensie van dit verhaal niet uit het oog verloren moet worden!

Als de vraag nou eens onder de loep wordt genomen je kijkt séc naar een eventuele oplossing, dan is die reeds meermalen geboden (OL en NB), of de postcodes nou veranderen of niet, het is dan zaak dit óf bij te houden (laten houden ;) op wat voor manier dan ook) óf genoegen te nemen met veranderingen en eens pér zoveel tijd een nieuwe tabel te bemachtigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, mocht je 3 jaar geleden in Leidschenveen (bij Leidschendam) een huis hebben gekocht, dan zal je erachter gekomen zijn dat je een jaar later ineens een inwoner van Den Haag geworden was. Gratis en voor niks. Em als bonus had je ook een nieuwe postcode. Leg dat maar eens uit aan alle instanties. Zelfde telefoonnummer, straatnaam en huisnummer, maar andere postcode en plaats :?
Pagina: 1