Toon posts:

Welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Open hier een topic om een vraag te stellen over HARDWARE en wat zie ik tot mijn verbazing dat en het topic gesloten is en dat de antwoorden in het topic allemaal hetzelfde zijn (op een na...dank daarvoor!)

En wat schiet ik op met deze antwoorden...niet veel!
Tuurlijk heb ik zelf gezocht maa msschn is het zo dat niet iedereen er evenveel kaas van gegeten heeft en dus ook NA het uitzoeken nog een vraag heeft.....
Ik heb nergens kunnen vinden of het verschil tussen deze 2 videokaarten zo groot is dat het de moeite waard is om over te stappen......dus wat denk ik, ik stel op het hardware forum hier ff een vraag over
Domme gedachten ik weet het....want ja wie stelt zo'n vraag nu hier........nee, we gaan geen antwoord geven maar gaan alleen maar domme antwoorden geven
Bedankt voor de adviezen iig........goed bezig!

zie de link voor het gesloten topic: Welke videokaart?
Waarom eigenlijk sluiten?????

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

met zo´n sarcasme red je het ook niet echt mee hoor, laat mij dan in dat geval maar even wat schappelijker doen,

www.tomshardware.com

daar worden vele kaarten vergeleken

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Hoi welkom op Got...

Uit de Faq voor videoplanken en beeldkanonnen :
--------------------------------------------------------------------------------------
Welke videokaart moet ik kopen

Dit is zo ongeveer de meest gestelde vraag in V&B. Er wordt een bedrag genoemd en daar moet een videokaart bijkomen.Wat ook veel gebeurt is dat er 2 of 3 kaarten genoemd worden en verder wordt er geen informatie gegeven. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je een videokaart gaat kopen, deze dingen kun je heel goed zelf uitzoeken. Met de search van www.tweakers.net vind je bergen vol reviews van videokaarten. Als je dat eerst doet hoef je waarschijnlijk niet eens topic erover te openen.
Waar moet je dan op letten?
De volgende dingen zijn handig om even te bekijken :

-2d kwaliteit/snelheid > De 2d kwaliteit vind je in weinig reviews terug. Over het algemeen geven Matrox kaarten de mooiste 2d, daarna de Radeons en ten slotte de GeForces. Dat hoeft niet te zeggen dat GeForces slechte 2d hebben (er zwerven een paar vage merken rond die hele brakke 2d filters hebben, maar daar staan meestal wel topics over in de search). De A-Merken (Asus, Leadtek, enz.) hebben goede filters op de kaart. Goede 2d noem ik trouwens 1280x1024 en hoger goed scherp weergeven, wil je lager dan is in principe elke kaart goed (of je moet echt een super el-cheapo ding hebben, maar met moderne kaarten komt het volgens mij niet meer voor.

-3d kwaliteit/snelheid > Een populair programma om de 3d power van je videokaart te testen 3DMark03. Vertrouw hier niet blind op! Het is vrij onnauwkeurig en de meeste spellen gebruiken de dingen die 3DMark test niet eens. Lees daarom wederom een zooi reviews, daar worden allerlei spellen gebenchmarkt. De 3d kwaliteit is ook belangrijk, bij goede reviews vind je screenshots van spellen die je dan kunt vergelijken met screenshots van andere kaarten.

-driverondersteuning > Dat zit tegenwoordig wel goed bij de meeste videokaarten, Kyro heeft het nog niet 100% voor elkaar, maar sinds Hercules kaarten gebaseerd op de Kyro chip uitbrengt zijn de drivers stukken beter geworden.

Voor een overzicht van de meeste recente videokaarten kan je het beste even deze en deze roundups op Tomshardwareguide lezen. Ook deze review van Digit-Life kan je een heel eind verder helpen. Voor een Radeon 9700 review kan je op T.net terecht. Voor een overzicht van snelheden, features en technische specificaties van de meeste vroegere, huidige en toekomstige videokaarten kan je hier en hier kijken.

Nog even apart aandacht voor een zeer informatief en uitgebreid (zowel qua aantal videokaarten als informatie per videokaart) overzicht: http://www.area3d.net/overview.php . Zeker een kijkje waard

Een redelijk recente (30 april 2003) vergelijking van de R300 (Radeon 9500/9700), RV350 (Radeon 9600), R350 (Radeon 9800) en NV30 (GeForceFX 5200/5600/5800) kan je hier vinden. Erg uitgebreid, veel onderlinge vergelijkingen, enige nadeel is dat het duitstalig is. Ook Tom's Hardwareguide heeft nu een zeer uitgebreide review/roundup over deze kaarten geschreven. Deze is hier te vinden. Compleet met veel benchmarks, uitgebreide uitleg en goede koopadviezen

In principe gaan alle "welke videokaart moet ik kopen?"-topics op slot. Het heet hier Gathering of Tweakers en van een tweaker mag toch wel verwacht worden dat hij zelf een videokaart kan uitzoeken. Bij hoge uitzondering kunnen deze topics openblijven, maar dan moet je echt duidelijk aantonen dat het niet een standaard "welke videokaart moet ik kopen?"-topic is.

-------------------------------------------------------------------------------------
Het is dus niet dat we je niet willen helpen maar regels zijn regels. Als je eerst onderzoek doet kun je altijd terugkomen met specifieke vragen over specifieke kaarten. s6 ermee ! O+

[ Voor 10% gewijzigd door under-world op 09-01-2004 10:44 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 10:37:
Open hier een topic om een vraag te stellen over HARDWARE en wat zie ik tot mijn verbazing dat en het topic gesloten is en dat de antwoorden in het topic allemaal hetzelfde zijn (op een na...dank daarvoor!)

En wat schiet ik op met deze antwoorden...niet veel!
Tuurlijk heb ik zelf gezocht maa msschn is het zo dat niet iedereen er evenveel kaas van gegeten heeft en dus ook NA het uitzoeken nog een vraag heeft.....
Ik heb nergens kunnen vinden of het verschil tussen deze 2 videokaarten zo groot is dat het de moeite waard is om over te stappen......dus wat denk ik, ik stel op het hardware forum hier ff een vraag over
Domme gedachten ik weet het....want ja wie stelt zo'n vraag nu hier........nee, we gaan geen antwoord geven maar gaan alleen maar domme antwoorden geven
Bedankt voor de adviezen iig........goed bezig!

zie de link voor het gesloten topic: Welke videokaart?
Waarom eigenlijk sluiten?????
Omdat het niet mag, staat zelfs in de FAQ, die jij waarschijnlijk niet gelezen hebt... Plus dat er op Google, hier, de frontpage en het internet an sich, genoeg over te vinden is, om je eigen conclusie te trekken...
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:00:
Kheb nu een GF4 ti4200 64 mb maar wil een nieuwe halen....
Nu wil ik graag een Radeon 9600pro 128mb kopen maar wil eerst ff vragen of het de moeite is om van kaart te wisselen??

Ik kan een duurdere Radeon niet betalen dus het is of deze of geen.......mijn systeem is trouwens een P4 2,2 ghz 512mb

Thnx...
Om je toch ff te helpen... Het maakt niet zo heel veel uit, of je gaat upgraden... Je zal wel sneller gaan (met FPS enzo) maar veel denk ik niet... (Als je ermee wil gaan gamen that is...

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2004 10:45 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor een (zinloos) protest over de sluiting van je posting: mail de moderator.

En denk niet dat jij de enige bent, ik lees zelf al 14 dagen lang elke dag reviews over videokaarten want ook ik ben in de markt. Het blijft altijd mijn keus en het is mijn portemonee die lichter wordt.

ARME AOW’er

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Kijk maar hier: nieuws: Vergelijkend overzicht grafische kaarten door THG en hier: nieuws: Vergelijking van acht ATi-videokaarten

Veel succes!!! En welkom op GoT!!!

Wat misschien wel een topic is waar je deze vraag in kan posten (als je je tenminste aan de regels die daar gelden houdt...) is: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 7

[ Voor 41% gewijzigd door AJ1815 op 09-01-2004 11:00 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
Waarom sluiten? Lees dan ook m'n sluitmessage! En als je hier je beklag over wilt doen mail je me maar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.